OLW syndroom

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:03

Citaat:
Hoe zou het denk je met dat LWS in het wild gaan? Vroegtijdige abortus (afstoting) is eigenlijk alleen maar bter. Dan heeft de merries geen stress van de bevalling (denk daar eens aan) en ook geen pijn of andere storende factoren.
Daarbij komt ook nog dat als je Overo's gaat fokken, de kans groter is dat je een LW krijgt ja, dat weten we zelf ook wel, maar dat risico bestaat gewoon, daar hebben alle topfokkers last van, dat zijn de..? WETTEN DER NATUUR, dank je!

Ongelofelijk hoe jij je paardenliefhebber kunt noemen..... diep en diep triest Verdrietig

OWLS en alle andere vreemde ziekten zoals HYPP, etc. zijn (correct me if I am wrong) ontstaan toen mensen zich gingen bemoeien met de voortplanting van een paard.....
Dat jij abortus omschrijft al "fijn voor de merrie" maakt je in mijn ogen tot crimineel dierenbeul.
Blij dat deze nieuwe regering dierenmishandeling gaat aanpakken en w.m.b. mogen jullie bovenaan de lijst komen te staan.

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:51

je hebt helemaal gelijk francis zo bedoelde ik het ook Knipoog maar ik was er vergeten erbij te zeggen dat er natuurlijk tovero,s zijn die het overo gen niet van de frame hebben! (net als overo etc etc) maar het ging mij erom dat er mensen zijn die het gewoon niet willen weten en ervan uitgaan dat ze het niet dragen!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:28

Dacht wel dat je dat bedoelde AHOT, 't was meer voor de mensen die nog wat minder kennis van 't OLWS hebben dat ik 't even corrigeerde.. weet dat jij wel weet hoe't in elkaar zit.
Maar je hebt gelijk hoor.. genoeg mensen die het wel van hun paard weten maar 't niet willen toegeven. Was uiteindelijk met de hengst die Fly destijds gedekt heeft ook.. De eigenaren van Fly wisten echt van niks, maar de grote bekende stal uit Brabant met hun mooie zwart bonte hengst wisten op z'n MINST dat er IETS aan de hand was met overo x overo.. en zelfs dat hebben ze destijds niet gemeld.. gewoon stomweg hun mond gehouden in't belang van een dekking (en later hoorde ik dat 't ook niet bij één LW veulen was gebleven.. die hengst heeft er meerderen op z'n naam staan). Ik vind dus dat je als hengsthouder de verplichting hebt merrie eigenaren die niet weten waar't over gaat in te lichten.. je bent béiden verantwoordelijk.. niet alleen de merrie houder.

sandyQ

Berichten: 330
Geregistreerd: 06-10-06

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:10

ik zal wel dom klinken maar wat is het LW risico of factor
en daarbij wil ik nog ff melden dat als je veulens fokt zonder overlevingskans dat is zwaar misdadig ,want ook merries groeien lichamelijk en geestelijk naar de bevalling toe ,dat noemen ze het moeder-instinct en ze missen wel degelijk hun veulen als die sterft ,hoelang de dracht ook is

liefs sylvia

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:11


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:57

Walgelijk dat mensen dat idd doen terwijl je voor 25 dollar en een plukje haar opsturen weet of je paard een drager is, kleine moeite om een dood veulen te voorkomen lijkt me!

Bovendien LWO x niet-LWO=
50% frame veulens
50% solid

LWO x LWO=
25% solid
25% dood
50% frame veulens

Dus waarom het risico nemen?
De kans blijft 50% op een frame overo veulen, alleen bij LWO x niet-LWO heb je tenminste geen kans op een dood veulen, een solid lijkt me fijner dan bijna een jaar lang een merrie voor niks drachtig te laten zijn en heel veel verdriet te doen omdat haar veulen overlijd na de geboorte!

