speciale Quarter of paint hengst.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:04

sonita schreef:
Toch wel hoor, en ook erg cool!
Hij is homozygoot voor zwart.
Maar hij dekt alleen geselecteerde quarters ;)


Over welke hengst hebt jij het?
Een van de 'eisen' was een speciale kleurtje ... zwart valt daar volgens mij niet onder?

Anders gesteld ... quarters met verdunde kleuren hebben vaak niet prestatie lijnen.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 13:10

ik wil best graag een gitzwarte hoor :) Als hij homozygoot is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:12

Hebt je nog altijd kans op een bruin gekleurde veulen als je merrie Agouti draagt. ;) Agouti kan generaties schuilen achter vos !!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:14

Peterina schreef:
Anders gesteld ... quarters met verdunde kleuren hebben vaak niet prestatie lijnen.


Niet?

Hollywood Dunit, Nu Chex to Cash, Big Chex to Cash, Wimpy's Little Step, geen hengsten uit prestatielijnen?
Dan vraag ik me af wat jij onder prestatielijn verstaat.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:26

Ja Hello! Ik kan ook tientallen hengsten opnoemen die over de hele wereld staan maar als je hier in Europa gaat zoeken zijn ze niet dik gezaaid!
Als de TS sperma uit USA wilt laten komen dan moet ze wel rekening houden met een aantal tests die gedaan moeten worden, verhoogde verzendkosten, enz enz enz. ... leek mij echter niet de bedoeling om de kosten de lucht in te jagen!

Trouwens als ik een prestaties QH merrie had dan zou ik wel wagen de stap te nemen met een van deze hengsten maar om er een half-breed mee te fokken :n
Laatst bijgewerkt door Peterina op 30-12-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:29

Ik kan zo in Nederland drie palomino hengsten met performance bloedlijnen opnoemen op Quartergebied en een homozygoot buckskin tobiano Paint. Weet alleen niet of deze voor merries ter beschikking staan buiten het QH of Paint ras. Als je even over de grens kijkt naar Duitsland of Belgie weet ik er nog meer dan dat.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:33

Double Dilutes????? = 100% speciale kleurtje ... met prestatie lijnen die zelf iets hebben presteert? dun gezaaid!
Palo's en Buckskins = 50% kans ... idd wat meer voorkomend. Maar mijn indruk is dat er meer op de prestaties van de ouders wordt gepronkt dan eigen prestaties.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:38

Zie maar in Europa een showrecord op een jonge hengst of een jonge merrie te zetten als je maar een handvol wedstrijden per jaar hebt waar je ook nog eens half Nederland of Europa voor door moet rijden. Als je nog andere verplichtingen hebt in Nederland is een weekje Italie of Duitsland en zelfs Belgie niet altijd haalbaar. Niet qua tijd en niet qua kosten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:46

Hebt je gelijk in maar dan blijft het toch gissen of de nakomeling wel dezelfde potentieel heeft als zijn ouders. Dan moet je gokken op de risico. Jij weet net zo goed als ik, en eenderwelke fokker, dat je kan top ouders hebben en uit die combinatie een veulen krijgen die echter niet aan de bloedlijn of de verwachtingen voldoet.
Vaak zie ik dan bij 'kleur' fokkers dan ze wel bereid zijn om de risico te nemen omdat ze toch een leuk kleurtje krijgen ... en daar rekenen dan weer de hengsten eigenaren op :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:01

Het blijft bij iedere jonge hengst die ter dekking wordt aangeboden een gok of hij het potentieel van zijn ouders heeft. Daarbij is het succes van een jonge hengst maar voor 35% afhankelijk van het genetische materiaal, de rest is afhankelijk van de kundige handen waarin hij terecht komt, en goede marketing. Tel daar nog een portie geluk bij (paardlief moet natuurlijk bij de training wel heel blijven en ook niet tussendoor onverwachts aan koliek komen te overlijden) en het plaatje is compleet.

