[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:41

spicegirl schreef:
bij een paard heb je ook "productie kosten ;
-de aanschaf en onderhoud van een goed fokmerrie.liefst een die gepresteerd heeft, en dus duurder zijn
- de dekking.bij Qh vaak duur dekgeld, en via KI. dus meer kosten.
-QH worden altijd netjes geregistreerd, ge-ent en ontwormd, chip +paspoort.moet je ook nog eens lid zijn van het amerikaanse stamboek.
en dan ntl. levensonderhoud voor beide.
dus dan heb je geen veulen voor 500 euro.
mensen die vermeerderen, hebben geen enkele kosten.de merrie die je hebt, plus de hengst van de buren. geen papier, geen paspoort en chip.kijk maar eens op bokt en MP, bij gratis afhalen..
maar goed, quarters zijn nu eenmaal duurder, als gewone paarden. of je het er nu mee eens bent, of niet.
je hebt het er voor over, of niet.
hier een ellenlange discussie over het waarom -houden is vrij nutteloos..

Als je het een nutteloze discussie vindt; waarom doe je er dan aan mee?

Die 'productiekosten' zouden wel een verschil van 1000 euro verklaren maar geen verschil van 4000 a 5000 euro. En opmerkingen als 'het is nou eenmaal zo' zijn juist van die dingen die prijzen kunstmatig hoog houden.

Daar hou ík niet van.. sterker nog; die instelling is volgens mij nu juist de reden dat het economisch zo mis is gegaan in vele landen in de wereld. Als mensen in tijden van crisis dat zouden accepteren en wat water bij de wijn zouden doen dan zou de economie gewoon blijven draaien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:42

amyz schreef:
Bij ieder ras zijn er toppers en die kosten ook altijd een hoop geld. Das logisch :)
Dan krijg je de goede middenklasse, dus de paarden die een eind komen.
Dan de recreatiepaarden, dus leuk gelukt maar verder niet spectaculair en met te weinig aanleg voor de sport/show/whatever.

Ik zie Quarterveulens vanaf 4000 euro, dat lijkt me de goede middenklasse. Vind ik die prijs nog aan de hoge kant in vergelijking met de meeste rassen, maar ok. Maar het recreatieve spul zie ik er eigenlijk zelden tussen. Ja, papierloosjes maar die reken ik niet mee. Dat is denk ik wat vooral opvalt. Bij ieder ras zitten er echt goede tussen en dat kost gewoon geld, zo simpel is het. Maar er zitten ook altijd paarden tussen waarvoor een goed juisje vooral belangrijk is en waar dus niet de hoofdprijs voor wordt gevraagd :)

Dat dus

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:43

@TS, het gaat de fokkers niet zozeer om, denk ik, dat het niks mag kosten. Een goede fokker geeft zijn dieren wat ze nodig hebben ook als ze ziek zijn. Maar het moet niet zo zijn dat je je kinderen niet meer te eten kan geven omdat je paarden al het geld opmaken. Simpelweg praktisch zijn omdat je nu eenmaal de rekeningen moet betalen.

sallandval

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:54

Mijns inziens is fokken een hobby die wat mag kosten, als je daarvan afhankelijk bent om je kinderen al dan niet eten te kunnen geven ben je mijns inziens verkeerd bezig. Fokken is gokken, zegt men altijd en met gokken loop je risico. Daar is toch niets mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:37

Ik vind de opmerkingen dat fokken geen geld mag kosten ook een beetje raar. Je weet toch dat fokken sowieso tijd (en dus geld) kost, extra dierenartskosten oplevert (alleen al het insemineren met KI bijvoorbeeld en dan heb ik het nog nieteens over complicaties tijdens dracht of geboorte), je merrie extra brokken krijgt (wat geld kost), je vaak meer ruimte nodig hebt voor je merrie tijdens de bevalling in de vorm van een grotere box of wei (wat dus geld kost als je in pension staat), en dan heb ik het nog niet over wat de dekking kost... denk je werkelijk dat je dat eruit haalt bij de verkoop? Als je dan ook meerekent dat je dat veulen nog een paar maanden hebt staan en als je pas verkoop als het ´veulen´ 3 is en in tussentijd in de opfok zet (wanneer je zelf geen land hebt), moet je wel een geweldige prospect hebben gefokt wil je dat geld eruit halen.

