Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
troi schreef:Maar het quarter horse ras (anders dan een stamboek) is wel anders georganiseerd dan bijv het kwpn. Zo hebben ze geen keuringen voor de hengsten en sturen ze dus de fokkerij niet. Dus hebben ze ook geen opgelegde fokdoelen, want de markt (zijnde de merriehouders en indirect de kopers) bepalen zelf welk type ze het liefst kopen en dus welke hengst het meest dekt en daardoor de grootste stempel op het ras achterlaat. Zo is het ook niet zo eenvoudig te bepalen welke dieren de grootste financiele waarde hebben. De hengsten die het meest winnen zullen het meest gewild zijn als vaderdier, maar de meeste merriehouders willen ook niet direct de hoofdprijs betalen. Dus het zou mij niet verbazen als dat nu juist niet de dieren zijn die het meeste opbrengen. Je hengst goed trainen en uitbrengen is namelijk ook vreselijk duur. Dus of je daar nu het meeste aan overhoudt weet ik niet.. Lastige materie..
rina schreef:....moet er een DNA test gedaan worden om te bepalen of het veulen idd van de beide ouders is.
ElCid schreef:Belangrijk is dat ouderdieren zijn uitgesloten van overdraagbare ziektes ( Herda, Hypp, OLWS, GBED, etc).
/
_Hyperion_ schreef:Ik heb begrepen dat in de fokkerij van Quarters en Paints die aan de fokkers zelf is om uit te zoeken en te beslissen of er mee gefokt wordt. Dat er geen regeling is vanuit het stamboek die het fokken met dieren erfelijke gebreken of aandoeningen ontmoedigt. Klopt dat?