OLW syndroom

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:29

Gewoon alle Overo's (of nakomelingen daarvan) verplicht laten testen en alle veulens die uit 2 dragers komen niet registreren, puur voor het feit dat je het risico op een lethal white veulen hebt genomen Lachen

Dat lijkt voor mij wel een oplossing Haha! Wishful thinking Tong uitsteken

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:25

Dan zou je de test eigenlijk verplicht moeten stellen voor alle Paints, want er staan veel paarden verkeerd geregistreerd en zoals gezegd lopen er ook dragers rond waaraan je het niet ziet.

Maar het idee vind ik helemaal niet verkeerd!!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:33

En Quarters for that matter Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:36

En Engels Volbloeden! Er zijn er verschillende die Frame zijn en 100% tb. Knipoog

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:50

Verplicht DNA én OLWS testen van beide ouderdieren als je een Paint fokt dan maar?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:56

Tja, gaat wel ver dan of niet? gelijk ook maar alles rontgelogisch keuren enzo? Knipoog Ik bedoel maar (jullie weten hoe ik over OLWS denk) waar trek je de grens?

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:03

Daarom denk ik ook dat het stamboek er tot nu toe nog niks mee heeft gedaan, behalve informatie verstrekken, maar zelfs dat gebeurt maar in heel beperkte mate. Ik denk dat ze zich de woede van veel fokkers op de hals zouden halen als ze voor hen gaan bepalen wat ze wel en niet met elkaar mogen kruisen ... precies wat je zegt: waar trek je de grens.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:10

Dan zouden ze net als het KWPN uiteindelijk naar een goedkeurings systeem moeten, wat ik overigens geen gek idee vind hoor. Nu wordt er lukraak met elke hengst en merrie gedekt.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:31

Ook het KWPN is niet wars van scheefstanden Knipoog
Maar van mij mag er gePROKt worden en hengsten gekeurd op nakomelingen.
Overigens wordt er dan buiten het stamboek om gefokt (zonder papier), net als je nu ook 'halfjes' hebt.
Broodfokkers laten zich daar niet door weerhouden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:31

Hengstenkeuring vind ik een goed idee! Haha!

yerry

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Ermelo

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:34

jaa, dat zou de oplossing zijn; gewoon een test op genetische en of dodelijke vererfingen en dat dan tegelijkertijd aanvragen met het registratie papier!!!! dan is ieder paard getest en staat geregistreerd op het papier dan ben je van het hele gedonder af!! en zo niet, dan ook geen officieel registratie papier!!

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:51

Jeddah schreef:
Tja, gaat wel ver dan of niet? gelijk ook maar alles rontgelogisch keuren enzo? Knipoog Ik bedoel maar (jullie weten hoe ik over OLWS denk) waar trek je de grens?


Hier ben ik wel voor! Gezondheid voor alles. Maar dan ook voor de fokmerries,is toch 60% van het genetisch materiaal en vaak word de invloed van de merrie voor het gemak even vergeten.
Je kunt nog zo'n goede hengst hebben,als de merrie afwijkingen heeft
ga je ze terug krijgen.En hoe vaak gebeurt dat wel niet dat zo'n eeuwig kreupel dier veulen na veulen krijgt.....

Ik ben niet voor hengsten keuringen a la kwpn,waar een ander gaat bepalen of ik met mijn hengst zou mogen fokken,en of daar dan een afstammingspapier bijkomt,zo typisch Nederlands en over gereguleerd.

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:03

... en bovendien staat het bol van de vriendjespolitiek heb ik me laten vertellen. Als je geen "grote naam" bent in die wereld zul je nooit een goedgekeurde hengst voort kunnen brengen.

En dan nog blijft de vraag: waar keur je op? Op OLWS, HYPP, GBED en HERDA is redelijk makkelijk te testen. Maar dan? De interpretatie van röntgenfoto's is nou niet bepaald objectief of representatief voor de gezondheid van het paard. En afwijkingen in het karakter, wat doe je daar mee? Moeilijk, moeilijk ...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:38

Precies! Kortom, je kan maar beter de verantwoording gewoon bij de fokkers houden en hopen dat het kaf zich wel van het koren scheid door de kopers/gebruikers?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:52

Mac schreef:
... en bovendien staat het bol van de vriendjespolitiek heb ik me laten vertellen. Als je geen "grote naam" bent in die wereld zul je nooit een goedgekeurde hengst voort kunnen brengen.

Ja, die kans is aanwezig,vandaar dat ik ergeen voorstander van ben.

En dan nog blijft de vraag: waar keur je op? Op OLWS, HYPP, GBED en HERDA is redelijk makkelijk te testen.

Herda valt ook tegen,heb ik begrepen? Wat is GBED?

Maar dan? De interpretatie van röntgenfoto's is nou niet bepaald objectief of representatief voor de gezondheid van het paard. En afwijkingen in het karakter, wat doe je daar mee? Moeilijk, moeilijk ...


