[WN] wie kan mij iets meer over deze bloedlijn vertellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abc

wie kan mij iets meer over deze bloedlijn vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:10

Ik heb een quarter gezien die te koop is. Helaas ken ik niets van quarters en hoop ik dat jullie mij iets meer kunnen vertellen. Ik ging eigenlijk naar een ander paardje kijken, welke niet geschikt was. Toen lieten ze hem zien omdat hij meer past bij wat ik zoek. Ik heb gevraagd wie de ouders zijn en kreeg volgend antwoord:

hij heeft aqha papieren vader is doc o leo skip cody / doc leo cody moeder roneah / steel gray baker

Dat zegt mij niets en op internet vind ik ook niet veel terug (of ik zoek verkeerd).

Het is een 3-jarige palomino ruin van ongeveer 1.47m, die nog heel schraal is, volgens hen een echte laatbloeier.
Ik heb het paardje nu één keer gezien en de reden waarom ik interesse heb, is zijn brave karakter. Hij zou dan ook voor recreatie dienen, waarvoor ik een paardje zoek dat echt cool is in zijn hoofd en niet van alles schrikt op buitenrit. Ik ga hem volgende week nog eens bekijken. Ondertussen probeer ik wat meer info te vinden.

Ik hoop dat jullie mij iets kunnen zeggen over zijn papieren. Ik ken daar nl echt niets van. En waar moet ik voor opletten?

Cassidy

Re: wie kan mij iets meer over deze bloedlijn vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:30

De papieren zeggen mij zo op het eerste moment niets, en ik kan mijn inlogcode voor de AQHA website zo snel niet vinden om daar uitbreid het pedigree te bekijken.

Maar hier even een algemene tip:

Bij Quarters zijn er een aantal erfelijke ziektes waar je voor uit moet kijken. Een aantal zijn alleen maar belangrijk als je wilt fokken, en aangezien het hier om een ruin gaat is dat niet meer aan de orde. Maar HYPP en HERDA hebben direct effect op een paard. Als er Impressive of een nakomeling van Impressive in de bloedlijn zit zou ik op HYPP laten testen. Als het dier nog niet is ingereden, kan HERDA een probleem vormen. Is het dier al ingereden is ook deze aandoening uit te sluiten.

Als je geen wedstrijdambities hebt en een leuk recreatiepaardje zoekt, en je hebt hier een klik mee, laten keuren en gewoon kopen!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:59

bedankt voor je reactie!

hij is ingereden, maar er wordt nog niet veel mee gedaan omdat hij nog zo schraal is.

Dan zal ik maar eens opzoeken wat die HYPP is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:38

http://www.bringinglighttohypp.org/

HYPP is dominant, dus een drager is altijd ziek. Ze kunnen de symptomen in meer of mindere mate vertonen, soms asymptomatisch zijn, maar een HYPP aanval kan dodelijk zijn.
Nogmaals heb het volledige pedigree niet gezien, kan dus niet zien of Impressive in de bloedlijn voorkomt. HYPP verdunt niet, kan niet weggefokt worden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:48

Hoihoi,

Ik heb toevallig wel m'n AQHA gegevens bij me en ik vind:
- doc o leo skip cody: een quarter hengst palomino uit 1995
- doc leo cody: een quarter hengst palomino uit 1990
- Roneah: een quarter merrie red roan uit 1990
- Steel gray baker: een quarter hengst red roan uit 1970

ik ga nu even hier kijken voor je: http://www.allbreedpedigree.com/

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:49

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:45

heel erg bedankt om dat voor mij op te zoeken!

Van de bloedlijnen zelf ken ik helaas niets. Dus als die Impressive hier niet tussen staat, dan is het risico op HYPP een stuk kleiner? Of vergis ik mij daarin?

Wat is volgens jullie een correcte vraagprijs voor deze ruin?
1.47m, ruin, palomino, schraal voor zijn leeftijd
3 jaar en een paar maanden oud
ik vind wel dat hij voor een quarter (voor zover ik daar dan iets van ken) fijn gebouwd is en zijn hoeven naar de kleinere kant zijn.
Er is parelli grondwerk mee gedaan, dus in omgang is hij fijn opgevoed
Hij is bitloos ingereden en kan ook braaf door een kind gereden worden.
En dan zijn aqha papieren van hierboven.

