Super start voor de Azteca A in Nederland

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:38

@castano, half zus , wel van ricky S

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:52

oo wat leuk was een gaaf paard ricky stardust !!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:53

Bedankt voor alle leuke reacties.
Ik ben super blij met mijn mooie meisje.
We hebben nu 4 azteca nakomelingen hier. de oudste is 2 jaar. 2 jaarlingen en dit veulen.
Wat me opvalt is dat ze vanaf de geboorte sneller en meer mensgericht zijn dan de Quarter veulens die wij fokken.
Ze gaan vrijwel meteen staan en weten heel snel het uier te vinden. De quarter veulens die wij fokken zijn daar trager in en moet je vaak even helpen. maar misschien hebben wij wel trage quarters :)
Zodra je de stal in komt staan ze meteen voor je neus, totaal niet bang , je kan ze overal aanraken ., lopen ook achter je aan. de eerste dag al.
Onze quarter veulens zijn in het begin wat meer afstandelijk .

oud ras / nieuw ras daar ga ik hier geen discussie over voeren , maar tot nu toe vind ik het een erg fijn ras. heel mensgericht en werkbaar.
iets meer "eigenwaarde" dan de quarter.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:41

Aha dus het heeft een ander karakter dan de QH, heb wat andere mensen gevraagd naar Azteca, ik heb het idee dat het voor working equitation erg geschikte paarden zijn.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:46

Ja dat word gezegd en in Spanje gebruiken ze ze ook erg veel en in Mexico voor het stierenvechten (helaas)
tja wij gaan ze ook uitbrengen in de WE, dus we hopen dat wat gezegd word ook waar is hiihi

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:49

wat een mooi veulen, welke kleur heeft ze?

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:58

Zie je , zo heb ik ,ook al is het met een omweg, toch m'n antwoord , en heb daar bij ook ontdekt dat ,als er mensen zijn die het kunnen of willen, je er goed echte ''bridle horses'' van zou kunnen maken.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:05

wat is een bridle horse?

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:12


ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:13

Raar eigenlijk dat er nu opeens hier een enorme discussie losbarst terwijl, zoals Jos ook al aangeeft, er 2 jaar geleden en vorig jaar bij haar ook al Azteca's geboren zijn, maar dan rechtstreekse kruisingen van Quarter merries met onze Lusitano hengst Ultramar.
Deze 3 zijn in ieder geval al voorbeelden van mooie, goed gebouwde, paarden met een zeer goed karakter.
Het ras is geschikt voor de Working Equitation, en ook als "ranch" , dressuur en allround sportpaard doen ze het goed. Over het algemeen verenigen ze het trotse, barokke en een stukje temperament van Iberische paarden met de "cool", cowsense en wendbaarheid van de Quarter; een werkpaard dus.

Iberiërs zijn nogal eens te heet voor het "echte" ranchwerk, deze kruising geeft dan dus een paard wat minder heet zou moeten zijn maar met een meer barokke uitstraling; dus voor de trotse Mexicaan; showy, maar niet "te" ;)

Overigens laat het stamboek in Amerika ook kruisingen met Paints ( dus Bonte Azteca's) toe, het Mexicaanse stamboek niet.

Voor de western dressage worden vaak Morgans gebruikt, maar de Azteca zou daar zeker niet misstaan. ;)

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:32

gaaf filmpje... is ook leuk en mountain trail !!
maar in America doen de azteca's het ook heel goed bij het Springen :) zie mezelf dat niet doen!! maar goed ook dat kunnen ze blijkbaar

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:36

Ik zie ook verschil in de 4 Azteca"s die ik hier heb.
dit is de oudste , nu 2 jaar. vader lusitano Ultramar en moeder Sheza nuclear rebel

2 jaar
Afbeelding
Afbeelding

veulen
Afbeelding
Afbeelding

jaarling
Afbeelding

milagro wordt volgens mij een allround paard, working equitation , dressuur en western . (geen reining op hoog nivo)
karakter: leert snel en graag. heel mens gericht, ruime gangen maar toch vlakke gangen , hogere halshouding dan een quarter , maar niet zo'n zwaren hals erop als die van een lusitano.

