[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:09

Idd Chexy, dat ziet er Herda-achtig uit.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:15

Jos (en Roel), echt super van jullie om toch de stap te nemen om jullie verhaal met ons te delen! Door het openbaar te maken hoop ik echt dat jullie iets in de Kwarterwereld (of ieder geval in Nederland) in gang gaan zetten waar we over 'een paar jaar' van kunnen zeggen; "Kijk, dat hebben we aan hun te danken....omdat die mensen hun nek hebben uitgestoken is de visie wat betreft fokken tav Herda in Nederland sterk verbeterd!"

Ryan2209 Voor jou een :(:) Spijtig dat Babybel en jij dit hebben moeten meemaken...... :\

Karin Ook voor jou en Tjeerd een dikke pluim hoe jullie dit oppakken en hoe jullie ermee omgaan! +:)+ En uiteraard super dat SLP Herda vrij is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:29

Pannenkoek schreef:
Karin Ook voor jou en Tjeerd een dikke pluim hoe jullie dit oppakken en hoe jullie ermee omgaan! +:)+ En uiteraard super dat SLP Herda vrij is!

Ik ben heel blij voor KarinG en Tjeerd dat hun paard Herda vrij is. Maar ik wil deze pluim ook aan diegene geven die hebben getest, ongeacht het resultaat van die test. Zij zorgen ervoor dat er niet onnodig dieren de wereld in worden gezet die deze aandoening homozygoot dragen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:31

ik hoop dat door mijn vehaal , herda wat dichterbij de mensen komt.

veel mensen , merk je nu ook, weten niet wat het is.
als je er over leest , dan is het allemaal ver van je bed
maar nu komt het dichtbij , het is nu gewoon 'waar'
en dat zet mensen toch aan het denken, hoop ik.
dan heeft babybel, in haar korte leventje een belangrijke functie gehad .

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:38

Was dat maar zo Jos, jij en ik weten dat er dus 'fokkers' zijn die zelfs na zo'n vreselijke diagnose nog steeds hun hengsten niet laten testen!!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:49

Jos Ik hoop dat in ieder geval de NQHA (om te beginnen...) hierin een kans ziet om zich positief te onderscheiden en op hun website hier aandacht aan gaan besteden en fokkers en (toekomstige) Kwarterbezitters van informatie gaan voorzien. Het zou al een hele grote stap zijn om te laten weten wat het is en waar je het kan laten testen tegen welke kosten. Ook een Nederlandse vertaling/handleiding bij het Engelstalige testformulier kan drempelverlagend werken......

Ods Inderdaad zal er een groep fokkers zijn die omwille van hun eigen gewin weigeren te testen.......ik hoop dat die binnen een niet al te lange periode geen dekking meer verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:30

Pannenkoek schreef:
Jos Ik hoop dat in ieder geval de NQHA (om te beginnen...) hierin een kans ziet om zich positief te onderscheiden en op hun website hier aandacht aan gaan besteden en fokkers en (toekomstige) Kwarterbezitters van informatie gaan voorzien. Het zou al een hele grote stap zijn om te laten weten wat het is en waar je het kan laten testen tegen welke kosten. Ook een Nederlandse vertaling/handleiding bij het Engelstalige testformulier kan drempelverlagend werken......

Keep on dreaming, van de kant van de AQHA ga je geen extra informatie krijgen dan dat wat er op dit moment verkrijgbaar is. Dit is in het verleden bewezen met de hele ellende rondop HYPP, en met Herda gaat het dezelfde kant uit (hoewel ze er vroeg bijzijn met het openbaar maken van de oorsprong, maar als de fokkers in Amerika er nog niets mee doen, kan ook de rasorganisatie daar weinig verder aan doen). Met HYPP dragers (dominante aandoening) wordt al niet naar behoren omgegaan, wat verwacht je dan voor reactie van de kant van de AQHA bij een recessieve aandoening?

