[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:30

mommy schreef:
Het gaat in deze niet om een gelijk, meningen kunnen verschillen, geeft niet ;)

Het is toch leuk om er over na te denken :j Prijzen lijken uit de lucht gegrepen :? Wat ik al eerder schreef " wat de gek ervoor geeft" het kan toch niet zo zijn dat het op niets gebasseerd is? En de reden cool is in, dus duurder...vind ik echt te makkelijk |o

Het zou mi mooi zijn als er een systeem bestaat waarin duidelijk is met wat voor paard je te maken hebt en dat duidelijk wordt wat voor prijsklasse, want wat is toch die hogere prijsklasse? Of lagere prijsklasse?

Essiedepessie, jij hebt nu toch een heerlijk paard <3 , goed gefokt! Heel goed dat je de geschiedenis weet van je paard, zo bedoel ik het ook, dit zou zo moeten zijn... +:)+

Helaas zijn er ook andere voorbeelden, surprise veulens? Papieren zoek? Verleden onbekend?
Hier is niets aan te doen? :)* iemand een briljant idee?

Tuurlijk heb ik een heerlijk paard.

Maar toen ik Morris verkocht (voor ik van alle ellende wist natuurlijk) verkocht ik hem voor 10.000 euro, en dat was september 2010, ook niet goede tijd.

Dit was overigens geen vraagprijs maar de prijs waarvoor de duitse koper hem kocht.
maar hij was een eyecatcher, en netjes gereden... dus, toch, wat de gek er voor geeft...

Ariebren

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:39

Wat ik in dit topic mis is de western ruiter die een quarter zoekt waarmee hij of zij zich in de prijzen kan rijden.
Een kwartje wat mee mag doen in de L2 van de wran of een rooky van de drha is nog geen topper.
Er zijn maar weinig Quarter Horses die echt geld verdienen, mits ze de goede ruiter hebben.
Ook voor de kwpn'er in de zz betaal je heel veel.
Dus voor een quarter die in de top mee loopt, trek je portemonee maar open.

En daar zijn de hoge prijzen van de Quarter op gebaseerd.
De goedkope Quartertjes zijn leuke recratie paardjes.
En worden gekocht door mensen die denken dat ze in de top kunnen komen voor weinig geld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:00

Dat gaat vaak toch heel anders? Er zijn maar weinig toppaarden en weinig topruiters. Weinig mensen kunnen met een toppaard wel hoog meedraaien. Daar gaat wat aan vooraf en tegen die tijd weet men wel dat men ene keus moet gaan maken. Of niet als je het gewoon kan betalen natuurlijk. Toppers worden vaak niet door de eigenaren in de top gereden.
Dus de gemiddelde leuke ruiter heeft niks aan die topper. Maar wel een paard dat gezond is, met talent en je mee kunt groeien.
Een tophengst dekt vaak x aantal merries. De trainer die hem showt verdient zo zijn geld en krijgt weer meer klanten etc etc. Wat heeft iemand daaraan die gewoon leuk wil meedraaien? Dat zijn maar enkele mensen die dat kunnen en willen.
Dat is in elke sport toch wel zo?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:04

Klopt, en nu is de vraag naar goede paarden over.
Heet dat niet iets van recessie ??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:33

de vraag naar goede paarden is er nog hoor ;) en ze verkopen nog steeds. het is de middenmoot, die wat blijft hangen..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:42

Heeft dat niet te maken met Jan en Jannie modaal ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:18

zeker :j . die voelen de crisis. de mensen met geld niet of nauwelijks..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:20

Ja, denk ook dat de echte topper wel terecht komt, die verkoopt zichzelf. En als je bij wijze van 30.000 te besteden hebt zal 5 of 10 meer ook wel niet uitmaken.
Het gaat juist om die prijzen vanaf 3000 t/m 10.000/15.000 Is ook best veel geld voor een dier natuurlijk. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat kan en of wil. En dat mensen voor 7500 t/m 15.000 bijv veel verwachten snap ik ook heel goed. Als je dan moet horen dat je ene goed paard hebt, leuk meekomt, maar geen topper en tegen een grens aanloopt als het net lekker gaat, is best heavy.

