ElCid, je hoeft niet op je tenen getrapt te zijn. Ik wil liever geen paint inderdaad, neemt niet weg dat ik benieuwd was naar zijn stockmaat. Daarom niet om deze merrie te dekken
ElCid
Geplaatst: 08-04-12 17:12
Ik ben niet beledigd hoor , daar is wel iets meer voor nodig !
Merrie is maar 1.43m... Wat toch echt wel te klein is voor mezelf.
ElCid
Geplaatst: 09-04-12 09:25
1.43 is vrij klein, maar het is altijd de vraag of fokken met een "grote" hengst ( boven de 1.50m) ook een groter veulen geeft! Daarbij zijn er bar weinig reining hengsten die boven de 1.50m komen ( die van mij wordt bijv. nogal eens "groot" genoemd en is 1.55m). Weet je hoe groot de ouders van de merrie zijn? Als het allemaal kleintjes zijn dan hou je kans op een kleiner veulen. Je moet dan echt wel zoeken naar een hengst doe groot vererft en waarvan de ouders/ voorouders liefst ook meer maat hebben.
Als voorbeeld; mijn hengst komt uit vrij "grote" ouders, allebei tussen de 1.50 en 1.60m, maar ook grotere voorouders en zijn 1e veulen is ook groot. Maar de moeder daarvan is ook ca. 1.55m. Vaak zal een veulen wel wat groter worden als de hengst meer maat heeft, maar niet altijd. Mijn 1e paard ( zelf gefokt) had een moeder van 1.43m, vader was 1.61m; paard is ca. 1.57m geworden. Maar moeder was eigenlijk een te klein gebleven paard! Maar een echte grote fokken ( boven de 1.50m) uit een kleine merrie, zeker wat de beperkte keuze in grotere hengsten betreft wordt wat lastiger!
Ik snap het probleem niet zo.. In de reining maakt het niet uit als je wat groot bent voor het paard.. Reiners zijn nu eenmaal klein. En de maat van de vader zegt idd niks over de maat van de nakomeling. Het is geen rekensom van optellen en delen door 2 natuurlijk :p
Ik ken grote paarden die uit 2 kleine ouders komen en andersom.
Het gaat denk ik meer om de bouw, benen en talent wat je wilt fokken dan puur op de maat toch?
ElCid
Geplaatst: 09-04-12 09:45
Kan me er wel iets bij voorstellen! Ik wilde ook perse geen paard van onder de 1.50m, maar ook niet groter dan 1.55m. Ik heb overigens ook wel eens kleinere reiners gereden, 1.48m; dat gaat goed genoeg maar wat groter vind ik toch prettiger ook omdat de gangen dan wat ruimer zijn en minder "pony- achtig". Dat reiners nu eenmaak klein zijn is maar beprekt waar, ik heb in Amerika toch aardig wat reiners van boven de 1.50 gezien die het prima doen. En eerlijk gezegd vind ik het ook geen gezicht als er een zware kerel van 1.85 op een pony van 1.45m zit , maar dat is mijn mening. Ik weet niet hoe lang TS is, maar 1.43m is echt een pony en als je daar dan met 1.75 o.i.d. op zit ..... zou mijn keus ook niet zijn en ik ben maar 1.70m.
Maar de kans dat je uit zo'n kleine merrie een paard van rond de 1.50m fokt is een hele grote gok.
Daarom vind ik dus niet rechtmatig om te zeggen dat het geen gezicht is, een kleiner paard met mensen van boven de 1.70.
Niemand schat haar ooit zo klein in als ik haar rij, pas als ze er naast staan zien ze dat.
Ik zou dus persoonlijk niet gaan fokken op, maat maat maat maat maat, maar op wat past er bij het papier, wat moet er verbeterd worden aan de merrie, en dat is dus niet alleen de maat..
Ik wil natuurlijk niet alleen gaan fokken op maat, maar ik voel me zelf echt te groot voor deze merrie (1.42m), ik vind haar echt te klein als ik er mee rij en krijg ook de opmerking dat ze te groot is van omstaanders. Dat je niet op maat kan fokken, weet ik ook wel natuurlijk. Maar als ik een hengst pak die ook maar 1.43 is dan lijkt de kans me veel groter dat het veulen klein blijft, dan dat ik kies voor een iets grotere hengst. Ik ga in elk geval even op zoek naar de stokmaat van de ouder van de merrie. Ik ben zelf bijna 1.75m. Essiedepressie; Ik vind het inderdaad niet storen, jij op jou merrie, ik zou haar ook niet zo klein geschat hebben. Maar ligt natuurlijk ook het paard, sommige paarden schat je groter en andere kleiner. Schat de grootte van het paard in mijn profiel maar eens.
In de reining gaat het inderdaad allemaal om kleine paarden en ik heb er ook geen problemen mee om zulke kleine paarden te rijden. Maar als mijn eigen paard, die ik toch graag een heel aantal jaar bij mij hou, wil ik graag een iets grotere. En is dat uiteindelijk niet zo, dan ga ik hem/haar daar ook niet voor verkopen, maar dan heb ik het op zen minst geprobeerd.