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:03

Wie heeft het over de AQHA :? Ik schrijf niet voor niets de NQHA........en wat er in het verleden is gebeurd is geen garantie voor de toekomst. Wat ik hoop (niet verwacht) heb ik al geschreven, wel goed lezen hè.......

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:13

Even praktisch....bij mijn paarden en veulen,komt ook veel poco bueno bloed voor.Hoe laat ik dit testen,waar,wat komt erbij kijken,wat zijn de kosten en wat zijn de eerste tekenen van Herda?Zijn dit wondjes die niet dicht gaan,of bv een slappere huid?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:55

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:02

Jos schreef:
http://www.wittelsbuerger.de/wissen/200 ... eim_qh.htm

hier staat alles wat je moet doen om te testen en waar je het naar toe moet sturen .

......en mocht er iemand zijn die moeite heeft met de taal dan mag je mij altijd PB'en voor hulp. Heb hier nog kopieen liggen van volledig ingevulde papieren en kan die altijd even mailen. Doe de test mensen, het is zo eenvoudig en kost maar $ 50,00

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:55

Jos en Roel: Moge vele hier een voorbeeld aan nemen _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:09

@catalyst1 : een hele simpele test die alleen als eerste aanwijzing gebruikt mag worden is de huid test zoals je die ook bij paarden doet die je vermoed van te weinig drinken/uitdrogingsverschijnselen.
Neem op de rug een reep vel tussen duim en wijsvinger en trek dit iets omhoog. Als de huid meteen weer plat gaat liggen is dit een goed teken, blijft de huid staan en zakt heel langzaam pas terug is dat niet goed.

Overigens zijn de geleerden het er nog niet over eens dat ook bij King HERDA vandaan zou komen. Die uitspraken zijn gedaan vóór er een test was ontwikkeld en sinds die test er is hoor je ook niets meer uit die hoek aan onderzoek komen. Ik ga er dus vanuit dat het niet waar is.
Wat wél kan is dat niet elke ouder-op-papier ook daadwerkelijk de ouder is!!
Bij HYPP is dit meermalen gekonstateerd omdat men bang was met onverkoopbare paarden te blijven zitten.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:09

van hearingen test het nu ook en staat onder het kopje inzendformulieren genetische kenmerken en dan het 2e blad moet je hebben hier kun je in het nederlands lezen hoe het werkt komt van hun site af..

Artikelnr. P786 - HERDA

Materiaal
Voor dit onderzoek worden de volgende materialen geaccepteerd: Haarwortels, Sperma, Bloed (EDTA), Bloed (Heparine), Weefsel, indien u ander materiaal wenst in te sturen adviseren wij u eerst contact met het Dr. Van Haeringen Laboratorium op te nemen.

Doorlooptijd
U kunt het resultaat normaal gesproken binnen 30 werkdagen verwachten. Deze doorlooptijd geldt vanaf het moment dat het laboratorium zowel het monster als het volledig ingevuld- en ondertekend inzendformulier heeft ontvangen

Rasafhankelijkheid
Dit onderzoek is niet rasafhankelijk.

Achtergrond
Onderzoekers op de Cornell University hebben een DNA-test ontwikkeld voor een erfelijke huidafwijking bij paarden (HERDA). HERDA is een vernietigende huidziekte bij paarden. Bij lijders aan de afwijking is een bepaald type collageen verzwakt, waardoor de opperhuid niet goed vast blijft zitten. Paarden met HERDA worden regelmatig geeuthenaseerd vanwege ernstige huidafwijkingen, waaronder problemen bij wondgenezing, afgerukte huid en zeer ernstige littekens.

Testspecifieke informatie
Deze test detecteert de mutatie in het cyclophilin B gen (PPIB) die geassocieerd wordt met HERDA.

Vererving
Dit kenmerk vererft op een autosomale, recessieve, manier. Dit betekent, dat een dier vrij kan zijn (homozygoot normaal), lijder (homozygoot afwijkend) of drager (heterozygoot).

