Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
skippy1 schreef:Sarah: er zijn inmiddels veel topics en ook hier in dit topic staat veel uitleg: wanneer het gen in heterozygote vorm aanwezig is, is er hélemaal niets met het paard aan de hand! Niet ziek of wat. Enkel in homozygote vorm zorgt het voor OLWS. Zorgen dat er geen frame-overo's met elkaar kruist is voldoende om geen OLWS te krijgen. Lijkt mij dus niet zo moeilijk dit uit te voeren. Het hele frame-patroon verbannen, geeft een verlies van een prachtig bontpatroon en een echt rastypisch kenmerk. Het is niet nodig wanneer er gewoon goed getest en gefokt wordt.
Nielsd: dáárom dus áltijd testen!!!
skippy1 schreef:Ik ben t absoluut niet met je eens Niels! Testen zal hoe je t ook went of keert noodzakelijk blijven, is t niet op OLWS dan wel op iets anders. Ik zie de problemen niet met t testen. De test is zó simpel! Bovendien is een heterozygote frame helemaal niet ziek, dit itt een herda of hypp drager!!!
Zinzi_jewel schreef:Jeetje , wat erg zeg ..
Weet helemaal niet wat olws is of inhoudt , maar begrijp uit de posts dat het gaat om n erfelijke afwijking die de dood van het dier betekend en ik vindt het echt verschrikkelijk als een hengst positief getest is dat er dan mee gedekt wordt bij een merrie die ook positief is ,
jammer dat zo,n hengsten eigenaar dan niet gelijk helemaal oprecht is
Verder hoop ik dat de merrie er gauw overheen gaat komen over haar verlies ,
skippy1 schreef:Bovendien is een heterozygote frame helemaal niet ziek, dit itt een herda of hypp drager!!!
Citaat:The genes that cause HC are recessive, and it takes two to tango. This means that both sire and dam must possess the recessive gene in order for an offspring to possibly be afflicted with HC. In this way, the disease differs from hyperkalemic periodic paralysis (HYPP), which descended through the bloodline of the Quarter Horse stallion Impressive. HYPP is caused by a dominant gene that can be carried by only one of the parents and still cause the affliction. With HC, both parents must carry the recessive gene for the horse to be afflicted.