Ik weet ook wel dat het ene paard meer waard is dan het andere omdat de ene meer kwaliteiten heeft dan de andere. Maar een gemiddelde richtprijs (dus niet voor een superpaard), daar ben ik wel benieuwd naar. Ik vind dat ze nogal veel voor hem vragen, maar misschien is de prijs wel normaal voor deze quarter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:59

Er zit Skipper W in, dat is Wiescamp. Verder oude bloedlijn, zou een Foundation Quarter kunnen zijn. Palomino kleurtje is ook heel gewild, daar betaal je ook meer voor.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 16:04

Cassidy, wat bedoel je met een foundation quarter? Ja sorry, ik ben hier echt helemaal niet in thuis. En heeft die Wiescamp dan een bepaalde waarde?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:45

Wiescamp, dat is (dacht ik) een beroemde fokker...?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:22

Wiescamp is idd een heel beroemde Quarterhorse fokker geweest. Een van zijn bekendste en beroemdste hengsten is Skipper W geweest

Cassidy schreef:
Foto van Skipper W

Afbeelding

en van Nick Shoemaker (vader Skipper W)

Afbeelding

en van Nick (vader Nick Shoemaker)

Afbeelding

En het Quarter ras is in 1940 opgericht. De basis is een mengsel van alle rassen, gecombineerd met Engels Volbloed, die voldeden aan een bepaald type exterieur: het Steel Dust type.

Het Quarter Horse stamboek is geen gesloten stamboek. Er mag nog steeds Engels Volbloed toegevoegd worden. Alleen, als je heel veel Engels Volbloed toevoegd, verlies je het typische Quarter Horse type, en krijg je ook een paard wat qua temperament en charachter erg veel op een volbloed lijkt.

Er zijn meerdere fokkers in de USA die daar niet blij mee zijn. Die proberen paarden met zo min mogelijk volbloed na 1940 te gaan fokken. Deze fokkers hebben de Foundation Quarter Horse Registraties opgericht. Er zijn er op dit moment 3, die allemaal een apart percentage aan volbloed accepteren om ingeschreven te worden. Er zijn wat topics over de Foundation Quarter Horses, die je misschien eens door kunt lezen. Helaas doen daar niet alle links het meer van.

Als ik het pedigree zo eens bekijk, kon dit paardje wel heel hoog scoren qua Foundation gehalte.

Maar of dat wat aan zijn waarde toevoegd: de een vindt van wel, de ander vindt van niet.
Ik zou zelf blij zijn met een hoog Foundation gehalte, maar dan wel in combinatie met een bulldog type quarter. En zo te horen gaat dit paardje niet heel breed worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-09-11 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:27

Voor het gemak even een quote uit een ander topic, met links naar de eerder geplaatste Foundation discussie

[WN-AM] % foundation bloodlines

Cassidy schreef:
De naam van het ras komt van "A Quarter Mile Horse", de kwart mijl was de afstand die op een Zaterdag in de dorpstraat afgelegd moest worden bij de paardenkoersen die gehouden werden. De basis van het Quarter Horse ras is Volbloed, gekruisd met van alles wat er in Amerika rondliep. Het stamboek is in 1940 opgericht, en er is een groep mensen geweest die van Ranch naar Ranch zijn gegaan en de paarden op uiterlijk hebben beoordeeld. Waar men naar streefde was een bepaald type, genaamd naar de hengst met de naam "Steel Dust".

Omdat er van oorsprong veel Engels Volbloed is gebruikt, en dit ras als enige ras nog gebruikt mag worden voor het fokken van de tegenwoordige Quarter, zijn mensen bang dat je uiteindelijk een Volbloed krijgt met een Quarter Papier. Wat ze willen behouden is het oude Bulldog type, met zo min mogelijk tot geen volbloed ingekruisd na 1940.

Men maakt alleen een denkfout. Foundation is niet per definitie Bulldog, er zijn wel degelijk ranke vertegenwoordigers.
En er is geen enkele selectie op de Volbloeds die gebruikt worden. Er zijn wel degelijk ouderdieren die genoeg massa, een makkelijk character en voldoende maat bezitten om een waardevolle bijdrage te leveren aan het Quarter Ras. Er is alleen geen selectie op.