Essiedepressie; geef mij dan een hengst die de merrie haar papier aanvult. ik krijg van iedereen wel goede hengsten door vooral onder het motto 'vind ik een leuke beestje', maar nooit met een onderbouwing op basis van papier.
Vind ik een leuk beestje doe ik weinig mee, ik heb je gezegd dat ik de hengst van Gisela een goede keuze vind. Niet alleen omdat het een leuk beestje is, maar omdat het een waanzinnig werkwillig dier is, een gezond dier die het op zijn huidige leeftijd nog goed doet. Hij heeft bewezen wat hij in zijn mars heeft, hij heeft een goed lijf en een goede confirmatie en een fijne manier van bewegen.
Het is een hengst met een goed papier, wat ouder bloed hou ik van, 2 waanzinnig reiningbloedlijnen in 1 paard.
Ik zou zelf nooit kiezen voor een hengst die niets gepresteerd heeft, en wiens naam nietszeggend is. Uiteindelijk kan het altijd voorkomen dat je een veulen alsnog moet verkopen, als dat veulen een vader heeft als Peppy dun it chex is dat een stuk makkelijker dan als hij een naam heeft waar niemand ooit van gehoord heeft.
Je fokt voor jezelf, maar omstandigheden kunnen hier altijd verandering in brengen.
Als je voor maat gaat, is brady chex een goede optie, dit is een flink paard. Maar naar wat ik begrepen heb is de bloedlijn buenonic chex geen makkelijke bloedlijn. Als ik naar brady kijk zie ik dat niet, maar je hebt altijd uitzonderingen op de regel.
Uiteindelijk is dit je eigen keuze, en zul je je eigen gevoel moet volgen, maar als ik moest kiezen zou ik altijd gaan met het doel om uiteindelijk een goed reiningpaard te fokken en niet perse een groot reiningachtig paard...
Jaycee_
Geplaatst: 09-04-12 10:48
Stel dat je met een kleinere goeie hengst fokt en je krijgt een veulen van bvb 1m43. Of je fokt met een grote, minder goeie hengst en je krijgt een veulen van 1m48. Maakt die 5 cm dan echt een verschil? Kies gewoon een hengst die qua karakter, bouw en kwaliteiten jouw merrie aanvult
Tja ik begrijp ts wel, de kans op een grotere is nu eenmaal groter bij een grote hengst dan bij een kleinere. Daarnaast lijkt er voldoende keuze dus dan is er al helemaal geen reden om een kleinere te nemen. @ts heb je al een keuze, of top drieofzo kunnen maken? Ben heel nieuwsgierig!
Branca
Geplaatst: 09-04-12 11:38
Ik zou ook voor een 'groter fokkende' hengst gaan. Als je zelf wat groter bent, staat het niet alleen beter, maar is ook beter voor je paard. Daarbij is het ook een persoonlijke voorkeur. Bij western is het wat dat betreft wl lastiger met stokmaten zoeken... bij bijv kwpn'ers staat het er overal bij
Jaycee_
Geplaatst: 09-04-12 11:51
Persoonlijk zou ik liever een kleiner paard hebben. Ik ben nog geen 1m60 en heb paarden van 1m48-1m50. Ik zit dus met mijn benen vlak op de ribben. Op een kleiner paard (of bij iemand met langere benen) komen de benen lager en is het makkelijker om de rug van het paard rond te maken, vind ik (zie foto Essie)
Ik ga geen slechtere hengst kiezen omdat die kleiner is. Maar waarom geen goede grotere hengst kiezen, in plaats van een kleine goede hengst. Ik zou me niet laten tegenhouden door een kleine hengst, maar als er een grotere even goed in de smaak valt (papier, bouw,..) dan kies ik voor de grotere. Dat is al wat ik wil zeggen.
Smotz
Geplaatst: 09-04-12 12:26
Ik heb zelf een merrie van de hengst Brennas Cody (Benschop, Crazy Dutch Ranch). Heb Brennas gezien, stokmaat weet ik niet maar boven de 1.55 denk ik, oogt redelijk groot, en een reiner. Maar goed, mijn merrie is kleiner als paps en mams, terwijl de fokker juist een grotere hengst erbij had gezocht om een even grote opvolger van haar merrie te krijgen. Kwam er toch nog een kleine en rankere uit van 1.47stokmaat.
Kijk alleen eens naar Wimpy hoe groot hij is en hoe groot sommige merrie nakomelingen van hem zijn!
tasja006
Geplaatst: 28-04-12 23:33
hoi ik weet wel nog een met een tof kleurtje als extra een grullo hij heeft mooie bloedlijnen met hoog foundation gehalte en ook redelijk cutting gehalte hij is reining getraind en doet het zeer goed en staat ki ter dekking