Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 01:36

ook page impressive of pretty impressive wordt genoemd ivm pssm. dus risico langs sire en dam!Zeker testen zou ik zeggen!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:14

Extended PSSM pedigrees. Extended pedigrees from the three PSSM families used for the related case cohort in the whole genome association. Square symbols denote males, circles denote females, filled symbols denote PSSM affected based on histopathology, X through the symbol indicates not tested, N indicates phenotyped normal based on histopathology, arrows at top right of symbol indicate horses that demonstrated signs consistent with PSSM based on owner/breeder interview (not phenotyped by biopsy). Figures S4a, S4b, S4c, and S4d represent a single large extended family. Individuals circled in 2a represent founders of the subsequent pedigrees, S4b, S4c and S4d. Figures S4e and S4f represent 2 additional extended families from which individuals were selected for inclusion in the case cohort.

Figure S4a: 8 phenotyped individuals, 7 with PSSM originating from EC. Individuals circled represent founders of the subsequent pedigrees, 2b, 2c and 2d.

Figure S4b: 37 phenotyped individuals, 22 with PSSM originating from GF a grandson of EC.

Figure S4c: 8 phenotyped individuals, 8 with PSSM originating from GE a grandson of EC.

Figure S4d: 15 phenotyped individuals, 10 with PSSM originating from LBE or EBR, full siblings who are grandsons of EC.

Figure S4e: 17 phenotyped individuals, 15 with PSSM originating from SDB.

Figure S4f: 18 phenotyped individuals, 12 with PSSM originating from PI.

EC= Eddie Cinco
PI = waarschijnlijk Page Impressive, Poco Imprint, Pretty Impressive of Principle Investment
SDB = Sonny Dee Bar


"In the Quarter Horse breed as a whole, researchers found the highest incidence of PSSM and GBED, with about 11 percent of individuals testing positive for those genes, but there was a lower incidence of HERDA (3.5 percent) and HYPP (1.5 percent).
However, disease-causing genes were distinctly distributed within the seven subgroups of performance Quarter Horses competing at the highest level of their discipline.
Of the halter subgroup, 56 percent of the individuals carried the genes for HYPP and 28 percent carried the genes for PSSM.
The cutting, reining and working cow horse subgroups all contained the genes causing HERDA, PSSM and GBED. In the cutting subgroup, 28 percent of the individuals carried the gene for HERDA.
In the western pleasure subgroup, genes for GBED had the highest incidence at 26 percent, although HYPP, PSSM and HERDA were also present.
The barrel racing and racing subgroups had the lowest frequencies of the diseases tested for, with only PSSM appearing in the racing subgroup.
LWFS did not appear in any of the groups, although researchers believe it could appear in a larger sample population due to the number of registered Quarter Horse mares that have produced foals with the recessive disease when bred to Paint stallions."

Dus hoog percentage PSSM dragers in halter. En PSSM is dominant, net als HYPP.
Bij Appaloosas wordt Dreamfinder als PSSM positief genoemd.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:51

Ik krijg steeds meer het gevoel dat dit topic alleen is gestart om reclame voor de hengsten van deze ranch te maken. En dan voor een Hypp N/H en voor paarden zonder 5-panel test resultaten. Voor de rest kun je volgens mij net zo goed tegen een muur kletsen. _-:( :r
Laatst bijgewerkt door Gisela op 19-03-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:01

Noem het maar reclame :+
En hopelijk toch weer leerzaam voor anderen, Callisto04 heeft mij iig weer wijzer gemaakt op het gebied van PSSM. ;)

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:08

Dus, voor diegenen die hier wel iets van willen leren:
HYPP, PSSM en MH zijn dominant: 1 ouderdier is drager (en "ziek") en kan dit 50/50 vererven
HERDA en GBED zijn recessief: 1 ouderdier is drager (maar niet ziek). Er zijn 2 ouderdieren nodig om een "zieke" te kunnen vererven.

