Mening gevraagd

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:02

of dat de solids gewoon mee mochen doen met de regular. Haha!

zelf zal ik nooit dat risico nemen.
en er zijn zoveel hengsten dus er is er vast wel 1 die goed bij je merrie past die geen OLWS drager is.
mijn merrie is nog niet getest maar de kans is zeer groot dat zij een OLWS drager is
ik wil in de toekomst nog wel een veulentje van der dus dan zal ik der wel laten testen.
of gewoon een niet OLWS drager kiezen. Knipoog

Dizzy01
Berichten: 282
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:05

Karun,respect dat ze dat doet zeker.maar zij is niet de enige die dit bewust DEED.maar die fokkers hoor of zie je niet.
voor je andere vragen zou je bij haar zelf moeten zijn.
maar ik denk ook wel dat jij weet waarom ik zo op jou reageer en als je dan ook al je laste regel lees ja dan gaan me haren weer recht overeind staan.
vind het jammer dat jij het zo draait dat het nu alleen over haar gaat ipv het onderwerp dat begonnen is over een andere stal.
snap je.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:07

Persoonlijk vind ik het ook een zotte situatie zoals Cassidy al zegt. Van mij mogen ze ook op een grote hoop gegooid worden Haha! , maar dat is vele Paint fokkers tegen het zere been Haha!.

@Jeddah: natuurlijk is men bij de Paint langer doorgegaan met vreemd bloed accepteren, maar in het kader van wat er nu allemaal speelt aan ongezonde dingen zou een beetje vers bloed bij de Quarter misschien helemaal niet zo'n gek idee zijn.

Iemand die vlekken wil kiest een ouderdier met vlekken en iemand die Solid wil zal een andere keus maken.
Maar dat is een héél andere discussie Knipoog

Qua OLWS hoef ik iig niet te testen Haha!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:11

DubbelDun schreef:
Persoonlijk vind ik het ook een zotte situatie zoals Cassidy al zegt. Van mij mogen ze ook op een grote hoop gegooid worden Haha! , maar dat is vele Paint fokkers tegen het zere been Haha!.



van mij ook hoor.
maar ben dan ook geen paint fokker Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:24

De AQHA zal er ook niet blij mee zijn hoor, de Paints of de gevlekte paarden zijn in het verleden geweerd, en uiteindelijk de reden geweest dat de APHA gestart is.

@ Vrolijk: ook een Quarter kan OLWS drager zijn, ik zou dus bij de keuze voor een Quarter bij een Frame merrie (ook al is het risisco dat de hengst OLWS drager is niet zo groot) ook bij de hengst om een OLWS test vragen.

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:25

Ik vind het ook belachelijk, het slaat nergens op. Een quarter met vlekken is een paint maar een paint zonder vlekken geen quarter Clown

Ik snap niet wat paint fokkers erop tegn moeten hebben?

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:26

Tja ik ben wel een paint fokker maar mischien dan anders. Ik kijk liever naar het papier en de kwaliteit van het paard en de prestatie in de bloedlijnen. Waarbij je dus vaak solids zult krijgen. Er zijn nou eenmaal ergggggggg weining paints (gesproken over reining) die een score neerzetten zoals de top quarters dat doen. 74,76 score. Dus wil je het ras wil verbeteren in kwalteit dan kom je al gauw bij een quarter merrie uit. en natuurlijk hoop je vlekken te krijgen. Maar het belangrijkste doel is een goed paard! Een paard die mee kan komen in de shows. (maar dat is zoals ik het zie) En dan heb je natuurlijk dubbel geregisteerde hengsten die je veilig op een quarter kan zetten.

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:27

nielsd schreef:
Ik vind het ook belachelijk, het slaat nergens op. Een quarter met vlekken is een paint maar een paint zonder vlekken geen quarter Clown

Ik snap niet wat paint fokkers erop tegn moeten hebben?


Paint fokkers hebben er niks op tegen. Het is de organisatie AQHA die dit zo willen.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:30

" Of kiest ze voor die combi omdat ze die bewuste merrie en hengst graag wil combineren om hun genetische capaciteiten?"

Marije, knap dat je hier in mijn laatste zin weer iets negatiefs denkt te lezen...........zucht.

Voorbeeldje doen om het duidelijk te maken?
Cash, goed lopende Painthengst, verschillende certificaten en een wat langer gelijnde hengst + Straw Miss, goede Haltermerrie, verschillende certificaten en een kortgebouwde merrie met wat stijvere bewegingen; uitkomst; gelukkig een levend, gekleurd merrieveulen, iets langer in het lijf dan haar moeder, met soepelere bewegingen dan haar moeder.

Dat ik het niet aan de andere fokkers deze vraag voorleg............die melden zich niet in het topic, dus ik kan het wel vragen, maar ik krijg dan geen antwoord, Haha! .

