[WN] nakomeling van Smart Like Merada!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:03

MidnightPSan schreef:
Voor als je niet weet wie de ouders zijn,
Wednesday, June 3, 2009
Did you get her a fake ID and a new SSN too?

I've frequently extolled the benefits of buying a horse with registration papers from a major breed registry, one of which is the opportunity to know your animal's genetic history. You know if there are any genetic defects the horse is afflicted with or at risk of passing on and you know the bloodlines so that if you choose to breed, you can make a good decision. You can verify the parentage via DNA so that you know you got what you paid for and nobody switched papers on you.

Sometimes, however, a registered horse suddenly becomes a mystery horse because the seller is trying to cover something up. A breeder whose stallion produces a high percentage of parrot mouthed foals may dump those foals at an auction with no papers, for example, in order to cover up her stallion's flaw. Or a stolen horse may be auctioned without papers to decrease the odds that he will ever be found again. In today's case, we have a mare selling without papers to mask her HYPP positive status.

Blog on HYPP if you don't know what it is.

In August 2007, I blogged about a "sport horse" breeder selling a HYPP N/H AQHA mare. She admitted the mare was N/H in her ad but claimed she was "asymptomatic." I pointed out all the problems with that argument - there's really no such thing, plus she was breeding her to a Clydesdale to create more potentially HYPP positive ticking time bomb grade horses. 'Cause the only thing more fun to deal with than a halter-type QH having a seizure on the ground is a part-Clydesdale doing the same!

Now this same mare is being marketed as a beginner safe trail horse. I don't know about you, but I do not want to put a beginner on a trail horse who may fall over without warning. Hell, I do not want to get on that myself!

The ad states "Not registered due to her color, though she is 100% QH; no papers will be provided, no registration possibility whatsoever." Oooh, nice try on the lying! It is true that in 2001, the year this mare was foaled, perlinos were not yet eligible for AQHA registration (that started in 2003 - prior to that, they had to be registered with APHA). But what Sheila the Sleazy Seller is really trying to hide is the mare's HYPP N/H status.

In fact, she is so determined to do so that she has invented a whole new pedigree for the mare - one that has no cross to Impressive and could not possibly result in a HYPP positive horse! According to her Craigslist ad "papers are not available now or ever." Of course not! Sleazy Sheila probably already burned the evidence.

As I frequently note, I do not make people put these things on the Internet! Compare the pictures between my original blog entry and the EquineNow ad - that is indisputably the same mare. It's the same seller. Only now, two years later, the bloodlines are different and the papers have gone poof? What a crock! If you can't sell them with their flaws, just lie about them - problem solved!

This is the sort of thing that makes honest horse breeders and sellers tear their hair out. Some poor beginner family is gonna buy this mare. And maybe they will get lucky and the mare will remain asymptomatic. Or maybe they will wind up having an experience like this one described on Bringing Light To HYPP:

"On Saturday, July 19th of this year I found myself in the back of an ambulance with my daughter in a neck brace strapped to a board. What possibly could have gone wrong to cause her horse to behave in such a manner. She was loping slowly, Dottie's head dropped suddenly and she seemed to "suck back" to try to stop herself. The local website reports "It was the worst crash I'd ever seen" and "the helmet saved her life". Thankfully, my daughter's neck was not broken. She fractured her shoulder in two places and had a cut inside her mouth down to the jaw bone. A sort of explosion in her mouth from the impact. The next few days were a series of doctors appointments. Orthopedic surgeon first. Oral surgeon next. We were told she needed oral surgery to repair the cut in her mouth."

The owners soon learned that Dottie was HYPP N/H. Her first attack put her young rider in the hospital. Dottie was eighteen years old and to the best of everyone's knowledge, had never had a previous attack. There is no such thing as asymptomatic...there are horses who have not had an attack YET.

Now, Sheila, it was one thing to sell a HYPP N/H mare in foal, like you were trying to do two years ago. That was merely a sign that you were yet another irresponsible breeder who was knowingly perpetuating a potentially fatal disease. But falsifying the pedigree and lying about a known HYPP status is a whole different thing, and if that mare's next owner winds up hurt or dead, you're going to have a lot of explaining to do. You can bet I've screen capped the evidence.

dit is allemaal in het engels, en we leven in nederland en ik kan dit niet letterlijk vertalen, zo goed ben ik nou ook weer niet in mijn engels :P

thillie

Re: nakomeling van Smart Like Merada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:14

je hebt helemaal gelijk sjoukje zolang jij maar blij bent met jou knollie toch.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:14

zeker niet.
maar als ik het goed heb, heb jezelf dit topic gestart, met de gedachte dat genoemde hengst de vader van je paardje is.en je wilde meer info.nu weet je iig geval dat ie de vader niet kan zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:41

sjoukje: wat het volgens mij uitmaakt (als ik jou was) is dat ze je hebben belazerd! ik snap niet hoe je dat zo snel van je af kan laten vallen.... waarschijnlijk hebben ze je meer laten betalen voor dat paardje vanwege 'de vader', ik zou me toch flink gen**it voelen als ik jou was hoor....

