[WN] Reining of pleasurehengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:04

wat ik erg opvallend vind is dat in nederland de term 'allarounder' vaak wordt gebruikt voor paarden die onbekende of wisselende (vader pleasure moeder reining bv) papieren heeft.

dit terwijl het echte 'allaround' juist een heeeeeeel goed paard nodig heeft!
als jij met je paard goed pleasure, goed hunter, goed halter, goed trail, goed westenr riding enz enz enz wilt doen (wat dus allaround is) is dat heeeel wat anders dan iets wat niet goed gefokt is.... dat noem ik 'vrijetijdsbreeding' ipv allaround.....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:27

@ pienb- jij zegt beter wat ik bedoelde... ( ben niet zo goed gebekt :x )

Anoniem

Re: Reining of pleasurehengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:30

Tja Pien. Stel, je zet een paard op internet. Welke tekst staat beter?

"Te Koop: Quarter, goede allrounder, doet in alle onderdelen leuk mee.

of

''Te koop: Quarter, leuk voor de lage sport en recreatie.

Ik heb het idee dat de eerste 'advertentie' meer (positieve) aandacht trekt.

Ontopic: Ik zou met een dergelijke merrie iig een bekende hengst nemen. Dan zit de vaderlijn iig goed. Ik zou als ik de merrie zie eerder een reininghengst dan een pleasurehengst nemen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:35

als ik zo'n paard zie met de term 'goede allarounder' ben ik al weg omdat dan duidelijk is voor mij de eigenaren geen idee hebben en het paard dus overwaarderen :-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:36

maar wat is de waarheid?? staat mss leuker in de advertentie, maar dan is het niet perse waar...
en als het geen topreiner is, wil niet zeggen dat ie dan gelijk in de laagste klasse zit.toppaarden fokken zit er met zo'n merrie wss toch niet in.mss wel haalbaar, maar een groot gedeelte ligt aan de ruiter waar ie terecht komt.als rieky en ik allebei de helft van een tweeling kopen, komt ie bij haar aan de top, en bij mij niet. zo simpel is het. en topruiters kopen bij topfokkers, niet bij een particulier die het wel eens willen proberen.maar een paard die niet geschikt is voor rieky, is niet afgeschreven!
je kan er altijd een leuke non-pro of amateur paardje van hebben!!
dus je hoeft geen advertentie te zetten voor een recreatie paard, maar ook geen prijs vragen van een topper.
gewoon een leuk paardje, voor de niet-professional.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:40

Als amateur westernruiter die toch in de top wil meedoen, kom je er met het paard dat jij beschrijft ook niet. Leuk amateurpaardje.... gut, hoe vaak heb ik die term al voorbij horen komen. Tegenwoordig, als een amateurruiter een beetje wil meedoen in de westrijd, ongeacht welke discipline, moet die amateurruiter toch al een heel kwalitatief goed paard hebben. (Is mijn bescheiden mening.)

Groetjes, Gisela

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:43

dat ben ik zeker met je eens! maar dat haalt wel het niveau lekker omhoog....
veel amateurs rijden op vml. pro-paarden.eigenlijk niet eerlijk.
maar tussen een pro-paard en een boshobbelaar zit toch ook wel een middenweg!
mensen die net willen starten, wat meer in hun mars willen hebbend als een niet -Q/P/A. en het geld niet hebben voor een prof-paardje.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:53

Gisela: mee eens.
al die pro paarden zijn toch uiteindelijk ook van amateuren en worden vaak gelijktijdig amateur geshowt?

kwaliteit proef/paard zit niet in open/amateur. zelfs kwaliteit ruiter niet.
ik ken amateurs die vele malen beter rijden dan bepaalde open ruiters hoor....
enige verschil tussen die 2 is je beroep...

bij de NRHA zie je vaak hogere socres bij nonpro dan bij de pro

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:57

het grote verschil is geld!
beschikking krijgen over een paard met talent, en de hulp, en de faciliteiten......
als amateur heb je dat meestal niet. plus het tijdgebrek omdat je een echte baan hebt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:59

en wie denk je dat die paarden kopen die openruiters voorstellen? dat zijn toch ook amateurs?
(alleen toevallig met een grotere budget :-))

en dat is ook wat deze sport een geldsport maakt.
om echt goed te presteren heb je een goed paard nodig en die zijn duur.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:53

Spicegirl: ik heb ook nooit gezegd dat ik uit deze merrie toppaarden wil fokken. Ik weet zelf ook wel dat dat niet haalbaar is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:40

Pienb schreef:
wat ik erg opvallend vind is dat in nederland de term 'allarounder' vaak wordt gebruikt voor paarden die onbekende of wisselende (vader pleasure moeder reining bv) papieren heeft.

dit terwijl het echte 'allaround' juist een heeeeeeel goed paard nodig heeft!
als jij met je paard goed pleasure, goed hunter, goed halter, goed trail, goed westenr riding enz enz enz wilt doen (wat dus allaround is) is dat heeeel wat anders dan iets wat niet goed gefokt is....

Eens. Serieuze wedstrijdruiters gaan daarom denk ik ook niet snel voor "vlees noch vis" en dat krijg je toch al snel als je verschillende disciplines gaat combineren in de bloedlijnen van een paard.
Aan de andere kant zijn er ook zat mensen die "gewoon" een gezond, leuk, braaf paard zoeken en daar best wat geld voor over hebben (omdat het vinden daarvan nog niet zo'n makkelijke opgave is!). Daar is toch ook helemaal niks mis mee?

