[WN] Aankoop paard, herda laten testen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seveng

Aankoop paard, herda laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:41

Ik zie dat er al vele topics over zijn geweest maar toch nog een vraag. Ik sta op het punt een 2 jarige QH merrie te kopen, haar vader is N/N maar moeder is nooit op herda getest en heeft Poco Bueno in de lijn zitten. Ze wordt wel gewoon bereden dus ga ervanuit dat ze gaan herda lijder is. Nu zit ik dus te twijfelen om haar op Herda te laten testen, ben benieuwd naar andere ervaringen/meningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:16

Als de vader N/N is kan het veulen nooit lijder zijn alleen maar drager (N/H dus).
Als je er ooit mee wilt fokken is het handig om te weten of ze N/H of N/N is ivm met de keus van de hengst.

Seveng

Re: Aankoop paard, herda laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:27

Thanks! Dat dacht ik al maar wilde toch nog graag even dubbelchecken :) In de eerste instantie is niet mijn doel er een veulen uit te fokken maar ik begrijp dat dit geen probleem is mits je dit met een N/N hengst doet? Mocht ze drager zijn dan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:57

Als je er niet mee gaat fokken is een Herda drager geen probleem, kan een goed gebruikspaard worden. Als ze bereden is zou ze niet afflicted moeten zijn (al kunnen de heel milde gevallen dat soms ook).

Ik zou testen om zeker te weten. Als het paard verder naar je zin is zou ik hem er niet om laten staan. Of ik er ooit dan een veulen mee zou fokken zou ervan afhangen....

En als je al laat testen, neem GBED ook meteen even mee.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:24

Je hoeft haar op dit moment helemaal niet laten testen.
Als de vader herda N/N is dan kan zij hooguit een drager zijn en als ze gbed had gehad dan was ze al flak naar de geboorte gestorven.
Herda dragers worden in de VS vaak als de betere sport paarden gezien omdat ze leniger zijn dan de niet dragers (zoals bij slangenmensen, die hebben een soort van dit gen).
Als je ooit met haar zou willen fokken dan kun je dan nog steeds testen op wat je maar wilt en als ze drager van een van de beiden is dan moet je alleen een hengst kiezen die N/N is en dan kan er niks ergs gebeuren *D
Als je haar voor de rest leuk vind en het jou paardje is zou ik er gewoon voor gaan :D