PSSM, HYPP, Herda enz enz enz. Zowel de AQHA, DQHA (Duitse Quarter Horse Assosiation), APHA als Wittelsburger bieden nu pakketten aan, waarbij je de verschillende gendefecten kan laten onderzoeken.
Ja ik ben helaas nog geen pakketaanbieding van de APHC tegengekomen. Maar dan kan je altijd nog de aanbieding van Wittelsburger gebruiken. Wordt dan wel niet door de APHC erkent, maar je weet in ieder geval waar je aan toe bent.
APHC in UK is al goed op weg, maar APHC USA blijft met opzet achter vrees ik, ook met Hypp zijn die zoveel later bezig gegaan op papier. Een aantal van de board-members bij APHC usa hebben zelf dreamfinder-nakomelingen in de sport en ter dekking staan...dit zal waarschijnlijk een belangrijke reden zijn dat aphc usa geen gepaste actie ondernemen wil, zoals het aanbieden van testpakketten....hoe onprofessioneel kan een stamboek zijn he
Ik heb zelf 2 paints (hengst en merrie) van bijna 2 jaar. Nog zeker géén fokplannen o.i.d. maar wil wel weten of mijn paardjes eventueel drager zouden kunnen zijn van het één of ander.
Bij de merrie zit Impressive achter, dus zij wordt in ieder geval op HYPP getest. Is het noodzakelijk om haar nog op andere genetische defecten te testen? OLWS wellicht, omdat zij overo is?
De hengst is ook overo, maar heeft geen Impressive bloed. Waar zou hij naast OLWS, verder op getest moeten worden? De bedoeling is dat hij, mits goede bruikbaarheid in de sport en halter, wellicht ingezet gaat worden voor de dekdienst.
Hoor graag jullie expertise!
Groetjes, Ellen
rina
Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-12 19:14
Tsjoender merrie: HYPP, PSSM, MH, GBED, Herda (als ze Poco Bueno in de lijn heeft), OLWS (tenzij ze frame is, dan is dat nl al duidelijk). Hengst: PSSM, MH, GBED, Herda (als hij Poco Bueno in de lijn heeft), OLWS (en ook hier tenzij Frame).
Hengst ook op HYPP. Als hij later de dekdienst in gaat is het altijd goed om hem daarop getest te hebben.
rina
Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-12 13:04
HumbleTalent schreef:
Hengst ook op HYPP. Als hij later de dekdienst in gaat is het altijd goed om hem daarop getest te hebben.
Waarom??? Tsjoender zegt zelf dat die geen Impressive in de lijn heeft. Zonder Impressive flauwekul dat te testen.
HumbleTalent
Geplaatst: 29-02-12 14:56
Naar wat ik gehoord heb is Impressive niet de enige lijn die HYPP vererft. Maar wellicht heb ik het mis.
Als je echter toch aan het testen slaat kan je wellicht HYPP er ook gewoon bij laten testen. Het is 40 dollar extra, maar dan weet je het wel 100% zeker.
Het wordt vermoed dat het heeeeeeel zeldzaam in andere lijnen voorkomt. Denkt men, zegt men Heb ik idd ook al ergens gelezen. Maar laat de HYPP test nou op basis van het gen van Impressive gemaakt zijn, dan vind je die uitzondering dus niet Die is dan nl op basis van een ander gen. En dus heeft in dit geval het testen op Hypp geen zin.
Ah, ja dat las ik net, inderdaad. Dat is wel jammer. Dus in principe kan je niet op HYPP testen als er sowieso geen Impressive in de bloedlijn zit? Hm.. Nee dan heeft het 0,0 zin.
Nee idd. Dan zou die uitzondering kwa DNA uit elkaar gehaald moeten worden. En een 2e en een 3e om te kijken of het gen bij die dan wel overeenkomt, en hoe anders die is opzichte van het Impressive gen. Maar aangezien het dus, volgens zeggen, uiterst zeldzaam voorkomt, denk ik dat 3 niet Imp-paarden die HYPP hebben, te vinden al een crime wordt. En dan moeten die 3 bij toeval ook nog de afwijking op precies hetzelfde gen hebben zitten. Over zoeken van een naald in een hooiberg geproken
Die 3 is overigens een fictief nummer, gok niet dat ze aan 3 genoeg hebben
Maar het loont zich nu bij een niet-Imp paard dus idd niet om te laten testen. En het kromme is dat de APHA de panel-test nou MET de HYPP test en ZONDER de PSSM test aanbied. En imo is het testen op PSSM veel belangrijker. Die is nl niet lijngebonden.
tsjoender
Geplaatst: 10-04-12 13:38
Hoi Rina,
Ik was deze topic he-le-maal kwijt en me écht suf lopen zoeken...... tot ik per ongeluk 'm alsnog gevonden heb. Beetje late reactie, maar bij deze hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga ze laten testen en bij de hengst is dus HYPP niet nodig begrijp ik nu.