[WN] Groot nieuws mbt HERDA !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonita

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:49

pedigree met een maal Poco Bueno:

100%
50%
0%
25% 0%
0%
0%
ect,ect,.....just keep crying wolf.

komt er niet op zo als bedoeld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 10:51

Ik snap je post even niet ??

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:01

had het neer gezet als op het papier maar dat lukte niet, maar
100%:4ouders=25%kans

de terugval van de prijzen voor paarden komt op dit moment zeker ook door de voer prijzen, veel alfalfa is verdronken door teveel regen (in colorado en het noorden van new mexico),
en door het winnen van bio-brandstof is ook de prijs van mais verviervoudigt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:08

Hoe zit het eigenlijk met dat verhaal over een soepeler spiermassa, DubbelDun? Ben daar wel benieuwd naar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 12:34

@Himyar : ik weet er ook het fijne niet van, maar het wordt beweerd, maar niet wetenschappelijk onderbouwd.
Nu weet je hoe dat gaat met beweringen; de ene neemt het van de ander over en voor je het weet is het zo Haha!
Men denkt dat omdat het vel zo flexibel is (omdat de huidlagen niet goed hechten) dat ook de spiermassa flexibeler is en dus flexibeler paarden oplevert.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:39

Maar dan zou het dus gaan om paarden die de ziekte al hebben? Of ook om paarden die carrier zijn, maar niet zelf afflicted zijn? Vraag me af hoe zo'n verhaal in de wereld is gekomen...

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:54

@Sonita, even een opmerking omdat jij net onze paarden aanhaalden die 'weinig' risico' hadden om drager te zijn.

Ik heb vorig jaar al intensief contact gehad met Nena Winand en heb haar de pedigrees van onze jongens toegestuurd. Gewoon omdat ik wilde weten, met zover naar achteren een link naar King of Poco Bueno, wat het risico zou zijn.

Ondanks dat het bij ons dus VER weg zit in de pedigree, hebben wij nog steeds 17% kans dat ze drager zijn.

Persoonlijk vind ik dat je het hele HERDA verhaal nogal bagatelliseerd. Het is wel even iets serieuzer dan jij het doet voorkomen.

Feit dat het tot op heden weinig werd gehoord, is te danken aan fokkers in Amerika die het vanaf de jaren '80 in de doofpot hebben gestopt. Als ze merkten dat een veulen deze ziekte had, werden ze 'geculled'.

Het lijkt ogenschijnlijk dat het om weinig paarden gaat maar niets is minder waar. Als je ziet welke grote jongens in de industrie drager zijn, dan weet je ook dat ergens iets niet wordt verteld..............

En ja hoor, het komt ook in Europa voor.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:10

Himyar schreef:
Maar dan zou het dus gaan om paarden die de ziekte al hebben? Of ook om paarden die carrier zijn, maar niet zelf afflicted zijn? Vraag me af hoe zo'n verhaal in de wereld is gekomen...
In principe om dragers omdat op affected/afflicted niet te rijden is, al kunnen ze voor de fok wel gebruikt worden.
Ik weet ook niet waar het verhaal vandaan komt, het zou maar zo een 'goedpratertje' kunnen zijn zodat men een reden heeft om mee door te fokken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:13

sonita schreef:
pedigree met een maal Poco Bueno:

100%
50%
0%
25% 0%
0%
0%
ect,ect,.....just keep crying wolf.

komt er niet op zo als bedoeld

Dit klopt dus niet. Die kans wordt nooit nul namelijk.
Als je begint met een drager en bij het veulen van de combinatie telkens weer een niet drager zet , krijg je het volgende reeksje

100%(1ste drager), 50% ,25%, 12,5%, 6,25%, 3,125%, 1.56%, 0.78%, 0.39%, 0.195%
Dus zelfs als de originele drager 10 generaties terug zit is de kans dat je een drager hebt niet 0!
Sterker nog als je het laatste paard in dit rijtje, met een 0.195% kans om drager te zijn, kruist met een drager heb je 12,5% kans op een veulen wat is aangedaan! Want dit 0.195% kans paard is uiteindelijk ook weer wel of geen drager!

