Welke hengst?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:23

Heey,

Na lang wikken en wegen heb ik (samen met mijn ouders) toch besloten om een veulentje te fokken met Crystal.
Maar nu komt het grootste probleem: Een hengst kiezen.

http://www.allbreedpedigree.com/crystal+clear+freckle

Welke hengst zouden jullie persoonlijk voor haar kiezen?
Het liefst een redelijke dekprijs, ik kan namelijk geen duizenden euro's betalen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:55

misschien ook een foto van je merrie erbij zetten? met alleen pedigree kom je er niet, je moet ook naar je merrie kijken wat haar bouw is en wat je wilt versterken of juist minder wil hebben. Ook moet je kijken wat je uiteindelijk met het veulen wilt gaan doen, een pleasure of een reiningpaard zijn heel verschillend van bouw.

Wil je papieren bij je paard of niet, wordt het veulen voor eigen 'gebruik' of fok je voor de handel? De handel ligt op zn kont dus daarvoor moet je wel een heel goed veulen fokken wil je m leuk kunnen verkopen.

edit: zie dat je foto's van je merrie in je profiel hebt staan.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:23

Ik wist dat ik iets vergeten was :')

Foto's staan idd op mijn profiel.

Ik zoek een reininghengst, het liefst een wat grotere aangezien mijn merrie zelf 1.45 is.
De bedoeling is dus om het voor de handel te fokken (Met papieren erbij dus)

ik zat zelf te denken aan Cut A Sugar Pep. Gaat dit een mooie/goede combi zijn?

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:35

fokken voor de handel zou ik persoonlijk niet doen, heel leuk een veulen fokken maar kost ook een paar centen en veulens brengen zoveel niet op. Je moet er maar net een koper voor vinden, als het veulen een leuk kleurtje krijgt is dat meegenomen maar fokken blijft gokken!
Of je moet zelf land hebben waar een paard meer of minder niet uitmaakt.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:04

Daar is natuurlijk al lang over nagedacht.
Het is niet zo dat ik van de ene op de andere dag heb besloten om een veulen te fokken. Nee, ik ben daar al maanden over na aan het denken.

Bij mijn paard zijn meerdere peesblessures geconstateerd en daarbij was de keuze: 1 jaar lang op boxrust met dagelijks aan de hand stappen (Tot max 40 minuten) of een veulen fokken en de weide op.
Ik heb het er met meerdere DA's ook nog over gehad en die hebben allemaal hun voorkeur naar het veulen fokken.

Mocht ik het veulen niet verkocht krijgen, is dat geen probleem, plaats zat :)
Daar heb ik ook al over nagedacht

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:33

Waarom wil je fokken met een paard dat meerdere pees blessures heeft?
Hoe komt ze aan die blessures?

Als potentieel reining paard koper zou ik niet geïnteresseerd zijn in een veulen van een geblesseerde merrie dan wel geblesseerde hengst. Daarbij fok je met cut a sugar pep niet echt in een onderscheidend segment. Dat wil zeggen dat er al veel van gelijkwaardige veulens te koop aangeboden worden. Als je dus fokt voor de handel maak je volgens mij geen goede keus door te fokken met een geblesseerd paard in combinatie met een niet bijzondere hengst.

Fok je voor jezelf dan rest alleen de vraag of je wilt fokken met een paard met meerdere blessures en is de hengst natuurlijk volledig je eigen keus.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:03

TL Cherokee Cactus,mooie hengst,maat, goed beenwerk,fijn karakter,super allrounder en homozygoot.
En een bewezen sportpaard met een normale dekprijs.

fique

Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:36

HumbleTalent schreef:
Waarom wil je fokken met een paard dat meerdere pees blessures heeft?
Hoe komt ze aan die blessures?

Als potentieel reining paard koper zou ik niet geïnteresseerd zijn in een veulen van een geblesseerde merrie dan wel geblesseerde hengst. Daarbij fok je met cut a sugar pep niet echt in een onderscheidend segment. Dat wil zeggen dat er al veel van gelijkwaardige veulens te koop aangeboden worden. Als je dus fokt voor de handel maak je volgens mij geen goede keus door te fokken met een geblesseerd paard in combinatie met een niet bijzondere hengst.

