[WN] Kosten verzenden frozen semen vanuit USA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Kosten verzenden frozen semen vanuit USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:19

Aangezien hier vast wel mensen zitten die me over verschillende verzendmethodes van frozen semen vanuit de USA kunnen informeren, leg ik hier even mijn vraag neer

Ik ben bezig met de afronding van dek-afspraken voor volgend jaar en kreeg net te horen dat het frozen semen van de gekozen hengst naar select breeders USA zal worden verzonden en ik met hen afspraken kan maken voor verzending naar Nederland. Ik weet dat er meerdere manieren zijn het hier uiteindelijk te krijgen, maar ben benieuwd voor welke manier jullie hebben gekozen en waarom, en aan wat voor kosten ik ongeveer moet denken voor deze verzending. Ja, natuurlijk kan ik select breeders bellen en hen vragen me de opties voor te leggen, maar ik denk dat ik via bokt toch meer do's en don'ts te weten kan komen, en nu ben ik nog lekker op tijd... vandaar :o

XoNo

Re: Kosten verzenden frozen semen vanuit USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:29

Geen idee en tóch ben ik benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk gekozen hebt :o :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:33

Ik ook. :D

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:03

Ik ben hier ook erg benieuwd naar!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:45

Ik ook! :D

De hengst "springt" wel op een EU-goedgekeurde dekstation?
Daar begint het mee, anders komt het ,met de juiste papieren erbij, niet door de douane.

Maaruh, er kunnen weer dingen veranderd zijn, dus selectbreeders bellen is toch geen fout idee! ;)

Wij hebben iig nooit zo zelf zaad ingevoerd, te veel "gedoe"! :D
Als het voor maar 1 hengst/dekking is is het ook relatief duur om te verzenden, daarom gebruikten we zaad wat al in de EU aanwezig is. Die bedrijven ,met meerdere USA-hengsten in het programma, laten van meerder hengsten samen komen en verrekenen de kosten natuurlijk door naar de klanten.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:21

Een 20lbs container met Fedex versturen, is zonder AQHA korting, nog geen $180.-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:55

Ze hebben mij toentertijd de tip gegeven om te proberen een retourcontainer te gebruiken. Er gaat nl. redelijk veel sperma van Europa naar de US en die containers komen vaak leeg terug. Tegen een gereduceerd tarief kun je dan de retourzending gebruiken voor "jouw" sperma.

Uiteindelijk had ik overigens de mazzel dat de hengsteneigenaresse het zelf kwam brengen. Zij bracht tevens het sperma mee van een x aantal andere hengsten.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:28

MidnightPSan schreef:
Een 20lbs container met Fedex versturen, is zonder AQHA korting, nog geen $180.-

En de container zelf, die goed genoeg is , om het zaad lang genoeg frozen te houden kost zo'n € 1000,- . ;)
Tenminste die wat wij hadden dan,..ik weet niet of er kleinere goedkopere zijn.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:03

Als het station met je mee werkt,verhuren ze je de container,container terug sturen, borg terug.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:15

Ben je er al uit gera?

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:32

_Vanes_ schreef:
MidnightPSan schreef:

En de container zelf, die goed genoeg is , om het zaad lang genoeg frozen te houden kost zo'n € 1000,- . ;)
Tenminste die wat wij hadden dan,..ik weet niet of er kleinere goedkopere zijn.

Oke, hier heb ik echt 0,0 verstand van maar wil toch meer weten...

Waarom is een 20lbs containter maar 180... en diegene waar vanes het over heeft 1000... Of bedoel je als je zon container echt als eigen wilt hebben? (die 20 lbs moet retour neem ik aan)?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:25

Ja precies, als je een eigen container koopt, dus niet het verzenden....
Niet iedereen stuurt je in goed vertrouwen een container op namelijk, die dingen "verdwiijnen" nogal vaak! :D ;)

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:49

_Vanes_ schreef:
Ja precies, als je een eigen container koopt, dus niet het verzenden....
Niet iedereen stuurt je in goed vertrouwen een container op namelijk, die dingen "verdwiijnen" nogal vaak! :D ;)

Op die fiets! Nauw er gaat een wereld voor me open voor die prijs :9 Ik dacht dat je 100den euro's kwijt was aan sperma importeren... Hmm... Dan ga ik toch nog verder kijken dan dit kikkerlandje ;)

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:58

Een paar dagen niet op bokt en een heeeeeleboel reacties verder ;) Thanks!