Je zou het zo kunnen doen dat je potentiele fokdieren,voor dat ze de sport
of het werk ingaan laat keuren op algehele gezondheid.
Deze gegevens opslaan bij het stamboek.En alleen op nakomelingen van geteste gekeurde ouders een papier afgeven.
Voor twijfelgevallen,zou je dan met attesten kunnen werken waaruit blijkt of gebreken genetisch of onstaan zijn door gebruik ,etc.
Nadeel, veel rompslomp,en waarschijnlijk veel weerstand door fokkers.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:33

Ik heb gebeld met v. Haeringen over Dot's uitslag en dat ik me dus een beetje zorgen maak of die wel klopt. Ze waren daar wel verrast over het feit dat er foute uitslagen zouden zijn en érg benieuwd naar waar die betreffende paarden dan getest waren enzo, want zij hadden nog nooit van 1 geval terug gekregen waarin het fout was. Mag toch aannemen als je paard fout getest blijkt te zijn je contact opneemt met het lab wat die test heeft uitgevoerd om verhaal te halen.
Ze zei dat de test in de loop der jaren wel veel verbeterd is. Ze begreep volkomen dat ik me enigszins zorgen maakte en het toch wel écht zeker wil weten dus ze heeft aangeboden Dot's bloed opnieuw te testen. Er wordt dus gewoon een volledig nieuwe test gedaan op een nieuw monster van het materiaal wat nog beschikbaar is van de vorige keer (wat dus nog opgeslagen ligt).
Vind ik dus wel een super service eerlijk gezegd.

Jeddah, als je wilt, zou je mij dan per PB de namen van paarden en/of personen willen geven waarvan jij weet dat de test fout is gegaan? Ze was serieus geïnteresseerd in wat en waarom het dan fout zou zijn gegaan enzo.. Heb haar beloofd navraag te doen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:57

Francis, ik weet van 1 geval bij hun en dat ik weet waren zij ook op de hoogte gesteld. Nee, ik ga geen namen enz geven.

Is zeker een goede service! Bij Rock is toen ook gratis hertest en kreeg ik het geld van de eerste test terug, wel hebben ze om een nieu monster gevraagd, gewoon voor het geval dat daar een fout geweest is, met het nemen van de monster, of met het cerwisselen ofzo. Alles is toen ook erg netjes opgelost, zoals het hoort. Waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt, das niet erg zolang het goed opgelsot wordt.

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:03

ik heb een minimal white merrie die eerst pos getest was en uiteindelijk negatief nadat er in Amerika uitkwam dat ze negatief was...

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:15

Wacht ff ahintofte ... hoé is dat gegaan? Ze was eerst positief getest ... en toen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:39

Nou ja, 't gaat mijn niet om die namen, ze vroegen er bij v. Haeringen om, omdat ze dus ook oprecht wilde weten of dat fouten bij hun lab waren... Ik had in ieder geval niet het idee dat ze schijnheilig deed alsof er bij hun niks fout zou kunnen gaan, 't was oprechte belangstelling zonder er van uit te gaan dat dat alleen bij andere labs zou gebeuren.

Ik wacht die test wel af... als'ie weer positief is ga'k er toch wel van uit dat het goed is. Ik heb het destijds met bloed gedaan omdat ze toen ook op tobiano getest is en ik heb dat spul er zelf heen gebracht, samen met alles.. Etiketten zelf op de buisjes geplakt.... Ga d'r dus van uit dat dat niet verwisseld is.. Zat ook bloed van Fly bij (voor die tobiano test moet je ook bloed van de ouders mee sturen) en die is wel positief dus daar is't in ieder geval niet mee verwisseld.
Maar stel dat er nu positief uit komt, tja, dan weet ik eigenlijk nog niks.. want welke test was dan goed?
Vind ik dus bij die 'foute tests' ook een beetje discutabel. Waarom ga je er van uit dat de eerste test fout is.. waarom zou de tweede niet fout kunnen zijn? Dus voor 100% zekerheid zou je bij twee verschillende uitslagen dus eigenlijk een derde test moeten doen. Is dat in die gevallen ook gebeurd of is men er van uit gegaan dat de eerste dan maar fout was.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:25

In mijn geval is uiteindelijk 4 keer getest, precies om die reden Knipoog 3 keer positief, 1 keer negatief.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:04

Da's dan duidelijk.. maar was dat bij die anderen ook dan? En mag ik vragen hoe oud Rocky was toen je haar trok? Mij werd nl. geadviseerd om met een haarmonster te wachten tot een paar maanden omdat er bij hele jonge veulens nog niet genoeg DNA in de haarwortels zou zitten.. weet niet of dat zo is maar zou kunnen. Zou in ieder geval een verklaring kunnen zijn voor de foute uitslag.
Nu heb ik 't dus al met een week of 6 laten doen maar dus met bloed.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:58

Hij was 2 weken, en met hetzelfde haar is ook de 3e en 4e test gedaan. Dus dat maakte niet uit. Ze hebben gewoon een fout gemaakt met aflezen van de test.

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:50

Ik heb een paar jaar geleden een minimal white merrie gekocht die ik in canada al had laten testen voor olws en toen negatief was.
Toen ik haar eenmaal thuis had heb ik nogmaals haren ingestuurd (voornamelijk gewoon voor de zekerheid) maar dit maal bij v.hearingen laten testen....positief...ik uiteraard contact opgenomen en opnieuw laten testen en ja ze hadden de testresultaten van 2 paarden door elkaar heen gehaald!
Ik heb trouwens de test ook in canada opnieuw laten doen voor de zekerheid ging er dus niet meteen vanuit dat ze hier fout waren.
O ja meneer van hearingen heeft me zelf verteld dat het hun fout was dus ik weet niet of iedereen daar op kantoor van op de hoogte is...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:03

hmm, blijkbaar niet dan ahintofte.. had nu een dame aan de telefoon, destijds idd voornl. met v. Haeringen zelf gesproken. Ik neem komende week toch nog contact op en zal't er dan es voorleggen... benieuwd wat haar antwoord is.
Maar 'k blijf het netjes vinden dat ze Dot's test gelijk over doen voor me...hoop wel dat ze't de vorige keer gewoon goed hadden.