Zou de markt oke zijn, kun je natuurlijk je paard oke houden en netjes verkopen. Men kijtk toch vaak naar wat er dan nog bij moet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:53

maar wie bepaald wat teveel geld is voor een paard, of een ras ?
alleen de koper.
ik heb weleens een schitterend paard gezien (was toen niet zoekende ). was vrij prijzig,maar als ik toen het geld had-en zoekende- had ik het direct er voor over gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:01

Ik zeg niet teveel. Ik zeg het is best veel. Meer in de zin van; Als je een gezin hebt kun je daar ook veel andere dingen mee doen. Het uitgeven aan een sport/hobby/dier moet dan kunnen en passen. Maar zelfs de mensen om me heen die het kunnen blijven wel beseffen dat het veel geld is. Ze denken makkelijker dan ik over 100 euro, maar niet over 10.000 dan denken ze toch ook even na. Het is heel erg een kwestie van willen. Weet je hoeveel mensen hun huis amper fatsoenlijk hebben, een oude bak rijden, veel schulden, maar wel een quarter van 15.000? daar schrik ik soms best wel van. Ieder zijn eigen keus hoor, dat absoluut, maar ik ben nogal realistisch. Ik heb toevallig een gezin, dus dan speelt dat een grote rol.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:07

superpony schreef:
Ik zeg niet teveel. Ik zeg het is best veel. Meer in de zin van; Als je een gezin hebt kun je daar ook veel andere dingen mee doen. Het uitgeven aan een sport/hobby/dier moet dan kunnen en passen. Maar zelfs de mensen om me heen die het kunnen blijven wel beseffen dat het veel geld is. Ze denken makkelijker dan ik over 100 euro, maar niet over 10.000 dan denken ze toch ook even na. Het is heel erg een kwestie van willen. Weet je hoeveel mensen hun huis amper fatsoenlijk hebben, een oude bak rijden, veel schulden, maar wel een quarter van 15.000? daar schrik ik soms best wel van. Ieder zijn eigen keus hoor, dat absoluut, maar ik ben nogal realistisch. Ik heb toevallig een gezin, dus dan speelt dat een grote rol.

Daar zeg je wat.. misschien is dat het wel bij mij. Hoewel ik geen gezin heb geef ik mijn geld makkelijker uit aan blijvende zaken (investeringen voor mijn zaak bv) dan voor mijn hobby. Ik weet nog wel dat ik boos was op een staleigenaresse waar ik in het verleden reed die zei dat ik dankbaar moest zijn dat ik op haar paarden mocht rijden, omdat ik die nooit zou kunnen betalen. Dat was onzin aangezien het paard veel goedkoper was dan bijvoorbeeld mijn auto. Maar ze had ook wel weer gelijk omdat ik het gewoon teveel geld vind om aan een hobby te besteden.

Bovendien vind ik mezelf tot nu toe te lui om mijn eigen potentieel er echt uit te halen en daarmee het potentieel van een goed paard. Naast dat veel mensen zelf in een krot wonen en hun 10.000 euro paard stallen in een oude schuur zie ik ook veel mensen met toppaarden die zichzelf totaal niet in voldoende 'shape' houden om ook maar iets van het potentieel uit hun paard te rijden. Dan is de verhouding gewoon zoek... en ben je bezig met het kopen van een fantasie ipv iets te dóen om je fantasie echt te beleven.

