[WN] Welke bloedlijnen? Welke hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pixiewixie

Welke bloedlijnen? Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 17:57

We zijn de trotse eigenaars van een zesjarige quartermerrie en we zijn klaar voor ons eerste veulentje! *\o/*
Nu zijn we er nog niet helemaal uit welke hengst en vooral welke bloedlijnen.
Ons merrie is namelijk een "dubbele" Listo Lena.
Haar vader is Todo Listo (Listo Lena) en haar moeder is ook een rechtstreekse afstammeling van Listo Lena.
Verder is ze een kleindochter van smart little Lena, veel hetzelfde bloed dus!

Nu is de vraag, welke hengst van welke bloedlijn zou het veiligst zijn? Ik wil zoveel mogelijk
de risico's van inteelt verder beperken! We zijn op zoek naar een reining/cutting bloedlijn
Wij hadden al gedacht aan Tinsel Jac, Banjo whiz, big chex to cash...
Kleur doet er niet toe,
zij is zelf een zwarte merrie zonder aftekeningen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:12

Gaaf gefokte merrie. Bij deze afstamming gaan bij mij wel de Herda alarmbellen rinkelen, weet je haar Herda status?
Volgens combineert Hollywood dunit bloed goed met smart little lena bloed, maar dan ga je wel wat meer naar de reining richting ipv cutting.

essiedepessie

Re: Welke bloedlijnen? Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:21

Wat gaaf dat jullie een veulen gaan fokken! Bijzonder gefokte merrie ook, is het een makkelijke dame?

Wat Gaucho zegt klopt inderdaad, is de merrie getest? Zo nee zou ik daar eerst mee starten gbed/hypp/pssm en herda. Als je die statussen hebt ontvangen zou ik gaan kijken naar hengsten met bloedlijnen en prestaties die je eventueel zouden interesseren en hun stattussen op vragen.

als je merrie op alles N/N scoort is het natuurlijk geen probleem om een hengst zoals Big Chex te kiezen die Herda N/H is. dan heb je 50 % kans op een Herda N/H veulen, dan dragen ze dus alleen het gen defect met zich mee, maar ze worden niet ziek.

Met HYPP en PSSM is dat weer net even iets anders omdat dragers met dus alleen het gen defect toch ook wat symptomen met zich mee brengen, zelf zou ik dan dus ook niet fokken met een HYPP of PSSM N/H paard.

Ik heb eens gehoord dat het in amerika toch lastig is met de tests mbt deze ziektes, ik geloof dat vooral Gbed bijna niet wordt getest, neemt niet weg dat het belangrijk is.

Succes met het fokken van een gezond sportpaardje! ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:23

Ik sluit me aan bij Gaucho en essiedepessie; het is belangrijk om je merrie eerst te laten testen voordat je naar hengsten gaat kijken.

http://www.horsetesting.com/Equine.asp hier testen ze ook op GBED

ik heb hier zelf al eens een agouti en een red/black factor test laten doen en ik moet zeggen dat alles prima verlopen is. ze geven ook netjes antwoord op al je vragen en zijn erg behulpzaam :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:46

NRJ schreef:
Ik sluit me aan bij Gaucho en essiedepessie; het is belangrijk om je merrie eerst te laten testen voordat je naar hengsten gaat kijken.

http://www.horsetesting.com/Equine.asp hier testen ze ook op GBED

ik heb hier zelf al eens een agouti en een red/black factor test laten doen en ik moet zeggen dat alles prima verlopen is. ze geven ook netjes antwoord op al je vragen en zijn erg behulpzaam :j

Inderdaad ik heb ook positieve ervaring met hen. En snel, binnen de week had ik de testresultaten in m'n mailbox zitten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:18

essiedepessie schreef:
Ik heb eens gehoord dat het in amerika toch lastig is met de tests mbt deze ziektes, ik geloof dat vooral Gbed bijna niet wordt getest, neemt niet weg dat het belangrijk is.

Hou het er maar op dat ook PSSM in de USA vrijwel niet getest wordt ;) Ik heb er afgelopen jaar 3 laten testen (zocht een paardje daar) en alle 3 positief ;( Geen van de eigenaren wist uberhaupt wat PSSM was, en 2 van de 3 deden zelfs alsof het niet zo erg was een N/P1 positief paard :z

Kwa fokken zou ik eerst ook eens ernstig kijken naar de bouw van je eigen paard. Haar plus en min punten. En daarna naar de bouw van de hengst die je mss wilt gebruiken en of hij die plus en minpunten kan verbeteren. Tis leuk om op papieren te fokken maar je wat heb je aan een leuk papier als er niet meer op te rijden valt (omdat veulen bv zulk iel beenwerk heeft dat het niet te belasten is).

essiedepessie

Re: Welke bloedlijnen? Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:55

Het is natuurlijk ook nog een redelijk "onbekende" ziekte... Het is dat ik er zelf in mijn directe omgeving mee te maken heb gehad, anders was ik ook echt niet op de hoogte geweest van the where abouts van dit gen defect.

Het kan volgens mij ook nog wisselen in welke mate je paard er last van heeft als ze wel drager zijn maar geen lijder, het paard dat ik ken heeft met een goed voer beleid en een goed trainingsschema eigenlijk nergens last van. Maar ik heb ook gehoord van paarden die het toch bij het minste of geringste best zwaar hebben, spierspanningstechnisch gezien.

Heb je inmiddels eigenlijk zelf een hengst gevonden die aan de eisen voldeed Rina?

Ik hoop heel erg op meer transparantie in de wereld van de fokkerij, maar ik vermoed dat dit ijdele hoop is. In ieder geval voor nu.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:20

Een drager hoeft idd geen problemen te hebben. Dat hadden die 3 in de USA ook niet. Maar nu willens en wetens of met een paard fokken of een paard kopen die het heeft, ben je imo niet slim bezig ;) Je neemt daarmee en een behoorlijk risico. En daarnaast, steeds meer lezen/horen over deze gendefecten en zullen geen paard willen die positief is. Ik zelf dus ook niet. Was overigens niet op zoek naar een hengst Essie ;) Wij hebben al 3 jaar geleden het fokken opgegeven. Ik was/ben op zoek naar een merrie en dus een rijpaard. Een positief paard wat in de USA geen problemen heeft, kan deze wel krijgen hier in Europa, door de veranderde leefomstandigheden. Ons klimaat, voer, gras en alles is zo anders dan in de VS dat ik niet nog eens een extra risico wil nemen met een positief paard. En nee tot nu toe nog niks gevonden, maar heb de zoektocht ook op een laag pitje staan nu. De winter komt eraan en dan is 1 minder op stal altijd lekker ;)

Wat imo wel erg positief is dat de fokkers in Dld nu heel veel hengsten laten testen op PSSM.