[WN] Hellup! Moeilijke hengstkeuze door slechte beenstand merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique00

Hellup! Moeilijke hengstkeuze door slechte beenstand merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:33

Dag allemaal,

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat mijn QH merrie (9jaar) niet meer gereden kan worden ;(
We hebben besloten dat we graag een veulentje van haar willen. Nu heeft mijn merrie echter 1 probleem en dat is dat ze een holle knie heeft waar artrose op zit en bij hetzelfde been ook voorop het hoefbeen. Ik heb het er met mijn dierenarts over gehad en die heeft mij verteld dat de artrose niet erfelijk is. Er bestaat natuurlijk wel een kans dat mijn merrie haar holle knie doorgeeft aan haar veulen.

Nu snap ik dat de dekhengst waar ik naar op zoek ben 'perfecte' beentjes moet hebben om de kans zo klein mogelijk te maken dat het veulen ook een holle knie krijgt.
Zelf heb ik nog nooit een veulen gefokt dus mijn vraag is of iemand nog tips heeft waar ik op moet letten ook i.v.m dat been?

Of heb je zelf goede ervaringen met een dekhengst laat het dan ook even weten.

Mijn wensen voor een dekhengst zijn
reining gefokt
max 1.50m
het moet een Quarter zijn
kleur maakt me niet uit.

bedankt alvast!!

groetjes danique

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:36

Door een slechte beenstand treedt er inderdaad eerder slijtage op. Dit kan zijn in de vorm van artrose. Een hol voorbeen is schadelijker dan een voorbeen dat wat bokbenig staat.

Ik zou erop letten dat je een hengst uitkiest die de neiging heeft om een wat bokbenig voorbeen door te geven. Je zult overigens altijd een risico nemen, omdat je niet weet wat de merrie doorgeeft.

Nu weet ik niet hoe het bij de Quarters is, maar bij het KWPN heb je hele lijsten met statistieken over de vererving van een bepaalde hengst. De stand van het voorbeen is daar een onderdeel van.

fokfanaat

Re: Hellup! Moeilijke hengstkeuze door slechte beenstand merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:37

vergeet niet dat ene dracht zwaar is voor een kreupele merrie, wil je haar dat wel aan doen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:41

zoals fokfanaat al zei kan dat zwaar zijn. Ik zit verder zelf neit in het fokken, maar als je haar laat dekken hoop ik voor je dat het een gezond veulen wordt

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:43

fokfanaat schreef:
vergeet niet dat ene dracht zwaar is voor een kreupele merrie, wil je haar dat wel aan doen.

hmmm... daar heb ik inderdaad niet bij stil gestaan. De dierenarts heeft daar trouwens niks van gezegd raar :\

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:46

Pletje123 schreef:
Nu weet ik niet hoe het bij de Quarters is, maar bij het KWPN heb je hele lijsten met statistieken over de vererving van een bepaalde hengst. De stand van het voorbeen is daar een onderdeel van.

Ik denk dat je dat bij quarters ook kunt zien thanks!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:17

Misschien gewoon verstandig om niet te fokken met een merrie met een dergelijke beenstand. Als ze het wel vererft zit je met 2 paarden met een beenprobleem.

Niet dat je een 'slechte' merrie hebt, maar ik vind sowieso dat er altijd maar raak gefokt wordt met vanalles.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:23

XoNo schreef:
Misschien gewoon verstandig om niet te fokken met een merrie met een dergelijke beenstand. Als ze het wel vererft zit je met 2 paarden met een beenprobleem.

Niet dat je een 'slechte' merrie hebt, maar ik vind sowieso dat er altijd maar raak gefokt wordt met vanalles.

Je hebt mij en mijn merrie in januari een clinic gegeven in halsteren. Het is die merrie van justa tad rad...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:27

danique00 schreef:
Pletje123 schreef:

Ik denk dat je dat bij quarters ook kunt zien thanks!!

Nee helaas zon lijst bestaat niet :n Er bestaat nl geen keuringsverplichting voor Quarterhengsten voordat ze mogen dekken.