Testen is dus wel degelijk erg belangrijk.
Wat je aan de andere kant zeker niet moet doen is alleen naar de stamboom kijken en dan zeggen dat een paard een drager is!
Voor mij is zelfs Poco Bueno pas een drager als zijn DNA getest is en positief bevonden eerder niet!
De natuur laat zich niet in hokjes plaatsen en volgt al zeker niet perfect onze kansberekeningen.
Ga voor de grap maar eens kijken hoe vaak Poco Bueno gekruist is met een zo genaamde “Waggoner Mare” ook zijn “verdachte” broers of nakomelingen zijn gekruist met deze merrie. Dat alleen al maakt het voor mij een erg wankele aanname dat Poco Bueno zonder twijfel de bron zou zijn!
Dit schrijf ik niet om de boel minder ernstig te maken dan het is maar eerder omdat als je uitgaat van een niet echt geteste aanname je de "werkelijke bron" wel eens totaal kunt missen en je dus het probleem alleen nog groter maakt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:19

@Adrienne : DNA test van PB wordt een beetje moeilijk vrees ik Haha!
Maar er zijn ondertussen al héél véél paarden getest, óók uit bloedlijnen die niet terugvoerden op PB maar op directe broers/zussen. Uit geen enkele test is tot nu toe gebleken dat daar een HERDA-paard in voor komt.
Al kun je dit nooit helemaal 100% uitsluiten, want er werd ook vroeger wel eens met de papieren gerommeld.
De term "Waggoner Mare" is niet de naam van de merrie in kwestie van 'een' merrie van de Waggoner Ranch. Op de oudere papieren zie je die naam veel staan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:25

Als je op deze (Engelstalige) pagina kijkt, dan lees je daar reacties van mensen die al jaren lang met de Poco Bueno lijn lijnteelt toe passen en daarbij nog nooit een HERDA paard zijn tegen gekomen.
http://www.nfqha.com/herdapersp.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:27

Zal ik er dan eens een lijstje tegenaan gooien van mensen die ondertussen een pos-resultaat hebben gekregen op hun paarden.
Niemand zal er om liegen dat zijn paard Herda-pos. is, maar van de mensen op die site kun je je dat wel afvragen. Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:29

Ja, en? Dat wil toch niks zeggen Himyar? Want er zijn vast ook mensen die bijvoorbeeld maar 10 paardjes gefokt hebben en HERDA tegen gekomen zijn. Laten we nou niet doen alsof het niet bestaat of dat wij die kans niet lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:32

Precies.
Ik beweer ook niet dat nu elke afstammeling van PB ineens drager is, maar omdat de trechter onderaan steeds breder wordt neemt dus ook de kans op meer HERDA-dragers toe. En als het aantal dragers toeneemt dus ook de kans op paarden die de 'ziekte' ook openbaren (affected).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:34

Het was geen oordeel of mening dat ik dat neer zette, ik wilde alleen de reacties daarop horen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:35

Snap ik. Maar het is bekend dat mensen er heel lang te luchtig over gedaan hebben en het ontkend hebben c.q. aangetaste veulens (of dode veulens) als cougar-attacks afdeden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:46

DubbelDun schreef:
De term "Waggoner Mare" is niet de naam van de merrie in kwestie van 'een' merrie van de Waggoner Ranch. Op de oudere papieren zie je die naam veel staan.

Vandaar ook dat het erg voorbarig is vinger te wijzen zelfs als een directe zoon of dochter van PB drager is is niet te voorspellen of dat van de hengst of de merrie is gekomen als je dat niet daadwerkelijk kunt testen. Vandaar dus bloedje link om met een vinger te wijzen naar een bepaald paard wat je niet meer kunt testen! Want stel ze hebben het mis en het komt toch van een ingekruisde lijn?? Dan breekt alle hel los als er straks meer niet aan PB gerelateerde aangedane paarden opduiken!