Een goede hengst is matige handen komt niet ver.
Een matige hengst in kundige handen kan boven zichzelf uitstijgen.

Alleen kijken naar sportprestaties bij de keuze van een hengst is verkeerd. Vooral binnen de Quarters zijn er veel talentvolle paarden in bezit van ruiters die het talent van het paard niet tot zijn recht laten komen. De reden waarom kan verschillen. Dat kan zijn omdat ze geen interesse hebben in de wedstrijdsport of rijtechnisch niet goed genoeg zijn om mee te groeien in wat het paard hen bieden kan. Of omdat ze net het budget hebben om het paard te kunnen aanhouden maar wedstrijden rijden er niet inzit. En vergeet het aantal hengsten niet dat de markt voor dekkingen ontvalt omdat de eigenaar hem gaat ruinen omdat deze een hengst niet perse hengst willen laten voor die enkele dekking die hij eventueel kan gaan krijgen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:12

Peterina schreef:
sonita schreef:
Toch wel hoor, en ook erg cool!
Hij is homozygoot voor zwart.
Maar hij dekt alleen geselecteerde quarters ;)


Over welke hengst hebt jij het?
Een van de 'eisen' was een speciale kleurtje ... zwart valt daar volgens mij niet onder?

De mijne en die staat nu vlak naast me :D
Zie onderschrift, site is nog under construction, wacht op een heuleboel foto's van zijn nakomelingen uit de VS en Canada. :j

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:50

@Cassidy ... volledig eens met je!
Ik heb zelf een hengst die in februari dit jaar, 10 dagen voor de HK een zware hoeftakbreuk heeft opgelopen!! Dus van dat portie geluk kan ik ook meepraten!!
Enige commentaar dat ik heb is ivm 'alleen kijken naar sportprestaties enz enz' ... eigenlijk met een beetje verbazing dit gelezen omdat het echt 'Nederlands' is dat alleen sportprestaties van de ouders tellen bij het kiezen van een hengst of bij het aankoop van een paard. Nu weet ik niet of dit alleen een warmbloed 'iets' is, maar het laatst stond ik tussen een stel AQHA mannen en het was niets anders als prestatie dit en prestatie dat van die vader hengsten enz enz. Maar voor de rest kan ik mij echter vinden in wat je schrijft ... er lopen nog meer 'top' paarden bij 'gewone' mensen die of de kunde niet hebben of het vermogen niet hebben of gewoon weg de intenties niet hebben om hun topper klaar te maken.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:00

@ Cassidy :j
Wij hebben er ook 2 geruind, we vonden ze net niet goed genoeg.
Die hengst van ons is het andere uiterste!
Die had zoveel dekkingen, toen nog in de VS, dat hij uit training is gehaald.
Hij kreeg groepjes van 20 merries, achter elkaar.
Dan kun je met fatsoen een hengst niet ook nog goed rijden ;)
Hij deed zijn werk nl al.
In nederland kijkt men toch anders naar paarden dan in de VS vind ik.
Hier gaat het idd alleen maar om prestatie.
Is ook het eerste wat mensen ons vragen over onze hengst; wat heeft ie gedaan?
Nou een hele hoop nakomelingen gemaakt :j
En denk maar niet dat die amerikanen zomaar $1000 voor een zomaar hengst betalen, zoveel keus daar!
Ik ben blij dat ik weet dat hij niet in de sport heeft gelopen, om eerlijk te zijn.
En vergis je idd niet in wat het kost om een hengst te promoten.
Dat is voor gewone mensen niet weggelegd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:33

Peterina schreef:
Nu weet ik niet of dit alleen een warmbloed 'iets' is, maar het laatst stond ik tussen een stel AQHA mannen en het was niets anders als prestatie dit en prestatie dat van die vader hengsten enz enz.