Bedankt voor je bericht je hebt me de ogen geopend... ik ga vanavond maar weer eens hardlopen. Als ik iets beter in vorm ben ga ik nog eens nadenken over wat voor paard er eigenlijk bij me past :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:11

of mensen het "potentieel "eruit rijden of niet, is niemand zijn zaak.wat doet dat er toe, als je maar plezier erin hebt. ook niet, als je in een krot wil wonen, en wel een dure quarter hebt. iedereen moet zelf weten hoe hij zn geld uitgeeft, en het is niet aan een ander om daarover te oordelen...
en dat is ook niet het topic ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:17

spicegirl schreef:
of mensen het "potentieel "eruit rijden of niet, is niemand zijn zaak.wat doet dat er toe, als je maar plezier erin hebt. ook niet, als je in een krot wil wonen, en wel een dure quarter hebt. iedereen moet zelf weten hoe hij zn geld uitgeeft, en het is niet aan een ander om daarover te oordelen...
en dat is ook niet het topic ;)

Ik oordeel niet over anderen, en zeker niet over andere die ik niet ken. Oordelen over jezelf is heel heelzaam en dat is wat ik op dit moment doe. Ik kan het iedereen aanbevelen; wie de schoen past trekke hem aan ;) .

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:21

@sallandval-je naam stond er ook niet voor. ik voel me eigen zeker niet aangesproken, en ik vind dit toch behoorlijk veroordelend ; " ..Naast dat veel mensen zelf in een krot wonen en hun 10.000 euro paard stallen in een oude schuur zie ik ook veel mensen met toppaarden die zichzelf totaal niet in voldoende 'shape' houden om ook maar iets van het potentieel uit hun paard te rijden. Dan is de verhouding gewoon zoek... en ben je bezig met het kopen van een fantasie ipv iets te dóen om je fantasie echt te beleven."...
waarom bepaal jij wat een krot is, hoe weet jij wat hun shape is, en hoe weet jij dat ze niet hun fantasie beleven ?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:27

Mensen bedenken altijd wat ze zelf willen aan de hand van wat ze bij anderen zien. Ik kan niet oordelen over hoe anderen iets beleven maar ik kan me wel inleven en bedenken wat ik ergens zelf zou beleven, dat is wat anders dan oordelen. Misschien had ik 'voor mij' er duidelijker in moeten zetten, ik begrijp wel dat het zo veroordelend over kan komen als je me niet beter kent.

Bijvoorbeeld; als je altijd bij de paarden te vinden bent is een huis van ondergeschikt belang lijkt mij... maar ik ben nogal een huismus en zit veel vaker in huis of kantoor dan bij mijn paarden. Dus ik zou ongelukkig worden van wat voor een ander misschien de hemel op aarde is!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:32

mijn vraag is wel beantwoord; tenzij er nog mensen willen doordiscussieren mag er van mij een slotje op (-:

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:40

De paardenhandel blijft een rare wereld. Voor de meeste ruiters is het idd hobbymatig.
Hierbij maakt een ieder zijn eigen afweging enerzijds hoeveel (al dan niet gezins) inkomen hieraan besteed wordt en anderzijds welke persoonlijke aderlatingen je wilt opofferen, in het tot stand houden van deze kostbare hobby.
Door het houden van een paard heb je aanzienlijke vast lasten en daarnaast nog onvoorziene kosten, waarmee rekening gehouden dient te worden.
Niet iedereen heeft nu eenmaal de financiën om deze kostbare hobby ruim in te zetten. Je ziet het vaak in de hele breedte van de paardensport. Degene met geld hebben vaak geen talent en de degene met talent missen financiële draagkracht om een paard met de juiste potentie te kunnen aanschaffen. Soms valt het samen maar in de meeste gevallen niet.
Maar iedereen bepaald zelf het bestedingspatroon van onze mooie maar o zo, kostbare hobby.

Het (op)fokken van paarden is nagenoeg voor elk ras gelijk. Soms verschilt het dekgeld maar alle vaste lasten zijn nagenoeg hetzelfde. Afhankelijk van de uiteindelijke gebruiksdoel van het paard, komen tijdens de opfok de daadwerkelijke talenten van deze jonge dieren boven drijven. Hierdoor zal het ene paard een daadwerkelijk prospect zijn en de andere uiteindelijk maar beperkt blijven in diens fokdoel. Vervolgens bepaald de juiste training, capaciteit en blijvende gezondheid de prijs van het jonge dier tot sport/gebruikspaard. De uiteindelijk geleverde sportprestaties van het paard zullen een aankoopprijs verder positief bepalen.
Zo zie ik dat, tenminste.

