[WN] zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:06

Maar dan nog is deze hengst ''zomaar'' gekozen. Iemand die lid is van de paints kan hem wel opzoeken en evt nakomelingen.
Maar nogmaals. Je gaat uit van je merrie en zoekt daarbij een hengst die daarbij past qua bouw en beweging. Op deze foto ziet dit paard er niet uit als een goed gebouwde of getrainde hengst. Dan vraag je je af of hij al gereden en geshowd is en hoe hij dit doet?
Dan of dit wat toevoegt of verbeterd aan jouw merrie.

Als ik aan een gemiddelde draver denk en dan deze hengst zie, lijkt het me niet echt een goede combi.

Ik vind de hengstenhouder hier ook schuldig aan. Hij of zij heeft zijn paard niet in conditie en fokt maar wat in de wilde weg. Dat is blijkbaar ook geen liefhebber van het ras dan.

Als je een veulen fokt met een doel voor jezelf, zoals; reining, pleasure, trail, all round, koeien, etc etc. Moet je ook een beetje weten wat daarbij past. Dan is een draver al niet het ideale uitgangspunt, maar met de juiste combi kun je wel een heel leuk paard krijgen. Mits je ook alle ziekte's probeert te voorkomen.

Onze draver was een ruin, maar hij kon na trainen wel goed galopperen, goede cirkels lopen en ook kleine cirkeltjes bivoorbeeld. Als dat een merrie was geweest en ik had daar iets bij gezocht, was dat zeker een andere paint geweest. Je gaat naar die punten kijken die je wil verbeteren. En dan nog zijn 2 uitersten van paarden, geen garantie voor de goede middenmoot. Een veulen kan ook op de moeder lijken, of juist heel erg op de vader. Het kan ook van beiden meer de mindere punten mee krijgen. Daarom is de combi een zoektocht en heel belangrijk.

Vlekken.........Tja, dat is heel leuk als je er van houdt, maar maakt het geen paint. Je kan nu alleen maar hopen op een gezond veulen en dat je er leuk mee kan rond rijden. Daarvoor is wel nog meer nodig dan alleen 2 ( gezonde ) ouders.

Dat mensen hun veulen als vb geven is leuk, maar de meesten vinden elk veulen wel schattig. Je zal moeten afwachten wat een paardje doet na goede opfok en training.

ironic__

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:23

Als ik hem maar leuk vind daar gaat het om, dan is hij maar niet mooi...
En vlekken is niet het uitganspunt, en wat het paardje gaat doen na opfok enz ook niet belangrijk.
Ik hou mijn paardjes voor de recreatie, dus totaal niet belangrijk wat presteren betreft :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:53

Goed zo, dat is DE instelling. Vandaar dat trainers nog werk hebben met kromme paarden rechtmaken en opvoeding en alle dure woorden die er zijn.
En de markt is nog niet vol genoeg met paarden te koop. Vooral zo blijven denken en doorgaan.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:06

Hmm.. ik wou ook een veulen om die redenen... Heb ook geen specifieke richting die ik uit wil. Gewoon genieten van mijn beestjes. Ook al is dat de wei uitmeste... Dus de commentaar daarop, das een mening ja..maar hoeft ni gedeeld te worden.

Wel vind ik het nog steeds belangrijk en zelfs haalbaar om de hengst snel even te laten testen. Zelfs als er dan een varkentje uitkomt,weet je tenminste dat het vrij is van die gebreken...of kan je nog tijdig ingrijpen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:09

Op welk vlak is hij dan 'leuk' ? Wordt hij geshowd of uitgebracht in de sport ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:17

Ook een recreatiepaard moet gezond zijn en goed in elkaar zitten; juist voor recreatie wil je een paard wat niet allerlei problemen heeft ( lichamelijk en/of geestelijk!), dus ook daarvoor is het belangrijk wat er na de opfok uitkomt. Maar goed, het is hier al herhaaldelijk gezegd; je bent geen paard aan het fokken maar gewoon aan het vermeerderen, zonder te kijken naar wat dan ook. Ik hoop dat het goed uitpakt en dat je veel plezier zal hebben van je "vermeerder" project.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:16

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:35

sevke schreef:

Maar is dat dan de hoofdreden om een veulen te fokken? TS geeft aan dat ze hem wil houden als recreatiepaard, waarom zou hij dan leuk voor de show of de sport moeten zijn?