Fokken moet je in mijn ogen echt doen omdat je het leuk vindt, of omdat je zelf een paard erbij wil hebben uit je eigen merrie, of je merrie wil verbeteren (beide redenen waarom ik zelf wel zou willen fokken met mijn merrie in de toekomst). Ik denk daarnaast dat de enige manier waarop je geld verdient aan fokken is dat je veel goede merries hebt staan, evt. een eigen hengst, een eigen accomodatie hebt, veel land hebt en je een deal met de dierenarts sluit... ;) Voor overige hobbyfokkers (met name degenen zonder eigen grond) zal het niet gauw veel opleveren denk ik -uitzonderingen daar gelaten.
Maar goed, waarom zou fokken geld moeten opleveren? Paarden kosten nou eenmaal veel geld, da´s een algemeen gegeven, waarom zou je fokken dan niet gewoon als een hobby kunnen zien (die dus ook geld kost)?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:44

Ook een reden mi dat de prijzen van quarters relatief hoog blijven, is dat ze vaak met een heel helder doel worden gekocht. Vaak is het toch de bedoeling wedstrijden te rijden, niet om er mee in de bossen te gaan crossen. Misschien zijn niet alle paarden even goed die te koop staan, maar als je een reiner zoekt en de papieren zijn aardig én hij heeft wat wedstrijdervaring, dan betaal je daarvoor.

Ik moet wel zeggen dat als ik de advertenties bekijk de arrogantie ervan af druipt. Het zijn allemaal prospects en stuk voor stuk hebben ze superbloedlijnen. Dat lijkt me niet helemaal reëel, zeker als ik dan naar het papiertje ga kijken en daar voor mij geheel onbekende namen tegenkom. Is het paard dan slecht? Hoeft helemaal niet, maar om het dan een prospect te noemen? Nou, nee dus.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:45

@sallandval- nutteloos vinden is iets anders als er niet aan mee willen werken.en het is nutteloos, omdat ondanks jouw mening, de prijzen zijn zoals ze zijn. :P niemand gaat zn prijzen aanpassen,omdat jij dat vind.als jij het kunstmatig hoog vind , prima ! neem jij lekker een tinker/haf, of een rasloze.
als een hobby geld mag kosten, kan je geld uitgeven voor een goede quarter :j mag het wel een hobbyfokker geld kosten,maar niets kosten voor een hobbyruiter ?
als je als hobbyfokker ieder jaar met een veulen geld moet toeleggen, omdat iemand wel een quarter wil,maar niets wil betalen, ben je in pakweg 5 jaar failliet.en blijven allleen de bedrijfsfokkers over, waar je-juist- grof moet betalen voor een veulen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:10

En wanneer is een paard een recreatiepaard? Met een quarter van 15000 kun je ook prima recreëren.
Het is absoluut niet zo dat mensen die een recreatiepaard zoeken er geen geld voor over hebben. Integendeel, wij verkopen soms onze duurste paarden aan recreatieruiters.
Die rijden ook liever een Mercedes dan een Lada *D
Misschien jammer voor ons dat we ze niet meer terugzien in het wedstrijdcircuit, maar misschien des te fijner voor het paard ;)

Het is wel zo dat de prijzen met deze crisis gedaald zijn, het is nu eenmaal een markt die op en neer gaat.
30 jaar geleden waren er in Canada bijvoorbeeld zoveel quarters dat ze ze als konijnen afschoten.
Een paar jaar later waren ze dan weer heel erg duur.

Mensen gaan nu veel minder fokken, je ziet dat overal de cijfers teruglopen, dus over een paar jaar zal de markt heus weer gaan opleven en naar goede paarden blijft altijd wel vraag.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 12:54

spicegirl schreef:
@sallandval- nutteloos vinden is iets anders als er niet aan mee willen werken.en het is nutteloos, omdat ondanks jouw mening, de prijzen zijn zoals ze zijn. :P niemand gaat zn prijzen aanpassen,omdat jij dat vind.als jij het kunstmatig hoog vind , prima ! neem jij lekker een tinker/haf, of een rasloze.