Er is geen keuring binnen de Quarters voor de hengsten waarmee gefokt wordt. Geen keuring op exterieur, gezondheid, erfelijke aandoeningen of character. Alles wat hengst is en een papier heeft mag dekken, en bij de veulens krijg je dan ook papieren als de merrie Quarterpapieren heeft. Wil je een selectiecriterium hebben voor de vaderdieren moet je het hebben van wedstrijden. En hoe meer wedstrijden een dier wint, hoe aantrekkelijker hij wordt voor de fok.

Tel daarbij op dat de Quarter met meer dan 5 Miljoen geregistreerde dieren het grootste stamboek ter wereld is, dan is het begrijpelijk dat men de bloedlijnen noemt bij het aanprijzen van een dier.

Mijn oudste merrie komt uit nietszeggende bloedlijnen, import uit Canada maar ik had me geen beter paard kunnen wensen.
Sterker nog, veel goedpresterende hengsten zijn niet de makkelijkste in omgang, en er zijn Quarters waar ik geen nakomeling van zou willen hebben, al kreeg ik ze cadeau.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:50

Wat ik nog niet genoemd zie is de invloed van de merrie! Wel qua kleur ( achter vos kan Agouti zitten en dan heb je uiteindelijk uit een homozygooth zwarte hengst dus "gewoon" een Bay), maar ook op prestatie niveau en zeker als het om karakter gaat is de merrie vaak belangrijker dan de hengst; zij voedt het veulen op en die zal dus groten deels moeders gedrag imiteren.
Daarbij nog faktoren als (te vroeg) afspenen, opfok, inrijden, hopen dat het veulen heel blijft en de grootste hamvraag: kruisen met een ander ras kan een heel ander beeld geven dan een kruising binnen het ras. Een goede stempel hengst zal steeds bepaalde factoren doorgeven, maar er zijn maar heel weinig stempel hengsten! Prestaties zijn, zoals genoemd van veel meer en vaak heel andere factoren afhankelijk dan bloedlijnen en voor de meeste ruiters is een "toppaard" wel het laatste wat ze willen: die hebben nl. meestal niet de makkelijkste karakters.
Onze Lusitano hengst is homozygooth zwart en heeft nu 9 kinderen ( 6 Lusitano's en 3 Azteca's ( kruising met Quarter) , 2 veulens zijn zwart, 3 schimmel, 1 Bay en 1 Dun, alles anders dan zwart is dus door invloed van de merries. Qua type zie je duidelijk, ook bij de Azteca's de invloed van papa, ook wat aftekeningen betreft ( hooguit een kolletje/ wit voetje); deze hengst druk dus een redelijk "stempel" tot nu toe.
Hij heeft nog geen wedstrijden gelopen maar zijn kinderen hebben allemaal supergangen en karakters, ook omdat er met fijne merries is gefokt! Onze Paint heeft nu 2 kinderen, 1 Bay Solid en 1 Bay Tobiano; allebei nog heel jong dus weinig over te zeggen, maar wel fijne dieren met goede bouw.
Mooi voorbeeld van wat Cassidy hier zegt is natuurlijk Totilas: paard presteerde super totdat hij verkocht werd, laat sindsdien niks meer zie en ook de veulens vallen ( zwaar) tegen; prestatie zegt dus weinig over vererving en zeker bij een kruising moet je heel goed bloed hebben van pa en ma om een goed veulen te fokken.
Om een goed paard te fokken zal je dus moeten kijken naar de goede, maar ook vooral naar de slechte kanten van de ouderdieren en niet gaan voor de hengst met de mooie kleur, het leuke koppie of de denderende prestaties. Als het genetisch niet past bij de merrie fok je waarschijnlijk een "ezel" met een mooi kleurtje!
Denk er aan; op kleur en/ of papier kan je niet rijden, wees dus zeer kritisch en ga niet af op een plaatje/ foto maar ga hengsten bezoeken en kijk wat ze hebben wat je niet wil, eerder dan wat je wel wil maar let natuurlijk wel op pluspunten bij allebei! en kijk ook zo naar de merrie: als er teveel "probleem zones" in de merrie zitten en je geen hengst vind die dat ( misschien) zou verbeteren kan je beter een, goed, jong paard kopen; ze zijn (bijna) gratis op het moment :o ;)
Ik wil ook dekkingen van mijn hengst verkopen omdat het een heel fijn dier is ( met goede, in Nederland minder bekende lijnen), die alle oefeningen met het grootste gemak uitvoert, maar ik "zet" hem ook niet op elke merrie omdat ik perse wil dat de veulens die er komen goed zijn en geen "ezels" ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-12-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:54