**even zeer simpel verwoord**

beaversrun

Berichten: 434
Geregistreerd: 04-03-08

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:15

Veulens van Olan wonderfull Luck brengen geen donder op. VRAAGPRIJS 400euro voor n jaarling.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:21

goeie beaversrun, weet je overigens of er een papier bij dat hengstveulen zit, een beetje flashy gezond veulen met papier en negatieve 5 paneltest, brengt echt een stuk meer op, dus dit is geen referentie hoor.

beaversrun

Berichten: 434
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:57

Staat er een op kapaza.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:58

Je moet ook de situatie in acht nemen he. Het lijkt erop dat de fokker waar de hengst stond overleden is en de paarden zijn dan waarschijnlijk bij familie of zo terechtgekomen. Kost veel geld in onderhoud natuurlijk. Qua wedstrijdresultaten vind ik van die Olan paarden niks terug, dus sowieso zullen ze geen heel hoge prijzen opbrengen. Dan kan je, financieel gezien, ze beter verkopen tegen een lage prijs dan er nog maanden mee te blijven zitten. Want de markt is nu ook niet zo bijster goed op dit moment. Of ze op die manier goed terecht komen is ook een vraag natuurlijk. Ze vroegen voor de hengst 1000 euro.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:07

veulen heeft geen papieren, moeder is papierloos
ik had wat foto's opgevraagd omdat ik benieuwd was wat het was

opzich wel een leuke appie en zogauw je hem ruint kun je er zonder problemen amerikaanse appaloosa papieren bij aanvragen en dan moeder onbekend , hengst olan huplupup er op laten zetten

jenslucky
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:19

olan wonderfull luck

ik ken olan wonderfull luck al vanaf zijn geboorte, na enkele jaren kocht ik hem over van d'hollander, hij was reeds 8 jaren in mijn bezit en nadien verkocht (kanten van wervik) na een jaar of 3 kochten wij hem terug, het is echt een droomhengst, rijden zonder zadel,op straat, tussen andere hengsten... een droom :) ik heb nog enkele mooie veulens van hem gekregen

momenteel staat hij bij een nicht van mij

mvg

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:16

Zucht.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:46

Bedankt Jens. De Olan paarden kunnen er niets aan doen dat ze niet uitgebracht zijn. Veel hengsten komen niet eens onder het zadel...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:06

Dat ze niet uitgebracht zijn is maar 1 punt. Wat was de idee achter het Olan fokprogramma? Waar baseerde de fokkerij zich op om een dier als ouderdier te behouden in hun fokkerij? Wat was het doel van die fokkerij?
Op stallionlocator staat er ook een Olan hengst.
http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... /olan-joan
Die benen geven mij geen goed gevoel. Op andere sites zijn, waarschijnlijk toevallig, de onderbenen nooit te zien.
Hier een filmpje waar je ook de onderbenen ziet helemaal in het begin.
http://www.youtube.com/watch?v=k29BkSA0fhY

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 07:33

Op dit filmpje kun je het slecht beoordelen, ik ken de hengst verder niet. Ik was alleen op zoek naar Wonderfull Luck omdat hij de vader van mijn merrie is die overigens heel correct op haar benen staat. Dus slecht beenwerk is niet een Olan kenmerk lijkt me. Ze is ook verder heel gezond en haar veulen heeft ook een goede beenstand en staat nu in opfok bij Lelymare Horses, een belofte voor de toekomst die dan toch afkomstig is uit de Olan fokkerij. Ik vind het jammer dat er zo negatief wordt gedaan over de paarden uit de Olan fokkerij. Duidelijk, zoals bij 99% van de Appaloosa fokkerijen, een hobby fokkerij die maar uit was op brave paarden met Appaloosa kleur. Braaf zijn ze zeker! Ik probeer uit een paard uit die fokkerij een sportpaard te fokken, dat lijkt nu ook gelukt. Fokken is echt niet makkelijk en iedereen heeft er een mening over. De Amerikaanse Appaloosa zou in Nederland best naar een hoger niveau getild kunnen worden als fokkers eens verder gingen kijken dan alleen Nederland. Er lopen hier zowieso weinig Appaloosa's in de sport. De vraag naar een Am. Appaloosa is ook heel klein dus er wordt niet geinvesteerd in goede hengsten. Ik ben niet de jongste meer maar ik hoop, naast dit veulen, nog een veulen te fokken voor de toekomst. Die ook een goed karakter heeft, gezond is, kleur heeft en in de sport mee kan komen. Dan is mijn doel bereikt.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:13

