Super start voor de Azteca A in Nederland

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 23:29

ElCid schreef:
castano schreef:
vandaar dat er geen paint in mag zitten en dat is niet omdat een paint niet goed is
maar het paard wat hun voor ogen hebben!! hadden geen vlekken toen...dus er word geen gebruik gemaakt van de paints.
er word zelfs beweerd !!!...dat de gevlekte niet gebruikt werden vroeger, als enkel in het wild en daarvoor door de" indianen" werden gebruikt omdat ze zagen dat de blanke mensen enkel de effen dieren vingen. En als er weer een oorlogje was geweest dan gooide veel soldaten hun paarden los en gingen met de boot weer naar huis en zo ontstonden er de mogelijkheid op andere rassen die invloed hadden op de reeds bestaand wilde paarden..



Ik heb hier een hele goede Paint staan, die ik graag met een Lusitano merrie zou kruizen ( en een bekende Portugees heeft me dat zelfs aangeraden). Product wordt dan geen Mexicaanse Azteca, maar mag wel in het Amerikaanse stamboek.
De Quarter Horse is ook een kruising, met soms veel Engels volbloed en"inheems" ( er waren geen paarden inheems in Amerika!) bloed. Ook binnen de Quarters ontstaan soms "crop- outs", dus bont gevlekte paarden uit effen ouders en voorouders, wat nu als dat bij een Azteca gebeurt; wordt die dan niet meer opgenomen?

Overigens is het de grootste onzin dat er vroeger geen gevlekte paarden rondliepen of gebruikt werden, zelfs tussen de Iberische paarden waren bonten aanwezig ( en ik wist niet dat er in Spanje en Portugal ook Indianen woonden ;) !) Kijk maar eens op oude schilderijen, daar staan barokke paarden in alle kleuren, ook bont gevlekt op!
http://equi-animas.blogspot.nl/2012/03/ ... tings.html ;)

Wel even de feiten op de rij houden!


de feiten waar ik het over heb is in MEXICO heeeel lang geleden ....niet in Spanje of Portugal of nu Amerika...en ja het is mogelijk dat er een bonte kan uitkomen ..en ja die word dan niet goedgekeurd

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:30

hoe word het genetisch gezien dan?
want kruizing op kriuzing maakt nog geen ras.
Bij honden is het 8 generaties fokken en dan 12 afzonderlijke lijnen, dus geen (in)direct verband met elkaar houden...
en kruisingen 50/50 moet daarna gekruist worden met 100=75 ect en dan tell je naar 100
hoe zit dat bij deze paarden?

want simpelweg 50% 0p 50% = 50% rastypisch, maakt de genetische waarden alleen een zooitje van binnen(niet dat het paard niet klopt hoor.)

en bij honden heb je op de 5e/6e generatie een terugslag naar 1e generatie, hoe zit dat met paarden dan, of is dit type paard nog niet zo ver?

gr
An

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:53

er is heel fokschema het eind product is 5/8 en 3/8 =een A
deze is te verkrijgen in 3 stappen maar en zn nog andere mogelijkheden dit te verkrijgen.
deze staan in dit schema, eenmaal A is A
de bloedvoering geeft natuurlijk door middel van de vader/moeder dieren div variëteiten waar door elk vader/moeder dier ook aan uiterlijke kenmerken moet voldoen wil het apto of apta worden.
de 50 x 50 moet inderdaad weer gekruist worden met die 100 en geeft dan 75 en die weer op een 100 en dat geeft 5/8 en 3/8 ste

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:08

ok, wezenlijk dus hetzelfde, alleen worden er andere cijfers aan gegeven.
succes met het opzetten, is altijd giga leuk om te doen

gr
an

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 00:50

thanks XXX

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:37

MidnightPSan schreef:
Daar zijn ook gewone andalusieers http://www.youtube.com/watch?v=DtHUd-mO ... creen&NR=1 voor,en dat is geen cow sense dat is dressuur.


Fout! Pablo Hermoso, gebruikt meestal kruisingen... oogt als maar meestal zijn het geen raszuivere.. en daarbij worden meer Lusitano's voor dit werk gebruikt dan pre's... (meeste rejeneo's gebruiken kruisingen)

En Merlin hoe mooi hij ook is, maar qua karakter wordt gezegt dat hij niet de meest gemakkelijke is..

