[WN] Kleurenvraag homozygoot bont bij paints?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Kleurenvraag homozygoot bont bij paints?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:13

Ik ben niet thuis in de paint wereld en de kleurvererving daarvan, maar wil graag mijn Haflinger merrie door een paint horse laten dekken. Nu zou ik natuurlijk het liefste een bont veulentje van haar krijgen vandaar mijn vraag.

Zijn er ook paints die homozygoot bont zijn of kan dit niet ivm de ziektes (olws . hypp) zie dit bij bijna alle dekhengsten staan of ze drager hiervan zijn of niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:19

Als eerste ja er zijn hengsten die homozygote zijn, wel in de tobiano vorm. De Overo vorm is idd niet mogelijk en is een LW veulen. Niet levensvatbaar dus. HYPP staat los van het wel of niet een bont veulen krijgen. HYPP is een andere aandoening zoals er ook nog zijn GBED en HERDA.

Dit is een Duitse site waar veel homozygote hengsten opstaan. Het enigste waar je wel naar moet kijken is of die hengst buiten het ras dekt, niet alle Painteigenaren doen dat.
http://www.paintcorral.de/homepage/hengstliste.htm

Charaz

Re: Kleurenvraag homozygoot bont bij paints?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:21

Oei dat word nog even wat lastiger in Duitsland, worden de Nederlandse hengsten hier niet op getest (maw is het voor de hengstenhouderij niet van belang om dit te weten?).

Dat niet iedereen buiten het stamboek dekt was me inderdaad al opgevallen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:44

Er staan op die site ook hengsten uit Belgie ;) Of er in NL een hengst rondloopt die homozygote is????? geen idee.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:22

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:23

Jawel hoor, in NL heb je er ook wel een paar:
Bears Q Ton Poco (dun homozygoot tobiano) van de Eagles Ranch
Switchs Triple Play (palomino homozygoot tobiano) van de River Valley Ranch
Kiblers Avalanche (zwart homozygoot tobiano) van de Mill Ranch
Far Ute Fantasy (buckskin homozygoot tobiano + overo; zoon van Switchs Triple Play) van Dhr. Copinga

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:05

Dat je dat nog weet wranglerbutt kan het me zelf niet eens meer herrineren dat ik ooit een ander topic heb geopend.

Bedankt voor de antwoorden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:11

@Charaz: ik zocht op Google naar Kiblers Avalanche + homozygoot en kwam bij jouw oude topic uit! :+

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:23

rina schreef:
De Overo vorm is idd niet mogelijk en is een LW veulen. Niet levensvatbaar dus.

Dit is pertinent niet waar... Er zijn vele levende bewijzen waarvan ik er zelf één heb gehad: Real Pebbles Rookie = Red Pebbles (OLWS) x Haflinger. Ook de moeder moet drager zijn van OLWS maar met een niet dragende moeder kan er wel met Overo gedekt worden. Dat het niet homozygoot is, is wat anders. Rookie is overigens wel een mooie Overo Haflinger....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:51

Dat bedoeld Rina toch? Dat de homozygote vorm van overo niet levensvatbaar is?
Rookie's moeder is toch geen drager en hij niet homozygoot overo?

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:35

Jawel, Red Pebbles is positief voor OLWS, de moeder -een haflinger- niet. Deze kruizing kan dus wel gemaakt worden.....

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:37

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:56

Axefield schreef:
Jawel, Red Pebbles is positief voor OLWS, de moeder -een haflinger- niet. Deze kruizing kan dus wel gemaakt worden.....

maar pebbles is niet homozygoot op bont en dat is nu net wat ze zoekt ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:37

susan schreef:
Axefield schreef:

Idd, er wordt gevraagt naar homozygote painthengsten, en een homozygote overo is een LW veulen en dus niet levensvatbaar.
Mss even beter lezen???? Ik heb het nl nergens over welke kruising wel of niet kan.

Citaat:
ja er zijn hengsten die homozygote zijn, wel in de tobiano vorm. De Overo vorm is idd niet mogelijk en is een LW veulen

Dat is wat ik schreef, dus als je al quote moet je het wel compleet doen, dan wordt het ook niet zon raar verhaal.

@Mac kijk dat zijn er nog meer dus. Bears is familie van mijn Paintje :D

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:22

rina schreef:
Ik heb het nl nergens over welke kruising wel of niet kan.

Maar TS wel... en in dat geval gaat je stelling toch niet op?

Maar maakt verder niet uit, zoals Susan al zegt....
susan schreef:

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:23

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:04

switch tripple play is niet meer bij de ranch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:00

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:16

:j
en daar is die van de Eagles Ranch (Bears Q Ton Poco) weer een zoon van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:38

Mag ik een kleine correctie aanbrengen? Homozygoot Overo is niet per definitie het zelfde als homozygoot Frame Overo. En alleen dat is een LW veulen. (remember: alleen Frame Overo draagt OLWS).

We hebben ook nog homozygoot Splash Overo (wat volgens de laatste theorien dus wel bestaat, het is vermoedelijk 'incomplete dominant') Het probleem met Splash is alleen dat het in de heterozygote vorm niet altijd als 'bont' aangemerkt wordt, omdat het dan vaak alleen witte benen en een snebje is bijv. Zelfs een volledig effen paard met blauwe ogen kan een heterozygote Splash overo zijn. En dan is hij dus genetisch gezien wel 'bont' maar het uit zich niet in vlekken op de juiste plek (zoals wij dat willen om het 'bont' te kunnen noemen).

En ook homozygoot Sabino Overo bestaat, dit zijn vaak totaal witte paarden. (een wit veulen hoeft dus niet per definitie een OLWS veulen te zijn!! Als je niet weet wat het genotype van de ouders is, het veulen dus altijd eerst laten checken op darmfunctie voor je tot euthanasie van een LW veulen over gaat. Je zou een homozygote sabino kunnen hebben).

Daarnaast kun je ook overwegen om met een Tovero te fokken als je grote kans op bont wilt. Met een tovero is die kans wel iets kleiner dan met een homozygoot maar nog wel groter dan met een heterozygoot bonte. Je hebt dan zo'n 75% kans op bont.
Daarmee vergroot je je opties aanzienlijk en ik ben zelf niet zo'n voorstander van hengst maar hengst laten puur en alleen om zijn homozygoot zijn. In Duitsland lopen voorbeelden genoeg van paarden die dan wel bont zijn maar nauwelijks nog voldoend aan de rasstandaard van een Paint.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:08

In mijn profiel kan je een nakomeling vinden van een haflingermerrie en een paint hengst. De vader is Mac Summer Bar, een homozygote tobiano hengst.