Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:50

hollywood86 schreef:
Bij de NRHA (dé reiningorganisatie) is ze niet eens bekend, laat staan dat ze er ooit heeft gestart.
Geen idee hoe het bij de AQHA is, daar ben ik geen lid van.


Je kunt haar blijkbaar niet vinden omdat haar naam Pavo Goldn Isabella is.

Even opgezocht: ze heeft 0.5 AQHA youth punt en 166 dollar NRHA earnings. (2002)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:07

ElCid schreef:
Wat maakt dat uit, wat het dier wel/ niet gepresteerd heeft ?????????
TS wil een veulen voor eigen gebruik fokken en misschien niet eens een Quarter! Belangrijker is dat het paard weer helemaal de oude wordt ( geestelijk en lichamelijk) en een leuk veulen produceert.

Het is al triest genoeg dat ze slecht behandeld is, misschien wel omdat er iemand was die vond dat ze moest gaan presteren, maar dat verkeerd heeft aangepakt of zich verkeken heeft op het talent van het dier ( of talent van de ruiter :o ).

TS; gewoon doen wat je wil, de hengst erbij zoeken die jou aanspreekt en een veulen fokken wat jou past. Ik ben benieuwd :j


Het maakt volgens mij wel degelijk uit wat de merrie gepresteerd heeft. Bij het fokken zijn er 4 belangrijke aspecten om te bepalen of een paard voldoet om voort te planten. De volgorde is willekeurig, belang van elk aspect ifv doel van het fokprogramma.
- Karakter/trainbaarheid
- Prestaties
- Bouw
- Afstamming

Bij de laatste 2 punten plaats ik vraagtekens. Het papier van de merrie heeft verder terug wel wat grote namen, maar dichterbij is er niks speciaal. Ik ben ook niet zo'n fan van haar bouw. Beetje grof voor een merrie, geen aansprekend hoofd, lendenen lijken nogal zwak, benen lijken mij ook niet 100%. Het feit dat ze ook niet meer bereden kan worden op relatief jonge leeftijd (en haar manier van staan mij op pijn lijkt te wijzen) is ook een alarmbel. Dan blijft er enkel nog prestaties en karakter over. Tot op Europees niveau gelopen lijkt mij gezien de beperkte NRHA earnings en dat halve AQHA youth punt ook een beetje overdreven. Dus ja.
Veulen is niet voor eigen gebruik maar voor de verkoop, door topic starter zelf gepost.
Belangrijk is inderdaad dat het paard zich goed voelt, een veulen krijgen is daarvoor niet belangrijk en staat daar compleet los van. De markt ligt plat en de merrie is niet van dusdanig niveau dat het ras er onder zal leiden als ze zich niet (meer) voortplant. En als onze mening ongewenst is moet men hier geen raad komen vragen, simpel. De topic starter geeft trouwens aan dat ze geen grote investering wil doen mbt de hengst. Dus een middelmatige merrie gaan laten bestijgen door een middelmatige hengst, wat is daar de meerwaarde van?
Waarom wil je zo graag dat de TS gaat fokken met deze merrie? Je lijkt meer overtuigd van het belang ervan dan zijzelf.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:50

@Callisto04 Bedankt voor je reactie, de reden dat we er niet meer mee kunnen rijden is de verwaarlozing van de afgelopen jaren. Merrie heeft jaren in het stof gestaan waardoor de luchtwegen niet goed meer functioneren voor het rijden, de dierenarts heeft haar van top tot teen nagekeken en een veulen fokken zou nog wel kunnen. Het klopt dat ze misschien wat ongelukkig staat, foto's zijn op een pad met stenen genomen (merrie loopt/staat wat gevoelig want we hebben de ijzers eronderuit gehaald, ze staat toch 24/7 op de wei, loopt verder helemaal rad)
Haar geschiedenis is mij verteld door de eerste eigenaar. De laatste jaren kende ik de merrie wel maar was zij van iemand die haar niet wilde verkopen maar er ook niks meer mee deed (zonde want de merrie ging hard achteruit)
De tips over de verkoopbaarheid heb ik ter harte genomen. Ik begrijp dat de kansen in de markt slecht zijn en het papier niet voldoende is voor verkoop.
Via ElCid begreep ik dat ik ook een paard zou kunnen fokken voor eigen gebruik. Deze opties ben ik nu aan het bekijken.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:02

Ik "ken" deze merrie uit het verleden als een gezond in elkaar stekend, hard werkend, eerlijk paard. Een ouderwets type Quarter idd, waar je het aandeel TB absoluut niet in terug ziet. De merrie heeft in de loop der jaren duidelijk ingeleverd qua lijf zo van de foto's te zien. Ze is maar heel korte tijd in de sport uitgebracht omdat ze daarna van eigenaar is veranderd. Het is dus niet duidelijk wat ze "had kunnen presteren" als ze er verder mee waren gegaan.