Fok je voor jezelf dan rest alleen de vraag of je wilt fokken met een paard met meerdere blessures en is de hengst natuurlijk volledig je eigen keus.

sorry hoor, maar hoeveel stallen hebben wel geen fokmerries staan die blesures hebben gehad..
peesblesures zijn niet erfelijk dus ik zie het probleem niet.

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:07

Doranne schreef:
Heey,

Na lang wikken en wegen heb ik (samen met mijn ouders) toch besloten om een veulentje te fokken met Crystal.
Maar nu komt het grootste probleem: Een hengst kiezen.

http://www.allbreedpedigree.com/crystal+clear+freckle

Welke hengst zouden jullie persoonlijk voor haar kiezen?
Het liefst een redelijke dekprijs, ik kan namelijk geen duizenden euro's betalen.


Weet je al of je merrie OLWS N/N is GBED N/N is PSSM N/N HERDA N/N is? Als je dit allemaal niet weet zou ik in iedergeval voor een hengst kiezen die op alles N/N is.

Succes met de keuze..

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:08

Ik heb ook een reining gefokte Paint hengst; door omstandigheden heb ik hem nog niet kunnen uitbrengen maar hij heeft veel talent en uitstekende bloedlijnen. In mijn profiel staat meer info over hem: Sweet Spoy of Cash. Zijn 1e veulen komt volgende maand.
Hij is Bay Tobiano, heeft keiharde benen en voeten en een heel fijn karakter en werkt graag. Stokmaat zal nu rond de 1.55m liggen. Hij voert alleen reining/ cutting performance bloed, dus geen halter of pleasure bloedlijnen. Verder info per pb.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:43

En daarbij is het bedrag voor het dekgeld maar een schijntje bij wat het uiteindelijk allemaal gaat kosten....

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:51

fique schreef:
sorry hoor, maar hoeveel stallen hebben wel geen fokmerries staan die blesures hebben gehad..
peesblesures zijn niet erfelijk dus ik zie het probleem niet.


Ja de meerderheid doet wel meer dingen die je eigenlijk niet zou moeten willen.
Peesblessures mogen dan wel niet erfelijk zijn, maar zwakke pezen kunnen dat wel degelijk zijn.
Bij een paard met meerdere peesblessures moet er misschien toch een belletje gaan rinkelen dat er wat mankeert aan de benen.

Tenzij het natuurlijk aantoonbaar van buitenaf komt door bijv een ongeluk.

Niks ten nadele van de merrie van TS. Alleen ik zou er zelf niet mee fokken en zeker niet met als uitgangspunt voor de handel.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:16

Mijn paard heeft het sinds dat ze 24/7 kreupel.
Vanuit daar hebben wij onderzoek gedaan en blijkt het dus dat ze oftwel getrapt is door een ander paard oftewel gevallen oid is.
Als het ook maar iets is wat erfelijk is, dan had ik natuurlijk ook niet overwogen om te gaan fokken :)

Daarbij weet ik dat er nogal wat DA kosten bij gaan komen, dat lijkt me vanzelfssprekend.

fique

Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:37

Dit is dus zo jammer.. Ts vraagt voor hengst en niet om de mening van anderen.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:12

fique schreef:
Dit is dus zo jammer.. Ts vraagt voor hengst en niet om de mening van anderen.

Ik heb anders van jouw kant ook nog geen hengst voor bij zien komen. Een betere wereld begint bij jezelf.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:21

@Fique, maar zomaar wat hengsten opnoemen zonder te weten wat TS wil (type hengst bijvoorbeeld) heeft ook geen zin en die had ze allang zelf kunnen vinden op internet.
Als TS geen mening van anderen wil moet ze geen topic op een discussieforum openen. En misschien kan TS juist nog wel leren van die meningen van anderen?

fique

Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:28

cissy: volgens mij heeft ts zoals ze al schreef er goed over na gedacht.
humbletalent: nee idd.. wij hebben alleen leos diplomat in de aanbieding, maar die geeft de maat van de moeder door en ze wil een grotere. jijzelf hebt ook geen hengst genoemd voor d'r. alleen maar commentaar wat ze niet moet doen!

