[WN] Vraag over stamboek Quarters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Hyperion_

Vraag over stamboek Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:30

Ik heb gezocht via de zoekmachine, op google en hier, maar heb het antwoord niet kunnen vinden.

Kan iemand mij vertellen of er ook een stamboek in Nederland is voor Quarters, net zoals het KWPN en Friezen bijvoorbeeld?
Ik weet zelf niets van de wereld van de Quarters, vandaar.

En kan iemand mij ook websites aanbevelen in het Nederlands waar duidelijk de fokdoelen en richtlijnen omschreven staan voor Quarters? Dus...wat ziet men graag in zo'n paard. En welke paarden hebben financieel gezien de grootste waarde in relatie tot gebruiksdoelen, dat soort dingen. Een website die deze informatie op een duidelijke manier weergeeft.

Ik ben benieuwd! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt.

catzkillz

Re: Vraag over stamboek Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:37

Kijk eens op de site van de Nederlandse Quarter Horse Associatie, daar vind je heel wat info.
http://www.nqha.nl

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:07

Maar het quarter horse ras (anders dan een stamboek) is wel anders georganiseerd dan bijv het kwpn. Zo hebben ze geen keuringen voor de hengsten en sturen ze dus de fokkerij niet. Dus hebben ze ook geen opgelegde fokdoelen, want de markt (zijnde de merriehouders en indirect de kopers) bepalen zelf welk type ze het liefst kopen en dus welke hengst het meest dekt en daardoor de grootste stempel op het ras achterlaat. Zo is het ook niet zo eenvoudig te bepalen welke dieren de grootste financiele waarde hebben. De hengsten die het meest winnen zullen het meest gewild zijn als vaderdier, maar de meeste merriehouders willen ook niet direct de hoofdprijs betalen. Dus het zou mij niet verbazen als dat nu juist niet de dieren zijn die het meeste opbrengen. Je hengst goed trainen en uitbrengen is namelijk ook vreselijk duur. Dus of je daar nu het meeste aan overhoudt weet ik niet.. Lastige materie..

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:48

troi schreef:
Maar het quarter horse ras (anders dan een stamboek) is wel anders georganiseerd dan bijv het kwpn. Zo hebben ze geen keuringen voor de hengsten en sturen ze dus de fokkerij niet. Dus hebben ze ook geen opgelegde fokdoelen, want de markt (zijnde de merriehouders en indirect de kopers) bepalen zelf welk type ze het liefst kopen en dus welke hengst het meest dekt en daardoor de grootste stempel op het ras achterlaat. Zo is het ook niet zo eenvoudig te bepalen welke dieren de grootste financiele waarde hebben. De hengsten die het meest winnen zullen het meest gewild zijn als vaderdier, maar de meeste merriehouders willen ook niet direct de hoofdprijs betalen. Dus het zou mij niet verbazen als dat nu juist niet de dieren zijn die het meeste opbrengen. Je hengst goed trainen en uitbrengen is namelijk ook vreselijk duur. Dus of je daar nu het meeste aan overhoudt weet ik niet.. Lastige materie..

Beiden bedankt voor de reacties.
Troi: wat je in de eerste twee zinnen zegt wist ik.
Maar is er niet een rasvereniging waarin liefhebbers zich verenigen en waar hengsten die ter dekking staan benoemd worden?

En als ik een veulen wil fokken...hoe gaat dat dan? Stel ik heb een Quartermerrie en die laat ik dekken door een willekeurige hengst van mijn keuze. Staan die dan bij hengstenhouders, of kan zo maar iedere hengst mijn merrie dekken? En krijg ik dan een dekbewijs?
En hoe gaat het dan met als het veulen geboren is...met de registratie van dat diertje?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:26

Nee, in NL niet. Volgens mij zijn er wel hengstenshows waar hengstenhouders hun hengst kunnen presenteren maar dat is geen must.
Verder kun jij je quartermerrie door elke willekeurige quarterhengst met papieren laten dekken, een dekbewijs krijgen van de hengsteneigenaar en dan je veulen laten registeren.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:09

Okay...bedankt.
En waar laat je zo'n veulen dan registeren? En hoe? Dekbewijs opsturen met geboortemelding? En komt er dan een veulenschetser/chipper en van welke instantie komt die dan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:48

De registratie van Quarters (AQHA), Paints (APHA) en Appaloosa's (APHC) wordt alleen gedaan in Amerika. Is in NL geen instantie voor.

BV. je laat je Quarter merrie dekken door een Quarter hengst, voorwaarde dus wel dat beide geregistreerd zijn bij het stamboek. Aan het eind van het dekseizoen stuurt de hengstenhouder het breedingreport naar de USA. Daarop krijgt hij van de AQHA registration applications, die de hengstenhouder weer aan de merriehouder doorgeeft.
Als het veulen geboren is kan de merriehouder met die registration Application zijn/haar veulen in Amerika registreren En krijg je de papieren toegestuurt.
Kwa chippen, zover ik weet ik woon nl niet in NL en heb met een andere wetgeving te maken, laat je je paardje door een chipper of DA chippen, en stuur je de aanvraag voor het paspoort naar Stroe. Horsepasport daar regelt de paspoorten voor de QH, Paints en Appies.

