[WN] Minimal/Slipped tobiano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Minimal/Slipped tobiano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:36

Joo!
Zijn er bokkers die een paardje hebben die minimal/slipped tobiano is /3 ? Foto's zijn zeker welkom *-:) !
Iemand die meer uitleg kan geven over deze tobiano's? Genetica enzo?
Edit: Heeft iemand hier een artikel over? Er stond vorig jaar in februari eentje in de painthorse journal maar ik kan die niet bekijken :/
Thanx :)
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 28-03-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Re: Minimal/Slipped tobiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:58

Minimal White bedoel je, en ja ik heb er 1. Kijk maar in mijn profiel. QT heeft alleen een vlekje op dr hals en verder niet. Slipped is gewoon een tobi waarbij de vlekken of te klein zijn of niet aanwezig, maar die heeft wel het tobiano gen, en kan dit dus ook gewoon doorgeven. De volle zus van mijn QT is slipped tobi. Op haar zelf zie je dus geen vlekken maar ze heeft het gen wel om ze door te geven. Beide ouders waren overigens vrij load tobi en vader zelfs homozygote tobi. Maar zelfs dat is dus geen garantie op echt een bont veulen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 23:06

Ik had begrepen dat Slipped tobiano zo was ongeveer:
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 01:07

Das geen slipped tobi, die is regular. Dat is een minimal white. Het wit op het linkerachterbeen is hoog genoeg voor een regular registratie (vroeger). En alle 4 de benen voor de huidige registratieregels. Een slipped staat bij de APHA als solid te boek, maar heeft wel het gen.

Het voorbeeld van een slipped tobi. Dit is het zusje van mijn merrie. Ze is zelfs homozygote voor bont, maar dus slipped tobi.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:35

Mijn hengst is een Minimal White Tobiano, zie profiel voor meer foto's. Hij is dus een regular Paint.
Beide ouders waren "loud Coloured", vader een zwarte Splash Overo, moeder een Bay Tobiano. Bijna al zijn ( half) broertjes en zusjes waren ook "loud coloured".
Hij heeft dus een hoog wit been, een witte vlek op de schoft en een "gek" streepje op zijn neus :D . Hij is heterozygooth voor Tobiano en heeft misschien ook het gen voor Splash ( door zijn vader) maar daar zal hij binnenkort op gekeurd worden ( dit kan nog maar recentelijk). HIj heeft ook een zgn. "skunk tail " de witte plukken bovenaan de staart. Dit zie je zowel bij Tobiano's als bij Rabicano's.

Hier zie je ook de vlek op zijn schoft ( en links achter het hoge "witte" been) :
Afbeelding

Zijn vader ( Spots to Burn);
Afbeelding

Zijn opa ( Colonels PR Legacy):
Afbeelding

Van de moeder heb ik geen duidelijke foto's.

Meer over het Tobiano gen/ kleur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tobiano
http://www.equisearch.com/resources/bre ... ia_060704/
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-03-12 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:46

Slipped tobiano's zijn tobiano's zonder vlekken op het lichaam, maar mét hoge witte benen. Het lijkt alsof het wit van het paard is afgegleden. Ze zien er uit als een effen paard met witte sokken/benen. De beste definitie die ik heb kunnen vinden is:

"At the other end of the spectrum some tobiano horses do not have any body spots. These minimally marked horses are sometimes called "slipped tobiano". They have white leg markings and, in the absence of other pattern genes, a dark head, and are usually thought to be solid horses with white leg markings. They can, nevertheless, produce tobiano offspring as reliably as any other horse with the tobiano gene."

Smoske hier op bokt had er eentje. De vader van haar veulen was homozygoot voor het tobianogen, maar haar veulen was zwart met hoge witte benen en kwalificeerde niet voor regular registratie bij het APHA.

Overigens zie je slipped tobiano's vaak op een zwart paard (of bay, of buckskin, of perlino; die zijn immers in de basis ook zwart). Zwart lijkt het wit op een paard vaak "weg te drukken".

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:56

Dat heb ik wel eens eerder gelezen, dat zwart het wit weg zou drukken, maar daar moet dan nog een andere "reden" voor zijn als dit gebeurt. Vader en opa van Spot waren allebei zwart met veel wit en ik heb veel zwart/ witte veulens gezien op die fokkerij. Dus dan vraag ik me af wanneer er wel "loud- coloured" zwart bonte paarden zijn ( of met zwart als basiskleur) en wanneer niet?
Is daar iets over bekend? is daar bijv. nog een gen wat daar voor zorgt? Of een combinatie van genen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:00

@ElCid: Ik zie geen splash overo-kenmerken in Spots To Burn :? Wel een prachtig paard, trouwens :9

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:04

ElCid: daar loopt een onderzoek naar, las ik op een ander forum. Post was door degene wiens slipped tobi is gebruikt voor de foto's in het aritkel van de PHJ, dus neem aan dat die referentie wel klopt :-) .