Zoals ik al zei, heb ik absoluut respect dat Brigitte er eerlijk voor uit komt en zich meldt in dit topic. Petje af! Hopelijk kan jij nou eens niet overal de boel lopen opjutten en wil Brigitte ons inzicht geven hoe haar gedachtengang destijds (dus nu niet meer, om het extra duidelijk te maken voor een ieder) was.

Dizzy01
Berichten: 282
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:36

FlyingHigh schreef:
" Of kiest ze voor die combi omdat ze die bewuste merrie en hengst graag wil combineren om hun genetische capaciteiten?"

Marije, knap dat je hier in mijn laatste zin weer iets negatiefs denkt te lezen...........zucht.

.



NEE NIET IN DIE ZIN,MAAR VAN JE EERSTE BERICHT..
Laatst bijgewerkt door Dizzy01 op 17-04-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dizzy01
Berichten: 282
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:41

FlyingHigh schreef:
"

Zoals ik al zei, heb ik absoluut respect dat Brigitte er eerlijk voor uit komt en zich meldt in dit topic. Petje af! Hopelijk kan jij nou eens niet overal de boel lopen opjutten en wil Brigitte ons inzicht geven hoe haar gedachtengang destijds (dus nu niet meer, om het extra duidelijk te maken voor een ieder) was.



opjutten daar ben ik al helemaal niet mee bezig ik ben het gewoon zat dat er altijd maar weer mensen zijn die er op uit zijn om andere katop temaken.
eens de gebeten hond altijd of niet.
vind het ook goed om te lezen dat je respect heb voor haar en zo,daar hoor je me ook niet over.
maar jij weet donders goed wat ik bedoel.
dus van opjutten is hier geen spraken.

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:48

Ik moet eerlijk bekennen ook graag eens van een fokker te horen waarom zij kiezen voor een frame x frame kruising. Mochten hier nog meer fokkers meelezen:

Wat is de gedachtegang van een paintfokker om frame x frame te kruisen?
Is dat omdat beide ouderdieren in eigen bezit zijn? Is het omdat men denkt dat dan de kans op bont groter is? Is het om de kwaliteiten van de ouderdieren?

Petje af Brigitte dat je je hier meldt. Openheid geven over je ideeën en meningen en manier van fokken kan je in mijn ogen alleen maar helpen je naam goed te houden.

MartineOsuus
Berichten: 184
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:58

De risico op een ongezond jong dier/ mens woredt wel vaker genomen. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen met een erfelijke ziekte er toch voor kiezen om kinderen te nemen. Dit is toch ook het goed recht van die mensen. Mijn mening is dat je het zelf moet weten. Een goede fokker denkt goed na over zijn beslissing en maakt dan de gok. Net als sommige mensen, die ook een gok maken

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:02

[quote="vrolijk"]of dat de solids gewoon mee mochen doen met de regular. Haha!

Ja, dat lijkt me ook erg leuk; een Paint is een Paint nietwaar?
Maar helaas, dit mag niet van de APHA, maar ja, daar zijn de solidrubrieken waarschijnlijk een stuk beter gevuld dan in Nederland. De DPHC doet er alles aan om wat meer solids in de rubrieken te krijgen, maar ze worden blijkbaar niet veel op shows uitgebracht Huilen

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:04

Toch vind ik dat daar wel een nuance in aan te brengen is Martine: een mens kan kiezen voor zichzelf...maar beslist voor het dier... Bovendien beslist de mens hoe dan ook over t al dan niet geboren worden van een gehandicapt of niet levensvatbaar kind of dier... T aan mijn lijf wel of geen polonaise gaat hier dus niet op... Er wordt beslist over een ander levend wezen en ook nog eens beslist voor de merrie die t veulen op de wereld moet zetten, met alle gevolgen en verdriet van dien.
Laatst bijgewerkt door Jessica op 17-04-07 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:09

Zo hee MartineOsuus! ..... Goed recht van die ouders??? En waar blijft dan het recht van het kind dat ter wereld wordt gebracht met één of andere aandoening? Die moet daar dan mee leven omdat papa en mama zo graag een kleintje wilden? .... Die had geen keuze toen ie ter wereld kwam ... Je beslist als ouders dan over de kwaliteit van het leven van het kind, dat dan door een aandoening niet altijd zo geweldig zal zijn .... Dit is je kop in het zand steken als ouders zijnde en ZWAAR egoistisch!! Sommige dieren/mensen zijn nou eenmaal niet gemaakt om zich voort te planten, maar wellicht op de wereld met een andere functie. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Gr. Irene

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:13

MartineOsuus schreef:
De risico op een ongezond jong dier/ mens woredt wel vaker genomen. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen met een erfelijke ziekte er toch voor kiezen om kinderen te nemen. Dit is toch ook het goed recht van die mensen. Mijn mening is dat je het zelf moet weten. Een goede fokker denkt goed na over zijn beslissing en maakt dan de gok. Net als sommige mensen, die ook een gok maken

