zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:45

Door laten lopen? Juist niet mee fokken, anders kom je niet van de gendefecten af ;)

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:19

Erg hinderlijke typo: DOOD laten lopen :')

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:34

Ahhhh dan geef ik je helemaal gelijk! ;)

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:37

Puur uit interesse dan, gebeurd dat dan niet bij jullie? Bij ons sterven bepaalde lijnen gewoon uit, lijkt mij dat dat bij jullie dan toch ook het geval is met die genetische afwijkingen?

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:02

Nee, omdat mensen simpelweg niet van de aandoeningen af weten wordt er vaak nog gewoon door gefokt (vandaar ook de waarschuwing in dit topic omdat dit een klassiek geval is of op z'n minst lijkt).

Ook wordt er soms bewust door gefokt met paarden met deze aandoeningen. Dat gebeurt naar mijn weten vooral in de USA. Of de aandoeningen worden doodgezwegen door de hengstenhouders en 'fokkers' vragen er niet naar (en laten het na om hun eigen merries te testen).
Let wel: natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die wél weten waar ze mee bezig zijn en wel keurig hengst/merrie laten testen voor ze fokken. Ik wil niet negatief spreken over fokkers!

Vooral PSSM1 komt bij heel veel paarden voor, en paarden hebben er echt last van, óók als ze 'slechts' drager zijn van het gen (dus heterozygoot) omdat het een dominant gen is. Steeds meer mensen laten hun Paint/Quarter/Appaloosa (van andere rassen weet ik het niet) testen en steeds vaker blijkt dat paarden het hebben.
Omdat dit het topje van de ijsberg lijkt (want als van de geteste paarden zoveel positief testen, hoe moet dat dan wel niet zijn met de niet geteste paarden?) zijn een aantal mensen -waaronder ik- nogal fel op dit soort topics.

Overigens zijn het schitterende paarden hoor, de QPA's! Je moet alleen 'even' een 5-paneltest laten doen als je er 1 wil kopen of als je wil fokken.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:29

Goh, je zou zeggen dat het stamboek gewoon verplicht laat testen voordat een hengst mag dekken... Van PSSM weet ik dat het in de tinkerfokkerij in opkomst is om te laten testen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:07

ruitje schreef:
Puur uit interesse dan, gebeurd dat dan niet bij jullie? Bij ons sterven bepaalde lijnen gewoon uit, lijkt mij dat dat bij jullie dan toch ook het geval is met die genetische afwijkingen?

Het is niet zo simpel hoor. HERDA, GBED, en OLWS zijn in heterozygote vorm geen enkel probleem voor het paard, ook niet voor topsport. Het paard ondervindt geen enkele hinder.
HYPP is in de halter wedstrijden juist een voordeel. Velen zeggen ook dat het met een aangepast dieet goed te managen is, zeker bij N/H (dus slechts één afwijkend gen).
PSSM is iets dat vaak niet wordt opgemerkt of als een ander probleem wordt aanzien (karakter, ...), het komt bijvoorbeeld ook veel voor bij ranchpaarden. Het werd vaak gezien als maandagmorgenziekte. Zolang het paard continu kon werken was er geen probleem, wel na een dag rust.

En het stamboek staat onder druk van beide kampen. De invloedrijke leden met tophengsten zijn niet zo voor het verplichten van testen (gaat ook voor een deel in tegen de cultuur in de VS, de vrije markt moet spelen zonder inmenging van een overheid of ander orgaan, ik ga niet akkoord met dit vrijheidsgevoel omdat in deze situatie bijvoorbeeld de sterkste/rijkste ook het zuivere vrije marktprincipe belemmert). Een hengst als Highbrow Cat, de absolute top in Cutting, is HERDA drager (dus zelf geen hinder) en wordt veelvuldig gebruikt, ook in combinatie met bv Smart Little Lena merries (Smart little Lena was ook een drager van HERDA). En zolang die paarden de topsport blijven overheersen is men natuurlijk geneigd hen te blijven gebruiken in de fokkerij, gelukkig steeds meer na testen van de ouderdieren zodat er enkel dragers kunnen gefokt worden. Trouwens in de AQHA is het niet dat het grote geld wordt verdiend. In de cutting zijn het de wedstrijden van de National Cutting Horse Association die cruciaal zijn. Dus zelfs als de AQHA testen zou verplichten, het is niet zeker dat dit enige invloed zou hebben want die NCHA wedstrijden zijn niet ras- of stamboekgebonden.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:29

Ik heb ook een kruising en op het moment een vier weken oud half-quartertje.