Zo dra die test er officieel is zou eigelijk elk paard getest moeten worden ongeacht de bloedlijn!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:50

Mee eens Adrienne, net als er zat papieren verwisseld zijn in het veleden en tevens zat paarden gewoon perongeluk verkeerd staan enz. Dus gewoon alles testen straks, op Herda, Hypp, OLWS enz. Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:55

Adrienne schreef:
Vandaar ook dat het erg voorbarig is vinger te wijzen zelfs als een directe zoon of dochter van PB drager is is niet te voorspellen of dat van de hengst of de merrie is gekomen als je dat niet daadwerkelijk kunt testen. Vandaar dus bloedje link om met een vinger te wijzen naar een bepaald paard wat je niet meer kunt testen! Want stel ze hebben het mis en het komt toch van een ingekruisde lijn?? Dan breekt alle hel los als er straks meer niet aan PB gerelateerde aangedane paarden opduiken!

Zo dra die test er officieel is zou eigelijk elk paard getest moeten worden ongeacht de bloedlijn!
Ik denk dat toen men begon met paarden testen er heel goed gekeken is naar 'vreemde' invloeden en het heeft juist zolang geduurd omdat er met zoveel bloedlijnen rekening werd gehouden c.q. uitgesloten moesten worden (tot zelfs Zantanon/Traveler toe).
Ik denk niet dat een laboratorium met deze naam de mist in wil gaan door met een test te komen die niet heel duidelijk al heeft achterhaald wat de bron is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:09

Ik denk dat je het daar mis hebt want dat kunnen ze namelijk nooit. Ze hebben aan de hand van kansrekening bepaald waar het ongeveer vandaan zou moeten komen. Als straks blijkt dat het van bv een ingekruiste merrie af komt zal er niemand ze dat echt super kwalijk nemen. Behalve als blijkt dat PB er zelf echt helemaal niks mee te maken heeft. Maar ook dan is hun reputatie niet vernield ze hebben tenslotte de test opgezet en altijd geroepen dat de KANS groot is dat het van PB af komt. Ze hebben nooit echt "100% zeker weten" gezegt maar dat de waarschijnlijkheid groot is.

Je moet je ook realiseren dat de kans bv groter is dat het uit een lijn voor PB komt dan dat het bij hem plots is begonnen! Spontane mutaties bestaan maar dan zou je een veel breedere verdeling over de bloedlijnen gaan zien.

Hier zie ik het jou ook doen Zantanon en Traveler weer alleen de hengsten uit de lijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:14

Doordat er nu veel paarden positief getest worden kun je dus heel goed terugkijken én uitsluiten/vaststellen waar het al dan niet vandaan komt.
Tot dusver is er van geen broer of zus van PB een afstammeling positief bevonden.

Het 'gemene' van spontane mutaties is dat het maar één keer hoeft te gebeuren. Neem Impressive als voorbeeld.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:17

ze graven mensen ook op voor dna, hij staat gewoon in zijn graf hoor.
@gisela er staat ook dat je goed naar het papier van de merrie moet kijken, en ook nog iets tussen haakjes.
@adrienne goed alles lezen, het lukte in het voorbeeld wel maar met plaatsen kweam het er niet als pedigree vorm te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:20

Kloopt, maar dan moet er nog wel weefsel beschikbaar zijn. Puur van alleen botten is geen DNA meer vast te stellen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:25

sonita schreef:
@adrienne goed alles lezen, het lukte in het voorbeeld wel maar met plaatsen kweam het er niet als pedigree vorm te staan.

Ik weet niet hoe het er uit zou hebben moeten zien maar je krijgt de kans nooit op nul als je met een drager begint te fokken!

En uhhh sonita CSI, NCIS en Bones kunnen in het dagelijks leven op heel veel vlakken echt nog niet!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:26

Ook al hebben paarden een breed genenpatroon, zowel de merrie als de hengst, dan nog is er een kans dat ze drager zijn, helaas. Bij ons was de kans ook nog 17% en dat is mij dus echt 17% teveel. Daarom hebben wij gelijk de test laten doen. Better safe then sorry.

Groetjes, Gisela