Dat het (op)fokken van paarden op dit ogenblik geld kost, blijkt wel uit de markt. Jonge dieren leveren soms niet eens meer het dekgeld op, laat staan dat je de opfokkosten eruit haalt. Dit is natuurlijk een kwalijke ontwikkeling, maar hierdoor zal het zogenaamde broodfokken (vermeerderen in plaats van kwaliteit fokken) minder interessant zijn. Hopelijk gaat de hobbyfokker goed om met haar verantwoordelijkheden voor een goed en gezond toekomstig paardenbestand?

Terugkomend op het topic:
Een Quarter is niet duurder in opfok dan een ander paard.
Er zijn gemiddeld niet meer of minder daadwerkelijke prospects.
Er zijn gemiddeld minder western trainers en ruiters die eruit kunnen halen wat in het jonge paard zit; de sport is in opkomst en is geen sprake van ‘echte’ TOPsport muv reining. De SPORTwaarde van een Quarter is hierdoor mijnsinziens beperkt.
Een Quarter mag dan in Nederland niet zo veel voorkomen als bijv. een KWPN, maar behoren zeker niet tot een zeldzaam ras (nb het Quarter stamboek is wereldwijd het grootste!!)
De kleur is niet bijzonder. Andere rassen hebben immers dezelfde kleurpatronen.
De gezondheid van Quarter is niet noemenswaardig beter/sterker (….. eigenlijk: mindere hoeven, rugproblemen, worden vaak jong ingereden …. )

Waarom je uiteindelijk voor een Quarter kiest ten opzichte van een ander ras, is voor ieder persoonlijk. Zo heeft ieder ras zo zijn eigen liefhebbers.

‘Wat de gek ervoor geeft’ is een hele bekende uitspraak, zeker in de paardensport.
Voor een brave quarter op een gemiddeld (sport)niveau, wordt al gauw € 7000+ gevraagd.
Voor een recreatieve brave quarter zonder of met gering (sport)kwaliteiten ligt de prijs op € 4000 (soms € 3000)
Een gelijkwaardig braaf paard (bijv KWPN) met een gemiddeld (sport) niveau ligt momenteel op € 1500/2000/2500.
Nog steeds is mij in deze discussie dit prijsverschil niet duidelijk.

De insteek van ts is/was: Wisselen deze paarden nu daadwerkelijk voor deze prijzen van eigenaar of zakt men uiteindelijk toch in de prijs. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van bokkers die recent een quarter met deze kwalificatie (geen sportkwalificaties) heeft aangeschaft.
Wie?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:51

m.b.t. kleur, gezondheid, en al of niet zeldzaam heid ben ik het niet met je eens...
buckskin, grullo en palomino, en de roans zijn bij andere rijpaardrassen niet zoveel voorkomend.om maar niet te spreken over b.v. champagne.
gezondheid vind ik ze beter als de gemiddelde KWPN-er.als je een beetje op bokt leest, zijn er ook heel veel die uitvallen al op 4 en 5 jarige leeftijd.qua hoeven heb ik altijd ijzersterke paarden gehad.3 van de 3. kan toeval zijn,maar ik geloof het niet.bij de echt haltergefokte -die hier niet voorkomen, heb je wel problemen,maar die worden niet gefokt op beweging (triest,maar waar)
en het kan wereldwijd wel het grootste stamboek zijn,maar daar wonen we niet. hier is het niet zeldzaam, maar zeker niet gewoon.

het prijsverschil kan je niet met 1 zinnetje, of een reden verklaren.minder verkrijgbaar is 1 van de vele antwoorden denk ik.
een KWPN is in de VS weer duur. niet omdat ze beter zijn als de quarters,maar omdat ze ze hier halen, en veel minder verkrijgbaar zijn.en zo werkt dat andersom ntl. ook.
veel hengsten, en ook nog merries, worden nog steeds geimporteerd, niet zozeer uit de VS,maar ook b.v. duitsland en italie, en die investering wil je als fokker er toch weer uit.of dat lukt , is een tweede.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:59

Dus hieruit mag ik concluderen dat een Quarter in normale kleurstelling (bijv. vos, bruin ed) goedkoper aangeboden mogen worden? Mat andere woorden; dit beïnvloed de vraagprijs negatief (voor koper positief)
Okay, ga door ...
Wat bepaald de prijs van een quarter ... we komen op de goede weg...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:05

Nou, wat ik bovenaan deze pagina schreef, ik verkocht mijn hele bijzonder gekleurde buckskin met lange zwarte manen voor 10000... als dit een doodnormale vos was geweest, had ik er geen 6 voor gehad.