Dat was sowieso wel mijn plan hoor ;)
Ik ben zelf geen fan van kruisen. Maar mijn merrie zal vooral bloed, temperament, behendigheid en moed toe brengen.
Met een arabiertje fokken zie ik dus wel zeker zitten.

Ik ga natuurlijk ook wel naar de hengst kijken hoor. Ik moet een hengst hebben die genoeg body geeft, en easy minded is. Liefst groot fokt ( ivm pony gefokte pony) en eentje met een stevige rug, met genoeg achterhand gebruik.
Ik ga zeker niet voor de eerste de beste flut hengst...

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:56

Fokken met een Arabier kan prima ( Quarab) maar fluthengsten heb je overal, ook dieren die presteren, dus dan zal je door heel veel "glitter en glamour" heen moeten kijken. Maar kruisen is altijd een risico; ik heb hele goede Quarabs gezien maar ook hele slechte en hetzelfde geldt voor de Ateca's, waarbij de lat overigens wel hoger ligt dan bij de Quarabs maar zelfs daar gaat het soms nog "mis".
Succes met je keuze! :j

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:04

ElCid: dat geld ook voor stamboek paarden die niet gekruist zijn ;) ken ook een hoop quarters die op niets trekken. Je hebt in elk ras , of stamboek of kruising , goede en slechte paarden he ;).
Ben ervan overtuigd dat mijn merrie een goede inbreng gaat geven op het veulen.
Ze heeft zich vandaag nog maar eens bewezen hoe veelzijdig ze is. En wat een fantastisch karakter ze heeft.
Dus dat ' risico ' van kruisen , wat je overigens ook hebt bij ' niet kruisen ' neem ik HEEL graag.

Glitter en glamour interesseert mij niet, anders nam ik wel ene duurdere prijs hengst.
Ik wil gewoon een interessante hengst voor mijn merrie met ' liefst ' een leuk kleurtje , omdat vos mij gewoon niet meer trekt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:21

roosjuh17 schreef:
Glitter en glamour interesseert mij niet, anders nam ik wel ene duurdere prijs hengst.
Ik wil gewoon een interessante hengst voor mijn merrie met ' liefst ' een leuk kleurtje , omdat vos mij gewoon niet meer trekt.


Als ik al een topic tegenkom met de vraag om advies voor een dekhengst met een "apart kleurtje" dan heb ik altijd het vertrouwen in het feit dat degene die dat vraagt zich er wel degelijk van bewust is waarom hij/zij dat vraagt.
Zo ook in dit geval. Echter blijkt niets minder waar....

Als je je al een beetje had verdiept in de kleurfokkerij binnen de Arabieren, zou je al tot de conclusie moeten zijn gekomen dat een "interessant" kleurtje binnen de Arabierenfokkerij (en dat zijn er echt niet zoveel), een doodlopende straat is. Wat interessant is binnen de Arabieren is zwart, en de fokrichtingen die zich specifiek op zwart richten, hebben bijster weinig resultaat voortgebracht.

Prijs van een dekhengst is geen garantie voor kwaliteit maar alle garantie voor goede marketing van een (al dan niet) middelmatige hengst. Ik ken voshengsten binnen de Arabierenfokkerij die meer garantie qua nakomelingen geven qua kwaliteit dan menig Quarter je bieden kan. Noem maar eens Gomel, Balaton, Vatican, Kubinec, Sherif Pasha, Sha Ze Man. Allemaal voshengsten die ik zonder meer als vaderdier zou kiezen voor een Arabisch Veulen. Omdat ik kijk naar bouw en karakter, en verder dan kleur van de vacht alleen....