Huh, dus uit een discussie over de prijzen van een Quarter haal jij als onderwerp dat ik een tinker/haf wil? 8)7 Ik ben niet eens naarstig op zoek naar een paard en volgens mij blijkt dat ook niet uit de discussie? Dat neemt niet weg dat ik er misschien een koop als ik een leuke tegenkom. Bovendien is de discussie aangaan per definitie wel de manier om dingen te veranderen, wie zijn schouders ophaalt en het er bij laat zitten draagt bij aan het in stand houden van fantasieprijzen, en uiteindelijk wellicht tot een echte crash van de markt. Hoewel ik ook wel snap dat iemand die een quarter (of huis bijv) verkoopt graag het geld er voor zou willen krijgen dat het vóór de crisis gekost heeft. Maarja, sprookjes bestaan niet. Wist je dat er in Kentucky huizen te koop staan van 15.000 dollar?

Citaat:
als een hobby geld mag kosten, kan je geld uitgeven voor een goede quarter :j mag het wel een hobbyfokker geld kosten,maar niets kosten voor een hobbyruiter ?
als je als hobbyfokker ieder jaar met een veulen geld moet toeleggen, omdat iemand wel een quarter wil,maar niets wil betalen, ben je in pakweg 5 jaar failliet.en blijven allleen de bedrijfsfokkers over, waar je-juist- grof moet betalen voor een veulen.

Waar haal je dat vandaan? Alleen mensen die leven van de fok zouden er ook failliet aan kunnen gaan. Het is nooit slim om te speculeren met geld dat je niet hebt dat weet iedereen, het probleem is juist dat mensen dat wel doen en nog steeds denken geld te kunnen verdienen aan paarden. Hetgeen volgens mij een fabeltje is.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:25

Wat een interessant topic...zoveel meningen, leuk hoor :9

Enkele uitspraken: "Cool is in, dus meer geld waard" <<)
Vergelijking autos 8-)
Als het niets meer opleverd kan het fokken wel stoppen...? :?
Minder quarter dan andere rassen op de markt, dus duurder <<)

Conclusie: vraag aanbod, wat de "gek" ervoor geeft...Jammer

Wat ik nu leuk zou vinden is dat de markt veel transparanter zou moeten zijn.
Om dan toch de vergelijking met autos te maken(vaak werkt dat verhelderend) er zijn hele tabellen voor handen wat bv een mercedes moet kosten van 2 jaar oud of 10 jaar oud. Je weet als verkoper en als koper wat je voor je auto kan vangen, cq wat hij waard is. Zie de autoweek waar elk merk in word genoemd.

Om terug te gaan naar onze mooie paarden.. <3
Logisch dat je voor een sportpaard meer betaald dan voor de kromme draver om de hoek (leuke uitspraak overigens) maar zijn hier vaste afspraken over :? (ik weet het niet)
Als ik lees hogere prijsklasse, waar moet ik dan aan denken? En wie bepaald dit?
Kan en moet dit niet veel transparanter? Voor alle paarden rassen.
misschien Zoiets als ze bij Ijslandsepaarden hanteren, categorieen??

Leuk om over te brainstormen +:)+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:49

ik bedoelde het niet letterlijk. i.p.v. "jij "had ik beter het algemene 'je "neer kunnen zetten, dat wel..
als iemand het geld niet over heeft voor een quarter, of b.v een tennessee walker, prima, koop dan wat anders.maar ga niet zeuren over wat zoiets kost.je hebt het er voor over, of niet.als je het geld niet hebt, of er niet voor over hebt, dan houd de zaak op.
en ik wil niets veranderen. dat is niet de reden dat ik aan deze discussie mee doet.
het is ook niet redelijk om aan te nemen, dat door een discussie, gevoerd door enkele tegenstanders op een forum, dat de prijzen daardoor veranderen.als je daarom hier meedoet, kan je beter wat anders doen met je tijd ;)
ik vind de prijzen prima.is het paardje te duur, zoek ik door, tot ik wat in mn budget zou vinden.

en fokken, met het idee om er wat (en dat is geen 1000-en euros ) aan te verdienen, of mss zelfs alleen je kosten eruit te halen, is geen speculeren met geld wat je niet hebt. je hebt een merrie, je hebt het dekgeld.en daar wil je wat van terug zien.als je er geld bij moet stoppen, houden alleen de mensen met geld dat vol.
maar ik ben het met je eens, dat in deze tijden, het voor een HOBBYfokker dom is, om te denken dat je er wat aan verdient.veel rassen fokken nu al voor de handel, en de slacht.van mij mag er een fokverbod komen, met uitzonderingen ntl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:48