Ik vind de azteca mooi ras, als het meer naar het Iberische gaat lijken. Elk paard kan getraind worden op cowsense, als je regelmatig op koeien traint willen ze het spelletje best leren. Die van mij vind het een heeeel leuk spel... die moet ik temperen.. En Cow sense verschilt ook per ras..
Men vergeet namelijk een ding..

Groot verschil tussen Iberische paarden en Quarters is dat Iberische paarden gefokt werden om te imponeren...om de koe/stier van zich af te houden..
Quarter (of kruisingen) werd gebruikt om kuddes te verplaatsen, hoefden niet te imponeren, moest rustig blijven, niet de boel opjutten..

Ik zie maandelijks het verschil bij de koeienclinics.. Iberische paarden die grote nek gaan opzetten, en Quarters die rustig blijven staan.. Wil niet zeggen dat de Quarters niet net zo fel kunnen zijn in het werk, want dat zijn ze wel degelijk. Er is alleen ruim verschil tussen beide rassen en waar het gebruiksdoel anders bij was qua koeienwerk.

Afbeelding

maar om terug te komen, Prachtig gedaan Jos, knap veulen, ben heel benieuwd hoe die gaat uitgroeien..

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:26


Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:40

Interessant topic, en wat een knap veulen!
Ik vraag me wel een ding af, er wordt in het Azteca stamboek dus niet over Berbers gesproken? Want het is toch op zich bekend dat juist Berbers een heel groot deel uitmaakten van de door de conquistadores meegenomen paarden naar Amerika, en dat deze paarden ook een heel grote invloed hebben gehad op de huidige paardenpopulatie van zowel Noord als Zuid Amerika. Als men kijkt naar de Iberian Barbs in Amerika die men heeft teruggevonden, deze hebben nog altijd heel veel overeenkomsten met de huidige Berberpaarden uit Noord Afrika, zo ook de wilde Mustangs. Iberische paarden echter hebben zich de laatste paar honderd jaar enorm ontwikkeld, zijn groter, breder, veel zwaarder geworden en daardoor eigenlijk steeds verder verwijderd van de oorspronkelijke paarden die door de conquistadores zijn meegenomen naar het continent Amerika. Met Quarters eigenlijk hetzelfde verhaal, die hebben zich ook enorm ontwikkeld in de paar honderd jaar op het continent daar. Eigenlijk zullen veel van de gebruikte paarden voor de huidige Azteca-fok dus vrij ver verwijderd staan van de oorspronkelijke 'conquistadores-paarden'. Wordt hier verder over nagedacht/gediscussieerd? Of zijn mijn veronderstellingen totaal onjuist? Puur uit interesse he, absoluut geen kritiek, ik vind het prachtige dieren en snap dat hier zeker een markt voor is. Maar Berbers zijn weer 'mijn stokpaardje' dus ben ik gewoon geïnteresseerd in hoe hiernaar wordt gekeken :)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:41

MidnightPSan schreef:

Hij heeft een stal vol paarden ( een stuk of 30) 1 meer of minder.............
Een van de redenen om een sport als ( Spaans) stierenvechten te verbieden! Het is uit de tijd om een dier/ dieren zo te verminken, er bestaan nl. wel mogelijkheden tot "bloodless" bullfights die jammer genoeg in Spanje ( nog) niet gebruikt worden.
Merlin is een schoonheid maar niet te rijden omdat hij stug in de mond is en zo stijf als een plank ( uit welingelichte kringen vernomen :o ) , daarbij schijnt zijn karakter inderdaad niet erg prettig te zijn en heeft hij broertjes die net zo zijn.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:04

En is dat genetisch denkje?! of het gevolg van brute training en onvoldoende gymnastisering...

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:18

CherokeeChum schreef:
En is dat genetisch denkje?! of het gevolg van brute training en onvoldoende gymnastisering...

Harde mond en stijf als een plank is verkeerde training, maar ws zit er ook veel karakter, anders houden ze het niet vol en al helemaal niet lang.

angelblood

Berichten: 165
Geregistreerd: 07-11-06

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:12

Jos & Roel prachtig veulen!

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:16


anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:28

ziet er top uit hoor!!!