[WN] Ons Overo lethal white veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Ons Overo lethal white veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:29

staat de hengst daar waar meerdere nakomelingen van hem staan?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:35

Euhm even misschien een hele domme reactie, maar wat is OLWS ofzo? Ik ben helemaal niet bekend met het fokken en overerfelijke dingen, maar ben wel benieuwd wat het is. En dat N/H? Wil weer even wat bijleren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:42

Rockwitch, mijn website is al meerdere keren genoemd, kijk daar maar es op, daar heb ik geprobeerd het zo simpel maar volledig mogelijk uit te leggen: http://www.olws.nl

wat dat N/H betreft, dat slaat op HYPP en is een heel andere ziekte, daar gaat het hier eigenlijk nu niet over. Over HYPP kun je alles lezen op http://www.hypp.ziggen.net of de korte uitleg op http://www.abc-ranch.com/hypp.htm
Edit; helaas, eerste link doet het niet meer zie ik... jammer, dat was een érg uitgebreide site met goeie uitleg en tips voor het houden en dieet van een HYPP paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:04

@Cheveyo : ja waar de hengst staat staan meerdere nakomelingen van hem.

Ik vraag me af in hoeverre een Frame test ook wel eens een foute uitslag kan geven.
In dat geval kun je het de hengsteneigenaar dan misschien niet eens kwalijk nemen, MITS die niet beter weet. En ik dit geval geloof ik daar dus niet zo in.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:06

Een Frame test kan zeker fout zijn Ja Ik ken 3 paarden waarbij de test fout gegaan is, beide kanten op hoor, dat ze Positief bevonden waren en negatief bleken te zijn en andersom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:13

Tja als ik naar de foto van de hengst kijk en ik zie dat zijn beide ouders van vaderskant sorrel/overo zijn en van moederskant Quarter is dan zou ik me toch eens diep achter het oor krabben en heel snel een andere hengst zoeken.
IK vind hem iig behoorlijk Frame.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:18

Het kán idd fout gaan, maar het blijkt toch echt maar héél weinig voor te komen Jeddah. Ik heb naar aanleiding van jouw verhaal uitgebreid contact gehad met v. Haeringen en zij wisten niet van drie gevallen die fout waren, als de foute test al bij hun gedaan zou zijn, is de eigenaar van dat paard in ieder geval niet bij hun terug gekomen. Ik geloof dat ze van 1 wel wisten maar dat was al een oudere test. Op mijn verzoek hebben ze Dot opnieuw getest en dat bleek net als de eerste keer negatief te zijn. Met de oude testen scheen het idd nog wel es fout te kunnen gaan, maar met de nieuwe technieken die nu gebruikt worden eigenlijk niet meer.
Ik wil die foute testen niet baggataliseren hoor, ben daar destijds ook erg van geschrokken, maar door er veel de nadruk op te leggen, loop je het risico dat mensen dan maar niet meer testen, 'want de kans dat het fout is is toch heel groot'... dát is dus niet zo. Er worden duizenden testen per jaar gedaan, laat daar es een hand vol foute uitslagen bij zitten, dan is dat nog maar een héél klein percentage. Hartstikke beroerd als het net jouw paard betreft, maar geen rede om de hele test dus maar weg te wimpelen als 'onbetrouwbaar'...

Als de hengsteigenaar in dit geval wél getest zou hebben en de test blijkt nu foutief te zijn, dan is dat zeker een rede om verhaal te halen bij het bedrijf wat de test heeft uitgevoerd, niet alleen door de merrie eigenaar maar zeker ook door de hengsteigenaar. Een verstandig hengsteigenaar zou dit ook zeker doen, míts er dus idd daadwerkelijk getest was natuurlijk.

DD, deze hengst ziet er idd behoorlijk 'frame uit het boekje' uit, maar niet iedereen heeft verstand van de patronen. Dan nog zou je op het woord van de hengsthouder af moeten kunnen gaan. Ik vind het wel héél brutaal van de eigenaar van deze hengst om te zeggen dat'ie OLWS vrij is, terwijl het dier zo overduidelijk frame is.
Maar goed, Ik ben ook de eerste om te zeggen dat je't aan de buitenkant nooit kunt zien... patronen kúnnen erg op elkaar lijken (hoewel ik er in dit geval ook zonder het LW veulen wel geld op had durven zetten dat dit een frame is).