maar: wat is internet toch een mooi medium, als je kijkt waar je hier nu achterkomt.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:46

Ze heeft wel "'haar''gelijk,er zijn wel meer dingen waar wij over nadenken, maar als je alles zegt wat je denkt, worden mensen boos of je heb zo maar een mod op je kop.
Als ze de mogelijke problemen niet WILLEN weten dan kan je beter je vingers van je PC af houden.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:58

het is natuurlijk altijd mooi om meer te weten te komen over wie de ouders wel of niet zijn, maar ik heb dit topic niet gestart om te weten te komen wie nou zijn echte vader is, mij is gewoon verteld dat dit de vader is, en als ik niet had geweten wie zijn vader is had ik ook geen topic in de fokkerij hoeven starten. nu gaat dit topic over dat het de vader niet kan zijn enzz.. en het gaat nog steeds om het paard zelf en niet om wie de vader nou wel of niet is, het gaat om te nakomeling!
en zoveel heb ik niet voor dit ras betaald want het is en blijft namelijk een quarab en hij heeft me nog geen €3000 gekost + een goed zadel en dat vind ik niet veel voor een quarab! of wel?
Laatst bijgewerkt door sjoukjuuh op 15-06-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:01

spicegirl schreef:
zeker niet.
maar als ik het goed heb, heb jezelf dit topic gestart, met de gedachte dat genoemde hengst de vader van je paardje is.en je wilde meer info.nu weet je iig geval dat ie de vader niet kan zijn.

volgens mij staat er nergens bij haar opening dat ze verdere info wilde hebben.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:02

Als het al een quarab is.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:05

ik wou gewoon reacties over wat jullie van mn nieuwe aanwinst vonden..

ik had eerst een topic geopent bij WN ITP maar omdat het niet ging over dat ik het paard reed of wat ook hebben ze het verplaatst naar ITP maar daar wordt er bijna niet op gereageert omdat het toch om een western paardje gaat met westernzadel er boven op,
en toen kwam mijn buurmeisje met de tip het in de fokkerij te zetten met als titel nakomeling van smart like merada! had ik toen geweten dat hij de vader helemaal niet kan zijn dan had ik dit topic toch nooit kunnen openen.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:06

MidnightPSan schreef:
Als het al een quarab is.

het lijkt me in elk geval geen tinker :P

en ook al zou het geen quarab zijn ben ik nog blij met dit paard
ik heb een mooi en leuk paardje gekocht voor niet veel geld vind ik zelf er zijn duurdere paarden die ook geen papieren en geen goede ouders hebben of wat ook en die er soms helemaal niet uitzien en al helemaal niks kunnen, :D

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:12

Laatst bijgewerkt door Berdien op 17-06-09 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enorm lange link aangepast

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:17

Ik heb voor een volle quarter minder betaald, met volle papieren dus ik vind t wel veel voor een (mogelijk) quarab zonder papieren
Maar als jij erblij mee bent....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:19

sjoukjuuh schreef:
eeft me nog geen €3000 gekost + een goed zadel en dat vind ik niet veel voor een quarab! of wel?

Voor een quarab vind ik dat eigenlijk best veel, zeker als ie nog niks op shows heeft gedaan en waar de vader dus onbekend van is :o

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:25

Pienb schreef:
Ik heb voor een volle quarter minder betaald, met volle papieren dus ik vind t wel veel voor een (mogelijk) quarab zonder papieren
Maar als jij erblij mee bent....

ach nou ja ik heb in elk geval een leuk paardje en idd als ik er blij mee ben dan is er verder geen probleem toch?
maar ik vind dat je er soms ook wel tegen aan moet lopen,
je komt niet elke dag een goed goedkoop paard tegen met goede papieren enzz...
en aangezien ik nooit ergens tegen aanloop moet je soms maar gewoon risicos nemen anders kun je wachten tot weet ik wanneer,
ik ben al lang blij dat ik er weer een leuk paardje bij heb :D en ook al heeft het me meer gekost dan dat het kon kosten jammer dan ik heb er in elk geval wel een leuk paardje voor gekregen vind ik *D

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:34

ik heb de vorige eigenaren van jack gevraagd hoe dat nou zat met zijn vader en dit heb ik gevraagd:

ik heb een vraagje wie is nou de vader van jack?
want ik heb gehoord dat smart like merada helemaal geen veulens kan verwekken,
hoe zit dat?