Overigens: die duurdere prijs hengst...een beetje Quarter heeft een hoger dekbedrag dan wat jij voor ogen had. En binnen de Quarters kijken ze naar prestatie, en niet naar vachtkleur.
Wat was het bedrag ook weer voor Gunner of Smart Chic Olena (beide vos) ? Voor Gunner 7.500 Euro en voor Smart Chic Olena 25.000 Euro? Was dat het bedrag wat jij voor je veulen voor ogen had? Niet? Toch apart dat er anderen zijn die verder kijken dan die vachtkleur alleen....

Laat ik eindigen met een gezegde van Mark Rashid. Een goed paard heeft geen kleur. Wil je een veulen met een apart kleurtje? Dan koop er een. Want als je zelf gaat fokken hebt je altijd nog de kans dat je merrie niet drachtig wordt of het veulen niet levensvatbaar blijkt of om wat voor reden komt te overlijden. Of dat je uiteindelijk toch met die door jou zo onaantrekkelijke voskleur blijft zitten. Je hebt bij een zelfgefokt veulen geen garantie op geslacht, geslacht, maat, bouw of character. Fokken is gokken, en als je dat niet wilt, koop een staatslot want dan zet je geen levend wezen op de wereld wat niet naar je zin is, en de kansen op slagen zijn net zo groot als het winnen van de hoofdprijs. En mocht je dan geen hoofdprijs winnen (wat meer dan waarschijnlijk is) is daar iig geen levend wezen de dupe van. Die maar een onzekere toekomst tegenmoet gaat, omdat jouw "een vos niet meer zo trekt". Walgelijk gewoon.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:59

Zeg hallo? Gaat het je een beetje ja :s
Je doet net alsof ik hem de kop laat afhakken als het een vos is.
Mijn god mens, lees toch eens fatsoenlijk en niet zo oppervlakkig.
Heb Zelf genoeg vossen lopen thuis hoor... En ik vind dat een mooie kleur.
Het valt me gewoon op dat op shows 99% bijna vossen zijn.
Ik wil gewoon uit mijn merrietje graag 1 veulen fokken ' LEES EVEN' : Die voor EIGEN gebruik is.
OOKAL is hij VOS. Maar dan wil ik toch liever mijn kansen VERGROTEN op een leuk kleurtje OMDAT het mijn droom is om een veulen uit mijn arabiertje te hebben en dat zou nog eens dubbel zo leuk zijn als dat bvb palomino of zo is. Is het dat niet PECH. Maar ik vind dat ik voormezelf dan wel de kans zo groot mogelijk mag maken.
EN ik vind het ENORM beledigend wat jij hier neerzet over mij.
Dat fokken gokken is hoef JIJ mij niet te vertellen. Heb zelf genoeg veulens gehad, en gefokt zien worden.
Mijn groot ouders fokten vroeger poolse arabieren, dus ik ben heus niet zo achterlijk om te denken dat het appeltje eitje is.
Verder wat betreft jou arabier VS vos.
Ja en? Dus jij wil zeggen dat alleen de arabieren die voskleurig waren goede vader dieren zijn?
News flays, bij de quarters zitten ook veel goede vossen. Maar ook andere kleuren.
Ik ga zeker niet op prestatie kijken , en ik hoef GEEN Million dollar prijs veulen eruit te krijgen hoor.
Als ik een top quarter wou , dan kocht ik me er wel een.
MAAR ik wil gewoon een leuk veulen. Waar ik zelf voor kies, en zelf de hengst voor kies.
Op basis van karakter en bouw.


