[WN] Hypp N/H

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Hypp N/H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:53

Is een paard met Hypp N/H wel of niet met de ziekte belast.
N/H, betekend toch dat het dier geen twee maar 1 gen heeft van het Hypp.
Moet je om Hypp te kunnen hebben (de aanvallen dus) Hypp H/H Hebben of is de kans ook groot bij een Hypp N/H?

En hoe zit het met het fokken van deze dieren?
kan je als je zorgvuldig je hengst kiest dan wel registreer bare veulens hebben uit een Hypp N/H ?

Want de mensen die ik ken spreken elkaar erg tegen..
Kan een paard van 10 jaar , die nooit Hypp heeft gehad, het nog krijgen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:59

quarterH

Re: Hypp N/H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:08

ik weet wel dat een N/H veulen gewoon geregistreerd wordt en je mag ermee fokken.
of je het wilt is natuurlijk een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:19

De kans bestaat dat een N/H paard ook een aanval krijgt, maar die kans is geloof ik wel kleiner dan bij H/H. Het hoeven ook niet meteen enorme of fatale aanvallen te zijn, zo kunnen ze ook bepaalde spiertrillingen krijgen wat ook duidt op een aanval. De ene keer blijft het daarbij, de andere keer niet en is de aanval erger.

Een paard van 10 (zowel N/H als H/H) kan altijd een aanval krijgen, het hoeft niet maar de kans is aanwezig. Zoals quarterH als zegt mag je er idd mee fokken ondanks aantekeningen in de papieren. Maar of je deze het risico wil nemen nog een Hypp paard op deze wereld te zetten (met alle eventuele gevolgen van dien voor het paard zelf) is iets om héél goed over na te denken... :\

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:29

Het paard in kwestie heeft al een veulen gehad en dat was hypp vrij,dus N/N

Ik heb ze gekocht om te rijden(ze is super geleerd,maar is dus Hypp N/H)
wel had ik er graag mee gefokt,ben na de verkoop te weten gekomen dat ze Hypp drager is,de papieren liggen nog in amerika en in paspoort is niets vermeld.

Het is een eerder slank gebouwde merrie pleasure gefokt.Dus geen echte spier bundel zeg maar,eerder rank groot en slank.

Ik dacht dat men met een hypp vrije hengst maar een kleine kans had op een drager, klopt dat ?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:46

Met een hypp-vrije hengst heb je 50% kans op een drager,maar dragers krijgen vaak ook aanvallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:52

savath schreef:
Het paard in kwestie heeft al een veulen gehad en dat was hypp vrij,dus N/N

Ik heb ze gekocht om te rijden(ze is super geleerd,maar is dus Hypp N/H)
wel had ik er graag mee gefokt,ben na de verkoop te weten gekomen dat ze Hypp drager is,de papieren liggen nog in amerika en in paspoort is niets vermeld.

Het is een eerder slank gebouwde merrie pleasure gefokt.Dus geen echte spier bundel zeg maar,eerder rank groot en slank.

Ik dacht dat men met een hypp vrije hengst maar een kleine kans had op een drager, klopt dat ?

De bouw maakt niets uit, zolang ze Hypp hebben bestaat er een kans dat ze een aanval krijgen. Ook als je er een Hypp vrije hengst op zet zal de kans 50/50 blijven dat je een veulen met deze stoornis op de wereld zet.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:49

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 08:37

Thx voor de links.
Heb ze door gelezen.
Punt is dat ik deze merrie gekocht heb voor de fok en het rijden.
De bedoeling was om er pleasure mee te starten(ben altijd engesle ruiter geweest en wil me in de pleasure verdiepen) paard loopt super en is zekers geschikt om me in het pleasure avontuur in te wijden.
Maar ik had er graag mee gefokt in de hoop 1 merrie veulen te hebben ,en dan liefst zonder hypp.

Ik heb geen spijt van haar gekocht te hebben,maar wel spijt van het feit dat ze hypp heeft en dat het door de eigenares niet verteld was,er was enkel het paspoort.
De persoon die het paard aan mij verkocht heeft wist er 100% zeker niet van dat de merrie hypp drager was.
Maar hed de merrie heel lang op pension gehad en nooit iets van hypp,of spier problemen gehad.
Ik geloof die persoon voor 100%

Zijn er eigenlijk cijfers bekend hoeveel hypp dragers er zijn en hoeveel er werken onder de man?

Want dat vind ik nergens terug.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:33

Wat vind je van de filmpjes dan die ik geplaatst heb? Want dat is het risico dat je het veulen laat lopen in 50% van de gevallen.. Dat is wel veel hoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:42

Een paard heeft HYPP of het heeft het niet. Ze kunnen het niet op een latere leeftijd nog ontwikkelen. Wel kan het zijn dat er nog nooit een HYPP aanval is waargenomen bij een paard, maar dat is niet hetzelfde als dat een paard het niet heeft ;-)

Paarden die 1 HYPP gen dragen (N/H) hebben veelal minder (heftige) symptomen dan paarden die twee HYPP genen dragen (H/H) maar aangezien HYPP een ernstige spierziekte is en het hart ook een spier is vind ik het een aandoening waar je niet mee moet willen fokken (voor het dier) en al helemaal niet voor een rijpaard (voor jezelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:36

Als je een paard koopt met als doel er ook mee te fokken, is het dan niet handig je al vóór de koop in de stamboom te verdiepen? Aangezien hypp maar bij 1 bloedlijn voorkomt was er wellicht een belletje gaan rinkelen bij je. En als je deze lijn, en daarbij de aandoening dus ook, niet kent was het dan niet handiger de merrie voor de koop op dit soort dingen te checken? Dit met het oog op dat er wel meer erfelijke aandoeningen voorkomen en dat je imo wel hiervan op de hoogte moet zijn wil je plannen maken om te gaan fokken met een paard.