Mommy, ik denk dat het met paarden (net als met veel andere producten trouwens) simpelweg blijft, wat de gek ervoor geeft -wat je zelf ook al zegt. Er is minder handel in dan auto's (er zijn simpelweg minder paarden dan auto's in Nederland) en er zit meer emotie aan vast. Daarom denk ik dat het vrij lastig is om er 'tabellen' van te maken. Ook vraag ik me af hoe jij de markt transparanter zou willen maken? Niet jij persoonlijk he, maar hoe zou je dit zien? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Zelf denk ik dat het lastig wordt, omdat paarden individuen zijn en het niet zo is dat je er een labeltje op kan plakken, wat je bij auto's dus wel kan. Die zijn van een bepaald bouwjaar, een bepaald type, hebben een bep. aantal km's op de teller staan. Dat oordeelt makkelijker dan over de opleiding, opvoeding, afstamming etc. van een paard. In mijn ogen, welteverstaan.

Overigens waren Tinkers een paar jaar geleden nog erg duur. Ik weet dat ze toen voor zo'n 4.000 tot 5.000 verkocht werden, en dan had je het over simpele recreatiepaardjes waar vaak geeneens een papier bij zat. Inmiddels is de prijs voor die klasse Tinkers toch wel behoorlijk gezakt. De prijs voor Quartertjes zonder papier is ook niet echt hoog. Dat is bij allebei wel een trend die zich door heeft gezet, dus wat dat betreft is de markt wel 'transparant'. Net als KWPN-ers, waarbij de paarden onder de 15.000 euro -dus de relatief lagere prijsklasse- ook voor een stuk minder verkocht worden inmiddels. Hoe dat bij andere rassen zit, weet ik niet.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:24

FFortuna, bedank voor je reactie en hierdoor het meedenken.
Goeie vraag hoe ik de markt transparanter zou willen maken? Zit zelf ook in de brainstormfase, dus een pasklaar antwoord heb ik niet. _/-\o_
Mijn gedachten gaan uit naar...
Onderverdeling in papier of geen papier, wie zijn de ouders, hierin transparant zijn qua gezondheid en prestatie door bv een Lijst met de best gekeurde hengsten en merries, hierin een link met medische rapporten en prestaties, tevens een link hoe het de nakomelingen vergaat, dit dan niet alleen op prestatievlak, maar ook qua gezondheid, karakter.(breed genomen)
Tja het blijft lastig vandaar dat het leuk is om over te brainstormen, misschien komen er nog meer ideeen en hebben we starks een heus concept klaar liggen :))
Het doel zou kunnen zijn, om op jou wensen een juiste merrie en hengst keuse te maken, dit dan voor alle disciplines, recreatie...dan heb je de keus uit die en die hengst en merrie en zo ook voor springen, dressuur, reining..etc...Zo zal het nu indirect ook gaan, maar is dit echt transparant...? :?
Moeilijk...wie weet als hierop meer reacties komen, krijgt het meer gestalte :j +:)+

We moeten af van "Wat de gek ervoor geeft"...het is leven hoor! +:)+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:28

waarom ? ik vind het prima zo. iedereen die het er niet mee eens is, kan wat anders kopen, of niets kopen..
ik weet het beter gemaakt; ga jij fokken, koop ik de veulens voor weinig :j
das transparant. :D
maar ff zonder gekheid ; niemand kan voor een ander bepalen wat een juiste prijs is. dat zou mooi zijn.iedereen mag vragen wat ie wilt, en het staat je vrij om te weigeren, en niet te kopen.
er zijn al genoeg regeltjes, en zeikerds in NL.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:30

Spicegirl, jammer van je reactie en dat je hierdoor laat blijken dat je de strekking van het debat niet begrijpt. Onder transparantie wordt echt iets anders verstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:31

Mommy, ik denk dat je dan heel erg in kadertjes gaat denken als je het op die manier aanpakt. Ik snap je manier, dat is idd vergelijkbaar met auto´s. Maar ik blijf erbij dat opvoeding, opvoeding en afstamming niet te indexeren zijn op die manier, simpelweg omdat wat jij waardeert, wellicht niet is wat een ander waardeert en vice versa.