Heb zelf ook een veulen gefokt, mijn merrie heeft geen papier. Hengst voornamelijk om karakter gekozen, niet om exterieur of sporteigenschappen. En ja, mijn doel was (en is) om het veulen zelf te houden voor recreatie.
Tuurlijk kan er financieel van alles mis gaan en zou ik mijn paarden moeten verkopen. Maar moet ik daarom een potentieel sportpaard gaan fokken?
Ben superblij met mijn mix, voor mij is hij het ideale paard. Ik vind hem ook leuk, meer dan dat, en nee, hij gaat niet naar de sport en niet naar shows, maar voor mijn doel is hij perfect, daar gaat het toch om? ;)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:01

pinto_1 schreef:
sevke schreef:

Maar is dat dan de hoofdreden om een veulen te fokken? TS geeft aan dat ze hem wil houden als recreatiepaard, waarom zou hij dan leuk voor de show of de sport moeten zijn?

Heb zelf ook een veulen gefokt, mijn merrie heeft geen papier. Hengst voornamelijk om karakter gekozen, niet om exterieur of sporteigenschappen. En ja, mijn doel was (en is) om het veulen zelf te houden voor recreatie.
Tuurlijk kan er financieel van alles mis gaan en zou ik mijn paarden moeten verkopen. Maar moet ik daarom een potentieel sportpaard gaan fokken?
Ben superblij met mijn mix, voor mij is hij het ideale paard. Ik vind hem ook leuk, meer dan dat, en nee, hij gaat niet naar de sport en niet naar shows, maar voor mijn doel is hij perfect, daar gaat het toch om? ;)

Waarom toegevingen doen? Als je fokt, probeer dan zo veel mogelijk positieve eigenschappen te verenigen. Karakter én exterieur, waarom niet altijd beide? De TS kiest wel voor vlekjes, dus obv exterieurkenmerken, maar dan wel kenmerken die geen invloed hebben op gezondheid van het dier. Exterieur is niet noodzakelijk esthetisch, maar in de eerste plaats functioneel. Een paard dat verkeerd in mekaar zit zal hoe dan ook te maken krijgen met problemen, die zelfs van een aangenaam paard een draak kunnen maken. Als je dan vertrekt van ouders die functioneel niet goed in mekaar zitten, is de kans gewoon groter dat het fout loopt. Een paard dat niet in balans is gaat compenseren, ook als het enkel voor het plezier gereden wordt leidt dit vroeg of laat tot problemen. En hoe meer uit balans, hoe vroeger. Dus wat is de meerwaarde om de lat zo laag te leggen? Welke argumenten kan je daarvoor verzinnen? Ik zie er geen, enkel kosten besparen en de gemakkelijke weg kiezen.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:11

Ik kies helemaal niet voor vlekjes, ik hou van veel wit en blauwe ogen, maar dat betekend niet dat als het veulen dat niet heeft dat het niks is he, beetje rare opmerking. Ik hou heel veel van dravers, en zijn die bont??????? Ik vind allebij de rassen erg leuk en dat staat verder helemaal los van vlekken enz

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:48

Hmmm.. ik ga nu iets ontzettend shockerends schetsen voor de fokkers in dit topic... bokkepruik....

Wij hebben een asbakken rasje met wat arabierenbloed gehad...: nooit ziek, super karakter, 36 jaar geworden...
We hebben ook een holsteiner met volle papieren...: zomereczeem, head shaker, wispelturig karakter ( gelukkig iets minder geworden naarmate de leeftijd wat opliep)... ;)

Vergeef het uiten van mijn mening: maar op beiden paarden ben ik gek ( geweest) en geen haar op mn hoofd om ze ooit weg te doen. Ik ben ZEKER 3000% ervoor dat mensen die echt gaan FOKKEN gezonde ouders gebruiken en tests laten doen ( zouden ze ook es bij mensen moeten doen;) )... sorry, effe de draak steken...

Maar wanneer iemand voor eigen hobby een gezonde merrie heeft en een leuk veulentje daarvan wilt hebben, puur voor de hobby....