ze antwoordde:

ja dat verhaal heb ik ook wel eens gehoord.. ik heb jack's moeder destijds bij willem mol gebracht, toenmalig eigenaar van merada, om haar te laten dekken. ik heb daar zelfs een getekend bewijs van hem van gekregen. dus ik ga er van uit dat dat gewoon zo is gegaan.

ik heb weer terug gestuurd:

oke, maar als hij dus helemaal niet kan dekken hoe kan daar dan een veulen uit ontstaan dat bestaat dan toch niet?

dus dan zou het toch wel zo moeten zijn? tenzij willem mol heeft geknoeit met het getekende bewijs.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:55

Ik ben blij dat je er over na denkt, veel lol met je paard hebben in de toekomst.
Ik snap alleen niet waar om er dan geen papieren bij het veulen van merada zijn, anders dan ''een getekend bewijs''

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:43

Zijn er eigenblijk wel Quarter/Paint veulens van Merada geregistreerd ??

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:59

haha had je gewild dat het een tinker was!

maare oke vind het jammer dat er niemand zegt leuk paardje ofzo want daar gaat het toch om, ik ben met sjoukje mee geweest om het paardje te bekijken. Wat ik ook al raar vond is dat er geen Quarab papier bij zat. Toen hij kwam kreeg sjoukje wel een kopie van het papier van de vader `ofzo`
T is in ieder geval heel duidelijk dat het echt een kruising arabier x Quarter is.
hij is heel bespierd al van zichzelf, als hij opgewonden is is het een arabier, en hij heeft behoorlijke kaken ( zie je niet echt op de foto)
In het echt is hij veel mooier, en ach hij is lief, leuk, aardig wie de vader dan is.. dat weet je als je een kruising koopt, en een leuke quarter voor die prijs vind je ook niet snel wees nou eerlijk. Of ze mankeren wel weer wat.
mooi maatje voor sjoukje hij is 1.44m

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:06

nou emma ik ben het weer eens helemaal met je eens haha :D
het is idd een leuk paardje en een mooi maatje voor mij,
en dat rijmt ook nog *D

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:26

Ik hoop ook dat je gewoon heel veel plezier hebt met Jack en dat hij is wat je zoekt in een paard. Die man met z'n getekend bewijs......bewijst dus niets. Ik heb Jack daar als jaarling gezien en wist toen al hoe het zat. Ik heb het de vorige eigenaars van Jack ook verteld toen ik daar wegging. Zij hebben er niets mee gedaan maar het doet er verder niets aan af of Jack een leuk paard is. Hij ziet er goed uit en ik hoop dat je ver komt met hem.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:18

EmmaK schreef:
haha had je gewild dat het een tinker was!

maare oke vind het jammer dat er niemand zegt leuk paardje ofzo want daar gaat het toch om

Ja dat vond ik ook al, dus heb ik op blz 1 al gezegd dat ik hem leuk vond. :D

En op zich doet de vader er ook inderdaad niet zo veel toe, als je om je paard geeft en plezier met hem hebt (behalve dan dat je misschien te veel hebt betaald).

MAARR wat dus een probleem kan zijn, volgens dat stuk in het Engels, is dar er soms quarters worden verkocht zonder papieren, omdat ze drager zijn van een gevaarlijke ziekte, HYPP, wat kennelijk lijkt op epilepsie. Die eigenaren willen dus geld vangen voor een mogelijk levensgevaarlijk paard (je paard zal maar in volle galop een epileptische aanval krijgen....). Door hem zonder papieren te verkopen kom je er nl niet achter dat dat paard die ziekte zou kunnen hebben.

Hoogst waarschijnlijk maakt het dus allemaal weinig uit, dat je paard geen papieren heeft en dat er iets raars is met z'n vader...behalve als iemand op die manier die ziekte heeft geprobeerd te verdoezelen!

Lang verhaal, sorry! Maar ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is waarom sommigen hier zo'n punt van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:29

Lijkt mij heel stug als paard vd ts Hypp heeft...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:32

Er is meer dan alleen hypp.....

Maar hoe dan ook, het is en blijft een heel vaag verhaal en in mijn ogen te duur paard en dat vind ik jammer voor ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:35

Dat klopt Pien, de 'vader' smart like merada zou bijv HERDA kunnen dragen. Maar, aangezien de moeder een arabier is heeft het paard iig geen HERDA die H/H is. Zo zijn er nog een paar van dat soort quarterziektes, maar het kan ook gewoon (en dat lijkt met het meest logisch) dat ze gewoon een gezonde quarab wilde fokken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:42

Zonder papieren e onbekende vader is het in mijn boekje geen quarab maar een (goed uitgepakte) mix