Gisela schreef:Dit hengstje is nog jong en er valt niet te zeggen hoe hij zich ontwikkelt, niet qua karakter, ook niet qua uiterlijk.
Een hengst voor de dekdienst moet aan een aantal zaken al standaard voldoen:
1. Uiterlijk van een hengst, dus mooie kop met dikke kaken, kleur, uitstraling, veel 'chrome', een goede bouw (doe eens mee met een halter show). En het liefst op 3 jaar rontgenologisch gekeurd.
2. Karakter van de hengst moet goed zijn, bereidwillig om de mens tot 'dienst' te zijn, makkelijk aan de hand en makkelijk onder het zadel.
3. Pedigree: heel belangrijk, voegt hij wat toe aan het ras, zijn de ouders alle 2 presterende EN prestatieproducerende ouderdieren.
4. Prestatie van de hengst onder het zadel.
Bij dit paardje kun je hooguit iets zeggen over zijn papier en over zijn kleur. Het is een vos en mensen dekken niet graag met een vos (behalve wanneer we het hebben over een wereldkampioen of als ze iets 'specifieks' zoeken dat je paard toevallig wel heeft).
Zijn papier is niet om van onder de indruk te zijn.
Ik ga je niet vertellen of je hem hengst moet laten of moet ruinen, daar kom je OF vanzelf achter omdat hij echt heel veel hengst gaat worden, OF hij blijft heel braaf en je houdt hem hengst, da's maar net wat je zelf wilt. Jouw paard, jouw beslissing.
Groetjes, Gisela
kijk hier heb ik wat aan duidelijk geschreven zonder poes pas dank je wel
ga toch even google voor de vruchtbaarheid bij een hengst want wil wel graag bij de tijd blijven
Hij was echt heel gemakkelijk in de omgang en alleen omdat hij zo groot was kon je er geen beginner op zetten, maar qua gedrag had het goed gekunt.
en heb ik hem meteen laten castreren. In de omgang naar mensen is hij echt een ruin, en onder het zadel ook.