[WN] Veulen: van dekking tot geboorte aan kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dropje2

Veulen: van dekking tot geboorte aan kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:00

Beste bokkers,

Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag, maar weet tevens dat het antwoord niet zo simpel is: :D

Als ik mijn Paintmerrie laat dekken, wat zijn dan de globale kosten vanaf het moment van dekking tot en met de dag dat het veulentje met 4 voetjes in de wereld staat?

Allereerst het dekgeld, natuurlijk of K.I., hoevaak wordt je merrie "gedekt" voor het dekgeld en wat betekend "veulengeld" ? Ik begrijp terdege dat het dekgeld natuurlijk afhankelijk is van de hengst; maar wat zit er in het dekgeld?
Mocht de merrie niet drachtig zijn, moet je dan nogmaals het volle pond betalen voor een dekking?

Als de merrie wél drachtig is, wat komt er dan in die 11 maanden nog allemaal kijken?
Ook lees ik wel "met levend veulengarantie" :? , wat houdt dat in? ( jaja, dat het veulentje levend geboren wordt, dat snap ik ook nog wel, maar waarom dan deze kreet?)

Graag jullie ervaringen! Alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:07

Levendveulengarantie is dat de eigenaar van de hengst garandeerd dat het veulen na de geboorte staat, poept en plast. Vaak is dit tot 24h na de geboorte. Mochten er dan nog problemen zijn waardoor het veulen mocht komen te overlijden, geldt de garantie niet. Mocht het veulen binnen deze periode komen te overlijden, krijg je vaak een gratis dekking.

De kosten voor het dekken en de begeleiding zijn verschillend. Je zult na het dekken op 18 dagen willen scannen om de dracht te bevestigen en eventuele tweelingdracht uit te sluiten. Verder moet je ook rekening houden dat de merrie toch meer voer moet krijgen, vaak merrie-veulenbrok.

Hoe dat zit met het opnieuw dekken als de merrie na de eerste keer niet drachtig is, zul je met de hengsteneigenaar moeten overleggen. Vaak worden kosten van verzenden van bijv. gekoeld sperma of diepvriessperma, koerier etc doorberekend. Sommige hengsteneigenaren doen moeilijk als je merrie in een seizoen niet drachtig wordt, en geven je het jaar daarop niet automatisch een nieuwe dekking. Al met al kan dat allemaal aardig in de papieren lopen. Dus maak van te voren duidelijke afspraken en laat je goed voorlichten.

Mijn ervaring is beide keren dat ik heb gedekt heel goed geweest. Beide keren was het met een inseminatie bekeken. Beide keren via KI. De eerste keer met vers sperma, onverdund en niet gekoeld. De tweede keer met verdund en gekoeld sperma. Omdat ik te laat was voor de koerier en de dekking dezelfde dag nog moest gebeuren, heb ik zelf het gekoelde sperma opgehaald. Dat kostte me een dag vrij op mijn werk, en een tankvulling Diesel.

Dus mijn dames wat dat betreft heel makkelijk. Maar kennissen zijn een aantal jaren zoet geweest voordat de merrie drachtig was, en het is gewoon heel vervelend als je bij wijze van spreken duizend Euro kwijt bent aan verzenden van ingevroren sperma en de bijbehorende begeleiding door de DA , en je merrie achteraf niet drachtig blijkt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:40

Toen ik mijn merrie heb laten dekken heb ik eenmalig dekgeld betaald (maar kon rekenen op eventueel meerdere keren dekken voor dat jaar) en een contractje afgesloten met het dekstation, dan betaal je 100 euro ongeveer en mag je het hele dekseizoen van hun diensten gebruik maken, dus zo vaak als je wilt komen scannen en insemineren (indien nodig) en alle bijkomende kosten als hengstigspuiten etc zitten daar bij in.
Mijn merrie is twee keer geinsemineerd en ik ben uiteindelijk wel zeker 10 keer op dat station geweest. Als ik elke keer de DA zou moeten laten komen was ik een vermogen kwijt geweest.
Daarnaast heb ik een veulenverzekering afgesloten voor de periode vanaf 3 mnd dracht tot 3 mnd na geboorte, dat kostte me 90,- en daarin zat ook een keizersnee verzekerd (je weet maar nooit).
Na de geboorte is de DA geweest om eea te checken en daarna heb ik geen kosten meer gehad tot aan de 1e enting.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:26

dropje2 schreef:
Beste bokkers,

Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag, maar weet tevens dat het antwoord niet zo simpel is: :D

Als ik mijn Paintmerrie laat dekken, wat zijn dan de globale kosten vanaf het moment van dekking tot en met de dag dat het veulentje met 4 voetjes in de wereld staat?

