[WN] Hoe kan dekgeld "opgebouwd" zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Hoe kan dekgeld "opgebouwd" zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:23

Omdat wij onze hengsten ter dekking hebben staan vraag ik mij af welke constructies er allemaal mogelijk zijn voor wat betreft het dekgeld.
Ik weet dat veel hengstenhouders een basisbedrag hanteren, met of zonder kosten voor hengstenstation, soms met 1 x sperma, soms met meerdere keren, soms met levend veulen garantie, soms zonder, soms met herdekking tegen halve prijs of alleen tegen onkosten.
Verzenden komt, voor zover ik weet, altijd voor rekening van de merriehouder en de KI, DA, etc. ook.
Maar ook bijv. DNA verificatie, hoe zit dat? Is dat incl of excl. want er zullen ook haren/ bloed van de hengst nodig zijn.
Het gaat dan alleen om KI, dus geen natuurlijke dekking.
Ik kan me voorstellen dat bij een dekgeld van over de 1000, - euro er meer bij inzit dan bij een lager dekgeld, maar ook dat is niet vanzelfsprekend.

Brand maar los, zowel hengstenhouders als merriehouders en hun ervaringen/ regels.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:46

Kosten merriehouder zijn het dekgeld , vervoerskosten semen en inseminatiekosten, Alle (DNA) testkosten van merrie en geboren veulen. Merriehouder blijft recht op semen hebben tot er een levend veulen (24 uur oud)naast de merrie staat. MAAR de merriehouder moet het semen bij erkende bedrijven en/of DA's opslaan/verwerken en laten insemineren. Als het 1ste seizoen de dekking niet lukt, dan komt er het volgende seizoen extra Rebreedkosten bij. Bij een extreem pechgeval kan je, als hengstenhouder, ook schappelijker zijn wbt Rebreedkosten.

Kosten hengstenhouder zijn normale onderhoudskosten van de hengst :D , alle testen incl DNA en gezondheidstests van de hengst zelf, Kosten voor het semen afnemen en opslaan, als het niet meteen verstuurd word. (en verder promotie materiaal, advertentiekosten, uitbrengen bij hengstenpresentaties enz enz,.....)

Is het zo compleet??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:19

Citaat:
Merriehouder blijft recht op semen hebben tot er een levend veulen (24 uur oud)naast de merrie staat.

Maar dit is niet altijd zo, voor zover ik weet, er zijn ook hengsten die dekken zonder levend veulen garantie of max. 3 x per seizoen sperma leveren. Mocht er dan vaker geinsemineerd moeten worden dan komen alle kosten voor de merriehouder.

Maar bedankt; dat is 1 voorbeeld waarbij ik dan wel nieuwsgierig ben naar wat de hoogte van het dekgeld in bovenstaand geval zou kunnen bedragen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:09

Je kunt bij heel veel sites het breedingcontract downloaden. Dan kun je zien wat andere hengstenhouders voor voorwaarden hebben en wat ze rekenen voor dekgeld.

DNA onderzoek is als het goed is al door je gedaan als je met de hengst wil gaan dekken, en dat is eenmalig.
Jaarlijks onderzoek op CEM is natuurlijk voor de hengstenhouder. Je wilt je hengst in orde hebben. Dat is het stukje kwaliteit dat je biedt.
Ook de promotie is natuurlijk voor de hengstenhouder zoals Vanes al schreef.

Wij hanteren een dekgeld van 850 euro, dit is inclusief levend veulen garantie voor het daaropvolgende jaar. Merriehouder betaalt dan wel een rebreedfee het jaar daarop. Maar ik vind als hengstenhouder dat een merriehouder betaalt voor een veulen. Geen levend veulen garantie vind ik persoonlijk not done. Maar wij geven de garantie alleen maar voor 1 jaar, het jaar daaropvolgend. Het kan natuurlijk zijn dat de merrie niet (goed) vruchtbaar is en als het zaad van de hengst goed is dan kun je daar verder niets aan doen. Het heeft geen zin om tot in den treure herdekkingen te geven....
Wij adviseren de merriehouder wel om naar een goede kliniek te gaan, omdat wij alleen diepvries leveren luistert de inseminatie heel nauw. Maar als de merriehouder liever met zijn poezendokter werkt sja, dan wordt het heel moeilijk om de merrie dragend te krijgen. :(

Dekgeld is bij ons inclusief 3 x 18 rietjes, exclusief verzendkosten.
Goeie veeartsen hebben aan 6 rietjes genoeg of soms nog minder, maar je hebt ook oliebollen die stoppen gewoon 24 rietjes in een merrie....

Aan goede presterende merries kun je bijvoorbeeld een korting geven omdat het alleen maar goed is voor de promotie van je hengst.