Ik zou er niet mee fokken, je hebt haar gekocht en komt er na de koop achter dat ze deze aandoening heeft. Dat is balen maar wel iets waar je nu zelf iets aan kunt doen door NIET moedwillig een hypp veulen op deze wereld te zetten.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:28

Ik begrijp niet dat sommige mensen er zelfs aan dénken om te fokken met een HYPP drager....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:45

Het houden van een paard met HYPP is al een kunst op zich.
Bij de ene eigenaar kan het jaren zonder symptomen rondlopen en bij een andere eigenaar kunnen zich dagelijks aanvallen voordoen.
Zolang je je daar niet in verdiept hebt c.q. je er niet aan wilt konformeren kun je beter niet met een dergelijk paard omgaan.
Dat klinkt hard, maar het gevaar is reëel aanwezig dat er ongelukken gaan gebeuren.

@TS: ik weet niet hoelang je het dier al hebt, maar het is een verborgen gebrek (al is het misschien je eigen fout dat er geen papieren bij aanwezig waren) en je zou het dus terug naar de vorige eigenaar kunnen doen.

Er mee fokken zou IMO een no-go zijn. En hopelijk zijn aspirant-kopers tegenwoordig zo bijdehand dat ze
a. een papier bij een paard willen hebben ten tijde van verkoop
b. weten wat onderstaande kreet betekent:
Citaat:
"This horse has an ancestor particular to carry HYPP, designated under AQHA rules as a genetic defect, AQHA recommend testing to confirm presence or absence of this gene."

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:07

We hebben besloten om het paard terug te proberen brengen,onderhandelingen lopen al.
Ik wil geen hypp veulens of veulens met erfelijke gebreken fokken dus ik wil ze niet op mijn erf.
Heb nog nooit iemand met een paard te verkopen iets wijsgemaakt,en probeer een goede stal naam te hebben,dus merrie moet eruit!.
In ieder geval thx voor jullie inlichtingen en ik houd jullie op de hoogte.
De eigenaar had bewust alles verzwegen,en de bemiddelaar,wist dus van niets...
Die vrouw heeft een goede naam hoog te houden en ze heeft ook een super goede naam met quarters.
Ze doet alles om het paard terug bij de eigenaar te krijgen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:25

Verstandige beslissing savath :j . Succes ermee!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:18

De vorige eigenaar heeft dus bewust alles verzwegen en om die reden was het papier er niet vermoeden we,want ze kende blijkbaar alles van hypp maar vergat het wel te vermelden?;?
Het spijtige van de zaak is dat mijn trainer die bemiddeld heeft de dupe is want de eigenares geeft haar vriendje een erkend trainer uit nederland en weigert iets te doen.
Dus mijn trainer wil geen slechte naam en vergoed het paard terug aan mij.

Dus in nederland mag men hypp dus verzwijgen ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:02

Ik denk dat je trainer heel netjes is als hij dat doet, maar als die er werk van maakt dan krijgt de eigenaar het toch moeilijk.
Alhoewel ik niet weet hoezeer een rechter rekening houdt met de eigen onderzoeksplicht en je als eigenaar in spé had kunnen achterhalen welke bloedlijnen er in een paard zitten en welke risiko's die in zich dragen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 08:46

Trainer had volste vertrouwen in de eigenaar,en zei me dat als ze hypp drager zou zijn dat deze dame dat wel netjes gemeld zou hebben...
Niet dus.
Merrie is gisteren terug gebracht de financiele kant komt een dezer dagen zeker in orde.
Heb echt het volste vertrouwen in mijn trainer.
En er is vooral op goeder trouw gehandeld!!

Merrie is verder echt een super super paardje ..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:40

Als je geïnteresseerd bent in een paard waar je ook mee wilt gaan fokken dan is het papier toch het eerste wat je wilt zien? Ging er geen bel rinkelen bij je trainer of bij jou toen dat er niet was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:25

Gelukkig dat je de merrie terug hebt kunnen brengen. Hopelijk komen er geen kopers meer voor haar die tevreden zijn zonder papieren!

Je mag hypp in de hele wereld verzwijgen, dus niet alleen in Nederland. Het is schandalig dat verkopers het niet vermelden, maar het is dan ook nog deels aan de koper om de papieren te willen zijn bij de koop. Daarnaast gaan er bij de meeste westernruiters wel belletjes rinkelen bij een paard met deze bloedlijn, zeker als de papieren 'toevallig' nog in Amerika liggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:32

Ik zit dit met verbazing te lezen. Niet over TS, maar over 2 discussies die ik onlangs heb gehad betreft erfelijke afwijkingen (Dwerggroei bij friezen en mini's en CA bij arabieren).
Ik zeg hier: Niet fokken met dragers. "tegenpartij" zegt, geeft niks, fokken met dragers, een drager is niet ziek.
Mag ik hier vragen hoe men in het algemeen denkt over fokken met dragers van erfelijke afwijkingen (buiten hypp om)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:37

Die discussie lijkt me niet in dit topic te horen :)
Start er anders een nieuw onderwerp over.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:38

nouja, daar zat ik over te twijfelen, alleen t is niet iets WN's specifieks, maar ik ben verbaasd dat de WNners er kennelijk anders over denken :)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:43

Hoezo, anders over denken? Er is toch niemand die de TS aanraadt op wel te fokken met een hypp drager? Integendeel zelfs