Goed, steek van wal... kom met jullie verbale K.O.'s... maar dat is mijn mening... :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:31

rhian, dan moet je even teruglezen wat de argumenten zijn. Er zijn al diverse redenen genoemd die er echt wel toe doen, om niet zomaar met een paint hengst te gaan dekken.
Daarnaast is over deze combinatie 0,0 nagedacht. OOk voor recreatie moet je wel bewust fokken. Problemen fok je er makkelijker in dan uit.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 23:36

superpony schreef:
rhian, dan moet je even teruglezen wat de argumenten zijn. Er zijn al diverse redenen genoemd die er echt wel toe doen, om niet zomaar met een paint hengst te gaan dekken.
Daarnaast is over deze combinatie 0,0 nagedacht. OOk voor recreatie moet je wel bewust fokken. Problemen fok je er makkelijker in dan uit.

0,0 nagedacht? grappig :)
Op de test na is er wel degelijk nagedacht hoor, wat een fantasie zeg pffffff

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:03

Dat blijkt.........Maar ik heb er verder geen last van. Mensen die eigenwijs zijn en dit soort dingen doen bereik je toch nooit, dat is met alles zo. Mensen die bewust fokken en doordachte keuzes maken hebben a) Bokt niet nodig en B) zeker niet zo een topic.
Maar goed, ik ga er niet teveel op in meer. Alles is gezegd, het helpt niet. Er zijn al zoveel slechte en zielige paarden en je kan ze toch niet allemaal beter maken of helpen....

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:03

rhian schreef:
Hmmm.. ik ga nu iets ontzettend shockerends schetsen voor de fokkers in dit topic... bokkepruik....

Wij hebben een asbakken rasje met wat arabierenbloed gehad...: nooit ziek, super karakter, 36 jaar geworden...
We hebben ook een holsteiner met volle papieren...: zomereczeem, head shaker, wispelturig karakter ( gelukkig iets minder geworden naarmate de leeftijd wat opliep)... ;)

Vergeef het uiten van mijn mening: maar op beiden paarden ben ik gek ( geweest) en geen haar op mn hoofd om ze ooit weg te doen. Ik ben ZEKER 3000% ervoor dat mensen die echt gaan FOKKEN gezonde ouders gebruiken en tests laten doen ( zouden ze ook es bij mensen moeten doen;) )... sorry, effe de draak steken...

Maar wanneer iemand voor eigen hobby een gezonde merrie heeft en een leuk veulentje daarvan wilt hebben, puur voor de hobby....

Goed, steek van wal... kom met jullie verbale K.O.'s... maar dat is mijn mening... :)

Volle papieren zegt inderdaad niks, die APHA hengst zal die ook wel hebben :Y) .
Bij een gezonde merrie kies je dus best ook voor een gezonde hengst. Jammer dat daar niet over werd nagedacht en dit dus een vraagteken is. Over zijn bouw kan je eigenlijk weinig zeggen (op die foto lijkt het weinig soeps, maar is een slechte foto om te beoordelen) en al dan niet uitgebracht op wedstrijd is ook niet altijd een meerwaarde. Dus ik hoop op een gezond veulentje, maar ik vind het persoonlijk toch niet iets om aan te moedigen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:06

ironic__ schreef:
Ik kies helemaal niet voor vlekjes, ik hou van veel wit en blauwe ogen, maar dat betekend niet dat als het veulen dat niet heeft dat het niks is he, beetje rare opmerking. Ik hou heel veel van dravers, en zijn die bont??????? Ik vind allebij de rassen erg leuk en dat staat verder helemaal los van vlekken enz

Als je niet kiest voor vlekjes, wat is dan de argumentatie achter het kiezen van een in het beste geval middelmatige paint hengst als vaderdier? Waarom dan geen draver als je daar zoveel van houdt? Wat gaat die paint hengst als positieve eigenschappen brengen in het veulen? Ik moet die argumenten allemaal gemist hebben, het is ook al vrij laat natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:55