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:33

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:35

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:40

@Francis, dat is dan gewoon v Hearingen die de foutjes dan kenneelijk "vergeet" want van die 3 zijn er 2 OLWS tests bij hun her test en 1 Hypp test.

Ik wil niet zeggen dat men dan maar niet moet gaan testen, maar testen kúnnen weldegelijk fout gaan Ja

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:05

als je paard Frame is dan kan het altijd gebeuren zoiets als dit???
Vraagje hoor jaren in de paarden maar verdiep me er nu eens goed in.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:22

CJ, lees effe op olws.nl
voor een LW veulen moeten beide ouders frame zijn. Dat kun je alleen zeker weten door te testen, ook tobi's tovero's, solids en Quarters kunnen 'verboren' frame zijn.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:36

Francis schreef:
.......maar dat was al een oudere test..... Met de oude testen scheen het idd nog wel es fout te kunnen gaan, maar met de nieuwe technieken die nu gebruikt worden eigenlijk niet meer.......

Wat is een oude test, Francis?
Ik heb Pooh ongeveer in 2003 laten testen bij van H., test negatief.
Pooh is natuurlijk van Fanci Continental -- picture perfect Frame en zelf zou ze ook best voor Tovero door kunnen gaan.
Afbeelding

Misschien moet ik dan maar hertesten. Mocht ze nl wel positief zijn dan is dat niet alleen belangrijk voor mijn "fok-programma" met haar, maar ook bijv belangrijk voor Sooty. Daar ga ik tot nu toe vanuit dat ze een echte SPB is. Maar dat zou dan in theorie ook een "verborgen" frame kunnen zijn.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:54

Hoi,

Wat een plaatje van een merrie, zowel de bonte als de bruine.
En van Fancy Continental, da,s wel apart.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:23

Dot heb ik een paar maanden na haar geboorte al laten testen, dus in 2001.
Fancy is Frame uit het boekje en heeft dat ook al bewezen ook. Hij geeft zijn frame-gen ook sterk door, Fly heeft haar LW veulen van Fancy gehad (eigenaren ook niet ingelicht. Even voor de duidelijkheid, dat was toen een andere eigenaar dan degene die Fancy nu heeft!) en in het zelfde jaar dat Fly d'r LW veulen kreeg, zijn er nog 4 LW's van Fancy geboren.

Dat Pooh negatief is lijkt me gezien haar patroon idd sterk, Pooh kan idd ook wel es tovero zijn, maar dan nog lijkt het er op dat dat een combi met frame is.
Maar.... zéker met tovero's is het aan het uiterlijk vaak lastig te bepalen wélk gen voor de vlekken zorgt. Dot kwam uit een Tovero moeder die o.a. Frame droeg, maar Dot zelf, óók een Tovero, is GEEN Frame (dubbel getest). Dot draagt dús een ander overo-gen, hoogstwaarschijnlijk sabino, gezien de kleine vlekjes en roan-spot die ze heeft. Zo kun je dus terug-concluderen dat Fly én frame én sabino moet dragen, naast het tobiano gen (súper om kleur mee te fokken dus).
Ik heb Dot een tweede keer laten testen omdat ik twijfelde en dat zou ik met Pooh denk ik ook doen. Leg uit waarom je twijfelt aan de test en laat ze éxtra goed opletten. Mij heeft die tweede test geen geld gekost, omdat ik ze dus op die foute tests gewezen had en zeker wilde weten of ik Danny er op kon zetten.
En ja, als Pooh frame blijkt, zou ik Sooty zéker ook testen.
Wat is Pooh's moeder? (sorry, onthoud 't niet allemaal meer Bloos )

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:36

Allereerst, veel sterkte met de verwerking van het verlies van zo een lief veulentje.

Ik had toch nog een vraag aan de kenners hier.
Wanneer is het paard "frame" en wanneer gewoon overo?
Door jullie discussie heb ik het gevoel dat dit dus 2 dingen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:06

@PeppySan : Overo heb je in 3 verschijningsvormen; Frame, Sabino en Splash. Een Overo-paard kan dus in theorie alledrie die genen dragen en juist dat maakt het zo moeilijk om te bepalen of er ook Frame bij zit, omdat dan het vlekkenpatroon niet meer 'Frame uit het boekje' is.
Sabino/Splash geven witte benen, net zoals Tobiano ook doet. Is een paard dus minimaal Frame en heeft wel witte benen dan wordt er als snel een ander bont-patroon als etiketje aan gehangen.
Hier zie je veel voorbeelden van de diverse soorten
http://www.equinecolor.com/color.html