En mocht je perse alleen pinto veulens willen, koop dan fijn een LWO negatieve, homozygote tobiano hengst om op je frame merries te gooien, is dat probleem ook opgelost.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:05

Ik heb uit de reacties van dochterlief begrepen dat alle merries van desbetreffende fokker OLWS positief zijn. Dus waarom testen? Kies de passende OLWS NEGATIEVE hengst en je hebt kans op meer LEVENSVATBARE veulens, ook al is het eventueel een BREEDING STOCK. Op het moment dat je het eerste OLWS veulen krijgt moeten er toch de eerste alarmbelletjes gaan rinkelen. Niks natuurlijk met OLWS , niks abortus met OLWS, je krijgt een voldragen veulen dat niet levensvatbaar is. Ik kan me niet voorstellen dat een broodfokker zo DOM is om te zien dat hij op die manier alleen maar geld VERLIEST. Ook al krijg je een breeding stock, heb je iig je merrie niet voor niets een jaar lang te eten gegeven, en een levensvatbaar veulen dat je kunt VERKOPEN, en waar je nog GELD voor kunt krijgen, i.p.v. te GOKKEN op VLEKKEN, en het RISICO te nemen op een OLWS veulen....een DOOD veulen dat je niet KUNT verkopen, zo graag als je dat zou willen.

Wat brengt een veulen op met vlekken? Wat brengt een veulen op zonder vlekken? Wat brengt een dood veulen op? Even GOED rekenen beste fokker. U bent een dief van uw eigen PORTEMONNEE (of is het PORTEMONNIX?)

Anoniem

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:30

En 1 iemand reageert nu verder niet meer...triest diep triest!

Anoniem

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:56

Roxxiejj schreef:
Ik vind het een btje banketstaaf hoe het hier allemaal gaat. Zeg het dan gewoon recht in ons gezicht of bel ons eerst, voordat je domme dingen doet.
Wordt een beetje moeilijk dat recht in jullie gezicht te zeggen, blijkbaar zit daar namelijk een bord voor... Clown )

Onze verklaring:
Deze manier van fokken is hier en daar misschien een btje uit de hand gelopen (in de vorm van de hoeveelheid paarden). Maar bedenk dit eens: Als je paarden in het wild hebt lopen (want jahaaaa, dat deden ze vroeger!), lopen ze ook in een koppel/kudde. Onze 'kudde' is veel kleiner, maar we hebben genoeg ruimte en voer om ze tog goed te onderhouden. In deze koppels loopt 1 hengst, de leider. Verder heeft de groep 1 of 2 Alpha merries. Daaronder staan de andere merries en veulens. Nou worden de veulens gespeend, dus die lopen dan niet meer in de kudde, bij wijze van.
Lopen de veulens er wel of niet bij? Met je "bij wijze van" geef je aan dat t líjkt of ze niet meer in de kudde lopen...
Dat Lethal White Syndroom, waar iedereen het natuurlijk altijd maar weer over moet hebben, is in sommige gevallen aanwezig. Toevallig bij ons bij alle merries. Maar hoe zou dat denk je in het wild gaan? EN GA ME NU NIET ZEGGEN JA MAAR ZE LEVEN NIET IN HET WILD, want dat weten we zelf ook wel.
Ten eerste: het lethal white gen komt in de natuur niet voor, dat is pas bij de gedomesticeerde paarden ontstaan. Daarnaast: als t al in de natuur voorkwam, had t zichzelf wel weggeëvolueerd.
Hoe zou het denk je met dat LWS in het wild gaan? Vroegtijdige abortus (afstoting) is eigenlijk alleen maar bter.
Pardon? Abortus beter??? En die zere uiers dan, en de risico's die erbij komen kijken? En het gemis en trauma dat kan ontstaan door haar dode veulen???
Dan heeft de merries geen stress van de bevalling (denk daar eens aan) en ook geen pijn of andere storende factoren.
Daarbij komt ook nog dat als je Overo's gaat fokken, de kans groter is dat je een LW krijgt ja, dat weten we zelf ook wel, maar dat risico bestaat gewoon, daar hebben alle topfokkers last van, dat zijn de..? WETTEN DER NATUUR, dank je!
Dat risico bestaat alleen als jij je frame-merries kruist met een frame-hengst, zet je er een frame-vrije hengst op, dan heb je net zoveel kans op gezonde frame veulens en geen risico op lethal white (wordt hierboven al een paar keer duidelijk uitgelegd), dus waarom in godsnaam een frame hengst voor jullie frame-merries?