Is het zo onmenselijk om te willen proberen een leuk kleurtje eruit te krijgen?
Er lopen 10000e quarter hengsten rond op deze aardbol. Kan ik toch wel kiezen voor een leuke hengst die ook nog eens een leuk kleurtje heeft? Heb toch keuze genoeg zeg.
Kan ik toch beter De kansen zo groot maken voor te kunnen fokken wat ik wil?
Nee mensen die gewoon brainless zo maar effe een prijs hengst erop zetten en erna verkopen , zonder te kijken naar de merrie of naar de hengst zelf, dat vind ik pas walgelijk.
Ik ben gewoon een amateur Cutter met een leuke merrie, die opzoek is naar een leuke hengst.


En BTW Cassidy : nogmaals, men merrie is GEEN volbloed. Dus mij verdiepen in alleen de arabieren fokkerij , kleuren palet. Lijkt met niet genoeg.
Ik heb zo ver ik kon haar stamboom uit gepluisd en doorgespit om de kleuren en stokmaat uit te zoeken.
Dus aub hou je grove en met de vinger wijzende commentaar voor jezelf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:18

roosjuh17 schreef:
En BTW Cassidy : nogmaals, men merrie is GEEN volbloed.



Nu snap ik je niet meer. In je eerste bericht schreef je het volgende:

roosjuh17 schreef:
Ik heb een arabier.


En voor mij is Arabier = Arabisch Volbloed?

Als je paard geen 100% Arabisch Volbloed is, dan kun je hem beter geen Arabier noemen want wij gaan uit van wat jij schrijft.

Ik ben voorstander van het fokken binnen een ras. Zodat je er een volwaardig papier bij krijgt. Dat is de reden dat ik je Arabische Volbloedhengsten heb aangeraden. En daar zitten nu eenmaal geen aparte kleurtjes in de genenpoel.

Enfin, succes met het vinden van een Quarter die buiten zijn en aanverwandte rassen dekt. Ondanks dat je er al 100 hebt gezien en bij voorbaat al hebt weggeschoven, zou de eigenaar van de hengst die je wel zint zomaar `nee` bij de vraag voor een dekking kunnen verkopen.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:08

Als het hier om een niet volbloed Arabier gaat, zal het veulen dus ook nooit in het Quarab stamboek opgenomen worden en is de kans op een "ezeltje" nog groter! Wat voor bloed zit er nog meer in dan, want als je nu dan weer met een Quarter/ Paint gaat kruisen krijg je mogelijk een nog groter allegaartje.
Er zijn bar weinig Quarters/ Paints die een Arabier kruising zullen gaan dekken en als ze het wel doen zijn het meestal hengsten van "broodfokkers" die hun hengst op alle merries zet als er maar betaald wordt; meestal is de kwaliteit van de hengst dan ook navenant.
Onze hengsten dekken bijv. alleen binnen het stamboek, weliswaar met uitzonderingen als er een "nieuw" ras gecreeert wordt ( dus Azteca of Quarab) en dan alleen nog met merries van uitzonderlijke kwaliteit.
En een veulen voor "eigen gebruik"? , je moest eens weten hoeveel van die veulens uiteindelijk toch in de handel terecht komen................

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:09

Ze is 99,9 procent arabier. Heel ver nog welsh.
Er is nog geen enkel van mijn paarden of veulens verkocht .
Dus deze is WEL voor eigen gebruik.
Ik heb zelf het stamboek gemaild , en ook meerdere hengsten houders. Ik kan mijn merrie perfect laten dekken door een quarter of paint. No problem.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:24

De vereisten van quarab ' heb ik terug gemaild gekregen ' zijn dat beide ouders geregistreerd staan bij Paint, Quarter of Arabisch stamboom.

Mijn merrie staat geregistreerd bij BAPS , Belgische arabische paarden stamboek.
De bloedvoering van de Quarab kan 1/8 tot 7/8 bedragen. Ofwel een Quarab moet minstens 12,5% Quarterbloed of Paintbloed bevatten en 87,5% Arabisch bloed, of 12,5% Arabisch bloed en 87,5% quarter of paintbloed.Paarden met andere rassen in de stamboom worden niet in het Quarab stamboek opgenomen.