Uiterlijk doet een hoop, ik heb nu ook een zeer aansprekende merrie.

dat doet mensen toch meer dan een saai paard met een gemiddeld uiterlijk.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:12

Sory, mij zegt de naam Morris niets over het uiterlijk en ik ken je paard niet!
Maar echt ..... € 10.000,00 voor een brave quarter zonder noemenswaardige sportkwalificaties!!
Lintje erom en wegwezen .... ;) (bij wijze van spreke natuurlijk)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:18

de kleur bepaald zeker MEDE de prijs.en de kleur staat geheel los van de sportkwalificaties.dus je kan best wel zoals essie dr paard Morris ,EN een mooi kleurtje hebben, EN talent.
dus de aanwezigheid van een leuk kleurtje sluit geen sport uit.
en een paard met mooi behang levert ook meer geld op, als een paard met een kaalgeschuurde zomer-eczeem staart.
en zo zijn er veel kleine dingetjes, die een prijs maken. dekgeld, kosten, talent.en de waardebepaling van de fokker.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:21

J01andA schreef:
Sory, mij zegt de naam Morris niets over het uiterlijk en ik ken je paard niet!
Maar echt ..... € 10.000,00 voor een brave quarter zonder noemenswaardige sportkwalificaties!!
Lintje erom en wegwezen .... ;) (bij wijze van spreke natuurlijk)

Dan kijk je even in mijn profiel ;) niet zo moeilijk natuurlijk

En dat lintje zat er ook om, het mocht echter niet zo zijn. :)

ik wil er alleen maar mee zeggen, kleur doet wel degelijk iets, en uitstraling en uiterlijk ook.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:51

Ik begrijp uit de info dat je paard Morris niet alleen mooi maar ook getalenteerd was/is. M.a.w. hij was zijn prijs van € 10.000,00 waard (ps. Duitsland heeft geen tot nauwelijks last van de recessie, dus blij zijn met duitse kopers)
In deze gaat het juist om een doorsnee Quarter zonder noemenswaardige kwalificaties of top-afstamming, in een normale kleurstelling waarvoor toch prijzen worden gevraagd hoger dan andere rassen.

Ik merk uit de reacties in dit topic dat men idd soms ook wel eens hun twijfels hebben over de gevraagde verkoopprijs bij een quarter!
Bepaald enkel het stamboekpapiertje de vraagprijs en niet het paard zelf? Zoals al gesteld niet elke Quarter is een prospect en heeft aparte kleurtje. Toch zijn de verkoopprijzen in dit segment niet tot nauwelijks aangepast aan de huidige markt. In ieder geval niet in de mate waarop andere rassen in prijs zijn gedaald.

Het is onduidelijk tegen welke prijs juist de quarters in dit segment van eigenaar wisselen.
Maar het grote taboe op dit onderwerp, vind ik ook hier op Bokt terug. Niemand laat zich natuurlijk in de kaart kijken; deze openheid van zaken zal niet snel gebeuren.
De paardenmarkt en handel zal nooit deze transparantie krijgen zolang dit taboe erop rust en de markt idd is 'Wat de gek ervoor geeft'. <<)
Het is oneerlijk om dit via dit media trachten te bewerkstelligen. Het zal nooit anders worden! :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:15

Het gros van de mensen op Bokt heeft geeneens het geld om een duur paard te kopen.
De mensen die op marktplaats zoeken of adverteren zien de betere kwaliteit paarden niet.

De echte kwaliteit wordt verkocht door grote trainings stallen en die adverteren niet op Bokt en Marktplaats.