- Die hengst zijn onderbenen gaan naar de 4 windstreken, waarom kan je dat op die foto en het filmpje (gans in het begin waar vooraanzicht te zien is) niet goed beoordelen? Op alle andere foto's zijn die onderbenen, toevallig, niet te zien.
- Een sportpaard haalt prestaties in de sport. Ergens in de opfok staan is geen garantie dat dit gelukt is.
- Brave paarden fokken met een Appaloosa patroon, zonder duidelijk fokdoel is idd hobby fokkerij en geen reden om er positief over te doen.
- Je hoopt een nieuw sportpaard te fokken, maar komt hier dan wel aandraven met een hengst die HYPP N/H is. Dit duurde voor niet betrokkenen een paar dagen om dat uit te vissen op internet, jij was al jaren aan het praten met de eigenaar en wist het nog niet. Je kende trouwens niet eens de afstamming van je eigen merrie, je dacht dat er Engelse volbloed dichtbij zat, terwijl dat gewoon fout was. Over haar beenstand wil ik mij niet uitspreken zonder duidelijke standfoto.

En dan vraag je je af waarom je niet serieus wordt genomen?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:33

Callisto04 schreef:
-
- Brave paarden fokken met een Appaloosa patroon, zonder duidelijk fokdoel is idd hobby fokkerij en geen reden om er positief over te doen.
-


Sorry dit vind ik echt onzin. Een fokker die als doel heeft brave (en gezonde! iets wat ik persoonlijk in dit geval niet kan beoordelen) paarden te fokken neem ik minstens zo serieus als een fokker die als doel heeft hoog scorende sportpaarden te fokken. Een ander doel is wat anders dan een minderwaardig doel.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:47

troi schreef:
Callisto04 schreef:
-
- Brave paarden fokken met een Appaloosa patroon, zonder duidelijk fokdoel is idd hobby fokkerij en geen reden om er positief over te doen.
-


Sorry dit vind ik echt onzin. Een fokker die als doel heeft brave (en gezonde! iets wat ik persoonlijk in dit geval niet kan beoordelen) paarden te fokken neem ik minstens zo serieus als een fokker die als doel heeft hoog scorende sportpaarden te fokken. Een ander doel is wat anders dan een minderwaardig doel.

Een gezond paard, dus structureel correct, kan sowieso meedraaien in de sport tot op een bepaald niveau. Als er bij het fokken dus rekening wordt gehouden met de bouw, akkoord. Maar sta me toe hieraan te twijfelen op basis van hetgeen er over die Olan paarden hier al gepasseerd is. Kleur lijkt mij het voornaamste criterium te zijn geweest.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:29

Iedereen die bewust ongezonde paarden fokt vind ik totaal onethisch bezig, dat is in mijn ogen niet eens een hobby fokker maar een brood fokker. Vergelijkbaar met de honden industrie.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:11

Er is nog maar weinig langs gekomen over Olan paarden, de kritiek gaat over 2 hengsten. Die uit het filmpje en Wonderfull Luck. Die laatste is alleen voor mij belangrijk en heeft, bij mijn weten, geen beenproblemen of karakterfouten. Waarom is het dan onzin om met zo'n hengst te fokken?? De merrie die ik heb, afstammeling van Wonderfull Luck, is een correcte Few spot merrie die nu ook weer een heel correct merrieveulen heeft gekregen. Uit de in Belgiƫ staande hengst Mr. Proud Host. En ja, weer een hengst die niet in de sport gelopen heeft, sterker nog hij heeft nog nooit een zadel op gehad. Maar wel goed papier dus kunnen we die niet gebruiken want hij heeft niets gepresteerd?? Hij is wel gezond, goede benen en een goed karakter. Ik hoef Callisto04 niet te bewijzen dat de benen van Aqua wel correct zijn, er staan foto's genoeg van haar overal en er zijn genoeg mensen die haar kennen. Belangrijkste is dat IK dat weet.