Dragers kunnen de mutatie verspreiden in de populatie zonder dat ze zelf de symptomen hebben. Hierdoor is met name het aantonen van dragers van groot belang om verspreiding te voorkomen.

Behandeling
Voor zover bekend bestaat voor deze ziekte geen behandeling.

Resultaat
Een dier is vrij en heeft twee gezonde allelen. Dit dier zal bij gebruik in de fokkerij geen afwijkingen krijgen en kan de afwijking niet doorgeven aan de volgende generatie.

Een dier is drager en heeft een gezond allel en een defect allel. Het dier zal het mutante (defecte) allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven. Dragers kunnen in een aantal gevallen zelf ook last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben.

Een dier is lijder en heeft dus twee defecte allelen. Lijders geven het afwijkende allel door aan al hun nakomelingen in de volgende generatie en krijgen zelf symptomen die horen bij de ziekte

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:03

door het verhaal van Jos en Karin en Tjeerd ben ik ook gaan nadenken.
het is inderdaad een ver van mijn bed show en als je inlichtingen vroeg kreeg je altijd te horen: ach hoeveel herda veulens zijn er nu op het aantal veulens dat per jaar over de hele wereld geboren worden.
medewerking kreeg en krijg je van geen kant binnen de verenigingen.
dat neemt niet weg dat ik nu wel bezig ben om ook mijn hengsten te laten testen.
dankzij Jos heb ik formulieren kunnen downloaden en voor die $ 50,- wil ik best een test laten doen.

maar het is een grootdeel van de hengsten en merriehouders een onduidelijke speurtocht om er achter te komen waar je met je DNA terecht kan.
en vooral hoe je het moet opsturen wat je moet opsturen, hoe je het moet verpakken etc.
hier is een duidelijke taak voor de NQHA weggelegd om deze formulieren als dowload op hun site te zetten.

volgende week gaan de haar monsters van mijn hengsten de deur uit en dan maar afwachten.

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:05

Dit is ook nog wel een informatieve site, ze geven naast een lijst met HERDA dragers en niet dragers, ook nog wat meer info over HERDA:
http://www.bringinglighttohypp.org/HerdaLists.html

Citaat:
"... pedigrees from approximately 100 well-documented cases have been examined. These show that 95% of the horses identified with Herda trace back to Poco Bueno through both their sires and dams. The other 5% trace back to other horses in this sire line, including King, Zantanon, Little Joe, and Poco Bueno’s full brother Old Grand Dad. While this suggests that Poco Bueno may have inherited the Herda mutation from his sire, this may not be the case. With the available information, it is difficult to rule out the possibility of Miss Taylor, Poco Bueno’s dam, transmitting the Herda gene to Poco Bueno. It may never be possible to scientifically identify the origin for several reasons. We have no pedigrees to date that completely differentiate the lines of King versus Miss Taylor, and even if we did, it is difficult to verify the accuracy of pedigrees this far back, or further.”

Hieruit blijkt dat het ook mogelijk is dat Miss Taylor, de moeder van Poco Bueno, het Herda gen heeft doorgegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:38

piggeljay schreef:
.het is inderdaad een ver van mijn bed show en als je inlichtingen vroeg kreeg je altijd te horen: ach hoeveel herda veulens zijn er nu op het aantal veulens dat per jaar over de hele wereld geboren worden....

Wat we op dit moment zien is het tipje van een ijsberg. Als er niet secuur gekeken wordt en getest wordt, ontaard dit echt in een groot probleem binnen de Quarter, Paint en Appaloosa fokkerij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:40

KarinG schreef:
Hieruit blijkt dat het ook mogelijk is dat Miss Taylor, de moeder van Poco Bueno, het Herda gen heeft doorgegeven.
Omdat er geen verdere gegevens uit die bloedlijnen naar boven zijn gekomen dat dit idd het geval is, is men gestopt met het onderzoek hiernaar.
Gezien de leeftijd/looptijd hadden er dan nl al veel meer paarden buiten de PB-lijn HERDA moeten dragen.

