Ik quote mezelf nog maar eventjes
skippy1 schreef:Een doof veulen fokken...tja...om echt uitspraken te doen hoe het voor een paard is is moeilijk, simpelweg omdat wij nooit voor de volle 100% kunnen weten hoe een paard iets ervaart, hij kan t ons niet vertellen. We kunnen alleen logisch redeneren en onze eigen ervaringen ernaast leggen. Om te zeggen dat het paard er last van heeft gaat IMO net zover als zeggen dat ie er geen last van heeft. Dat wéét je simpelweg niet. Blijkbaar gaat t wel goed met dove paarden, maar daar zullen ook wel aanpassingen voor nodig zijn. En vergeet niet dat ook de paarden zichzelf aanpassen aan hun situatie, voor zover dat binnen de grenzen van hun vermogen valt. Dat wil niet zeggen dat ik dús goedkeur dat er dove paarden rondlopen door bewuste fok, maar wel dat t geheel afkeuren ook wel kort door de bocht is wanneer t gaat om het welzijn. Natuurlijk heeft het paard een handicap, maar in hoeverre dat ook echt t welzijn schaadt kun je gewoon niet 100% zeker zeggen. Net zomin als je kunt zeggen dat t geen invloed heeft op t welzijn.
Verder geloof ik heel sterk dat de paarden die doof geboren worden, los van t orenspel dat ze missen, gewoon kunnen functioneren. Zij passen zich er volledig aan aan. Ik ga mee met Yerry dat t echt niet altijd duidelijk te merken zal zijn. Ik denk dat het goed functioneren van een doof paard voor een heel erg groot deel afhangt van zijn eigen vermogen om zich aan te passen aan zn situatie (die voor hem op dat moment volkomen normaal is, hij weet niet anders) en de ruimte die hij daarvoor krijgt van de eigenaar. Op het moment dat de eigenaar niet goed om kan gaan met een doof paard, dán zal er wellicht sprake zijn van bijv. welzijnsproblemen. Maar om bij voorbaad al te zeggen dat t paard geen normaal leven kan leiden vind ik wat voorbarig. We weten immers niet hóe het paard er in zn koppie mee omgaat...kunnen enkel observeren en vergelijken met ons zelf. En eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een 'ongelukkig' doof paard gezien. De dove paarden ide ik heb gezien, functioneerden allemaal goed.
Met bovenstaande wil ik dus niet 100% goedkeuren dat er met een doof paard gefokt zou worden, maar t ook zeker niet 100% afkeuren. Zolang de mensen die ermee fokken dat maar heel erg bewust doen, met alle mogelijke scenario's in hun achterhoofd en de wetenschap dat ze al die scenario's aankunnen!