Voorbeeld is de Hengst Indian Artefacts: Kijk naar het papier, het is een Quarter met welgeteld een Quarter voorouder.

http://www.whatiwork4.com/photo_gallery.htm

Afbeelding

Dus om te voorkomen dat je met Quarters komt te zitten die wel een Quarter Papier hebben maar er verder uitzien als een Volbloed, zijn de Foundation Stamboeken opgericht.

Er zijn in het verleden de nodige discussies over geweest: er zijn fokkers die het Foundation toch een beetje te ver doordrijven. Ik ben van mening dat "Extinct is forever" maar sta je niet blind op een papier en ga kijken wat voor paard je voor je hebt, en wat voor hengst je daar op wilt zetten. Uiteindelijk is het wel of niet hebben van een percentage Foundation pure marketing. Op een papier kun je niet rijden.

Voor eerdere discussies (kan niet garanderen dat alle foto's en links het nog doen)

[WN-AM] 100% foundation ???

[WN-AM] Foundation ten top

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:16

Bedankt Cassidy!

Ik zal morgen met deze info eens op speurtocht gaan op internet.

Als ik hem nu bekijk, denk ik ook niet dat het een zware quarter zal worden. Uiteraard zal hij nog gespierd worden en uitzetten, maar in mijn ogen heeft hij voor een quarter toch wel fijne benen en ziet er niet uit alsof hij fors gaat worden. Als ik jou post zo lees, zou er dan wel eens veel volbloed in kunnen zitten wat zijn fijnere bouw verklaart? Uiteindelijk maakt het mij niet uit of hij fijner is of niet. Het is mij vooral om het karakter te doen. Ik heb hem natuurlijk nog maar één keer gezien en daarom dacht ik, ik informeer even. Want wie weet zijn er nu net typische bloedlijnen die temperamentvolle paarden opleveren. En dat zoek ik juist niet. Ik zoek een relaxed paardje wat lekker cool in de kop is, waar ik lekker ontspannen mee op stap kan.

Volgende week ga ik hem nog eens bekijken en zelf ook uitproberen. Ik ben benieuwd.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:51

Is hij schraal wegens gebrek aan spieren en of leeftijd, of is hij erg mager? Als het dat laatste is, kan hij wel feller worden als hij lekkerder in zijn vel zit ;)

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:59

volgens mij gebrek aan spieren, het is bijvoorbeeld niet zo dat je zijn ribben ziet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:14

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:04

Denk er wel aan, dat een paard wat achterstand heeft opgelopen ( kan een reden zijn van het schraal zijn) daar mogelijk de rest van zijn leven last van houdt! Daarbij kan hij nu heel cool zijn, omdat hij niet in goede conditie is, maar dat kan veranderen als hij zich echt lekker gaat voelen, al zijn en blijven veel Q/P natuurlijk wel cool. Ik ben wel heel benieuwd hoe de vaderlijn verder loopt, op allbreed loopt die nl. na de moeder "dood", maar dat zegt niet meteen iets.

Qua bloedlijnen zeker de moeite waard, veel "oud" bloed, maar het dier zal dat in uiterlijk dan inderdaad ook moeten gaan tonen. Dat gebeurt waarschijnlijk ook wel, hij is pas 3 en zal pas echt uiteggroeid en uitgezwaard zijn als hij een jaar of 7 is.

Heb je een foto van het paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:16

ElCid schreef:
Qua bloedlijnen zeker de moeite waard, veel "oud" bloed, maar het dier zal dat in uiterlijk dan inderdaad ook moeten gaan tonen. Dat gebeurt waarschijnlijk ook wel, hij is pas 3 en zal pas echt uiteggroeid en uitgezwaard zijn als hij een jaar of 7 is.

En dat hoeft dus niet perse. Ook als je oud bloed hebt, betekent dat niet automatisch bulldog Quarter. Het is niet gezegd dat dit paard extreem veel massa gaat krijgen. Dat het laatbloeiers zijn, daar ben ik het mee eens, en dat ze tot hun zesde blijven groeien ook.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:12

Ik heb momenteel geen foto, hij staat ook niet geadverteerd op internet. Als ik deze week ga kijken, ga ik wel foto's laten maken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:52

check dan ook maar even of ie PSSM getest is, Schoemaker en Skipper W hebben veel nakomelingen die dat hebben.
en niet de verkoper op zijn woord geloven, de testresultaten wil je graag zien, Hypp, Herda ,PSSM direct effect op het paard, en gaat er niet uit.