Overigens is op álles het principe ´wat de gek ervoor geeft´ toepasbaar. Ook op huizen, auto´s, etc. alleen is het daarvan vaak wat makkelijker om in te schatten wat iets kost, omdat je daarbij minder te maken hebt met eigenschappen die enkel individueel afkomstig zijn. Zo zal bij een huis een goede fundering, een lichte woonkamer en een tuin op het zuiden (ik noem even wat) voor het gros van de mensen iets zijn dat gewaardeerd wordt, terwijl paarden met een NH-opvoeding (bijvoorbeeld) niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Snap je hoe ik het bedoel?

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:58

FFortuna, ik snap helemaal wat je bedoeld :j
Het is ook moeilijk, en heb zo ook geen pasklaar antwoord :+

Maar het is niet onmogelijk, alles is mogelijk! En zowiezo goed om er over na te denken en niet alles voor zoetekoek cq waarheid aan te nemen :z (dit even terzijde)

Opvoeding, afstamming zijn mi ook erg belangrijk, maar dit zou je ook inzichtelijk(transparant) kunnen maken, wie is de fokker, trainer, wat is zijn of haar manier. Kijk er zou een systeem gemaakt kunnen worden dat je op een soort van zoekfunctie kunt gaan selecteren, ik denk even aan Funda (verfijnt zoeken) :D . Uiteraard moet een fokker/trainer zich zelf prijsgeven (transparantie)deze tendens zie je oa ook in de gezondheidszorg..(ook zeker geen gemakkelijke beroepsgroep) Er moet mi een manier zijn zodat Het kaf beter van het koren gescheiden wordt, door een transparantere aanpak, denk ik? :?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:24

Ik vind overigens dat Silly gelijk heeft hoor Mommy...

Ik vind je een heel lief mens, maar ik heb nog niet vaak zulke onzin gelezen ;)

als koper heb je gewoon een onderzoeks"plicht" en zodoende kun je genoeg uitvinden...

Eerste paard heb ik foutje mee gemaakt, zou ik zou dus nooit meer doen. Die had zijn eerste jaar gespendeerd in Frankrijk en de opfok daar is niet goed geweest, met even dramatische gevolgen.

Van nummer 2 weet ik tot op de minuut af bijna wat er mee gebeurd is, en daarna is ze met 40 rontgenfoto's gekeurd.

Een gezond paard kan echter morgen iets gaan mankeren, dus wat heb je dan aan dat medisch opzoek systeem of wat ook?

Nee, ik denk dat dat quarters alleen maar nog duurder zal maken, wat zeg ik alle paarden, want regelgeving/ontwikkeling van dit soort zaken en bemoeienis van instanties gaat altijd geld kosten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:46

@mommy -wat knap dat je van 1 woordspeling/grapje van mij kunt opmaken dat ik het debat ( := ) niet begrijp.
ik begrijp het wel , en ik begrijp de discussie niet -:)
snap je ? ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:49

ja en dan ook, het rubriekje, wat is de manier van de trainer?

Alsof er dan bij gaat staan:

Trapt je paard open, hangt hem daarna een uur of 3 op in zijn stal, en zijn mondhoeken krijgen weinig tijd om te helen ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:13

Helaas, de markt prijs is afhankelijk van vraag, aanbod en kwaliteit.
Nu is er wat aanbod, maar totaal geen vraag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:18

sallandval schreef:
superpony schreef:
@sallandval, Ik keur het erg af dat mensen voor de lol bij hun merrie zomaar een veulen fokken. Het gaat vaak goed, maar het is wel vermeerderen. Er wordt vaak gekeken naar de zielige paarden die wat mankeren en van slechte huize komen. Iedereen wil zo een beestje redden, waar er goede en gezonde paarden een huis zoeken. Paarden waar goed gekeken is bij fokken naar alle factoren die belangrijk zijn als je een merrie en hengst bij elkaar zet.

Daarnaast is 500 euro te weinig, dus betaal je bij. Dan geef je een ander dus een kado? Geloof niet dat dit de insteek is van mensen. Ze willen er gewoon vanaf en het heeft ze weinig gekost, omdat er toevallig een merrie staat en er een hengst op kon die geen hoge dekkingsgeld heeft.