Tja ik ook ben geen wedstrijdruiter en voor mij zouden prestaties weinig uitmaken bij een vaderdier maar wel, juist!, gezondheid (dus ook die 5panel test en rontgengoedgekeurd) en karakter. Ik snap dat zij voor het karakter van deze hengst is gevallen. Laten we eerlijk zijn een hengst die je makkelijk even bij een merrie eigenaar parkeerd kan geen draak zijn. Maar ik vat echt niet dat zij geen gezondheidscheck heeft gedaan.. Wellicht een goede les voor de volgende keer?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 12:00

Het is duidelijk, ik heb een lelijke hengst gekozen die ondanks zijn papieren geen paint blijkt te zijn of er weinig van blijkt te hebben, het is niet veel soeps dat is duidelijk nu
Maar goed ik kijk toch uit naar mijn toekomstige kromme scheve mislukte zonder prestaties veulen,
die ook nog eens niet de opfok in gaat kan het nog erger???? vast wel want dit is bokt....
Maar goed ik ga van mijn kneusje (s) genieten . Dit voegt verder niks toe dus hou het hier dan ook bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:24

Nou nou, ik heb dat zeker niet gezegd, sterker nog het lijkt me een schatje..

En verder, tja als je om meningen vraagt dan kan je die verwachten natuurlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:50

leuk, zo in de slachtoffer rol kruipen TS. Jij bent degene die een risico neemt op een veulen welke allerlei nare problemen kan krijgen. Ook op de tip dat je nu nog kunt laten testen reageer je niet.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:22

Ach, het verbaasd me niks. Als je met honden niet test, waarom dan wel met paarden? +:)+

Qua hengst, ik ben heel benieuwd naar echte presentatiefoto's van hem, waar hij zich van zijn mooiste kant laat zien. Ik vind hem was...nouja, iel ogen. Ik ben qua hengst meer paard gewend denk ik :j Maargoed daarin heb je natuurlijk verschillende soorten en maten :)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:45

Tigress schreef:
Ach, het verbaasd me niks. Als je met honden niet test, waarom dan wel met paarden? +:)+

Qua hengst, ik ben heel benieuwd naar echte presentatiefoto's van hem, waar hij zich van zijn mooiste kant laat zien. Ik vind hem was...nouja, iel ogen. Ik ben qua hengst meer paard gewend denk ik :j Maargoed daarin heb je natuurlijk verschillende soorten en maten :)

Niet dat ik jou uitleg verschuldigt ben, maar mijn honden zijn getest !!!!!! :O
Dat ik daar geen uitleg gaf heb ben ik duidelijk over geweest voor sommige kwam dat blijkbaar niet over...., dat was ook niet waarom ik het topic geopend had.
Mensen kikken op sensatie hier, ik voelde me niet geroepen om bewijzen op bokt te plakken.
De mensen die mij prive aanspraken en ik het topic zelf vonden het ook belachelijk, ik koos er voor om mezelf niet te verlagen.
Allebij de ouders hebben stamboom en zijn getest en ook de pups krijgen een jaar garantie op gezondheid mee.
Maar daar hoor je niemand over kakelen.....grappig.
Nadat de pups geboren waren en er fotos bij waren gezet hoorde je alleen reacties van mensen die niet op sensatie uit waren, degene met commentaar bleven weg want ja het waren helaas geen gedrochten he .. zonde toch, geen commentaar waard dus waarom reageren toch?
Ik kreeg een melding van bokt was niet meer van plan om te reageren, maar om dit aan te halen terwijl je van toeten nog blazen weet dacht ik alleen maar zucht..

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:48

Top dat je je honden wel hebt getest. Maar waarom de papa van je toekomstige veulen dan niet? Wellicht omdat je niet wist dat dit bij de Paint een issue is? (En in dat geval: waarom zou je het niet alsnog doen?)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:56

Ryder schreef:
Top dat je je honden wel hebt getest. Maar waarom de papa van je toekomstige veulen dan niet? Wellicht omdat je niet wist dat dit bij de Paint een issue is? (En in dat geval: waarom zou je het niet alsnog doen?)

Ik wist dat inderdaad niet dat had ik 2 blz terug ook al gezegd, Ik hoor woensdag van de eigenaar van de hengst hoe of wat hij zou langskomen met info.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:01

Ik snap niet waarom je niet van tevoren uitzoekt of er bij een bepaald ras gezondheidsproblemen e.d. zijn?