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 07:38

Ik denk idd dat er al genoeg meningen zijn gegeven (Niet dat ik dat erg vind hoor, daar leer ik ook wat uit :) )
Maar nu graag weer ontopic.

Ik krijg ook diverse hengsten via pb aangeboden gekregen, maar zoek specifiek een hengst die dekt via KI.
Ik zoek niet naar natuurlijk, daar heb ik namelijk geen goede ervaringen mee..

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:48

tja, fokken is erg leuk, je kan er onwijs van genieten en er zitten idd risico's aan verbonden, er kan ook vanalles mis gaan, maar als je alleen maar rekening houd met wat er mis kan gaan, heb je volgens mij geen echt leuk leven meer ;).
ik zou zelf wel voor een second opinion gaan wat betreft peesblessures, ik ken helaas een aantal gevallen van paarden die in eerste instantie geblesseerd leken, waar mee gefokt is en die peesproblemen doorgaven aan hun kinderen.
als het echt alleen door een trauma is veroorzaakt, dan geen probleem, maar nogmaals, ik zou dat echt zeker willen weten.
Er is steeds meer info over erfelijke peesproblemen, zorg dat je daarin up to date bent, weet je zeker dat ze niet erfelijk belast is, dan kun je volgens mij, prima een veulentje fokken, stuk prettiger voor de merrie.
btw, kan ze niet zowiezo 24/7 op de wei, ook als ze geen veulen krijgt?

de theorie van op stal en stappen, is inmiddels bij veel dierenartsen redelijk achterhaald, veel artsen raden zowiezo aan om het paard 24/7 in de wei te zetten, de prognose is daarvan over het algemeen, een stuk gunstiger.
succes met je beslissingen nemen.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 07:51

Ik heb er 3 dierenartsen bij gehad, met alledrie dezelfde resultaten :)

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:08

Lijkt mij niet meer dan logisch dat mensen de TS tips geven.

qua hengst: www.haidasenterprise.com dekt volgens mij alleen natuurlijk, maar is een echte heer.

Overigens vind ik dat HT een goed punt heeft, en als je zo'n veulen gaat fokken voor de verkoop denk ik zelfs dat je de kosten er niet uit gaat halen.. Maargoed, daar vroeg je niet om...

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:23

fique schreef:
cissy: volgens mij heeft ts zoals ze al schreef er goed over na gedacht.
humbletalent: nee idd.. wij hebben alleen leos diplomat in de aanbieding, maar die geeft de maat van de moeder door en ze wil een grotere. jijzelf hebt ook geen hengst genoemd voor d'r. alleen maar commentaar wat ze niet moet doen!

Het is natuurlijk ook niet zo gek dat ik geen hengst noem, he? Ik heb in mijn laatste posts alleen maar aangegeven dat ik vanuit de beweegredenen van TS nooit zou gaan fokken. Beetje hypocriet als ik hier ineens met allerlei dek mogelijkheden aan kom zetten.

Natuurlijk is dit niet waar TS om gevraagd heeft, maar soms is het goed om wat inzichten te krijgen van anderen en zeker van potentiële kopers als je voor de handel wilt fokken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:30

Wat ik niet helemaal snap is dat je de optie hebt gekregen óf boxrust, óf een veulen fokken en de wei op. Waarom is er een veulen/dracht voor nodig om de wei op te gaan? In geval van bijv hoefbevangenheid zou ik dat kunnen plaatsen, maar niet in relatie tot een peesblessure

fique

Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:45

Haha dan valt leo zoiezo af, want die doet het alleen natuurlijk. Hij vertikt het anders. Hij is wel heel braaf. Heefy ie vroeger wel geleerd in de kudde.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:43

HT, ik vind het ook niet erg dat er tips gegeven worden :)
Maar in veel topics begint het met tips en eindigt in ruzies, als je begrijpt wat ik bedoel.

Natuurlijk dekken wil ik echt niet, daar ga ik ook niet verder over nadenken.
De hengst die ik toendertijd natuurlijk liet dekken bij een van mijn merries was ook een heer, en toch ging het fout.