[WN] chippen of DNA-en

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megrobyn

Re: chippen of DNA-en

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:12

hoeveel kost opnieuw dna'en dan? kan dat nergens vinden..

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:13

ik vind het wel raar geregeld met dat chippen of DNA.. pff word er doodmoe van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:34

Zo'n nieuwe test kost gewoon net zoveel als een eerste... geen idee wat het nu is, ik heb tien jaar geleden iets van 50 euro betaald volgens mij. Kan iets meer zijn maar weet het niet precies omdat ik ook gelijk OLWS en Tobianogen heb laten testen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:35

Geen zorgen maken daarom! We gaan met onze paarden regelmatig op pad en het is nog nooit gebeurt dat er om een controle gevraagd werd. Als je maar een paspoort met alle entingen hebt is dat het enige waar ze naar kijken. Ik denk zelf wel eens dat dat verhaal, dat je een evt. controle zelf moet betalen, in de wereld is geroepen om mensen van het DNA typeren af te laten zien.
Dus als het paard goed is: kopen en plezier mee hebben! Niet bang zijn voor allerlei verhalen die je het plezier in je paard kunnen verpesten. Het dier kan ook doodziek worden, maar ook daar moet je je geen zorgen om gaan maken.

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:36

okee, want als je op wedstrijden word gecontroleerd moet je een nieuwe dna test doen.. we twijfelen er nu sterk aan om toch nog te chippen.

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:37

okee nou iedergeval bedankt :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:39

ik zou niet alsnog laten chippen. je hebt een geldig bewijs en ze zullen je niet snel een nieuwe DNA af laten nemen. kost meende ik wel iets van 50 euro. maar de kans dat het voorkomt is te verwaarlozen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:44

Ik zou zeker niet chippen Megrobyn. Ik heb jaren geshowed met m'n geDNAde Paint, in binnen én buitenland en ik ben nog nooit gecontroleerd en ik ken heel wat mensen met paarden die DNA-geregistreerd zijn en ik heb nog nooit van 1 gehoord dat die een controle gehad heeft... Die kans is zó ontzettend klein dat je dat risico best kunt nemen. Wat is nu 50, of van mij part 100 euro op een heel paardenleven, als je daarmee blijvende problemen bij je paard kunt voorkomen... De kans dat er iets mis gaat bij het chippen of het paard blijvende schade/last houdt van de chip is vele malen groter dan de kans dat jij ooit es ergens een controle krijgt. Tenzij je internationale FCI wedstrijden gaat rijden, daar wordt misschien iets vaker gecontroleerd (maar da's een gok, misschien ook wel niet)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:46

megrobyn schreef:
okee, want als je op wedstrijden word gecontroleerd moet je een nieuwe dna test doen.. we twijfelen er nu sterk aan om toch nog te chippen.

Niet doen! Laat je niet bang maken door allerlei vage regels! Opnieuw chippen + nieuw paspoort, want dat zal dan ook moeten, kost ook geld em daarbij loop je kans op problemen!
Wij gaan zelfs met onze paarden de grens over en dan ook is paspoort/ DNA voldoende, er is nog nooit ( in bijna 9 jaar tijd!) ergens om verdere controle gevraagd. Dat doen ze misschien ( als ze het al doen) alleen maar als ze fraude vermoeden en dan zal dat hoogstens gebeuren bij de "dure" paarden op "dure" wedstrijden waar evt. fraude iets op zou leveren }> ;)
Trouwens als ze om controle zouden vragen op een wedstrijd heb je altijd nog de keus om te weigeren en naar huis te gaan en dus niet deel te nemen. Als ze mij een extra controle zouden vragen zou ik dat dan ook 100% zeker doen!

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:52

okee pff iedereen roept wat anders.. ik vind dit wel moeilijk hoor.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:54

nou ja, je moet het ook zelf weten.
als jij je prettiger voelt bij een lichaamsvreemd voorwerp in je paard zijn/haar spier.. moet jij het doen. (k vind het weg gegooit geld, het is al bewezen dat het dat paard is)

niemand verplicht je tot iets..
ik wordt verplicht tot iets, maar puur omdat DNA niet meer mag.... :(

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:00

ja ik vind het ook niks maarja.. :(:) ik wil wel gewoon veilig en goed de weg en wedstrijden op kunnen. en mijn ouders en ik hebben geen zin in hoge boetes.. daar ligt het probleem. we gaan (als ze goed gekeurd word) veel geld aan het paard uitgeven en we willen geen risico's lopen op nog meer geld uitgeven..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:01

we zeggen net dat het risico dat je opnieuw moet dna-en kleiner is dan de kans dat ze iets op loopt als je chipt..

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:01

heel dilemma dus, haha..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:02

voor mij niet. ik had het wel geweten als ik jou was.
maar je bent zelf baas over je paard. jij hoeft het niet te doen, ik moet.

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:07

maar mijn vraag is eigenlijk.. word dit paard goedgekeurd door de dierenarts ZONDER chip?

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:09

want ze word morgen gekeurd..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:10

ja hoor, ze heeft immers een DNA profiel... werkt het zelfde als chip.

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:12

nou op hoop van zege dan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:14

megrobyn schreef:
ja ik vind het ook niks maarja.. :(:) ik wil wel gewoon veilig en goed de weg en wedstrijden op kunnen. en mijn ouders en ik hebben geen zin in hoge boetes.. daar ligt het probleem. we gaan (als ze goed gekeurd word) veel geld aan het paard uitgeven en we willen geen risico's lopen op nog meer geld uitgeven..

ok, nog 1 keer... Paarden die al geDNA't waren mogen dat legaal blijven dus je krijgt helemaal GEEN boete!! Het enige wat er KAN gebeuren (en die kans is nagenoeg te verwaarlozen) is dat ze dieren willen checken. Omdat er bij jou geen chip af te lezen is trekken ze opnieuw een plukkie manen om het DNA te controleren en de kosten daarvan moet jij betalen... dat is dus een keer 50.. doe es duur, 75 euro...
Als je dat 1 keer op je hele paardrijcarriere gaat gebeuren is 't al veel.
Maar je paard is gewoon netjes volgens de wet geregistreerd, heeft een geldig identificatiebewijs en je kunt dus veilig, zonder bang te zijn voor wat ook, de weg op, naar wedstrijden, naar't buitenland enz.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:41

Het enige wat de keuringsarts niet kan doe is de chip uitlezen en kontroleren met het paspoort. Dus zal hij af moeten gaan op de omschrijving van het dier.
Voor het goed- c.q. afkeuren maakt het helemaal niets uit.