In mijn topic kreeg ik vorig jaar ook wat verwijten naar me toegesmeten, waarom ik niet gewoon een paard kocht en bladieblada...

Ik heb een merrie die door omstandigheden niet meer kan dienen waarvoor ik ze eigelijk wil gebruiken. Daarom is bij mij een veulen in gedachte gekomen... Wat wou ik anders aan mijn toekomstig veulen? Misschien een beetje forser gebouwd, maar niet het slome (jaja, ik weet het, ik ken een haflinger die snel is ook, maar die snelheid wordt toch anders opgebouwd) van een of andere koudbloed.

Ik rij al heel mijn leven western, dus de keus voor een quarter (wil geen vlekken :p) was snel gemaakt.

Gelukkig me goed ingelezen. Merrie binnenstebuiten laten keren om zeker te zijn dat ze gezond was (haar blessure heeft niks met erfelijkheid te maken, maar gewoon laksheid van vorige eigenaars). Groen licht gekregen van verscheidene dierenartsen en dan op zoek gegaan naar een hengst die voldeed aan het exterieur dat ik graag zag, en daarbij ook getest was (5 panel + röntgenologisch)

Ik kon mij geen knapper, liever, veulentje als het mijne wensen! En die blijft hier voor altijd!!! Net als al de beestjes die ik -doordacht- "binnen" heb genomen

Afbeelding

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:01

alyel schreef:
Ik heb ook een kruising en op het moment een vier weken oud half-quartertje.

In mijn topic kreeg ik vorig jaar ook wat verwijten naar me toegesmeten, waarom ik niet gewoon een paard kocht en bladieblada...

Ik heb een merrie die door omstandigheden niet meer kan dienen waarvoor ik ze eigelijk wil gebruiken. Daarom is bij mij een veulen in gedachte gekomen... Wat wou ik anders aan mijn toekomstig veulen? Misschien een beetje forser gebouwd, maar niet het slome (jaja, ik weet het, ik ken een haflinger die snel is ook, maar die snelheid wordt toch anders opgebouwd) van een of andere koudbloed.

Ik rij al heel mijn leven western, dus de keus voor een quarter (wil geen vlekken :p) was snel gemaakt.

Gelukkig me goed ingelezen. Merrie binnenstebuiten laten keren om zeker te zijn dat ze gezond was (haar blessure heeft niks met erfelijkheid te maken, maar gewoon laksheid van vorige eigenaars). Groen licht gekregen van verscheidene dierenartsen en dan op zoek gegaan naar een hengst die voldeed aan het exterieur dat ik graag zag, en daarbij ook getest was (5 panel + röntgenologisch)

Ik kon mij geen knapper, liever, veulentje als het mijne wensen! En die blijft hier voor altijd!!! Net als al de beestjes die ik -doordacht- "binnen" heb genomen

[ Afbeelding ]

Wat een prachtig veulen !!!.
Ja verwijten alom, deze paint zou ook geen paint zijn blabla, hij heeft papieren niet dat het mij wat uit maakt ik vond hem gewoon super van binnen en buiten.
Hij is mijn smaak had van mij meer wit mogen zijn, daar val ik op, al geeft de kleur geen garantie.
Dat hij niet getest is ja dat is dan nu zo dat kan ik niet terug draaien.
Jammer dat er weinig reacties komen over zippo over zijn uiterlijk waar ik dit ook voor geopend had..

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:05

Je kan toch snel laten testen? Zo'n vruchtje kan héél gemakkelijk na drie weken nog iets aan gedaan worden... Het gaat je echt een geruster gevoel geven.

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:12

Lieve schat, als je reacties op zijn uiterlijk wil, plaats dan een (goede) foto en niet een linkje naar zijn pedigree ;)

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:25

Ryder schreef:
Lieve schat, als je reacties op zijn uiterlijk wil, plaats dan een (goede) foto en niet een linkje naar zijn pedigree ;)

Andere lieve schat aangezien het erom ging of het wel of geen echte was zijn pedigree geplaatst en de link was er al neer gezet dus ook de fotos zijn te zien ;)

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:29

Ik heb het over goede foto's ;) dus iets van een zijaanzicht, vooraanzicht, etc.

Of het een Paint is kon/kun je makkelijk opzoeken door zijn APHA-papier op te vragen bij de eigenaar, wij kunnen aan zijn pedigree niet zien of de fokker bij de geboorte papieren heeft aangevraagd bij hem of één van zijn (voor)ouders.