Dat ik niet direct gezien heb dat de afstamming van Wonderfull Luck op Allbreedpedigree niet klopte is idd mijn fout maar of dat in het hele verhaal nu zo belangrijk is.
Mensen die mij kennen weten dat ik heel serieus ben, zeker als het om een Am. Appaloosa gaat. Dat ik overwoog een hengst te gebruiken die N/H is, dat is mijn keus en ik ben zeker niet iemand die bewust een "ziek"paard op de wereld wil zetten. Genoeg mensen weten dat dit niet zo is. Broodfokker ben ik ook niet want er staat welgeteld 1 veulen nu op de wereld dat bij ons geboren is. Aqua is door haar fokker bij een trainer gezet die EN een hekel aan Appaloosa's had EN aan merries. Met als resultaat dat Aqua waarschijnlijk nooit meer de druk van training aan kan. Dus de kans dat zij ooit zal laten zien wat ze in zich heeft is heel klein. Maar wederom niet haar schuld maar voor de fokkerij dus afgeschreven??

Het veulen gaat nu een betere toekomst tegemoet. Staat in een goede opfok, wordt straks zadelmak gemaakt door Rianne Top van Top Horse Training en dan zullen we zien wat een paard uit de Olan fokkerij in haar mars heeft.

En ik ga zeker nog proberen een goed Appaloosa veulen te fokken.....maar heb nog niet beslist hoe.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:13

Er is nog een grijze zone denk ik. Gewoon fokken omdat het leuk is en er ook iets mee te verdienen valt. Daarom niet bewust ongezonde paarden fokken, maar ook niet bewust kiezen voor structureel correcte paarden met de nodige kennis van zaken of een duidelijke doelstelling. Iemand die de afstamming van zijn of haar fokmerrie niet eens kent of in de QPA wereld niet bezig is met de veelvoorkomende genetische afwijkingen bijvoorbeeld. Hoe kan je op die manier ethisch fokken? En dan versteld staan dat er vragen gesteld worden bij die praktijken...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:21

FindingJack schreef:
Er is nog maar weinig langs gekomen over Olan paarden, de kritiek gaat over 2 hengsten. Die uit het filmpje en Wonderfull Luck. Die laatste is alleen voor mij belangrijk en heeft, bij mijn weten, geen beenproblemen of karakterfouten. Waarom is het dan onzin om met zo'n hengst te fokken?? De merrie die ik heb, afstammeling van Wonderfull Luck, is een correcte Few spot merrie die nu ook weer een heel correct merrieveulen heeft gekregen. Uit de in Belgiƫ staande hengst Mr. Proud Host. En ja, weer een hengst die niet in de sport gelopen heeft, sterker nog hij heeft nog nooit een zadel op gehad. Maar wel goed papier dus kunnen we die niet gebruiken want hij heeft niets gepresteerd?? Hij is wel gezond, goede benen en een goed karakter. Ik hoef Callisto04 niet te bewijzen dat de benen van Aqua wel correct zijn, er staan foto's genoeg van haar overal en er zijn genoeg mensen die haar kennen. Belangrijkste is dat IK dat weet.

Dat ik niet direct gezien heb dat de afstamming van Wonderfull Luck op Allbreedpedigree niet klopte is idd mijn fout maar of dat in het hele verhaal nu zo belangrijk is.
Mensen die mij kennen weten dat ik heel serieus ben, zeker als het om een Am. Appaloosa gaat. Dat ik overwoog een hengst te gebruiken die N/H is, dat is mijn keus en ik ben zeker niet iemand die bewust een "ziek"paard op de wereld wil zetten. Genoeg mensen weten dat dit niet zo is. Broodfokker ben ik ook niet want er staat welgeteld 1 veulen nu op de wereld dat bij ons geboren is. Aqua is door haar fokker bij een trainer gezet die EN een hekel aan Appaloosa's had EN aan merries. Met als resultaat dat Aqua waarschijnlijk nooit meer de druk van training aan kan. Dus de kans dat zij ooit zal laten zien wat ze in zich heeft is heel klein. Maar wederom niet haar schuld maar voor de fokkerij dus afgeschreven??