Maar dan nog. Zoals ik de merrie ken, is het helemaal geen verkeerde keus om met haar te fokken. Ik ben zelf ook erg "into" bloedlijnen, maar het is niet per definitie zo dat iedereen maar voor de hoogste regionen zou moeten fokken. Dan "produceer" je idd te dure paarden, die je aan de straatstenen niet kwijt raakt. Er zijn genoeg mensen die gewoon een degelijke, betrouwbare, veelzijdige en bovenal gezonde Quarter zoeken. Dan is het papier van ondergeschikt belang. En veel mensen zullen dit niet willen horen, maar het feit dat deze merrie een leuk kleurtje door kan geven maakt het ook extra interessant voor een eventuele verkoop :o .

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:53

mikolaiki schreef:
... de reden dat we er niet meer mee kunnen rijden is de verwaarlozing van de afgelopen jaren. Merrie heeft jaren in het stof gestaan waardoor de luchtwegen niet goed meer functioneren voor het rijden, de dierenarts heeft haar van top tot teen nagekeken en een veulen fokken zou nog wel kunnen.....

Die longen funktioneren niet alleen tijdens het rijden niet meer optimaal, maar doen dat 24/365 niet meer !!!
Als je er nu een veulen in stopt zal ze het de laatste maanden van de dracht bijzonder zwaar hebben omdat het veulen door zijn gewicht en ruimte het haar extra moeilijk gaat maken.
Denk daar dus niet té makkelijk over.
Ik heb ook een dergelijke merrie die als fokmerrie bedoeld was en heb gezien hoe zwaar die het heeft gehad. Reden voor mij om er niet meer mee te fokken.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:25

Mac, als je al de kosten optelt die eraan verbonden zijn kom je toch al snel aan een aardig bedrag, zelfs zonder een hoog dekgeld.
Scannen, vaccinaties voor de merrie, extra voer, dekgeld + evt transport van merrie/zaad + insemineren, vaccineren/bekappen veulen, ...
Bijkomend het risico voor de merrie, dat gezien haar fysieke conditie mogelijk hoger ligt dan bij een kerngezond paard.
En ja, misschien had ze het verder gebracht in de sport, misschien ook niet. Wie zal het zeggen?
Kleurtje is leuk ja.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:50

Gelukkig komen die tobiano's uit qhs niet te veel voor. Ik denk zelfs dat die op dit moment geen apha of aqha papieren zouden krijgen. Zou wel zonde zijn voor de fokker. Hier is er nog eentje:

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:02

Afbeelding

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:41

Ik zou toch maar niet te snel ermee gaan fokken als het niet voorjezelf is. Het gaat nu slecht met de paardenwereld.

Zeker nu ik lees dat je merrie niet in goede conditie en niet geheel gezond is.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:59

@DubbelDun Goed dat je het uitlegt maar ik ben daarover goed op de hoogte.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:27

Geld willen verdienen aan het fokken van paarden is idd een illusie. Als hobby kan het leuk zijn, als er niks fout gaat tijdens dracht of bevallnig.

Da's een wel héél klein fotootje Callisto :D . Hoe heet het dier, dan zoek ik hem/haar even op?

De witregel van het AQHA bestaat niet meer, dus een per ongelukke tobiano uit twee QH's zou gewoon regeistreerd worden als QH :-) .
APHA papieren krijgt zo'n dier iig niet (tenzij één van de ouders dubbel geregistreerd is), want daar geldt de "One Paint Parent Rule".

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:50

Sonnys Cool Sequel, Sonny Stallone x El Rebo Gal. Tobiano komt van El Rebo Gal waarschijnlijk. Foto is idd nogal klein, maar kreeg hem niet gepost in groter formaat.
In de regels over paarden met excessive white wordt enkel het overo patroon vernoemd, ik weet niet of de AQHA tobiano aanvaardt.

quote van rule book:
Breeders should be aware that the American Quarter Horse, while long recognized, identified and promoted as a solid-colored horse, can and does occasionally produce offspring with overo paint characteristics.
Such markings are uncharacteristic of the breed and are considered to be undesirable traits. The following notification shall be placed on registration certificates of horses exceeding these marking
limitations:

This horse has white markings designated under AQHA rules as an undesirable trait and uncharacteristic of the breed.”

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:03

Oh, dat wist ik niet, dat er specifiek OVERO vernoemd werd in het Rule Book. Dat is al een interessant statement op zich.

Geinig, die Sonnys Cool Sequel! In de allbreedpedigree staat zijn moeder vermeld als bay roan tobiano: http://www.allbreedpedigree.com/el+rebo+gal . Er staat ook een fotootje bij. Het feit dat ze bay roan is verklaart ook meteen waarom ze dat tobiano over het hoofd hebben gezien: het wit is "weggeduwd" en zo te zien beperkt tot 1 heel hoog been :-) . Ik vraag me dan wel af hoe dat dan bij háár voorouders er tussendoor is geglipt.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:19

@mac: wat bedoel je met 'het wit is weggeduwd' ??

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:19

Zwart als basiskleur heeft de neiging om wit naar de uiteinden te verdrijven of zorgt voor een minimalere uitdrukking van het wit.
Roan is ook een moeilijke kleur om vlekken mee te fokken; hoe of wat daarmee weet ik eigenlijk niet, maar roan bonten zijn vaak ook heel minimaal wit.
Vandaar mijn opmerking dat het niet vreemd is dat bij een bay (zwart + agouti) roan het wit alleen tot uitdrukking komt in een hoog wit been.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:27

Ah OK duidelijk :)