[WN] Ons Overo lethal white veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Ons Overo lethal white veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:57

Ik denk dat de mensen die je chokeert de kombi nooit (bewust) zullen maken en de mensen die dat wel (bewust) doen zal het filmpje niet bereiken.

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:21

O ja sorry zo bedoel ik het niet!! SORRY echt!!
Vind het echt super rot zeker op de manier waarop het is gegaan. Sorry!!!
Hoe is het nou met de merrie? Is ze nog erg van slag?
Xxx

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:48

Jeetje , Lisa_pluisje, wat enorm vervelend wat er gebeurt is, zeker HOE het gebeurt is!
Heel veel sterkte met het verlies en de enorme teleurstellinr, Vriendjes zijn? terwijl je zelf wel de voorzorgsmaatregelen had genomen.
Heel triest! Huilen

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 22:21

Ik heb de foto,s van het veulen en het filmpje waar ze al koliek op heeft.
Wie kan ik ze mailen dat ze geplaatst kunnen worden?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:24

Foto's kan ik plaatsen, filmpje zou ik niet weten hoe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:32

Persoonlijk ben ik voorstander van links ipv fotoos, kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij ze wil openen of niet.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-07-08 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:40

Is goed, doe ik dat. Heb nog niks binnen en vandaag ben ik overdag weg dus wordt op z'n vroegst vanavond, als ik 't dan binnen heb.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:03

als het geplaatst wordt ben ik er wel 'benieuwd' naar, hoe naar het ook is, het is toch iets wat je in dit geval helaas(bewust/onbewust) overkomt..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:16

Ik wil je heel veel sterkte wensen..
Heel jammer dat zo klein veulentje komt te overlijden!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:18

Nou, ik heb drie foto's binnen, plaats er 1 van want ze zijn alle drie eigenlijk het zelfde... deze foto is niks schokkends, gewoon een wit veulentje wat in de wei ligt. Hier is het - voor zover ik begreep - ook nog niet dood. Maar gezien de verzoeken toch maar als link.
http://img185.imageshack.us/img185/8595/lwveulener4.jpg

Filmpje moet ik even op m'n zoon's pc bewerken en uploaden.. duurt even.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:42

Nah, filmpje lukt niet, pc van m'n zoontje kan em niet lezen. Ik heb em in realplayer staan, mocht iemand dat wel kunnen bewerken en/of op internet kunnen zetten, dan graag.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:58

Ik heb hierover ook even een vraag/opmerking:

waarom zijn er mensen die willens en wetens blijven fokken met een paard dat een afwijking heeft? Die afwijking bestaat enkel en alleen omdat wij mensen deze in stand houden. En de natuur zal deze afwijking niet voor niks hebben "bedacht".

Mijn gezonde verstand zegt dat het beter is om te zorgen dat deze afwijking verdwijnt door er niet meer mee te fokken. Het is gewoon niet gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:00

Tja, sommige mensen vinden het kleurtje belangrijker.
Ik zou er ook niet mee fokken, maar er zijn regels vanuit het stamboek.
EN argument voor het fokken is dat je moet testen en het dan niet fout kan gaan.

Wat ik persoonlijk gevaarlijk vind aan OLWS is dat ook een BS of een tobiano paint het kan dragen terwijl ze niet eens zelf (frame)overo zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:02

Sarah: er zijn inmiddels veel topics en ook hier in dit topic staat veel uitleg: wanneer het gen in heterozygote vorm aanwezig is, is er hélemaal niets met het paard aan de hand! Niet ziek of wat. Enkel in homozygote vorm zorgt het voor OLWS. Zorgen dat er geen frame-overo's met elkaar kruist is voldoende om geen OLWS te krijgen. Lijkt mij dus niet zo moeilijk dit uit te voeren. Het hele frame-patroon verbannen, geeft een verlies van een prachtig bontpatroon en een echt rastypisch kenmerk. Het is niet nodig wanneer er gewoon goed getest en gefokt wordt.

Nielsd: dáárom dus áltijd testen!!! Er zijn idd 'hidden-overo's'

Zolang het bewustzijn er is dat het risico van frame x frame 25% kans op een OLWS veulen is, men beseft dat dit wel een grote kans is en bewust gaat fokken is er niets mis met fokken met frame. Bovendien: frame x frame en frame x niet frame geven beiden 50% kans op een gezond bont veulen, waarom in godsnaam dan frame x frame als daar naast de 50% kans op een gezond bont veulen ook 25% kans bestaat op een OLWS veulen!