Wil je helemaal up-to-date zijn wat het onderzoek aangaat dan kun je altijd een mail sturen aan Nina Winand van de Cornell University en haar er naar vragen.

Een interessant stukje om te lezen:
http://www.cascadehorseman.com/articles ... 741739.txt
Australië heeft blijkbaar een voortrekkersrol op zich genomen, wat ik wel kan waarderen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:40

"Een dier is drager en heeft een gezond allel en een defect allel. Het dier zal het mutante (defecte) allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven. Dragers kunnen in een aantal gevallen zelf ook last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben."

Op welke manier moet ik dit begrijpen. Dragers kunnen "last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben". Ik heb een tijd geleden nog gelezen dat er onderzoek bezig is naar de effecten van het dragerschap. Maar ik heb nog geen resultaten gezien. Sommigen geloven alvast dat een drager van Herda elastischer, soepeler is en dat het een invloed kan hebben op de prestaties in disciplines die hier gebaat bij zijn zoals cutting. Er zijn een hoop top cutters herda drager. Maar dit op zich betekent natuurlijk niet dat er een causaal verband is. Ik ben hier wel benieuwd naar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:47

Citaat:
Het dier zal het mutante (defecte) allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven.
Dit is natuurlijk een theoretische gedachten waarbij wordt uitgegaan van 100 nakomelingen.
Bij 10 nakomelingen kunnen er 10 N/H'tjes zijn, maar ook 10 N/N. het is 'een gok' van 50% kans.

Citaat:
kunnen "last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben".
Er is ooit onderzoek gedaan naar andere medische klachten met HC/Herda N/H-paarden. Die leken meer last te hebben van oogproblemen.
Wat de precieze uitkomst van dit onderzoek is weet ik niet. Maar oo hiervoor kun je kontakt opnemen met Nina Winand van de Cornell University.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:11

en zo ziet Herda er dus uit als het net beginnt ;(
het lijkt er op dat de huid gewoon te groot is voor het paard
probeer het zelf met je eigen paard - als je er met de hand overheen glijd zouden er niet zulke rimpels mogen onstaan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:36

ja, zo ziet het er idd in het begin uit ;(
de volgende stap zijn bulten en evnt. wonden,(bv. door het spelen met anderen) die niet meer genezen .
dit is niet goed :n

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:58

ik ben blij dat er mensen zijn die nu met het Herda naar buiten komen.
ik schreef Jos net dat ik het er met mijn dierenarts over had gehad.
hij wist niet eens wat Herda was, hij had er nooit van gehoord en dus kon het ook niet ernstig zijn.
ik moet me toch echt niet voorstellen wat er gebeurt als hij eens een keer een herda geval krijgt in zijn praktijk en welke behandeling hij er dan op los gaat laten.
hij vroeg zelf niet om informatie en documentatie over herda.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:08

Chexy, herkenbare foto's :\

Jos kleine kanttekening, bij de mildere vorm willen wonden wel genezen. Bij onze merrie helen wonden redelijk gelijk aan een gezond paard. ;) Ze beschadigd zich wel sneller maar gelukkig wil het wel helen.

PiggelJay Zo wist mijn toenmalige veearts er ook helemaal niets vanaf en door onderzoeken (oa huidbiopten naar Liverpool gezonden) erachter gekomen wat ze had. Zeven jaar geleden was het niet zo 'bekend' als het nu is. Door een paar verhuizingen hebben we verschillende veeartsen gehad, een aantal waren niet geïnteresseerd maar de laatste veearts die we hier hebben wilde er alles van weten en is ook de boeken in de gedoken. Niet iedere veearts is ongeïnteresseerd ;)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:16

Ods: gelukkig genezen de wondjes bij de mildere vorm wel.
die paarden hebben , bij een goede eigenaar en goede verzorging nog een mooi leven.