Jammer dat Magic Power Special je niet aanspreekt Jaycee_ maar er zijn vast nog wel andere allrounders die dat wel doen.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:14

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:52

Er wordt heel veel heen en weer geroepen over "allrounder" meer bij de discipline blijven enz enz . Maar ik hoor niemand over hoe deze merrie kwa bouw inelkaar steekt.
Is het een echt Halter type? Of meer een Hunter type?
Wat wil ik aan mijn merrie verbeterd zien in haar veulen is de vraag die je je zou moeten stellen. Wat moet ik er bij zetten kwa hengst om het type Quarter te fokken wat ik voor ogen heb.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:21

als je het veulen zelf houd, is dat van belang. dit veulen is voor de verkoop. dan moet je fokken, wat goed in de markt ligt.
halter is vaak zwaar, maar goed gebouwd. bij reiningpaarden word niet zo nauw naar de bouw gekeken, meer naar de prestaties.dus zal je de merrie niet zo gauw verbeteren...(qua bouw dan)
maar een correct veulen is eerste vereiste!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:56

@TS: misschien een ander insteek voor deze merrie en ze zo voor recreatie/lagere amateur toch een aantrekkelijk veulen kan maken;.
Waarom fok je met haar niet op kleur? (of probeert het iig.)

De merrie is bay ,zie ik.......misschien juist een buckskin, zwarte , grullo, cremello/perlino hengst!?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:21

Ik zou toch meer voor een perform hengst gaan ipv een halter hengst. Als je het paard niet zelf wilt houden is de markt denk ik toch meer gericht op paarden waar mee gereden wordt. Een van de grootste problemen van halterpaarden is toch dat ze minder goed bewegen door al die bespiering. Daarom heeft de AQHA ook de klasse Performance Halter in het leven geroepen waar paarden eerst performance ROM moeten hebben behaald alvorens ze halter kunnen meedoen. Puur er opgericht dat halter paarden weer atletischer gefokt worden.

Bij reining paarden wordt zeer zeker naar de bouw gekeken. Zo zegt bv. reining ruiter Bob Loomis in een duits interview:
Loomis schreef:
Auch sehr wichtig ist für mich, damit ein Pferd die Athletik mitbringen kann ein korrektes Trapez und gute Knochen. Seine Schulter und Hinterhand sollten die gleiche Länge haben und die Unterline doppelt so lang sein wie dieses Maß. Gute Pferde haben dieses korrekte Skelett.

Een slecht gebouwd reining paard kan nooit de top prestaties leveren die gevraagd worden.

Kleur is leuk maar ondergeschikt aan een goede bouw, karakter en gezondheid. Kleur is zegmaar de slagroom op het toetje ;)

Ik zou toch meer richting een goede pleasure/horsemanship of reining hengst gaan en niet halter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:29

halter stond ook niet bij de opties... ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:55

Ik wil niet op kleur fokken, kleur maakt voor mij echt niks uit. Ik fok liever op bouw, prestaties en pedigree.
Mijn merrie is niet overbespierd zoals vele halterpaarden dat wel zijn (ze is dan ook niet zuiver halter).
Nogmaals: Waarom heeft iedereen het steeds over topsportpaarden? Het is echt niet de bedoeling een futurityprospect met haar te fokken hoor ;)
Ik ga voor een (reining)hengst die compacter en atletischer is qua bouw.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:21

spreekt bob loomis duits? :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:59

in duitsland spreekt iedereen duits! :D

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:09

Jaycee_ schreef:
Ik wil niet op kleur fokken, kleur maakt voor mij echt niks uit. Ik fok liever op bouw, prestaties en pedigree.

Als het verkoopbaar moet zijn, ook al is het "een saaie sorrel" , dan moet het van 2 kanten super performance/bekend zijn, anders verkoop je niet, zeker niet in deze tijd met de recessie. Voor jou merrie zou je idd beter voor "het oog wilt ook wat" gaan, wat juist zo bij recreatie/lagere amateurs ECHT WEL mee telt! :j ......en je fokt dit veulen toch voor de verkoop? Zorg dus dat het verkoopbaar is, en ja, helaas kan het dan zijn dat je je principes iets los moet laten. Daarnaast hoeft een paard met een populair kleurtje niet perse slecht gebouwd zijn enz.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:18

vanes heeft gelijk :j
ik weet dat een goed paard geen kleur heeft.
maar een leuk kleurtje verkoopt altijd!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:24

Absoluut!
En kleur sells... Maar iedereen zn eige voorkeur....
Ik vind bv palomino en buckskin helemaal niks.
Maar, ben helemaal fan van blue en bay roan! En een echte mooie grullo heb ik ook altijd al gewild.

Als een paard zo'n kleurtje heeft is dat voor mij al direct een + en reden om eens verder te kijken

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:10

Ik heb nooit moeite hoeven te doen om de populaire kleurtjes te verkopen (mindere en betere pedigrees) , zelfs paarden die niet te koop stonden met een :9 -kleurtje, kreeg ik gewoon een bod op. Dus prachtig al die principes die hier opgeschreven worden, maar zo werkt het niet op de "markt". Dus als ik naar jou merrie's pedigree kijk , kan je er maar beter voor zorgen dat er een flinke toef slagroom op zit! ;) :D