Verder geloof ik dat jij meent dat ik 5000 euro ga uitgeven voor een potje sperma?
Ben naar enkele leuke paarden gaan kijken , die mijn merrie ook kennen ( de eigenaars) en die vonden het prima om hun hengst te laten dekken met mijn merrie.

Heel jammer voor jullie dat jullie alleen fokken binnen het 1 ras. Maar ik wil een veulen van mijn merrie ;).
En ik zie kruisen met een arabier alleen maar positief in.
Brengt mooi bloed toe.
Verder wil ik zeggen dat zelfs als was mijn paard ' MAAR ' een half bloed ( naar jullie woorden) wilt dat niet zeggen dat er een Ezel uit moet komen ;).
En dan maar zeggen dat ik oppervlakkig ben?

Ik heb nog geen enkele hengst afgeschreven. Dus ik vraag me af waar je dat haalt.
Ik hou gewoon alle opties open. En als jullie hier alleen zijn om mij af te kraken? Zoek dan een andere hobby.
Ga dan wat ' fokkers ' lastig vallen die puur op kleur fokken of met Ezels fokken .

Ik wil gewoon mijn Ene veulen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: speciale Quarter of paint hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:43

Mensen reageren zo, omdat het fokken, zeker nu, gewoon niet aan te raden is. Iedereen kan zeggen dat ze voor 1x een veulen willen bij hun merrie en dat het voor eigen gebruik is, maar dat is geen garantie. Een paard kan bijv 30 jaar meegaan, en jij hebt geen 30 jaar garantie over hoe jouw leven loopt.

Daarnaast begin je je zoektocht al met kleurtjes, wat niet overkomt als een serieuze zoektocht. Paarden met kleurtjes hebben gek genoeg soms meerwaarde, maar dat is eigenlijk ronduit schandalig dat dit fenomeen bestaat.
Ook ik vind aparte kleurtjes wel mooi hoor, maar er lopen paarden rond met een prachtig kleurtje die ik nog niet kado wil hebben.

Naast dit alles is er op dit moment een crisis. Mensen moeten hun paard verkopen en er gaan paarden naar de slacht. Ook staan er veel paarden gewoon slecht bij, omdat mensen er vanaf moeten, maar ze de paarden niet verkocht krijgen.

Het raakt mensen nog steeds dat er dan mensen zijn die een pennydroom hebben om uit hun lieve merrie een veulentje willen fokken, met een kleurtje ook nog, waar de fokkerij gedeeltelijk op zijn gat ligt.

Er zijn mensen die echt al jaren investeren in goede fokmerries, goede dekhengsten, zich verdiepen in bloedlijnen, erfelijkheden etc etc, die het nu ook verdomde zwaar hebben. Dat zijn mensen die al jaren investeren en ook risico's nemen.
Fokken is niet alleen maar leuk. Het is behoorlijk pittig voor je merrie. Zowel voor je merrie als veulen neemt het risico's met zich mee. Weet je hoeveel merries en veulens jaarlijks overlijden?

Als je direct een paardje koopt, kun je zien wat het is en of het je past. Je kan zelfs afspreken als je weet wat eraan komt bij een fokker dat je direct betrokken wordt vanaf de bevalling en het ook echt jouw veulen is, waar je ook nog recht hebt om het veulen niet te kopen als het je niet aanstaat.

Het is dus niet persoonlijk, amar je roept het op en mensen reageren gewoon na wat ze weten wat er gebeurt en hoe de markt is. Van een merrie met 99% arabisch bloed een veulen met kleur willen fokken met een quarter is gewoon een pennydroom. En eerlijk gezegd hoop ook ik dat hengsteneigenaren niet ''zomaar'' buiten het ras fokken of op elke merrie. Zelfs niet binnen het ras!!