Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:14

Olan Wonderful Luck lijkt al verkocht te zijn.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:44

"Buiten het dekgeld zou het kostenplaatje volgens de hengsteneigenaresse tussen de 800 - 1400 dollar worden"
Iemand hier ervaring mee?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:52

midnightpsan heeft ervaring met het importeren van sperma.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:11

Valt even in voor MPS ;)

_O- Was dat maar waar!
Dat is alleen misschien net de quarantaine van de hengst en de teasemare.
Dan komt de hele bubs nog.....springen , testen, etc, etc.
Tegen de tijd dat de rietjes hier zijn, had je voor hetzelfde geld een echt hele leuke kant en klare pony kunnen kopen.
Wij hebben nu voor hetzelfde bedrag een heel paard, lees Midnight Peppy San, hierheen laten komen :D

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:16

met een flinke voorraad :*

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:30

@FindingJack:
Er zijn fokkers hier in Nederland (Europa), die hun merries en hengsten testen met de 5 panel test om ervoor zorg te dragen dat ze ZEKER geen ziek veulen op de wereld zetten met de dominanten HYPP en PSSM. En die er alles aan doen als merrie of hengst drager is van een recessief om ZEKER NIET te dekken met een paard wat het zelfde recessief draagt (GBED, HERDA, MH). Alles om ervoor te zorgen dat dit de kop wordt ingedrukt.

Fokken is meer dan alleen een mooi plaatje. Het kwartje kan ook de verkeerde kant op vallen (in jouw geval HYPP door de hengst) en dan heb je dus een ziek paard op de wereld gezet. Is dat nou ECHT wat je wil doen?????

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:52

Gisela schreef:
Er zijn fokkers hier in Nederland (Europa), die hun merries en hengsten testen met de 5 panel test om ervoor zorg te dragen dat ze ZEKER geen ziek veulen op de wereld zetten met de dominanten HYPP en PSSM. En die er alles aan doen als merrie of hengst drager is van een recessief om ZEKER NIET te dekken met een paard wat het zelfde recessief draagt (GBED, HERDA, MH). Alles om ervoor te zorgen dat dit de kop wordt ingedrukt.

_/-\o_ _/-\o_

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:14

Oke, Aqua is nn op hypp en pssm1 getest, dat is al mooi, maar in de appies zit ook vaak herda en zelfs olws, ik ken een appie-merrie die olws draagt. het is dus belangrijk om niet alleen de dominante ziekten te testen, maar ook de recessieve. mijn merrie is als veulen al getest op olws/hypp en herda, alles n/n, ik moest er alleen op de harde manier achterkomen dat ze dus wel pssm heeft, ze was al bijna 6 maanden drachtig toen ik erover las, en heb haar direct getest, ze is n/p1 |( , haar zoon is ook n/P1. een aantal halfzusjes en broers zijn ook n/P1. ik weet hoe het is om een veulen te hebben gefokt die een dominante ziekte heeft, ik heb hem ook op MH laten testen, omdat hij zeker gecastreerd moet worden, en MH-paarden kunnen sterven door de narcose. hierop is hij n/n getest. Finding Jack, je wilt de gok op n/h niet nemen, geloof me, en of die hengst nu asymptomatisch is of niet, dat weet je niet, de eigenaar kijkt er geen 24 upd naar, ik geloof niet in asymptomatische paarden, in hypp en pssm kan dat ook bijna niet als ze geen zeer goed aangepast dieet krijgen en onder een strict management leven. fokken met een n/h hengst, of zelfs h/h en ook n/p1 en P1/P1 gebeurd veel, mensen denken zelfs dat n/h zorgt voor mooiere spieren, maar het enige dat n/h en n/P1 doet is zorgen voor veel stress, onzekerheid en zorgen bij de eigenaar alleen al, heb ik het nog niet over het paard.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:56

ze is op herda getest, niet op HYPP.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:07

oops, thanks spicegirl, zo vroeg op een zaterdag hahaha.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:10

TRANSPORTING COOLED AND
FROZEN SEMEN
Less paperwork! No more late fees!
You asked, we listened! The ApHC no longer requires Transported Semen Permits or Mare Insemination Certificates. You
are free to utilize transported semen without the hassle of
extra paperwork and occasional late fees! We just ask stallion
owners to specify transported semen breedings (cooled or
frozen) on their stallion breeding reports.

Dat scheelt ook al een hoop werk.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:58

|o :x

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:21

_O- :evaw:

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:40

FindingJack schreef:
TRANSPORTING COOLED AND
FROZEN SEMEN
Less paperwork! No more late fees!
You asked, we listened! The ApHC no longer requires Transported Semen Permits or Mare Insemination Certificates. You
are free to utilize transported semen without the hassle of
extra paperwork and occasional late fees! We just ask stallion
owners to specify transported semen breedings (cooled or
frozen) on their stallion breeding reports.

Dat scheelt ook al een hoop werk.