Allereerst het dekgeld, natuurlijk of K.I., hoevaak wordt je merrie "gedekt" voor het dekgeld en wat betekend "veulengeld" ? Ik begrijp terdege dat het dekgeld natuurlijk afhankelijk is van de hengst; maar wat zit er in het dekgeld?
Mocht de merrie niet drachtig zijn, moet je dan nogmaals het volle pond betalen voor een dekking?

Als de merrie wél drachtig is, wat komt er dan in die 11 maanden nog allemaal kijken?
Ook lees ik wel "met levend veulengarantie" :? , wat houdt dat in? ( jaja, dat het veulentje levend geboren wordt, dat snap ik ook nog wel, maar waarom dan deze kreet?)

Graag jullie ervaringen! Alvast bedankt!

Iedere hengstenhouder heeft een eigen contract dus dat is verschillend.

Bij ons 3 pogingen (3 hengstigheden dat jaar), Niet drachtig jaar erop 500 euro re-breed voor weer 3 pogingen. Levend veulen garantie is te lezen in onze contracten.

Kosten die je tegen komt/kan komen. Even van cooled semen uitgaan;

Dekgeld 1000/1500 ?
slijmmonster 120/140 euro
Scanpakket 125/150 euro alle scans die nodig zijn.
Voorrijkosten 15 euro per keer
Insemineren 25/75 euro per keer
Stalling merrie 15 euro per dag
Spuiten voor hengstigheid 20 euro per keer
Spuiten voor ei los binnen bepaalde tijd 30 euro per keer
weekend visite 35 euro
verlossing 75/100 euro

Ongeveer zoiets..

SjilliejJj

Re: Veulen: van dekking tot geboorte aan kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:33

Mijn "duurste" merrie is 6 maanden:

750 euro dekgeld + btw
500 euro dierenarts kosten + stalling

(ze was echter pas na de 3e x drachtig)

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:03

Heel erg afhankelijk van hoe je het gaat doen:

Dekgeld bepaal je zelf, let wel op de extra transport-kosten bij diepvries uit het buitenland.
Als je voor diepvries gaat moet je Dropje op een hengstenstation/bij een dierenartsenpraktijk zetten. Dit omdat er om de 6 uur gescanned moet worden en dan kan de merrie beter op de plaats van inseminatie staan. Dus dat betekend extra stallingskosten. (totaal incl scannen kom je dan aan 300-500 euro, als ze er heel lang moet staan dus nog meer)

Ga je voor vers of gekoeld, dan kan de merrie thuis blijven omdat er niet vaker dan 1x per dag gescanned hoeft te worden. Dan kan de d'arts aan huis komen, wel voorrijkosten!!

Vraag de dierenarts naar een evt "begeleidingstarief". Dat is 1 prijs voor het seizoen voor het scannen en vaak ook incl insemineren. De d'arts deelt dan ook een beetje het risico dat de merrie snel drachtig moet worden (meer winst voor de d'arts). (vaak rond 150 Euro)

Als de merrie "vuil" blijkt te zijn komen er nog swap of biopt-name kosten en evt behandeling (spoelen).

Let op dat sommige hengstenhouders een max hebben aan het aantal dekkingen/rietjes dat je krijgt (zie anika) of dat ze een uiterste dekdatum stellen (seizoen over). Ik had gelukkig een gemotiveerde hengstenhouder, ik mocht in augustus ook nog dekken en dat leverde iets leuks op :P

Is de merrie gust gebleven, dan geven veel hengstenhouders 50% korting op de volgende dekking.

Levend veulen garantie wordt door elke hengstenhouder anders ingevuld. Vaak is het verwerpen vanaf 3-4 mnd dracht t/m geboorte. Bij de ene is het staan, de ander drinken. Dat moet je goed afspreken. Sommige hengstenhouders hebben als voorwaarde dat je Rhino ent.

Als ze dan drachtig is, moet je vanaf ongeveer de laatste 3 maanden het voer aanpassen. Merrie-veulenbrok met oa meer hoogwaardige eiwitten, omdat het veulen dan in een groeispurt zit. Maar let gewoon heel goed op de merrie, laat d'r bijv zeker niet te vet worden (zware bevalling). Maar die extra brokkosten zullen je de das niet omdoen.

En waar laat je d'r veulen? Als je er op een stal zet waar ze bewaakt wordt, heb je 1-2 maanden hoge stallings- en waakkosten.

Dus even beslissen hoe je het wil gaan doen en dan gewoon informeren.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:37

Alle meedenkers bedankt! Dit zijn duidelijke antwoorden waar we wat aan hebben :D

De allereerste kosten zijn al gemaakt: we hebben Rose laten testen op alle erfelijke afwijkingen via 't van Haeringenlaboratorium ;) Ze is overal N/N :D

Tja, en dan nu alle feiten op een rijtje zetten... 8)7 *D

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:45

Nou Dropje ik kan je geen nuttig antwoord geven alleen maar zeggen LEUK!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:51

Eigenlijk wil ik het helemaal niet weten wat mijn kwpn-veulen heeft gekost. :o
iig 950 dekking ex btw
Toen dierenartskosten voor onbeperkte inseminatie 50 (denk)
Stuk of 5 x naar de hengstenhouder met de trailer (niet om de hoek) en het paard daar een paar dagen in stalling waar ik steeds tussen de 50 en 100,- kwijt was voor de stalling en de overige d.a kosten (spoelen etc) Natuurlijk na een paar dagen het paard weer ophalen, dus best vaak heen en weer gereden.
Merriebrok ipv gewone brok.
controle eigen d.a toen het veulen er was.

