Bloedlijnen en hun kenmerken: waar info?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Bloedlijnen en hun kenmerken: waar info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:39

Hallo allemaal!

Ik wil me wat meer gaan verdiepen in de bloedlijnen van quarter horses.
En dan met name de specifieke kenmerken van bepaalde bloedlijnen.
Met kenmerken bedoel ik bijvoorbeeld de geschiktheid voor disciplines, maar ook karaktertrekken en dergelijke.

Op dit gebied ben ik echt een TOTALE LEEK en via Google kom ik niet veel verder.
Wie weet waar ik dergelijke informatie kan vinden? En of dit überhaupt wel ergens te vinden is?
Boeken, websites, DVD; het medium maakt mij niet uit...

Mijn doel is wat meer algemene kennis van verschillende bloedlijnen opdoen. En wie weet helpt het me t.z.t. bij de aanschaf...

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:48

http://wittelsbuerger.com/
http://www.westerninfo.de/
Er zijn ook enkele boeken van de AQHA, de Western Horseman Legends.
http://www.aqhastore.com/store/category ... -Horseman/

Verder gewoon zelf alles uitpluizen. Als je bvb. wedstrijduitslagen aan het bekijken bent, de bloedlijnen van de paarden opzoeken (kan op www.allbreedpedigree.com). Wedstrijduitslagen van de (voor)ouders zoeken op www.aqha.com (moet je wel lid zijn) of gewoon op google. Uiteindelijk zul je vaak dezelfde (voor)ouders tegenkomen per discipline. Zo raak je een beetje bekend met de verschillende bloedlijnen.
Welke richting wil je uit?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:59

Tnx voor de reactie! Vooral die boeken zien er goed uit.
De disciplines Horsemanship, Pleasure en in mindere mate Trail trekken het meest.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:15

Je kan je ook abonneren op 'De Quarter'.
Er staat telkens een artikel in over oude bloedlijnen. En bij de wedstrijdartikels staan ook steeds de bloedlijnen erbij vermeld. En van daaruit kan je dan terug zelf verder gaan uitspitten wat je interesseert. Je zult zien dat er telkens dezelfde bloedlijnen terug komen bij paarden die op hoog niveau wedstrijden lopen. Bvb bij pleasure/hms: nakomelingen van Hotrodders Jet set, Invitation Only, Zippos Mr Good Bar, Zippo Pine Bar,... (ben zelf nu niet echt thuis in de Pleasure/hms bloedlijnen :P )
Succes ;)

thillie
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:11


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bloedlijnen en hun kenmerken: waar info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:18

Hoe ver weg wil je teruggaan? Wil je een paardje dat in Nederland of Europa is gefokt, of wil je een dier uit de USA importeren? Hou je er rekening mee dat ieder paard een individu is, en de mening van een ieder wat betreft bloedlijnen zeer subjectief is? Wat de een een makkelijk character vindt, hoeft een ander nog niet te vinden. De een houdt van scherpe paarden, en kan ze makkelijk terugrijden, de ander wil een paard dat je moet oppeppen zonder dat hij buitensporig heet wordt.

Te ver terugduiken in allerlei archieven is leuk maar weinig zinvol. Een paard is een smeltkroes van character, opvoeding en ervaringen die hij in zijn leven meemaakt. Tot op zekere hoogte is er naar boven en naar beneden bij te stellen.

Maar mag ik je een tip geven? Kijk naar het individu, en niet naar een bloedlijn of een zogenaamd aan de bloedlijn gekoppelde charactertrek....

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:02

Je kan ook hier eens een kijkje nemen, er staan veel artikels over QH en paints en je kan als je wil ook vragen stellen aan de andere forumleden. Je moet wel lid worden en "goedgekeurd", maar dat is enkel om het forum klein en vriendelijk te houden.
http://pedigrees.yuku.com/

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:07

Beste allemaal,

Bedankt voor de info! Toevallig ben ik sinds 1 januari lid van de Quarter :D
Ik ben op dit moment nog niet concreet op zoek naar een paard, ben me wel aan het voorbereiden.
Het zal hoogstwaarschijnlijk geen paard uit de USA worden.
Doel van deze oefening voor mij is ook wat meer algemene kennis vergaren over verschillende bloedlijnen.

En de opmerkingen van Cassidy over het paard als individu: daar sluit ik me natuurlijk helemaal bij aan!
Het lijkt me leuk om hier meer over te leren, omdat ik hier nu nog niks van afweet :o?
En uiteindelijk KAN het wellicht helpen met de zoektocht naar een paard, maar dus is dan puur richting bepalend.
En zal (wat mij betreft) nooit definitief bepalend zijn. Net als wat je zegt: een paard is een smeltkroes...
Maar goed; ik ga me maar eens flink verdiepen in de materie!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:45

Ik ben wel nieuwsgierig naar de link die Callisto geeft en heb mijn lidmaatschap aangevraagd.

Cassidy heeft wel gelijk als ze zegt dat elk paard een individu is en deels ook een product van zijn-haar omgeving, maar bepaalde bloedlijnen staan toch wel bekend om hun talent en werkbaarheid of juist niet. Ook bestaan er bepaalde magic crosses (zoals bij de Paints bijvoorbeeld Norfleet x Sonny Dee Bar). Daar is in Nederland veelal weinig over bekend, omdat wij niet op dezelfde schaal (kunnen) fokken als in Amerika. Ik ben dus ook wel benieuwd wat mensen hier weten over bepaalde bloedlijnen en hun combinaties!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:06

Super! Stel ook gerust eender welke vraag. Het is een klein en recent forum dus hoe meer zielen hoe meer vreugd. Je kan er onder andere een schat aan oude foto's vinden die je quasi nergens anders ziet. Ook een hele hoop interessante artikels uit diverse magazines.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:50

Ik heb ook mijn lidmaatschap aangevraagd. Ik heb veel interesse in bloedlijnen en zeker ook in 'magic crosses' dus ik ben benieuwd!