Dus omdat de mens bij zichzelf al niet sterk genoeg is om zelf voor 'minder risiko' kinderen te kiezen is het bij paarden (en andere dieren) ook meteen goed ??
Op zijn minst een vreemde gedachtengang.
Mensen kiezen er idd al dan niet weldoordacht voor en zitten zelf jaren met de kosten en de 'ellende'.
Paarden daarintegen hebben vaak niets te kiezen en worden er mee opgezadeld.
Mensen kiezen niet voor eigen gewin kinderen, fokkers doen dit wel nl.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:14

@Irene K. : en ik dacht laat ik diplomatiek blijven Knipoog

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:18

MartineOsuus schreef:
De risico op een ongezond jong dier/ mens woredt wel vaker genomen. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen met een erfelijke ziekte er toch voor kiezen om kinderen te nemen. Dit is toch ook het goed recht van die mensen. Mijn mening is dat je het zelf moet weten. Een goede fokker denkt goed na over zijn beslissing en maakt dan de gok. Net als sommige mensen, die ook een gok maken


Ik vind dat toch wel heel anders, in dat geval weet je zelf dat er kans op is, of 't eerlijk is voor 't kind is dan weer een ander verhaal. Maar een merrie dat een OLWS veulen bij zich draagt weet dat niet, ze moet het veulen de volle 11 maanden meezeulen, voor de merrie lijkt 't een normaal gezond veulen. Paarden zijn dan geen mensen, maar 't gaat er bij mij niet in dat 't voor zo'n merrie niet erg is om een veulen te verliezen, daarnaast is 't als fokker imo gewoon ook niet slim, waarom dekken als je de kans op een gezond veulen met 25% beperkt? Risico's zijn er altijd maar je gaat er toch alleen maar op achteruit als je een OLWS veulen krijgt? Waarom die 25% kans dan aannemen, voor het patroon? Scheve mond

Ik vind 't ook een geweldig mooi patroon, maar imo is 't not done om daarvoor een combinatie te maken waardoor je 25% kans hebt op een niet levensvatbaar veulen.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:21

Irene K. schreef:
Zo hee MartineOsuus! ..... Goed recht van die ouders??? En waar blijft dan het recht van het kind dat ter wereld wordt gebracht met één of andere aandoening? Die moet daar dan mee leven omdat papa en mama zo graag een kleintje wilden? .... Die had geen keuze toen ie ter wereld kwam ... Je beslist als ouders dan over de kwaliteit van het leven van het kind, dat dan door een aandoening niet altijd zo geweldig zal zijn .... Dit is je kop in het zand steken als ouders zijnde en ZWAAR egoistisch!! Sommige dieren/mensen zijn nou eenmaal niet gemaakt om zich voort te planten, maar wellicht op de wereld met een andere functie. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Gr. Irene


Een "fokverbod" zou in sommige gevallen dan ook best op zijn plaats zijn Cool

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:50

Uhm, waar is de topicstarter toch gebleven, die is angstvallig stil......

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:52

Nee hoor ik ben helemaal niet verdacht stil ik vroeg om een mening en ben blij dat ik die ook gekregen heb en niet de enigste ben die vind dat de dieren voor de beesten beschermd moeten worden en dat wij gewoon is na moeten denken hoe we met levende wezens omgaan ipv alleen maar in euro's te denken.

En ook ik zit verder niet stil hoor en zal alles doen wat in mijn macht ligt om dit soort dingen te kunnen voorkomen. Lachen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:01

Da's top om te horen.............. Afgod .

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:12

Heb dus verschillende instanties aangeschreven om is te gaan peilen of er aan dit soort dingen nou niks gedaan kan worden en er vaste regels en wetten voor gemaakt kunnen worden is mischien zoeken naar een naald in een hooiberg ............. MAAR NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS!!

mucho

Berichten: 275
Geregistreerd: 27-06-05

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:41

Ik zit dit topic mee te lezen en val van de ene verbazing in de andere. Ik ben zelf totaal geen paintkenner, maar val wel op de kleuren. Mijns inziens hebben fokkers toch wel een heel grote verantwoording naar de gebruikers van deze paarden en lijkt het mij toch op zijn minst handig om merries en hengsten met een verkeerd gen niet meer te gebruiken! Stel dat ik een merrie koop en een leuke paint hengst uitzoek, gaat een fokker mij dan vertellen dat ik eerst een test moet doen of zegt die niets tegen mij als leek. Voor het ras lijkt mij inderdaad dat je het hele gen moet proberen uit te roeien. Heb net in een ander topic gelezen over iemand die zijn merrie met veulen vandaag verloren is door complicaties tijdens de geboorte. Het risico van fokken is volgens mij al groot genoeg, zonder dat je ook nog eens rekening moet houden met gen afwijkingen.