Verder had ik geen garantie voor een levend veulen of iets....gelukkig goed gegaan :Y)

Na de bevalling werd de merrie behoorlijk leeggezogen en heeft de merrie dus behoorlijk wat extra voer gehad en heb ik het veulen er vroeger af gehaald dan eerst mijn bedoeling was. .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:23

dropje2 schreef:
Alle meedenkers bedankt! Dit zijn duidelijke antwoorden waar we wat aan hebben :D

De allereerste kosten zijn al gemaakt: we hebben Rose laten testen op alle erfelijke afwijkingen via 't van Haeringenlaboratorium ;) Ze is overal N/N :D

Tja, en dan nu alle feiten op een rijtje zetten... 8)7 *D

Oke, nu even kritisch. Wat houdt dat in "overal N/N" in..?

Is je merrie negatief N/N op:

Herda
Hypp
GBED
OWLS
SCID?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:20

superwoman schreef:
Toen dierenartskosten voor onbeperkte inseminatie 50 (denk)

Hier dacht ik aan 150,- ipv 50,-, maar kan ook 100,- geweest zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:22

Gaaf hoor dropje . Je hebt er ook echt een prachtige merrie voor! Heb je al een partnerkeuze kunnen maken voor Rose?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:35

Joh wat ontzettend leuk!! Wie wordt de papa :)

Cassidy wat is SCID?

Ik zit ook nog steeds stiekem te kijken naar leuke hengsten maar voorlopig houd ik dat zo, denk ik :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:02

SCID is een autosomaal recessief erfelijke autoimmuunziekte, die vooral bij Arabieren op dit moment heel erg de kop op steekt. Maar aangezien ook Arabieren aan de wieg van de Quarter en Paints hebben gestaan zou je eigenlijk daarop moeten testen.

http://www.destinyarabians.com/scid_facts.htm

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:00

Ik heb mijn vorige merrie laten insimineren, en was 1500 euro kwijt aan dekgeld, daarna heb ik haar 8x moeten laten insimineren voordat het pakte. De dierenarts rekening was 1800 euro!
De merrie die ik nu heb, hebben wij natuurlijk gedekt en dat is in 1x gelukt, we hebben haar 2x laten scannen!
Dat heeft intotaal 50 euro gekost!!
Ik denk dat je geluk kan hebben maar ook verschrikkelijk veel pech

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:11

Cassidy schreef:
SCID is een autosomaal recessief erfelijke autoimmuunziekte, die vooral bij Arabieren op dit moment heel erg de kop op steekt. Maar aangezien ook Arabieren aan de wieg van de Quarter en Paints hebben gestaan zou je eigenlijk daarop moeten testen.

http://www.destinyarabians.com/scid_facts.htm

Dat is echt onzin! Als je zo denkt zul je bijna alle paarden moeten gaan testen op SCID want haast overal is wel arabier in te vinden of een paard met een voorvader in het arabisch volbloed. Denk bij WPN bv aan Engels Volbloed kruisingen wat weer Arabier kruisingen van origine zijn. SCID is een typische aandoening voor Arabieren dus hier geen Quarters en Paints bij gaan slepen graag!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:11

Als je beweert dat je echt op ALLES hebt getest, ga ik (bijna) ALLES erbij slepen :D

reininggurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:49

ik was totaal 350,- euro kwijt voor het insemineren vorig jaar,door de dierenarts thuis
dit jaar laat ik mijn merrie insemineren van cut a sugar pep bij holstud in harskamp, zijn dekgeld is voor 2010 maar €475,- als je voor 1 maart boekt daarna 100,- euro meer
zie http://www.coolrunningpaints.nl

groetjes

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:01

je kan ook een ssa dekking kopen met veel geluk vd helft van het geld bijv normaal dekgeld 1000,= nu 525,= je houdt 475,= over dit kan je gebruiken vd DA kosten die liegen er niet om.
vooral bij KI het is wel schoner en veiliger maar soms mega duur.
veelal ben je met simpel dekgeld en DA kosten rond de 1000,= a 1500,= kwijt.
succes en horen het graag wat je doet.

reininggurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:15

ik laat haar insemineren bij holstud te harskamp die zijn zeer kundig , kost incl stalling nog geen 150,- per hengstigheid en dan kan het nog vers ook want cut a sugar pep staat daar ter dekking.