Er ontstaan wel degelijk veel problemen door zomaar raak fokken voor de leuk. Lees alle problemen maar op Bokt. Gebreken en gedrag.....Veel is te voorkomen.

Dat zegt misschien iets over je vertrouwen in de medemens. Ik heb zelfs wel een een stamboekpony in de bloei van zijn leven met tuig en al gratis weggegeven omdat ik hem zelf niet kon bieden wat hij nodig had... dus écht niet iedereen doet het voor het geld.

Ook heb ik een kruising in het weiland staan; een jaarling, zelf gefokt. Het was niet mijn idee (wel van de hengst) maar het paardje is kerngezond en ik ben geen kostenpost uit de weg gegaan om haar te geven wat ze nodig heeft hoor. Toch zal ik door haar afkomst waarschijnlijk ook geen duizenden euro's voor haar vangen (als ik haar al zou verkopen). So what? Toen ik bij de geboorte aanwezig was was dat één van de mooiste momenten uit mijn leven dus dat alleen al was het waard. Ik heb mijn paarden toch voor de hobby? Elke hobby kost geld dus waarom mag het fokken dan ineens niets meer kosten?

Ik heb inderdaad al heel lang geen vertrouwen meer in de meeste paarden eigenaren. Daar heeft mijn mening alleen niks mee te maken. Ik zie, hoor en lees hoeveel problemen mensen hebben met paarden en pony's. dat vind ik erg en is te voorkomen. Maar jan en alleman mag een paard kopen en een veulen fokken, dus die problemen blijven.
Prima als iemand een kruising heeft. Heb ik ook wel gehad en is me prima bevallen. Maar waarom niet wildfokken of for fun? Omdat er al heel veel beesten zijn! Mensen hebben allerlei redenen om een paardje kado te geven of voor 500 te verkopen. Het goed gefokte paard hebben ze geen geld voor. Maar voor onderhoud maken de aanschafkosten geen bal uit, die zijn ongeveer hetzelfde. Wel is het zo dat degene die bewust fokt te duur zou zijn, maar misschien is dat ''normaal''. Misschien lijkt het mij geen goed plan dat mensen die maar 500 euro over hebben uberhaupt een paard kopen. Niet dat ze allemaal slecht zijn, maar het is niet realistisch. Dat je een keer een paard krijgt aangeboden uit scheiding of vanwege ziekte etc kan ik me alles bij voorstellen. Maar mensen die maar raak fokken of voor de lol en dan van het tegenvallende beestje af moeten..............vaak ook al beetje verknald door onkunde, nee dank je.
Ik heb mensen de domste dingen zien doen met een veulen die niet echt een geweldige basis geven.
Ondertussen vind men een paard van 4000 euro te duur, maar die goeie blijven wel staan dan, waar een paartdje met problemen vanwege de lage prijs een huisje vind. Ik ben ook tegen het redden van veulens en paarden met allerlei gebreken. Genoeg paarden zonder problemen.
Maar goed, ik zou mezelf eens afvragen of je ook een auto zou kopen die de buurman aan elkaar heeft geplakt met ductape?

Ik vind quarters duur. Maar daarmee bedoel ik voor mijn portemonnee nog eventjes. Tenminste wat ik zoek dan. Ook heb ik al gezegd dat wat ze 16 jaar terug zeiden, dat quarters goedkoper zouden worden als de importkosten eraf gaan, niet is gebeurt. Daar heb ik vraagtekens bij soms. Niet omdat ik niet weet wat fokken kost. Meer omdat iedereen nu maar denkt met de naam quarter of paint hoge prijzen te kunnen vragen die niet in verhouding zijn met de kwaliteit van het paard. Soms zelfs al erge gebreken of gedragsproblemen.
Een recreatiepaard moet ook braaf en gezond zijn, dus een basis prijs voor goed gefokt en opgegroeid is er dan.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:18

Het gaat in deze niet om een gelijk, meningen kunnen verschillen, geeft niet ;)

Het is toch leuk om er over na te denken :j Prijzen lijken uit de lucht gegrepen :? Wat ik al eerder schreef " wat de gek ervoor geeft" het kan toch niet zo zijn dat het op niets gebasseerd is? En de reden cool is in, dus duurder...vind ik echt te makkelijk |o

Het zou mi mooi zijn als er een systeem bestaat waarin duidelijk is met wat voor paard je te maken hebt en dat duidelijk wordt wat voor prijsklasse, want wat is toch die hogere prijsklasse? Of lagere prijsklasse?