Mensen als Anika die eisen dat een merrie die men wil laten dekken door Ice OLWS- is, zijn goede fokkers en heel beuwst bezig! Zo zijn er steeds meer in NL! Gelukkig! Mede doordat de kennis over en de weerstand tov OLWS groeit, gaat het een stuk beter met de paint fokkerij! Hopelijk wordt de weerstand zo groot dat de zieke fokkers die heel bewust frame x frame doen het wel uit hun hoofd gaan laten!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 09-07-08 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:05

skippy1 schreef:
Sarah: er zijn inmiddels veel topics en ook hier in dit topic staat veel uitleg: wanneer het gen in heterozygote vorm aanwezig is, is er hélemaal niets met het paard aan de hand! Niet ziek of wat. Enkel in homozygote vorm zorgt het voor OLWS. Zorgen dat er geen frame-overo's met elkaar kruist is voldoende om geen OLWS te krijgen. Lijkt mij dus niet zo moeilijk dit uit te voeren. Het hele frame-patroon verbannen, geeft een verlies van een prachtig bontpatroon en een echt rastypisch kenmerk. Het is niet nodig wanneer er gewoon goed getest en gefokt wordt.

Nielsd: dáárom dus áltijd testen!!!

Skippy: Ik snap en begrijp je standpunt wel, maar ik heb liever een ras waarbij je nergens op hoeft te testen kwa ziekte's. Er is nu al zoveel, HERDA, HYPP, OLWS, straks ben je alleen nog maar bezig met testen ipv het fokken hihi
Dat het ten koste gaat van het mooie overo patroon is jammer maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:10

Ik ben t absoluut niet met je eens Niels! Testen zal hoe je t ook went of keert noodzakelijk blijven, is t niet op OLWS dan wel op iets anders. Ik zie de problemen niet met t testen. De test is zó simpel! Bovendien is een heterozygote frame helemaal niet ziek, dit itt een herda of hypp drager!!!

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:14

skippy1 schreef:
Ik ben t absoluut niet met je eens Niels! Testen zal hoe je t ook went of keert noodzakelijk blijven, is t niet op OLWS dan wel op iets anders. Ik zie de problemen niet met t testen. De test is zó simpel! Bovendien is een heterozygote frame helemaal niet ziek, dit itt een herda of hypp drager!!!

Dat wil niet zeggen dat het gezond is! In de natuur kan ook niet getest worden en zullen deze paarden niet voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:24

Sarah: een frame-overo is gezond (tenzij hij iets anders onder de leden heeft Knipoog ). Geen enkel paard wordt ziek van het frame gen. Het is enkel lethaal in homozygote vorm, dát voorkomen geeft dus enkel gezonde frame's! Enne...de natuur...waarschijnlijk zouden veel van onze paarden in de natuur niet overleven... Onze paarden leven niet meer in de natuur, er is 1000-en jaren gefokt met ze, op die manier zijn onze huidige paarden gecreëerd. Daarbij is bewust en onbewust geselecteerd op eigenschappen die primair geschikt waren voor een leven met de mens. Het is dus uberhaupt niet reëel te spreken over dit patroon in de natuur...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:27

@sarah1984 Dan hadden we de paardjes ook lekker in de natuur moeten laten! Knipoog

Wat Skippy1 zegt klopt. Wij verplichten mensen die willen fokken met Ice een test te laten doen voor OLWS als ze een paint merrie hebben. Of het nou een breedingstock is of tob etc. Daar loop je soms een verkoop op mis omdat niet iedereen zijn merrie wil testen! En soms loop je het mis omdat de merrie drager is. So be it!

Zo zijn er dit jaar 4 geweest waarvan 2 niet wilde testen en 2 wel testen maar een dragende merrie hadden. 3 van deze kwamen uit de USA en wisten niet eens wat OLWS was! Deze mensen gaan zich nu inzetten voor het testen van paints het zijn groote namen in de sport industrie. Zo hebben we toch weer wat mensen wakker gemaakt..

Met testen is niks mis om wat voor reden je dan ook moet testen. Wij hebben gekozen paarden te houden de paarden niet om door ons gehouden te worden. Dus moet je ook zorgen dat je doet wat nodig is!