En Esther, we weten allemaal dat je het allemaal bter wilt weten,
Oh, wil Esther het beter weten? Ik weet van niets!
maar onze paarden zijn bikkel en bikkel hard. Voor zo'n sneeuwbui als nu gaan ze egt niet naar binnen, ik zal je vertellen dat je ze niet eens in een stal kan krijgen. En waarom? Ze weten niet anders!? De meesten komen uit het ijskoude Canada, waar het -30 kan worden. En aangezien wij ze niet lkkr poetsen en zo, kunnen ze dat weer ook aan. Zelfs dekens kennen ze niet.
En de paarden die jullie verkopen dan? Want daar fok je natuurlijk voor, voor verkoop!? Die zijn dan zeker ongeschikt om in een stal te staan, lekker handig!

Dus Esther, de volgende keer als je weer iets bter wilt weten, iemand flink wil pijn doen, of heel veel vertrouwen weg nemen..
Pijn doen...dat doen jullie die veulens wel die lethal white zijn en hun moeders die hun veulen moeten missenZoek dan een ander slachtoffer. Want weetje? Om eerlijk te zijn heb ik meelij met die paardjes die iedere week maar weer gewassen worden voor een wedstrijd en die altijd maar braaf moeten zijn en stil staan. Zou jij dat leuk vinden om ALTIJD maar weer te luisteren naar mensen?
Ow, dus de paarden die jullie verkopen, verkopen jullie aan mensen die nooit een wedstrijdje willen doen en die t ook niet belangrijk vinden een opgevoed paard te hebben?
En als het net 1 graadje kouder is al gelijk een dikke verkoudheid hebt, omdat je zo dun in je vachtje zit? Nou sorry, maar zo zijn wij niet, en zo zijn onze paarden ook niet, dus geef ze eens ongelijk.
Ik kan de paarden moeilijk ongelijk geven, die luisteren namelijk naar jullie... Rolleyes
En owja, die stunt van jou dat je de AID hebt ingeschakelt? De dierenarts was er gelijk, slechts 1 van alle problemen die jij hebt opgegeven klopt en dat was het kleinste ding. De DA verklaarde de AID en de klager bijna voor gek, want hij en nog een andere DA hebben weinig verkeerds geconstateerd. Ook hij zei dat we gewoon de natuur de vrije loop moesten laten... Dus denk de volgende keer FF NA!!
Als jij dat nou ook even doet! Verbeter de wereld begin bij jezelf! Enne...een slimme meid is op de toekomst voorbereid...dus...hopelijk ook in de toekomst verstandiger fokken!!!

Als iemand hier negatief op wil reageren, doe flink je best, maar mail me dan, en maak er geen reclamestunt oid van.
Reclame is dit niet hoor voor jullie!!! Haha!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 13-02-07 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:05

ik wist dus ook niet wat het eerst was bedankt voor de link!
verschrikelijk als je zo doorfokt terwijl je je dervan bewust bent wat er kan gebeuren met het veulen.
Moet ook niet denken aan die arme merrie's misdadig gewoon!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:00

Mooie waardeloze dierenarst als 'ie met een LW veulen de natuur op z'n beloop laat...
Verder ga'k er maar niet meer op in, tegen zulke mensen valt niet te rederneren, die zijn zo overtuigd van hun eigen geweldigheid ...