En sja, hoogte van dekgeld. Tegenwoordig kun je sperma van de beste bloedlijnen uit Amerika over laten komen dus moet je zelf al iets geweldigs in huis hebben willen de mensen nog geïnteresseerd zijn... ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:44

Oke, het laatste verhaal kan ik me in vinden.
Ik heb inderdaad al even rondgebeld en rondgekeken en zag verschillende mogelijkheden.
Wat zijn de gemiddelde verzendkosten voor sperma ( met koerier en koelbox?).
Het dekgeld wat ik momenteel hanteer lijkt me niet concurrerend met de beste Amerikaanse hengsten ;) of zelfs met veel hengsten hier in Nederland; ik neem ook aan dat als je daar sperma van wil hebben dat er flink wat kosten bijkomen voor verzending/ quarantaine? En omdat het om "frozen" gaat is de inseminatie procedure veel lastiger dan met vers/ gekoeld sperma en zullen de DA kosten dan ook oplopen!?

DNA onderzoek is gedaan als veulen; geldt dit dan nu ook nog of moet ik dat opnieuw doen. Ik heb de APHA ook al gemaild o.a. hierover maar die zijn niet zo snel met antwoorden 8-) .

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:51

Nog 2 vraagjes van mijn kant :P

1) Hoe ben je als hengstenhouder zeker dat je klant geen 2 merries laat dekken, en slechts 1 dek betaald? Ok, dan heeft hij wel slechts 1 veulen met papieren. Maar toch...

2) Welke kosten heb je als hengstenhouder in volgende situatie?
Je klant heeft in 2009 een dek gekocht. Het frozen semen zit in de vriezer bij de klant. Toch gebruikt hij het zaad niet in 2009. In 2010 wil de klant een ANDERE merrie dekken met het zaad dat in zijn vriezer zit. Welke extra kosten heeft de hengstenhouder hier? Hij moet de naam van de merrie aanpassen, wat kost dat voor hem?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:56

elcid je hebt pb

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:58

seppe. insemineren gebeurd doorgaans bij een dierenarts. daar moet je de merrie aanmelden .
en kan je niet zomaar even met nog een andere merrie aankomen .

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:01

1) Daar ben je niet zeker van maar idd hij krijgt maar 1 veulen met papieren.

2) Ik denk dat dit afhankelijk is van de hengsteneigenaar of wel een rebreed of wel een nieuwe dekking betalen. Aanpassen van de naam van de merrie kost niets extra. (ik heb het over de AQHA)

Ik zou hier niet zoveel problemen mee hebben, tenzij de merrie waar het semen in eerste instantie voor bedoeld was een presterende merrie of producer zou zijn, en het nu gebruikt gaat worden voor een huis, tuin en keuken merrie...
Dan zou ik een herdekking rekenen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:11

ElCid schreef:
Maar bedankt; dat is 1 voorbeeld waarbij ik dan wel nieuwsgierig ben naar wat de hoogte van het dekgeld in bovenstaand geval zou kunnen bedragen.

De hoogte van het dekgeld ,wordt niet alleen bepaald door de regels en service rondom het dekken.
Dat wordt toch het meeste bepaald door pedigree en (offspring-)earnings van de hengst?

Verder sluit ik me ook aan bij Storrum, wbt de dekvragen.
- merrie switchen geen probleem, mits het gelijke kwaliteit is.
- korting voor merrie's met (offspring-) earnings en/of goede papieren mogelijk.
- per dekking word 1 veulen geregistreerd, een 2de veulen moet eerst dekgeld betaald worden, kan natuurlijk met wat korting. ;)

@Elcid; welke hengst en bijbehorend dekgeld , zie link in mijn profiel.
Ook kan je op die website een voorbeeld zien van een dekcontract, met de "spelregels".

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:38

Bedankt, ik wordt weer steeds wijzer en zie, ondanks een aantal kleine verschillen, veel dezelfde dingen voorbij komen.
Maar ik zie ook dat de regeling/ kosten die ik had uitgewerkt dus aardig kloppen met wat hier staat.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:50

ElCid schreef:
Maar ik zie ook dat de regeling/ kosten die ik had uitgewerkt dus aardig kloppen met wat hier staat.

Nu het stukje kosten/baten nog laten kloppen en voila ! *D

Dat laatste valt echter niet altijd mee.... :D

ElCid

Re: Hoe kan dekgeld "opgebouwd" zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 18:54

Dat laatste is inderdaad weer een ander leuk stukje rekenwerk!
Als je alles gaat optellen kom je toch al snel op pittige bedragen uit.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:54

Tja, en dat allemaal voor de liefhebberij! :+

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:05

_Vanes_ schreef:
Tja, en dat allemaal voor de liefhebberij! :+

Ja je moet idd wel een beetje gestoord zijn....
Maar ja, het houdt je van de straat. :+

En jullie hebben het goed gedaan want je zit nu op Curacao, van al die dekkingen natuurlijk !! :D :D

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:03

storrum schreef:
En jullie hebben het goed gedaan want je zit nu op Curacao

Ja, en jullie zitten zelfs in de Ardennnen!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:01

Seppe schreef:
storrum schreef:
En jullie hebben het goed gedaan want je zit nu op Curacao

Ja, en jullie zitten zelfs in de Ardennnen!!

Gevlucht voor de Nederlandse belasting, wat denk je met die enorme winsten... :D