later plaats ik foto's van de andere maar nu eerst weer even werken :Y)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:58

Ik denk dat het uiteindelijke gebruiksdoel van een Azteca zeker afhangt van de "kruising", een Cuttign gefokte Quarter gekruist met een voor het stierenvechten gefokte Lusitano zal een heel ander type en karakter paard geven dan een reiner gekruist met een dressuur type Iberier en dat zal zeker merkbaar zijn latere onderlinge Azteca kruisingen.
Net als de Quarter en Paint zijn er veel verschillende typen, geschikt voor zeer uiteenlopende baantjes........

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:19

@ElCid,zou het dan een idee zijn om daar nu al rekening mee te houden , niet elke ruiter wil de stier X cutter , en een ander misschien wel, zodat met de kennis daarvan, de fokker een duidelijk verkoop verhaal heeft t/o de koper.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:22

klopt helemaal ELCID
en ja MidnightPsan daar word zeker rekening mee gehouden.

zo is de Azteca D meer geschikt voor al het western werk en WE
en de B meer WE en dressuur (springen) en de A weer in alles ..!!
dit neo een azteca B en waar ik dressuur en WE (net begonnen) mee rij :)

Afbeelding

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:42

Cassidy schreef:
castano schreef:
een ras wat niet meer bestond en door zorg vuldig kruizen van feno types Nu geboren is :)in europa
natuurlijk bestaan er al heel veel in mexico


Terugkruisen is sowieso een fabeltje. En de Quarter hoeft niet perse zijn ontstaan uit Spaanse rassen, daar zit van alles doorheen. Keuren op fenotype hebben ze bij oprichting van de Quarter al gedaan, dat is niets nieuws. Zo konden bij volle broers/zussen de een wel en de ander niet opgenomen worden in het stamboek.


ik zeg ook niet dat ze ietsnieuws uitgevonden hebben, ik verteld enkel hoe ze het doen!!
het terug fokken is dan ook niet "terug" fokken het is goed zoeken en kijken welke bloedlijnen in de richting komen van het OUDE ras.
waardoor er OPNIEUW een paard kan worden gefokt met de eigenschappen van het paard wat Mexcio zo graag zag!! en op die manier het voor Hun waardevolle van hun paarden geschiedenis te waarborgen.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:12

vandaar dat er geen paint in mag zitten en dat is niet omdat een paint niet goed is
maar het paard wat hun voor ogen hebben!! hadden geen vlekken toen...dus er word geen gebruik gemaakt van de paints.
er word zelfs beweerd !!!...dat de gevlekte niet gebruikt werden vroeger, als enkel in het wild en daarvoor door de" indianen" werden gebruikt omdat ze zagen dat de blanke mensen enkel de effen dieren vingen. En als er weer een oorlogje was geweest dan gooide veel soldaten hun paarden los en gingen met de boot weer naar huis en zo ontstonden er de mogelijkheid op andere rassen die invloed hadden op de reeds bestaand wilde paarden..

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:25

MidnightPSan schreef:
@ElCid,zou het dan een idee zijn om daar nu al rekening mee te houden , niet elke ruiter wil de stier X cutter , en een ander misschien wel, zodat met de kennis daarvan, de fokker een duidelijk verkoop verhaal heeft t/o de koper.


Tja, het is altijd hopen dat fokkers dat inderdaad incalculeren en niet "zomaar" gaan kruisen met 2 paarden die een twijfelachtig product geven, maar dat geldt altijd als er gefokt wordt. Er zijn ook zat fokkers binnen Q/P fokkerij die reining, halter etc. lijnen gewoon door elkaar kruisen en dan verwachten toppaarden te fokken..............
Dan krijg je als je geluk hebt een leuke all-rounder, maar meestal blijft het daarbij.
Dus ook hier, de verantwoording van de fokkers, niet alles kruisingen Q/ Iberiër is een Azteca en niet alle kruisingen van Azteca's onderling leveren goede paarden. Het is toch nog een vrij jong "ras" en daarbinnen zullen toch echt nog wel wat kruisingen buiten de boot gaan vallen; als die dan niet voor de fokkerij gebruikt worden is er niks aan de hand.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:30