Het veulen gaat nu een betere toekomst tegemoet. Staat in een goede opfok, wordt straks zadelmak gemaakt door Rianne Top van Top Horse Training en dan zullen we zien wat een paard uit de Olan fokkerij in haar mars heeft.

En ik ga zeker nog proberen een goed Appaloosa veulen te fokken.....maar heb nog niet beslist hoe.

Je hoeft mij idd niet te bewijzen dat ze rechte benen heeft. Maar het enige dat hier al bewezen werd is dat je haar afstamming niet kent en dat je niet wist dat de hengst van je keuze HYPP N/H is. Anders zou je het, volgens je eigen woorden, niet eens overwegen (dat je niet bewust een ziek paard op de wereld zou zetten, maar je kende de eigenaars wel al jaren). En dat de afstamming niet belangrijk is in dat verhaal van een veulen fokken doet ook wel weinig goed aan je verhaal. Een goeie fokker weet wat de afstamming is van zijn merrie en zal daar rekening mee houden bij de hengstenkeuze. Lucky shots doen met merries en hengsten die zelf geen prestaties hebben geleverd is niet de manier om te fokken, maar om te vermeerderen. Waarop baseer je je dan wel?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:31

Callisto04 schreef:
Lucky shots doen met merries en hengsten die zelf geen prestaties hebben geleverd is niet de manier om te fokken, maar om te vermeerderen.


Waarom is het alleen maar goed om te fokken voor wedstrijden? Het grootste deel van de ruiters zijn recreatieruiters. Die hebben veel meer behoefte aan gezonde brave paarden met misschien goede wedstrijd capaciteiten dan aan (dure) goede wedstrijdpaarden met misschien goede karakters.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:44

Klopt troi, dat zou ik ook willen fokken. Een paard dat te rijden is voor de doorsnee ruiter en toch bij verdere training een leuke wedstrijd kan lopen. En dan heb ik het niet over een 74 lopen bij de Reining.....
Ik kijk naar de bouw van een paard, hoe hij of zij beweegt en het karakter. Bij oudere paarden is dat moeilijk omdat het karakter dan veranderd kan zijn door de mensen die ermee gewerkt hebben. Super afstammingen komen er alleen uit onder een deskundige ruiter. Deskundigheid is nog veel te vaak ver te zoeken bij het trainen van paarden. Dus een wat minder stralende afstamming, gezond, goed karakter en kundige ruiter komen dan vaak verder. Aqua is correct in haar bouw, een beetje het oude stock-type. Daar zoek ik een iets luxere hengst bij. En omdat ze een Few-spot is een effen hengst voor een leuke kleur. En wat ik leuk vind is dat de bloedlijn teruggaat naar een paard uit de Nez Perce stud. Dit is bij Aqua iig wel het geval. De originele roots. En achter de moeder van Aqua dus wel volbloed dus helemaal onzin is het niet dat er volbloed in de bloedlijnen zit.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:47

troi schreef:
Callisto04 schreef:
Lucky shots doen met merries en hengsten die zelf geen prestaties hebben geleverd is niet de manier om te fokken, maar om te vermeerderen.


Waarom is het alleen maar goed om te fokken voor wedstrijden? Het grootste deel van de ruiters zijn recreatieruiters. Die hebben veel meer behoefte aan gezonde brave paarden met misschien goede wedstrijd capaciteiten dan aan (dure) goede wedstrijdpaarden met misschien goede karakters.

Findingjack wil een wedstrijdpaard fokken. Ik heb nooit gezegd dat er puur moet gefokt worden voor wedstrijden. Maar er is nog een wereld van verschil tussen lucky shots (gooi maar wat samen zonder nadenken) en de wedstrijdpaarden van vandaag (blijven fokken binnen dezelfde bloedlijnen) denk ik.