[WN] Moet een veulen altijd DNA getest worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Moet een veulen altijd DNA getest worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 08:59

Ik heb zojuist de online registartie van mijn veulen ingevoerd.Voor mij de eerste keer,maar omdat het een "live breeding"was ( natuurlijke dekking) hoefde er volgens de website geen DNA getest te worden.
Nu lees ik op de website dat het doel van de AQHA is dat alle paarden DNA getest worden.Allebei mijn merries zijn ook niet DNA typed.Iemand die hier wat meer over weet?
Vraag het ook omdat er een heel leuke merrietje te koop staat , waarvan de moeder wel papier heeft,de vader niet,maar de ouders daarvan weer wel.Om het veulen een papier te bezorgen,moet de vader dan dus een papier krijgen.Dit is wel te doen,ook kwa kosten,maar als alles DNA typed moet zijn,wordt het een heel gedoe.
Wie weet hier het fijne van?

DubbelFun

Re: Moet een veulen altijd DNA getest worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:59

Regel 210.C AQHA
Van alle meries geboren op of na 1 januari 1989 moet een DNA-test 'on file' zijn voor er veulens worden geregistreerd uit deze merrie.

catalynxblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:00

je moet ff een dna-kit aanvragen bij de AQHA zowel voor de merrie als het veulen als er al niet een brief naar je onderweg is ik heb dat ook gehad het kost wel ongeveer $30 dan worden ze dna geregisterd bij de AQHA het is veder geen gedoe als je die kits in huis hebt trek je een pluk manen plak het er op en terug sturen hun regelen de rest ik hoop dat je hier veder mee kan succes

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:25

Zonder DNA is nu geen registratie meer mogelijk als ik het goed begrepen heb. Maar DNA is eenvoudig: DNA-kit is niets meer dan een blad papier met een plakstrip waarop je de haren (met haarworteltjes !) kan plakken. Alle gegevens van hengst en merrie zijn al op het formulier geprint door AQHA. Als de haren op de strip zijn geplakt dan vouw je het papier met plakstrip dubbel zodat het een envelop wordt, je doet er een postzegel op en en dan kan de envelop retour. Je hoeft er echt niet tegen op te zien :-). De DNA-kit kan online aangevraagd worden, ik had hem binnen 5 dagen, de verwerking duurde langer. Ruim een maand.

Tbv de registratie heb ik ook fotootjes gedownload (is ook eenvoudig met een standaard jpg-bestandje)
De eisen voor registratie-foto's staan in folder die AQHA bij registratiepapier voegt en staan ook op de site.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:10

ik wacht wel even de reaktie van de AQHA af.Ik weet namelijk niet zker of mijn errie als DNA typed is.Oude eiegnaar uit Amerika zou dit in orde maken.

Het veulen wat te koop staat,zonder papier,dat lijkt me zo''n gedoe ,om daar een papier bij te krijgen,als ik ook achter de ouders aan moet voor DNA typing.Dan wordt het kostenplaatje meteen een stuk hoger.Ik zal eens bellen met de AQHA hierover.
Bedankt alvats voor het meedenken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:17

@catalyst1 : heeft die merrie vóór dit veulen als eerder een veulen geregistreerd gehad ?? (kun je nakijken in de AHQA-files) en afhankelijk van die geboortedatum én de geboortedatum van je merrie kun je dus zelf uitzoeken of ze dan geDNA't is of niet.

Mocht er geen eerder veulen zijn, dan weet de AQHA je vast wel te vinden om het alsnog te laten doen.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:36

Kan je DNA gebeuren altijd doen? Wij willen volgend jaar mijn merrie dekken maar ben er 99,9% zeker van dat ze echt niet met DNA geregistreerd staat... Moet ik zoiets per mail aanvragen of is er een link vanaf de site? (Kan vanaf deze laptop niet zo goed op internet komen haha veel sites flippen door)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:59

Vaak is de hengst DNA getypeerd, al helemaal als hij al eerder veulens heeft verwekt die papieren hebben gekregen.
Je zou dan in het ergste geval alleen achter de moeder aanmoeten.

Ik zou toch even de moeite nemen om een papier aan te vragen bij het veulen, verkoopt toch wat makkelijker, en is een stuk goedkoper dan dat je het later moet gaan doen (al heeft de AQHA nu een speciale actie om de papieren toch nog aan te gaan vragen).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-09-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:00

Bloempjeh schreef:
Kan je DNA gebeuren altijd doen? Wij willen volgend jaar mijn merrie dekken maar ben er 99,9% zeker van dat ze echt niet met DNA geregistreerd staat... Moet ik zoiets per mail aanvragen of is er een link vanaf de site? (Kan vanaf deze laptop niet zo goed op internet komen haha veel sites flippen door)

Je kunt online een DNA kit aanvragen, of je belt ze even. Wel belangrijk is dat je een creditcard hebt waar het bedrag voor de DNA kit van afgeschreven kan worden.