Ik zou als ik jouw was een serieus met je DA om tafel gaan. En voorleggen wat je wilt en hoe hij de risico's voor je merrie inschat. Ook kwa erfelijkheid. Holle knie kan aangeboren zijn, kan ook doordat ze als jong paard onvoldoende voeding kreeg en incorrecte beenstand had (niet goed bekapt in de jonge jaren). Ik weet niet hoe oud je merrie was toen je dr kreeg, en ik kan dus niet inschatten in hoeverre het een en ander heeft bijgedragen aan die beenstand. Als het wel aangeboren is zou ik er niet mee fokken.
Daarnaast is idd het dragen van een veulen een behoorlijke belasting op de benen, daar zou ik dus ook echt nog even over nadenken en navragen in hoeverre haar dat belast en of ze het aankan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:34

danique00 schreef:
XoNo schreef:

Je hebt mij en mijn merrie in januari een clinic gegeven in halsteren. Het is die merrie van justa tad rad...

Ahh!! Wat jammer dat je merrie niet meer gereden kan worden zeg :\ Wát een gave merrie. Ik kan me je dilemma nu wel beter voorstellen. Op dat enkele knietje na zo'n leuke merrie...naast dat is het niet alleen jammer voor je merrie, maar ook voor jou, want je hebt zeker talent en je had het perfecte paard om nog een eind mee te komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:08

Ik begrijp dat je zelf een veulen wilt fokken uit een eigen merrie hoor, maar als je alles afweegt, kan je ook een veulen kopen waar je al wat meer van kan zeggen. Soms kan je met een merriehouder iets afspreken en dan ben je vanaf het begin betrokken en is het ook heel erg van jezelf. Qua kosten scheelt het niet zoveel, tenzij er problemen komen natuurlijk.
En wil je nog zeg 4 jaar wachten tot je kan rijden? Er staan zat betaalbare jonge quarters waar je direkt mee aan de slag kunt.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:23

Zou je het risico ook aandurven om een tweede paardje met holle knie te fokken?De kans is klein maar die verdwijnt echt niet door een 'bokbenige' hengst te kiezen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:11

Als er inderdaad zoveel onduidelijk is, ook bij de hengsten (!), dan zou ik denk ik ook een leuk jong paard aankopen. Gewoon voor de zekerheid :)

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:20

Dank jullie wel voor alle reacties! :9 Ik heb er goed over na gedacht en heb besloten om niet te gaan fokken met mijn merrie. Als ik alle voor en nadelen op een rijtje zet zijn er meer nadelen en risico's. Een leuk jong bloempje is een betere en veiligere keuze!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:07

Nou, echt respect voor zo een wijs besluit!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:28

Daniqu, een heel goed besluit :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:31

en met een jong paardje kan je ook sneller weer beginnen dan bij het wachten op een veulen. ;-)

kuiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:29

Ik vind ook dat je een goed besluit neemt.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 22:31

Mijn nieuwe aanwinst komt donderdag *D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:33

danique00 schreef:
Mijn nieuwe aanwinst komt donderdag *D

Zie je gaat stukken sneller dan zelf fokken :D :+
Maare vertel wie, wat, waar is het geworden??

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:29

Ja stukken sneller! En ik ben er ook geruster onder. Het is een 6 jarig hengstje niet heel groot maar dat ben ik ook niet :P Is basis gereden, niets bijzonders maar dan kan ik m zelf nog een hoop leren waardoor dat de band ook sterker word. Het is een ontzettende knuffelkont en dat heb ik nooit eerder gehad :D Ik heb er helemaal zin in!!

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:31

hij staat trouwens bij ed gosen in woudenberg

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:41

Gefeliciteerd Danique! Ik ben benieuwd, vertel eens meer :D 6 jarige hengst is nogal een ruim begrip :))

Weet je al wat je nu met je merrie gaat doen?

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 23:22

Mijn merrie heb ik in kunnen ruilen. Dat was de beste deal die ik kon maken. Hij is een stuk kleiner dan Sally allround gefokt geen bijzondere ouders tenminste mij zei het niks... Hij was gewoon heel cool en daar ben ik weleens aan toe. Een stabiel karaktertje zal een hoop problemen uit de weg ruimen. Als je nog eens een clinic in zuid-west brabant geeft dan ga ik met m meedoen (als hij ver genoeg is) dan kun je hem ook eens zien :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:32

Misschien een stomme vraag hoor, maar ik lees dat je je merrie hebt kunnen inruilen. Wat willen zij ermee gaan doen dan? :o

En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst natuurlijk! :D