_Vanes_ schreef:
De hengst "springt" wel op een EU-goedgekeurde dekstation?
Daar begint het mee, anders komt het ,met de juiste papieren erbij, niet door de douane.
Nou dat hoop ik wel, maar dat ga ik zeker even checken. De ranch heeft meerdere hengsten die in Europa worden aangeboden, dus ik neem aan dat ze wel weten dat hier restricties aan vastzitten.

_Vanes_ schreef:
Wij hebben iig nooit zo zelf zaad ingevoerd, te veel "gedoe"! :D
Als het voor maar 1 hengst/dekking is is het ook relatief duur om te verzenden, daarom gebruikten we zaad wat al in de EU aanwezig is. Die bedrijven ,met meerdere USA-hengsten in het programma, laten van meerder hengsten samen komen en verrekenen de kosten natuurlijk door naar de klanten.
Het lijkt inderdaad best veel gedoe, dus er begint weer wat twijfel te rijzen. Ook omdat ik maar geen HERDA resultaten van de betreffende hengst ontvang, terwijl ik er meermaals naar heb gevraagd. Iedere keer wordt er omheen gedraaid. Ik wacht eerst de resultaten van de verschillende tests op mijn merrie af, voordat ik de volgende stap neem...

De retourcontainer is een hele goede tip, thanks Mac! +:)+

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:51

Hier nog wat info, dry shippers zijn het beste, die kunnen in elk vliegtuig mee, voor die andere heb je een CAO (cargo airplane only)restrictie. http://www.majesticgaits.com/mve.htm

cowvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:10

Ik zou ook even informeren bij SB USA.
De hengst waar wij mee gedekt hebben dit jaar staat in de USA. SB USA heeft het naar SB Italy gestuurd en die hebben het weer doorgestuurd aan ons. Scheelt iig al een pak geld dan dat het rechtstreeks van de USA naar hier moet komen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:15

Vanuit Nederland deed ik sperma versturen in een speciale dry ice container naar Australie.
Dit werd verpakt en gelabelt door SGS toendertijd.

Ik zou de ontvanger contact op laten nemen met een expediteur aldaar, er zijn er genoeg. Ik noem een DHL/Expeditors/ enz enz en die kunnen alles uitzoeken voor je.

Succes.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:34

Ik heb de kosten inmiddels op een rijtje en ben, waar ik eerder in dit topic al terloops op werd gewezen, erg geschrokken van de kosten.
In het gunstigste geval dat ik de container met twee anderen kan delen, ben ik $1010,00 kwijt, zo niet dan ben ik ruim het dubbele kwijt. Daarbij komen nog de kosten die ik aan Select Breeders in Europa moet betalen om toestemming te verkrijgen voor het inklaren, de douanekosten die aan het invoeren verbonden zijn en de kosten om de container terug te zenden naar Amerika, wat via Federal Express moet gebeuren en dus ook enkele honderden euro's zal gaan kosten, want ze moeten deze binnen tien dagen retour ontvangen... Buiten dat moet ik ook nog rekenen op de kosten om het via een andere container weer naar Nederland verzonden te krijgen, naar het dekstation van mijn keuze, en dan uiteraard het algemene dekgeld plus booking en frozen semen fee nog...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:55

Mijn god gera, dan gaat de lol er wel een beetje vanaf.
Zijn er geen hengsten van je gading waarvan er al sperma in Europa aanwezig is?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:00

Eh nou ja, natuurlijk worden in Europa een aantal hengsten aangeboden die ik zeker niet direct af zal schrijven, maar ik zit natuurlijk ook nog met dat GBED gebeuren waar Scarlett drager van is, dus ik moet (oke, wil) bij iedere hengst eerst een test af laten nemen om zeker te weten dat hij geen drager is. Ik zal dus een lijstje op moeten stellen met een nieuwe top vijf, dan de eigenaren weer moeten benaderen en de DNA tests af moeten laten nemen (bij negatieve testresultaten zit je gewoonlijk aan een dekking vast, dus het moet een voor een op volgorde van voorkeur). Ik ben op zich blij dat ik er nu al achter kom en het niet gewoon heb toegezegd met uiteindelijk als resultaat dat ik mijn budget toch wel een stukje moest vergroten, maar het is aan de andere keer wel weer jammer dat dit vrijwel alle hengsten die ik in de USA heb bekeken als potentiele kandidaten direct af laat vallen... Maar nu snap ik dus ook waarom er weinig 'unieke' dekhengsten worden gekozen :o

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:08

Ja, dat snap ik nu ook, ik had ook nooit het besef dat het allemaal zó ongelooflijk duur was om sperma hierheen te halen.

Ik vind het overigens heel goed dat je een hengst WIL (:P) die GBED negatief getest is :j