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:11

Citaat:
Wat is een oude test, Francis?
Ik heb Pooh ongeveer in 2003 laten testen bij van H., test negatief.
Pooh is natuurlijk van Fanci Continental -- picture perfect Frame en zelf zou ze ook best voor Tovero door kunnen gaan.
Afbeelding

Misschien moet ik dan maar hertesten. Mocht ze nl wel positief zijn dan is dat niet alleen belangrijk voor mijn "fok-programma" met haar, maar ook bijv belangrijk voor Sooty. Daar ga ik tot nu toe vanuit dat ze een echte SPB is. Maar dat zou dan in theorie ook een "verborgen" frame kunnen zijn.

nooit gedacht dat pooh negatief zal zijn.
als dat zo is heb je echt geluk Knipoog
quinchy (ook van fancy) heeft het gen ook maar dat was al een zeer groote kans
die heb ik meer voor het idee laten testen Knipoog

maar zal het idd nog is een keer hertesten voor de zekerheid.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:23

Is het dan misschien niet handig om toch even met de hengstenhouder contact op te nemen? Als de test idd verkeerd is gegaan, lijkt het mij toch dat hij opnieuw test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:23

Och wat een vreselijk bericht. Heel veel sterte Lisa-Pluisje... Ik kan me alleen maar aansluiten bij de berichten die ik hier gelezen heb. Je vraagt er notabene om en wordt blijkbaar verkeerd voorgelicht. Heel erg triest dat op deze manier 2 paarden en minstens even zoveel mensen het heel moeilijk hebben.

Het is zó makkelijk te voorkomen! Helaas zijn er nog altijd veel hengsten, maar ook andere paardeneigenaren die er niet serieus mee omspringen. En niet alleen met OLWS. Ook met HYPP heb ik al wat dingen meegemaakt. En mensen die glashard ontkennen met OLWS te fokken, ja dít jaar...het haar ervoor wel heel bewust OLWS+ paarden gekruisd.

Mijn merrie is een hidden overo. Ik had geen flauw benul dat ze t frame-gen droeg, wat was ik dan ook blij dat ik haar door een QH had laten dekken en haar veulen frame-overo bleek! Toen was t me in 1x duidelijk!

Walchelijke praktijken, de mensen die doelbewust OLWS+ x OLWS+ doen. Ik heb er geen goed woord voor over!

Met wat Nielsd zegt ben ik t dan weer niet eens, wanneer men gewoon goed oplet en test, kan het prachtige frame-overo patroon blijven bestaan. Ja

Overigens heb ik nooit begrepen waarom men frame x frame wil doen, de kans op een frame veulen is net zo groot als bij frame x niet-frame... Verward

Over de af en toe wat hypocriete reacties hier laat ik me maar niet meer uit, die zijn inmiddels wel de kop ingedrukt.

Ik kan maar 1 ding zeggen...testen testen en nog eens testen en vrágen om t testrapport!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 01-07-08 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:27

aahhhh heel veel sterkte!!
dat is echt jammer want het was een hheeeeeele mooie merrie!!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:11

desty schreef:
aahhhh heel veel sterkte!!
dat is echt jammer want het was een hheeeeeele mooie merrie!!

Heu? heb jij haar gezien dan? mis ik iets?

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:40

Heb je ook een foto van je veulentje??
STERKTE!!
Xxx

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:49

Persoonlijk vind ik het nogal morbide om om dat soort fotoos te vragen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:55

TS heeft foto's en een filmpje en zal ze ook nog gaan plaatsen heeft ze me gezegd. Maar idd.. wacht even rustig af tot ze daar ook aan toe is, da's niet niks.
Als je een voorbeeld van een LW veulen wilt zien, kijk dan maar op www.olws.nl op de rainbowbridge pagina... daar staan een paar foto's.

DD.. 't is geen leuk gezicht inderdaad, hoewel ik van Dot's LW veulen toch hele mooie plaatjes heb van toen hij nog leefde, maar het schrikeffect kan mensen wel wakker schudden. Zeker zo'n filmpje.
Van één van de veulens op de rainbowpagina heb ik ook een filmpje gezien. Ik heb dat toen niet per mail gekregen, anders had ik dat zeker ook op m'n site gezet. Laat mensen maar geschokt zijn, misschien dat er dan wat zorgvuldiger mee om gegaan wordt.