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:29

Voor mij blijft een mutatie een defect of een fout in een gen en in mijn ogen is fout hetzelfde als niet goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:33

Jeetje , wat erg zeg ..
Weet helemaal niet wat olws is of inhoudt , maar begrijp uit de posts dat het gaat om n erfelijke afwijking die de dood van het dier betekend en ik vindt het echt verschrikkelijk als een hengst positief getest is dat er dan mee gedekt wordt bij een merrie die ook positief is ,
jammer dat zo,n hengsten eigenaar dan niet gelijk helemaal oprecht is

Verder hoop ik dat de merrie er gauw overheen gaat komen over haar verlies ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:39

Sarah: weet jij wel wat een mutatie is? Volgens mij niet... Een mutatie is een plotselinge verandering die plaatsvindt in een gen. Deze mutatie kan de kans op overleven vergroten, dan blijft hij bestaan in een populatie, of de kans op overleven verkleinen, dan sterft hij uit. Waarschijnlijk ben jij, net als wij allemaal, ontstaan het gevolg van een heleboel mtaties in het verleden. Een mutatie per definitie defect of fout vinden, is dus niet juist.
Of een mutatie leidt tot een vaste eigenschap in de natuur heeft dus volledig te maken met de kans van overleven, met natuurlijke selectie. Ook binnen onze samenleving speelt dit een rol, alleen spreekt men dan niet meer over natuurlijke selectie. Wij zijn in staat om bepaalde mutaties in stand te houden en vaste eigenschappen te laten worden omdat die voor ons nuttig zijn, om welke reden dan ook, of omdat wij simpelweg de dieren en natuurlijk ook ons zelf, in leven weten te houden.

Het frame-gen is ooit in een ver verleden een mutatie geweest, maar is dat dus al lang niet meer. Het is nu een op zichzelf staand gen geworden. Het is geen defect of fout gen, het leidt tenslotte niet tot ziekte of de dood wanneer een dier t draagt, alléén kan het niet homozygoot voorkomen.
Reken maar dat dit gen zal blijven bestaan wanneer het ineens in de natuur zou voorkomen, zou blijven bestaan. De kans op frame x frame kruisingen daar zou wellicht 50% zijn, de kans dat daar een homozygoot frame veulen uitkomt is 25%, dit maakt grofweg een kans van 12,5% op een lethaal OLWS veulen, dus 87,5% gezonde kruissingen. Wanneer deze dieren gewoon heel goed kunnen overleven, dan is blijft t frame gen dus alsnog bestaan...

Zaak is gewoon om goed en bewust te fokken en OLWS veulens te voorkomen, wat héél makkelijk kan!

Er zijn genoeg andere genen die ook in heterozygote vorm tot ziekte kunnen leiden, dat is veel kwalijker IMO. Ik zou er bijv. voor pleiten nooit meer met Hypp te fokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:41

Zinzi_jewel schreef:
Jeetje , wat erg zeg ..
Weet helemaal niet wat olws is of inhoudt , maar begrijp uit de posts dat het gaat om n erfelijke afwijking die de dood van het dier betekend en ik vindt het echt verschrikkelijk als een hengst positief getest is dat er dan mee gedekt wordt bij een merrie die ook positief is ,
jammer dat zo,n hengsten eigenaar dan niet gelijk helemaal oprecht is

Verder hoop ik dat de merrie er gauw overheen gaat komen over haar verlies ,

OLWS komt alleen voor wanneer 2 paarden met het frame gen met elkaar gekruisd worden, en dan in 25% van de gevallen, anders niet. Fokken met het frame-gen is dus niet zielig of slecht, zólang je bewust fokt en geen frame x frame doet! Dit lijkt mij iets dat niet moeilijk te realiseren is...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:48

skippy1 schreef:
Bovendien is een heterozygote frame helemaal niet ziek, dit itt een herda of hypp drager!!!

Hier sla je de plank toch even flink mis!

Een drager van HERDA is niet ziek!! Draagt wel het gen maar heeft geen last van HERDA. Alleen bij het fokken met deze dragers dien je uit te kijken en alleen hengsten (of merrie's Knipoog ) te gebruiken welke negatief testen voor HERDA.

Net als bij Frame positive paarden. Alleen combinaties maken met Poss x Neg of Neg x Neg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:50

Nou ja flink... idd een foutje, dacht dat een heterozygote Herda drager wordt niet ziek! Een Hypp-drager wel!

*edit* idd een heterozygote Herdadrager wordt niet ziek Ja :
Citaat:
The genes that cause HC are recessive, and it takes two to tango. This means that both sire and dam must possess the recessive gene in order for an offspring to possibly be afflicted with HC. In this way, the disease differs from hyperkalemic periodic paralysis (HYPP), which descended through the bloodline of the Quarter Horse stallion Impressive. HYPP is caused by a dominant gene that can be carried by only one of the parents and still cause the affliction. With HC, both parents must carry the recessive gene for the horse to be afflicted.

Maar we gaan off topic...

Hoe gaat t nu met je merrie TS? En met jezelf?