Voor degenen die het interesseert, ik heb geïnformeerd bij Annika hoe het nu precies zit met die wet in Zweden (voor't geval onze dierenpartij dingen wil doordrukken waar ze de gevolgen niet van overzien).
In Zweden is het dus alleen verboden te fokken met OLWS. Niet verboden te fokken met HYPP, HERDA, GBED of welk ander genetisch defect of erfelijke ziekte dan ook.
In Zweden zijn in 20 jaar tijd maar 2 LW-veulens geboren en dat was dus ook niet de rede dat fokken met OLWS-dragers verboden werd. Dat is te danken aan een persoon die Annika dwars heeft willen zitten en haar en haar paard heeft aangegeven bij de Zweedse regering. Dat was in 1999. Sinds 2001 mag Danny dus in Zweden niet meer dekken. (Onnodig te zeggen dat degene die hem aangaf de eigenaar van een concurerende hengst was die lang zo goed niet presteerde op shows als Danny deed).
Het is dus nogal krom dat OLWS uitgesloten wordt, terwijl dat recersief vererft en je met 1 drager dus geen problemen hebt maar door uitsluiting wel enorm veel genetisch materiaal verliest, terwijl met een dominant verevende afwijking als bijv. HYPP gewoon fijn gefokt mag worden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:37

Euh... LW vererft ook dominant. Net als Hypp. Alleen kan een n/h hypp paard wel ziek zijn een een n/lw paard niet. Een lw/lw is te vergelijken met h/h voor hypp.

Ik heb juist begrepen dat er bij geen enkel diersoort in zweden met genetische defects gefokt mag worden?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:09

Citaat:
Een lw/lw is te vergelijken met h/h voor hypp.
Niet helemaal, want lw/lw = dood. Met H/H kan een paard wel blijven leven als hij heel goed gemonitord blijft. Of je het een paard wilt aandoen is een 2e natuurlijk. En ik ben er zeker geen voorstander van om er dan maar mee te blijven fokken.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:00

Dat dacht ik dus ook Jeddah, maar dat klopt dus niet... Hieronder Annika's antwoord op mijn vraag:

Hi Francis,
The situation in Sweden is not based on the fact that many LW foal has been born here. In Sweden we have only had two LW foals in almost 20years!
No, from the beginning it was an other paintstallion owner that reported Sporty Danny to the Swedish goverment. This was in 1999, no one knew what this was at the moment and it was not until 2001 that he was denied for the Swedish breeding. Sporty Danny was acctually a threat, since he perfomed so well and was such a good show stallion.He was a threat to the paintstallions in Sweden that didn't really perfome at all!
The worst thing is that there are so many other genetical lethal genes, the Roan horses carries the Rn gene that is lethal in dubble gene like the O gene. In Sweden they have just forbidden OLWS positiv horses/paints to breed....


Er komt nog een heel stuk achteraan over andere ziektes en vererving e.d. maar dit is het antwoord op de vraag hoe het nou zit met die Zweedse wet.

En wat dat dominant vererven betreft, OLWS uit zich bij 1 gen niet, alleen bij 2 genen en 'gedraagt' zich dus resersief. Het Framepatroon uit zich bij 1 gen wel en dat 'gedraagt' zich dus dominant. Het gen is dus dominant, maar de afwijking resersief.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:27

Nee, Francis, OLWS IS Frame, het uit zich dus WEL met 1 gen, in een mooi bont paard. In dubbel uit het zich als een dood paard. (klinkt hard, maar zo is het ook. Het gedraagt zich niet recessief, want dat ís het niet. Net als de creme gen, met 1 gen een palomino geeft en met 2 een cremello. Officieel heet het "incomplete dominant" wanneer genen "anders" zijn in heterozygote vorm als homozygote vorm.

@DD, natuurlijk is dat niet te vergelijken, maar ik bedoelde hoe het genetisch is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:28

Beetje apart dat ze het met Rn vergelijkt gezien daar geen dode veulens van komen... Alleen 'geobsorbeerde' (sp?) embryo's dat vind ik geen vergelijking eerlijk gezegd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:16

skippy1 schreef:
En 1 iemand reageert nu verder niet meer...triest diep triest!


Het is idd heel stil aan de overkant....

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:57

Cassidy schreef:
skippy1 schreef:
En 1 iemand reageert nu verder niet meer...triest diep triest!


Het is idd heel stil aan de overkant....