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:32

ironic__ schreef:
Ryder schreef:
Lieve schat, als je reacties op zijn uiterlijk wil, plaats dan een (goede) foto en niet een linkje naar zijn pedigree ;)

Andere lieve schat aangezien het erom ging of het wel of geen echte was zijn pedigree geplaatst en de link was er al neer gezet dus ook de fotos zijn te zien ;)


Ik zie alleen maar 2 foto's van een hoofd en eentje waarop hij langs de omheining loopt? Daar kun je toch niets op beoordelen? Ik zou eerst goeie standfoto's van de zijkant en van voren plaatsen.
(oh is al gezegd zie ik net... :) )

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:33

Die staan er ook :) En ik weet dat het een echte paint is maar de vraag was wat andere van hem vonden aangezien er twijfels bestonden over zijn uiterlijk de rest papieren enz heb ik gezien dus ook niet belangrijk ook niet naar gevraagd hier trouwens

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:34

Daar kwamen de beoordelingen over vandaan mijn vraag hier, blijkbaar toont hij niet als een paint, maar goed maakt niet uit zolang ik hem maar leuk vind.

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:44

ironic__ schreef:
Die staan er ook :)


Waar staan die dan? (heb het topic nog een keer doorgelopen maar ik zie ze niet...)

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:50

Je zegt daar kun je toch niets op beoordelen blijkbaar wel want daar kwamen de reacties ook op vandaar mijn vraag goed lezen!!

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:56

Nog maar een keer de foto en dan laat ik het erbij
Afbeelding
De vraag was of hij over komt als een paint gezien de twijfels van een aantal mensen.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:08

Dat is geen standfoto en dus ook niet goed te beoordelen. Het is een paard met vlekken, als hij een papier heeft van de APHA is hij een Paint, zo simpel is het. Gezien de afstamming zou het een Paint kunnen zijn, kruising Paint X Quarter is altijd Paint maar dan moeten er wel papieren zijn aangevraagd.
Op de laatste foto vind ik het geen aansprekend paard, erg lang, hoofd lijkt wat grof. Maar aangezien er Paints in alle soorten en maten rondlopen zegt dat dus niks.
Kijk maar in mijn profiel, daar staan foto's van mijn Paint hengst, compleet ander type dan bovenstaande maar dus een Regular Paint met papier ( en negatief voor OLWS en 5 panel test :o ).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-06-14 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:10

Het is ook een paint, alleen mensen beoordeelden deze foto dat het geen paint zou zijn, daarom mijn vraag hier, heeft hij iets waardoor hij afwijkt van een paint. waardoor die reacties kwamen.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:15


Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:18

Er zijn Paints in alle soorten en maten (van rond de 1.40m tot 1.70m), afhankelijk van hoe ze zijn gefokt. Ik dacht dat je een beoordeling wilde hoe hij eruit ziet, dat kun je niet doen nav bovenstaande foto. Maar als je dat ook niet wil is het geen probleem.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:41

Of hij eruit ziet als "een paint" ? Wel, hij heeft vlekken. Voor de rest vind ik het niks, en ik zou zeker in geen geval voor deze hengst kiezen om mijn merrie te laten dekken.
Ik zie, voor zover ik het van de foto kan oordelen, een vrij hoogbenig en grootramig paard, met zwakke bespiering, een grof hoofd en vrij lange rug.
De painthengst van Elcid ziet er bv al héél wat beter uit, en wat ik echt een hele chique paint vind is deze van QuarterH hier op bokt (is wel een ruin, maar dan heb je een idee hoe een goed gebouwde paint er dient uit te zien).
Deze ziet eruit als een HTK paard met vlekken. Sorry.

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:58

Helemaal eens met Sevke !

ironic__ schreef:
Jammer dat er weinig reacties komen over zippo over zijn uiterlijk waar ik dit ook voor geopend had..


Vandaar de vraag om goeie foto's.

Maar aan de hand van deze foto vind ik dat hij bijna geen kont heeft; zijn voorhand lijkt veel forser dan zijn achterhand dus volgens mij is hij niet mooi in verhouding, hij lijkt idd lang in zijn rug, ik kan niet zien of hij korrekt op zijn benen staat en ik vind zijn hoofd niet mooi.
Maar hij heeft idd vlekken....

Ik was 5 x liever naar de hengst van ElCid gegaan ;)