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:18

Ondertussen heb ik het artikel gevonden! Via de eigenaar van het paard in het artikel: I CD SPOT. Jammergenoeg is het artikel niet meer online te vinden :(
Weet iemand waarom je slipped tobiano enkel vind op een zwart(e ondergrond) op basis van de genetica?
Ikzelf heb een Buckskin Slipped tobiano maar z'n wit komt niet hoog genoemd om een regular paint te zijn. Zijn paps is homozygoot zwart tobiano en de mams is palomino (QH).
Edit: de opa is Bruin tobiano.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:23

Mijn paard heeft wel geen witte aftekeningen op z'n hoofd. Enkel nog een klein wit stukje manen net op z'n schoft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:26

Wranglerbutt schreef:
@ElCid: Ik zie geen splash overo-kenmerken in Spots To Burn :? Wel een prachtig paard, trouwens :9

Spots to Burn was geen Frame, maar wel Overo, dus mogelijk wel Splash, maar in ieder geval geen Tobiano, volgens de eigenaars. Dus volgens hun was de kans groot dat hij Splash had? Ook maar van horen zeggen, dus. Maar het was inderdaad een prachtig en zeer talentvol paard ( vooral als roper). Veel te jong overleden!

Wat zou hij dan, volgens jou, zijn? Tovero? Ik heb al eens eerder, samen met iemand anders die er verstand van heeft, naar gekeken, maar helemaal eruit komen deden we niet!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-03-12 10:34, in het totaal 4 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:28

Mac schreef:
ElCid: daar loopt een onderzoek naar, las ik op een ander forum. Post was door degene wiens slipped tobi is gebruikt voor de foto's in het aritkel van de PHJ, dus neem aan dat die referentie wel klopt :-) .

Ik neem het ook aan, daar gaat het niet om, maar ben dus heel benieuwd waarom dan bij de ene zwarte het wit wel doorzet en bij de ander niet! Daar moet dan een bijkomende reden voor zijn. Ik hoop dat er wat uit dat onderzoek komt, dan is er al weer wat meer "te voorspellen" over kleuren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:46

2a54z6e45r6r schreef:
Ondertussen heb ik het artikel gevonden! Via de eigenaar van het paard in het artikel: I CD SPOT. Jammergenoeg is het artikel niet meer online te vinden :(
Weet iemand waarom je slipped tobiano enkel vind op een zwart(e ondergrond) op basis van de genetica?
Ikzelf heb een Buckskin Slipped tobiano maar z'n wit komt niet hoog genoemd om een regular paint te zijn. Zijn paps is homozygoot zwart tobiano en de mams is palomino (QH).
Edit: de opa is Bruin tobiano.

Dat zal dan dezelfde dame/heer zijn waarvan ik de quote op het forum vond! Weet hij/zij wellicht hoe het staat met het onderzoek dat loopt naar slipped tobiano's?
Heb je een foto van je paard? Ben nu wel nieuwsgierig :D .

ElCid: splash zie ook niet in Spots To Burn. Als hij negatief getest is op OLWS (en daarom dus niet frame is) zou ik eerder zeggen: tobiano + sabino.
Jammer dat de foto's van zijn voorouders het niet doen op allbreedpedigree.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:48

Afbeelding
Weet niet of het nog van toepassing is.. Komt uit het artikel Slipped Away

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:54

Hij is getest en dus OLWS vrij, dus geen frame. De onderse foto is van zijn vader ( Colonels PR Legacy), de vader daarvan was een Bay Quarter ( Colonel Legacy) met daarachter weer Sorrel ( Colonel Freckles). Ik kan Spot natuurlijk op Sabino laten testen, gewoon voor de grap om te zien of dat aanwezig is.
Van de Paint kant zijn weinig foto's, behalve PR Legacy dan, maar die staan wel beschreven als overo's! Maar dat is bij Spots to Burn dus ook het het geval ( Black Overo). Volgens de eigenaar "just overo" , maybe some splash"! ;)

Interessant dat artikel; van wanneer is dat? Misschien kan ik nog reageren.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:59

Ik heb gisterenavond nog gemaild. Nog geen antwoord gehad. Hopelijk zoeken ze er nog :D
Het artikel is een jaar oud, Februari 2011.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:11

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:13

Ah, die eerste is dat artikel :D nice :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 18:07

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:35

Nee, maar zo snel gaat dat meestal niet. Als ik iets hoor dan zet ik het hier neer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:45

Even een opmerking ... een 'slipped tobiano' hoeft niet noodzakelijk witte benen te hebben ... een ST kan zelfs maar 1 witte sokje of hoefrand hebben!

Dit is een DNA getest heterozygoot Tobiano:
Afbeelding
Deze is van een DNA getest homozygoot hengst dus MOET tobiano zijn:
Afbeelding

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:17

Interessant! Misschien moet ik mijn Solid ook maar eens laten testen op tobiano :)*

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:04

Wranglerbutt schreef:
Interessant! Misschien moet ik mijn Solid ook maar eens laten testen op tobiano :)*

Kans is heel klein dat ze het heeft. Mams was maar hetrozygote en paps was QH. Die gaf het dus sowieso niet door, en mams deed het ook nooit ;( Daarbij waren die beide vos en komt slipped meer voor in zwart Y;(

Ben benieuwd ElCid, als ze nog zoeken is de mijne mss ook wel interessant voor ze.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:07

@Rina: mij berichtje heb ik geplaatst naar aanleiding van Peterina's plaatjes in de post daarboven ;)
And ofcourse I was only joking :D