Fijn dat het op de wereld zetten van een waarschijnlijk ziek veulen jou wat minder werk gaat kosten.. |(

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:17

Als we dit even vanuit 2 standpunten bekijken, maatschappelijk belang en individueel belang zie ik volgende voor- en nadelen.
Maatschappelijk belang:
- pro: economisch interessant aangezien de koper werkgelegenheid schept door voor het insemineren van 1 merrie een heleboel kosten te betalen voor quarantaine, …
- contra: 50% kans op een HYPP N/H veulen waardoor de afwijking verder in stand wordt gehouden

Individueel belang:
- pro: de hengsteneigenaar verhaalt de kosten voor het voor export beschikbaar maken van sperma op 1 eigenaar en kan hierdoor mogelijk ook een voorraad aanleggen die zowel in de US als daarbuiten gebruikt kan worden. Bij toekomstige verkoop van deze voorraad kan ze hiervoor kosten aanrekenen die eigenlijk al betaald zijn. Super deal!
- contra: door de hoge kosten verbonden aan de transactie kan de eigenaar van de merrie voor eenzelfde bedrag een hengst van betere kwaliteit (met presterende nakomelingen binnen het AQHA stamboek) en zonder genetische afwijkingen gebruiken.

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:38

Callisto04 schreef:
- contra: 50% kans op een HYPP N/H veulen waardoor de afwijking verder in stand wordt gehouden


Dit nadeel zou in deze tijd, met zoveel keus én kennis, niet op moeten wegen tegen alle andere voordelen die men ook maar zou kunnen bedenken... :n

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:15

MissPK schreef:
Callisto04 schreef:
- contra: 50% kans op een HYPP N/H veulen waardoor de afwijking verder in stand wordt gehouden


Dit nadeel zou in deze tijd, met zoveel keus én kennis, niet op moeten wegen tegen alle andere voordelen die men ook maar zou kunnen bedenken... :n


Ik vind het vooral niet te begrijpen dat de eigenaar van de merrie zelf niet ziet dat ze hier geen enkel voordeel bij heeft. Alle voordelen zitten bij de eigenaar van die hengst.
Voor haar enkel nadelen, hoge kosten + 50% kans op een genetische afwijking.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:50

Wat baten kaars en bril... :x :evaw:

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 17:52

Ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken. IK wil voor mezelf een veulentje fokken en ben aan het uitzoeken of frozen semen uit Amerika betaalbaar is. Ik had Kid als keus staan maar ze heeft nog 2 hengsten. Een Am. Appaloosa hengst een een QH hengst, ook Halter en echt een tank dus niet mijn 1ste keus. Natuurlijk heb ik er geen belang bij om een ziek veulen op de wereld te zetten enkel wil ik fokken met een hengst uit haar fokkerij. Ik ben echt niet zo dom dat als er idd een groot risico aan een veulen van Kid zit ermee door te gaan. We zijn nog niet eens zover dat zij al definitief weet wat het gaat kosten. Ik heb nog wel even tijd he, Aqua is 15 juni uitgerekend.
Haar andere hengsten zijn Mr. Yella Fella QH, die staat via haar ranch ter dekking maar is niet van haar. En de Appie is Dream Broker. Dat is een Leopard en dan krijg ik weer een heel wit veulen.
Ik ben er echt nog niet helemaal uit.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:15

zeker weer een foutje met die aqha hengst. mr yella fella? ik denk het nirt
na vijf jaar contact hier vernemen dat kid n/h is.
logisch id hengst kiezen niet de eigenaar.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:17

zeker weer een foutje met die aqha hengst. mr yella fella? ik denk het niet. fossil gate farms staat die
na vijf jaar contact hier vernemen dat kid n/h is.
logisch id hengst kiezen niet de eigenaar.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:19

FindingJack schreef:
Natuurlijk heb ik er geen belang bij om een ziek veulen op de wereld te zetten enkel wil ik fokken met een hengst uit haar fokkerij. Ik ben echt niet zo dom dat als er idd een groot risico aan een veulen van Kid zit ermee door te gaan. uit.


Hoezo als er een risico is? Dat is toch niet te missen? 50% kans op een ziek veulen is enorm hoog! Ik snap dit dus echt niet -O-

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:47

Sorry, te snel geantwoord....het is RD Rocka Fella die via haar ter dekking staat.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:09

je hebt niet veel tijd meer. om deftig te zoeken heb je tijd nodig en er grondig mee bezig zijn.
je kent de afstamming niet van je eigen merrie, je kent de hypp status niet van je gekozen hengst en nu ga je snel kiezen tussen hun 2andere hengsten (ook geen spectaculaire hengsten) met dezelfde ononnodige extra kosten want niet beschikbaar voor europa.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:47

Bij rd rockafella zou ik testresultaten van pssm vragen. Gaat volgens allbreed terug op Eddie Cinco waarvan ik gelezen heb dat hij een waarschijnlijke bron is.
Nu, met zo'n benen (steil achterbeen deluxe en bedenkelijke voorbenen in vooraanzicht) zou ik al niet meer verder kijken maar jij kijkt waarschijnlijk weer naar andere dingen...
video is niet mobiel te bekijken jammer genoeg.