Essiedepessie, jij hebt nu toch een heerlijk paard <3 , goed gefokt! Heel goed dat je de geschiedenis weet van je paard, zo bedoel ik het ook, dit zou zo moeten zijn... +:)+

Helaas zijn er ook andere voorbeelden, surprise veulens? Papieren zoek? Verleden onbekend?
Hier is niets aan te doen? :)* iemand een briljant idee?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:25

quarterH schreef:
Het is voor een koper altijd slimmer/goedkoper om voor een ingereden 3 jarige te kiezen dan voor een veulen. Ik snap nooit dat mensen veulens kopen.
Zoals hier al omschreven is zit je aan kosten bij een veulen al aan 3 duizend euro.
Tel daar nog eens 2 jaar stalling, da, hoefsmid, voer enz bij.
Plus het feit dat je een ingereden paardje veel beter kan testen op een klik en of het onder het zadel dat brengt wat je gehoopt had (of dit nu vooral rustig en braag is, of een wedstrijd prospect).

En dan zie je 3/4 jarigen, ingereden staan voor 4/5K.

Je bent een knappe als je een paard 2 jaar (goed) kunt laten opgroeien en beleren voor 1 of 2k.

Plus je risico (in 2 jaar kan veel gebeuren) is een stuk lager.
Ik zou dus nooit een veulen kopen, mij teveel risico en kosten waar je wellicht niet dat uithaalt wat je gehooopt had.

Het is allemaal een simpele rekensom..

Hier ben ik het helemaal mee eens en dat zeg ik ook zo vaak.

Ik ben alleen wel huiverig voor de opvoeding. Als ik naar een 2 jarige kijk die me aanstaat, houdt de fokker of eigenaar me toch soms tegen om verder te gaan. Ik kan er wel zelf verder mee, maar ik baal soms van hoe mensen het hebben aangepakt. Dan denk ik weleens, zal ik toch een veulen kopen waar ik vanaf dag 1 bij betrokken ben..........
Je ziet wel wat er in een veulen zit, maar het is een grote kostenpost en een risico.
Ik zou bij voorkeur ook zelf inrijden of iemand uitkiezen die mij aanstaat.
Maar goed, verder 100% mee eens. Maar dat vergeten mensen en niet iedereen wil 2 jaar wachten, dus liever al wat band opbouwen met een eigen paardje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:30

mommy schreef:
Het gaat in deze niet om een gelijk, meningen kunnen verschillen, geeft niet ;)

Het is toch leuk om er over na te denken :j Prijzen lijken uit de lucht gegrepen :? Wat ik al eerder schreef " wat de gek ervoor geeft" het kan toch niet zo zijn dat het op niets gebasseerd is? En de reden cool is in, dus duurder...vind ik echt te makkelijk |o

Het zou mi mooi zijn als er een systeem bestaat waarin duidelijk is met wat voor paard je te maken hebt en dat duidelijk wordt wat voor prijsklasse, want wat is toch die hogere prijsklasse? Of lagere prijsklasse?

Essiedepessie, jij hebt nu toch een heerlijk paard <3 , goed gefokt! Heel goed dat je de geschiedenis weet van je paard, zo bedoel ik het ook, dit zou zo moeten zijn... +:)+

Helaas zijn er ook andere voorbeelden, surprise veulens? Papieren zoek? Verleden onbekend?
Hier is niets aan te doen? :)* iemand een briljant idee?

Die paarden sterilliseren, castreren zodat er geen vermeerdering mogelijk is. Zie het als met asielhondjes.........Zonder papier kan iemand al geen rassenshow starten, dus er zijn al beperkingen.

Ben het overigens niet eens dat de prijs uit de lucht is gegrepen. Er zijn al meerdere rekensommen gegeven wat een paard kost voor hij 3 jaar is. Naast die kosten neemt de fokker ook het risico. Merrie en of veulen kunnen ook overlijden bijv.
Er zijn hengsten die voor weinig dekken, amar daar hebben mensen geen tijd en geld in gestoken om hem te showen, zodat men ziet hoe het paard is.
Dan krijg je mensen die met een merrie en hengst dekken waar fokken echt gokken wordt.