Mmmm..... het topic begon richting OLWS bij betreffende vermeerderaar te gaan rond 28 december en daar is op gereageerd op 8 februari. Al met al heeft dat dus 6 weken geduurd voordat gereageerd werd. Dus wellicht 6 weken na 8 februari = 22 maart krijgen we weer bericht....... Knipoog Tong uitsteken

Het is idd stil, maar wellicht zijn ze druk doende afspraken te maken met de DA ofzo voor een castratie van de hengst zodat ie wel lekker bij "zijn kudde" in kan blijven lopen en zijn ze een geschikte hengst aan het uitzoeken voor de merries..... Could be....miracles happen Cool

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:05

Jeddah, ik weet dat het één gen is... maar dat ene gen draagt wel twee eigenschappen.. de aanwezigheid van witte vlekken en de afwezigheid van zenuweinden naar de darmen. De ene eigenschap uit zich dominant: de aanwezigheid van vlekken.. bij 1 gen heb je al vlekken. Maar de afwezigheid van zenuweinden uit zich alleen in recersieve vorm.. alleen bij twee genen ontbreken de zenuwuiteinden. En de witte vlekken uiten zich nog dominanter = extra veel wit. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat OLWS en het FRAME patroon wel op één gen zitten, maar dat de twee verschillende eigenschappen zich verschillend uiten.
Bij 1 gen uit het ontbreken van zenuwuiteinden zich niet, bij twee wel > da's recersief omdat de uiting bij 1 gen dus totaal ontbreekt.
Bij 1 gen uit het wit zich normaal, bij twee extra veel > da's dominant en zo je wilt incomplete, omdat er verschil in verschijningsvorm zit.

Beter dan dit kan ik niet uitleggen wat ik bedoel, dus laat maar verder... We begrijpen beiden hoe het werkt, leggen het alleen anders uit...

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:09

Erg leerzaam Ja maar het is recessief Slim

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:37

gelijk... nou ja, 'k ben in ieder geval konsekwent Clown Tong uitsteken

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:16

Je krijgt niet altijd vlekken bij LWO pas daarmee wel op!
Er zijn ook complete solid paarden al positief voor LWO bevonden.

Ik vind niet dat LWO en de frame tekening 2 verschillende dingen zijn, kijk maar eens goed naar andere dieren die compleet wit zijn ook die hebben vaak afwijkingen, dove katten en honden bijvoorbeeld, ook bij honden komt er een kleur voor bij blue-merle x blue merle geloof bij shelties, waarbij de pups dood kunnen gaan of oog- en oorafwijkingen hebben.
Ik zie het dus ook niet als 2 aparte dingen eigenlijk, ik ben gek op frame overo, en ben blij dat het niet verboden is, en zolang we weten hoe we ermee om moeten gaan is dat ook niet nodig.
Al kan ik me ook best indenken dat ze het in Zweden eng vonden en maar hebben verboden, misschien als ze zich er wat meer in verdiepen dat ze weten hoe het nu zit, en alle hengsten verplicht laten testen en alleen lwo-negatieve merries daarbij toelaten dus ook de merries verplicht testen die bij een LWO-positieve hengst willen dekken.

Anoniem

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:17

Meavey schreef:
Je krijgt niet altijd vlekken bij LWO pas daarmee wel op!
Er zijn ook complete solid paarden al positief voor LWO bevonden.


Klopt! Kennen we er hier al 2 van! He Rocks van Jeddah en mijn merrie [naam]!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:18

Klopt Meaney! Ik heb er eentje staan die Frame is, maar niet bont toont. Knipoog

Ik dacht dus ook ooit gelezen te hebben dat het fokken met Blue Merle in Zweden niet toegestaan was, maar dat heb ik dus fout.

Ik ga verder helemaal met jou mee meavey!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:31

Een kleine nuancering zou in Zweden wel op zijn plaats zijn ja. Je beperkt het fokken met Paints anders toch voor een groot deel tot tobiano, terwijl je met (frame) overo prima kunt fokken als je maar test. In dat licht wel goed dat ze David Frost (OLWS vrij) naar Zweden hebben gehaald.