juist en dat die niet voor de fokkerij gebruikt gaan worden is nu net de bedoeling van mexico vandaar dat er nog niet veel moeder/vader dieren zijn.
en er heel goed gekeken word naar het fenotype bewijs wel dat ze voor mn aztca B helemaal uit Mexico zijn gekomen om hem te keuren en zo komen ze in sept deze nieuwe azteca A veulentje persoonlijk bekijken :)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:32

castano schreef:
vandaar dat er geen paint in mag zitten en dat is niet omdat een paint niet goed is
maar het paard wat hun voor ogen hebben!! hadden geen vlekken toen...dus er word geen gebruik gemaakt van de paints.
er word zelfs beweerd !!!...dat de gevlekte niet gebruikt werden vroeger, als enkel in het wild en daarvoor door de" indianen" werden gebruikt omdat ze zagen dat de blanke mensen enkel de effen dieren vingen. En als er weer een oorlogje was geweest dan gooide veel soldaten hun paarden los en gingen met de boot weer naar huis en zo ontstonden er de mogelijkheid op andere rassen die invloed hadden op de reeds bestaand wilde paarden..



Ik heb hier een hele goede Paint staan, die ik graag met een Lusitano merrie zou kruizen ( en een bekende Portugees heeft me dat zelfs aangeraden). Product wordt dan geen Mexicaanse Azteca, maar mag wel in het Amerikaanse stamboek.
De Quarter Horse is ook een kruising, met soms veel Engels volbloed en"inheems" ( er waren geen paarden inheems in Amerika!) bloed. Ook binnen de Quarters ontstaan soms "crop- outs", dus bont gevlekte paarden uit effen ouders en voorouders, wat nu als dat bij een Azteca gebeurt; wordt die dan niet meer opgenomen?

Overigens is het de grootste onzin dat er vroeger geen gevlekte paarden rondliepen of gebruikt werden, zelfs tussen de Iberische paarden waren bonten aanwezig ( en ik wist niet dat er in Spanje en Portugal ook Indianen woonden ;) !) Kijk maar eens op oude schilderijen, daar staan barokke paarden in alle kleuren, ook bont gevlekt op!
http://equi-animas.blogspot.nl/2012/03/ ... tings.html ;)

Wel even de feiten op de rij houden!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-06-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:36

OOO niet weer beginnen TOCH...nergens word gezegd dat de paint niet goed is...zucht
enkel ze willen het niet....ik heb een vriendin in limburg die fokt niet anders dan met lusitano x paint geweldige dieren
in hun ogen is HUN paard het paard dat HUN willen voor de staat van Mexico NIET gevlekt ...punt
dat heeft NIKS te maken met goed of slecht ihihih

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:38

Ik had het al aan gepast; verkeerd gelezen! Heeft je vriendin niet een mooie merrie voor Spot, ik ben zo benieuwd wat daar uit zou komen............

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:45

oke XXX ja zei heeft een lusitano palomino merrie heel mooi

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:23

Fokkerij "Dos Mundos" wil vooral allround Aztaca's fokken.
We gebruiken daar 2 reining gefokte quarter merries voor met de wat oudere bloedlijnen.
Gebruiksdoel: working equitation, dressuur, western en een maatje voor het leven.
De hengsten die ik tot nu toe gebruikt heb zijn gekozen op karakter, conformatie, beweging en werkbaarheid.
Zelf zou ik niet snel de echte cutting kant op gaan met fokken , omdat daar in Nederland niet zoveel mogelijkheden voor zijn, maar ik kan me indenken dat in de zuid Europese landen daar meer vraag naar is. Gelukkig biedt het Azteca stamboek de mogelijkheid om meerdere richten te fokken.
Meer Spaans /Portugees of meer Quarter. Vandaaruit kan je dus ook meer Dressuur, Western, Cowhorse, enz....lijnen fokken.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:01

jaarling hengst Azteca D ultramar x Sheza nuclear rebel

Afbeelding

Afbeelding