[WN] Paint/quarters nuchtere paarden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

Paint/quarters nuchtere paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:42

Zijn paints en quarters nou echt nuchtere paarden of hoe sommige het zeggen 'koel in hun hoofd'
OVeral staat het wel , over dit ras.
Maar heb zelf een 3 jarige paint maar die is erg druk en schrikt erg snel.

dus ben nieuwschierig!!

darlindixie

Re: Paint/quarters nuchtere paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:51

ik heb zelf een half paint, en ben geen deskundige,maar ik denk dat de fokrichting erg veel zegt over koel of niet. mi zijn bijv pleasure/trail paarden mega koel , en zijn vooral de cutting/reinig gefokte paarden echte vuurvreters...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:31

Buiten dat het met genen te maken heeft zegt ook de opvoeding vanaf veulen en manier van houden en voeren een hoop.
Over het algemeen zijn ze wat rustiger, maar dat komt bij andere rassen net zo voor :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:37

Ik sluit me helemaal aan bij DD :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:49

nou, over het algemeen zijn ze een stuk cooler :j
als ik zie wat sommige ruiters met hun Quarters uitvreten, dat zouden ze echt niet bij een welsh-cob of engels volbloed moeten doen :n

natuurlijk kun je niet alle paarden van deze rassen over één kam scheren maar er is wel degelijk gefokt op zeer volgzaam gedrag

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:54

Gemiddeld wel denk ik, maar het hangt van zoveel meer factoren af. Mijn Quarter werd als jonkie altijd als Arabisch Volbloed aangezien, vanwege de deuk in haar neus en haar gedrag. Dat laatste trouwens ten onrechte want volgens mij zijn AV's niet zo gestoord :+
Inmiddels is ze 14 en staat hele dagen buiten en is zo mak als een schaap :=

Overigens moet ik wel toegeven dat ze dat 'nuchtere' altijd wel gehad heeft. Hoe gek ze ook kon doen, echt bang voor dingen was ze zelden, en als ze schrok dan nam ze vaak een sprong recht omhoog met 4 benen tegelijk, en keek vervolgens heel beschaamd om zich heen of niemand het gezien had :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:59

over het algemeen zij quarters en paints wel koeler in het koppie
maar ik zelf heb ook een 2 jarige staan die was in het begin af en toe een heks.
maar nu is het een veel rustiger paardje geworden naarmate ze ouder werd
maar voor de rest ligt het ook veelal bij de opvoeding van het diertje

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:24

Ik heb vroeger een quarter gehad die compleet geschift was. Echt een idioot :o Nu heb ik een Paint die geweldig koel in het hoofd is (en zeker geen dooie pief ;) )

Overigens denk ik dat het vooral met de genen te maken heeft, aangezien ik toch al wel verschillende paarden (en rassen) in handen/bezit heb gehad en er op dezelfde manier mee omging of ga en ze toch echt heel verschillend zijn. Dus opvoeding heeft niet altijd het laatste woord zeg maar ;)

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:18

Licht er natuurlijk ook aan of jou paardje veel in de hand is geweest voor zijn derde, als hij altijd in de opfok heeft gestaan en nu pas met mensen te maken krijgt reageert hij natuurlijk heel anders dan een quarter/paint veulen waar bijvoorbeeld mee gehalterd is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:24

Bij mijn paarden loopt ook een quarter. Ze is wel rustig, maar vergeleken met die van mij is het echt een schrikkerig paard. Ik denk dat als de quarter dezelfde opvoeding zou krijgen als die van mij dat het wel echt een relaxed paardje is. Ze is ook wel rustig in omgang enzo. Maarjaa..eigenaar is bang voor eigen paard, dus dat vraagt om problemen en dat geeft geen goed voorbeeld haha.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:04

banditlove schreef:
Zijn paints en quarters nou echt nuchtere paarden of hoe sommige het zeggen 'koel in hun hoofd'
OVeral staat het wel , over dit ras.
Maar heb zelf een 3 jarige paint maar die is erg druk en schrikt erg snel.

dus ben nieuwschierig!!

Enkele jaren geleden, als nieuweling in de western wereld, sprak ik met een trainer met tientallen jaren ervaring over het coole karakter van quarters en paints en zijn antwoord was tweeledig.
1. Onze paarden stammen af van de paarden die eeuwen lang gebrukt werden en worden voor het werk op de ranch en een veedrijver moet 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 kunnen vertrouwen op zijn paard en een paard dat niet zo was daar werd geen tijd in gestoken en eindigde als biefstuk en met de coole werd verder gefokt. Zo krijg je paarden die koel in het hoofd zijn.
Ondertussen kan ik hem gelijk geven.
2. Over het algemeen besteden western trainers en ruiters meer aandacht aan het opvoeden van hun paarden zodat zij hun ruiters als hun leiders beschouwen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:53

Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit, alleen zijn er in de tussentijd wel grote percentages volbloed doorheen gefokt. Persoonlijk vind ik het trouwens ook wel wat makkelijker dat ze wat kleiner zijn tijdens de opvoeding, maar dat is misschien persoonlijk :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:47

Mijn driejarige halve paint is niet snel ergens bang voor en heeft veel vertrouwen in mij. We zijn nu rustig aan het werk en dan merk ik dat hij heel gevoelig is. Ik krijg snel reactie op kleine hulpen. Dat is wel heel erg prettig.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:35

Mijn paint en quarter zijn super cool en nuchter, maar ik ken ook een paar hete donders waarvan ik blij ben dat het mijn paarden niet zijn.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:52

Mijn eerste paard was cutting gefokt en een heethoofd, vrij nerveus.. Onze merrie is redelijk cool, maar in de handen van een verkeerd persoon word het een ontieglijke draak. Mijn 2jarige is pleasure/allound gefokt en is compleet anders. Niet snel ergens van onder de indruk en is heel makkelijk.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:59

Wij hebben jarenlang met cutting/reining bloedlijnen gefokt en dat vond ik al fijne paarden, ongeveer 6 jaar geleden zijn we omgeswitched naar meer pleasurebloedlijnen en die zijn kwa karakter helemaal super relaxed. Heerlijk! *D (ook fijn als je wat ouder wordt...)
Als je eenmaal een quarter hebt leren kennen wil je nooit meer wat anders. <3

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:51

ik heb een quarter en een paint (een jong een al wat ouder) met compleet verschillende karakters maar 1 ding hebben ze zeker gemeen en dat is dat het hele nuchtere dieren zijn.
verder zijn de quarters en de paints die bij ons op stal staan (sta op een normale stal met maar een paar western ruister) ook nuchter. Wil niet zeggen dat het gelijk de braafste paarden e.d. van stal zijn maar als je puur kijkt naar de nuchterheid vind ik wel dat het een kernmerk is van het ras.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:47

darlindixie schreef:
ik heb zelf een half paint, en ben geen deskundige,maar ik denk dat de fokrichting erg veel zegt over koel of niet. mi zijn bijv pleasure/trail paarden mega koel , en zijn vooral de cutting/reinig gefokte paarden echte vuurvreters...?

Je hebt mijn cutting/reining gefokte Paint nog niet gezien ;) Niks vuurvreter, zo lui als de nete :') Zoals het overigens voor een goed Cutter betaamt :j Al mijn Quarters en mijn Paintje ook zijn reining/cutting gefokt, en op 1 na is er niet 1 die vuurvreter is. Het ligt aan de lijnen, karakter, opvoeding enz enz enz. Maar over het algemeen is een QH/Paint wel cooler en stabieler in het hoofd dan een warmbloed (waar ik er ook nog 1 van heb).