Er komt dus geen schetser oid aan te pas. Als bv de AQHA iets niet vertrouwd (dekdatums die niet overeen komen met geboorte, en bij KI of frozen semen zo wie zo) moet er een DNA test gedaan worden om te bepalen of het veulen idd van de beide ouders is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:19

rina schreef:
....moet er een DNA test gedaan worden om te bepalen of het veulen idd van de beide ouders is.

Dit ligt even iets anders.
Beide ouders moeten een DNA-profiel in hun dossier hebben anders wordt er geen registratiepapier afgegeven.
Ook het veulen moet een DNA-profiel laten bepalen (haartest in envelop opsturen).
Er wordt NIET standaard gekeken of beide ouders idd bij dit kind horen alleen als er specifiek gevraagd wordt om een ouderschapstest (Parental Verification) die niet gratis is óf als de AQHA het niet vertrouwd en de test verplicht.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:51

Bedankt voor de informatie!

Ik weet nu wat ik wilde weten! Top!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:53

Voor Paint hengsten ( en waarschijnlijk ook voor Quarters en Appaloosa's) moet wel een soort van "dekbrevet" worden aangevraagd. Dit zegt niets over kwaliteit van de hengst, maar op die manier wordt er wel bij de stamboeken geregistreerd welke hengst voor de fok gebruikt worden, die hengsten krijgen ook een breeding rapport waarmee de dekking geregistreerd wordt.
Het kost de hengstenhouder een paar dollar. Ik weet niet hoe het zit als een hengst dat "dekbrevet" niet heeft, dan is er nl. ook geen breedingrapport en kan het veulen niet geregistreerd worden.
Van zowel ouders als veulen moet inderdaad DNA overlegd kunnen worden.

Belangrijk is dat ouderdieren zijn uitgesloten van overdraagbare ziektes ( Herda, Hypp, OLWS, GBED, etc).

Fokdoel is verschillend; voor een pleasure paard is een ander type gewenst dan voor een reiner/ cutter, voor een Halter paard zal dit ook weer anders zijn, terwijl de paarden die voor de Quarter mile races gebruikt worden of als ranchpaard ook weer aan andere eisen zullen moeten voldoen.

Op de site van de Dutch Paint Horse Club is ook veel info te vinden. http://www.dphc.nl/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:10

Ook een Quarter die een Paintmerrie heeft gedekt (of gaat dekken) moet bij de APHA als dekhengst worden aangemeld. Daar krijg je dan ook een bewijs van.
Zonder dat is het veulen bij de Paints ook niet registreerbaar.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:39

Ons veulen heeft geen dna af hoeven te staan.
Ik heb daar nog specifiek naar gevraagd, omdat Impressive voor komt bij moeder.
Maar aangezien zij N/N op haar papier had staan, was dit niet nodig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:18

@El Cid als een QH een QH dekt hoef je geen dekbrevet aan te vragen. Dat is alleen maar voor de Paints. Ik heb het zelf moeten doen met mijn QH hengst omdat hij 1 Paintmerrie gedekt heeft. Maar om QH te dekken is het dus niet nodig.

En er wordt wel gezegt dat zowel moeders als vaders DNA getypt moeten zijn, maar mijn fokmerries waren dat geen van allen, en toch kreeg ik zonder problemen de papieren erbij.

Jammer genoeg is er nog steeds geen verplichting om Herda, OWLS, GBED en PSSM te testen. Hypp gelukkig dan wel, maar voor de rest is het aan de hengsten en merriehouders of ze testen of niet.
Als een paard, zoals dat van Sliding, met de ouders al negatief getest is op Hypp hoeft het niet ook nog bij het veulen.
De markt reguleert verder wat er gefokt/verkocht wordt, en in welke richting er gefokt wordt. De richting pleasure is bv een hele andere dan de reiningkant.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:02

ElCid schreef:
Belangrijk is dat ouderdieren zijn uitgesloten van overdraagbare ziektes ( Herda, Hypp, OLWS, GBED, etc).

/

Ik heb begrepen dat in de fokkerij van Quarters en Paints die aan de fokkers zelf is om uit te zoeken en te beslissen of er mee gefokt wordt. Dat er geen regeling is vanuit het stamboek die het fokken met dieren erfelijke gebreken of aandoeningen ontmoedigt. Klopt dat?

@ Allemaal: Heel erg bedankt voor alle informatie! Ik steek er een hoop van op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:56

_Hyperion_ schreef:
Ik heb begrepen dat in de fokkerij van Quarters en Paints die aan de fokkers zelf is om uit te zoeken en te beslissen of er mee gefokt wordt. Dat er geen regeling is vanuit het stamboek die het fokken met dieren erfelijke gebreken of aandoeningen ontmoedigt. Klopt dat?

Klopt, behalve dat tegenwoordig dieren die Hypp-H/H zijn niet meer worden ingeschreven (bij de AHQ iig).

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:38

Mooi, mooi...

Dit heeft me heel erg geholpen bij het ontwikkelen van een module over fokkerij en genetica.
Dank jullie wel allemaal!