[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinG

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:46

YES!!! We hebben net de test binnen van UC Davis, onze Smart Little Playgun is HERDA N/N!

We hebben onlangs een geval van Herda van dichtbij meegemaakt, wat een ellende! Het is een kwestie van tijd, want de pyramide wordt steeds breder van onder en vroeger of later krijgt iedere fokker er mee te maken.

We hebben al een paar tweejarigen, een paar jaarlingen en een paar veulens van Smart Little Playgun lopen en het was altijd een beetje ver van ons bed, dat herda. Totdat je een keer ziet wat HERDA is en staat dat bed ineens heel dicht bij!

Nu weten we dat zijn nakomelingen het in elk geval niet zelf zullen hebben!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:58

Gefeliciteerd !!
KarinG schreef:
Nu weten we dat zijn nakomelingen het in elk geval niet zelf zullen hebben!
Iig niet van vaderskant ;) en daarmee zul je dus idd geen herhaling van je ervaring hoeven mee te maken.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:03

Het kan me voorstellen als een dergelijke ervaring zo dichtbij komt, je zo snel mogelijk zelf wilt toetsen of ook jijzelf met fokproducten hetzelfde risico loopt, en het zal ongetwijfeld een grote opluchting zijn dat jullie hengst HERDA-vrij is, KarinG!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:04

karin en tjeerd.............. GEFELICITEERD.
dat rijmt :D

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:05

oke , ik denk dat het toch wel belangrijk is dat ik mijn verhaal hier vertel.

vorig jaar waren wij heel gelukkig met de geboorte van onze kleine Babybel
moeder Belle en vader Egger.
beide in mijn bezit.
babybel groeide voorspoedig op en werd verkocht aan een lesklant.
ze ging naar een de opfok in Friesland.
begin mei werden we door de opfok gebeld met de mededeling dat babybel symptomen van Herda vertoonde.
de eiganaresse en ik de volgende morgen meteen er naar toe, tja .... het was zonder test wel al duidelijk...... ;(
haren getrokken en opgestuurd. ruim een week later bericht...... Herda dus.
wat nu......
voor mezelf had ik in die wacht tijd me er al op voorbereid.
er moesten een aantal stappen ondernomen worden ,

1-egger. daar stond een dekking voor in de planning , maar die heb ik afgezegd, en we hebben besloten om hem te castreren. dat is woensdag gebeurd.
2- belle. die was gedekt, maar bleek net voor de uitslag niet drachtig te zijn, we hebben besloten om belle niet ovenieuw te laten dekken.
( we moesten eerst alles even laten bezinken)
3- de koper. dat hebben we financieel voor beide partijen naar tevredenheid afgehandeld.
ze heeft inmiddels een nieuw paardje bij ons gekocht , volledig goedgekeurd klinisch en rontgenologisch.
4- babybel. die moest geeutaniseerd worden , dat kon gelukkig voor haar bij de opfok , op het land tussen haar vriendjes en vriendinnetjes. Bedankt hiervoor !

Ook ik wist bijna niets van Herda. alleen hier op Bokt kan ik er wat over vinden.
ook ben ik het in gesprekken met andere fokkers niet tegen gekomen.
dit jaar staat er een artikel over in de hensten special +:)+
hypp kende ik wel, herda niet,
vandaar dat ik het toch wel belangrijk vind dat ik dit verhaal hier schrijf.

en nu....... tja.......... het was een vreselijke maand, ik slaap nog steeds slecht, ben bang dat ik met de andere veulens ook fouten maak. (die zijn getest en zijn gezond), voel me schuldig, naar babybel, ben nu alles aan het lezen , en probeer nu zo goed mogelijk te fokken.
Laatst bijgewerkt door Jos op 17-06-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:11

@jos: heel knap dat je toch je verhaal wilt doen. En respect voor de genomen beslissingen.
Sterkte met de verwerking :(:)

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:23

@Jos
RESPECT +:)+
gelukkig zijn de andere veulens gezond

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:29

Jos, petje af voor hoe je alles hebt opgelost, zowel voor Babybel (ook al doet dat gruwelijk zeer), Eggertje, en alle anderen die je nu hebt laten testen maar vooral de manier waarop je alles hebt gedaan om je klant (die Babybel had gekocht) te helpen.

Zoals jouw verhaal, zijn er meer verhalen en ja lieve mensen, dus ook in Nederland!!! Het is geen 'ver van mijn bed show', het is soms veel dichterbij dan je denkt.

Karin, gefeliciteerd, goed dat je hebt laten testen.

Groetjes, Gisela

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:31

Jos, je had mij het hele verhaal rondom Babybel al verteld en al je gevoelens en twijfels op tafel gelegd, en ik ben er ook nog steeds diep van onder de indruk. Jouw verdrietige en bijzonder onverwachte ontmoeting met HERDA heeft er voor gezorgd dat ik een flink aantal stallen in de VS aan de tand heb gevoeld.
Eerder in dit topic werd gesteld dat de fokker op de hoogte moet zijn van de bestaande genetische defecten, maar eigenlijk vind ik dat wat zwartwit gesteld. Natuurlijk kan heel hard worden gezegd dat een fokker zich moet inlezen over ziektes, maar hoe reeel is dit wanneer je soms zelfs de naam van een ziekte/defect nog nooit hebt horen vallen?
Als ik op google zoek naar Quarter horse ziektes of erfelijke aandoeningen, is het enige wat ik tegenkom HYPP, OLWS en PSSM. Van de laatste had ik enkele maanden geleden ook nog nooit wat gehoord, maar spijtig genoeg word je door het bestaan van sommige ziektes geconfronteerd en leer je 'al doende'.
Het is misschien een riskante uitspraak van mijn kant, maar eigenlijk vind ik dat rassenverenigingen en media meer aandacht zouden moeten besteden aan afwijkingen en ziektes. Met name een rassenvereniging zal dieper in de materie zitten en vaker te maken krijgen met termen -met de bijbehorende symptomen- die aan fokkers kunnen worden geventileerd.
Dankzij Jos zijn mijn ogen geopend en zal ik mijn merrie ook zeker laten testen, maar om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik de noodzaak van een HERDA test had ingezien voordat ik zelf van zo dichtbij werd geconfronteerd met de ziekte. Heeft dit dan te maken met mijn eigen onwetendheid, gebrek aan kennis en verdieping in de ziektes? Feitelijk gezien wel, maar er moet iemand de 'klokkenluider' zijn en je moet best specifiek aan het zoeken gaan op internet (en andere talen beheersen... dat doet ook niet iedereen) om aan alle informatie te komen...

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:41

Karin & Tjeerd, van harte gefeliciteerd met deze uitslag....blij om te horen!

Ode aan Jos +:)+ goed dat je je verhaal doet en alle respect voor hoe je hiermee omgaat in je fokbeleid

Ik, als eigenaresse van Babybel en inmiddels les- en pensionklant bij Jos wil graag een ieder op het hart drukken toch echt te gaan testen en het belang in te zien van deze afschuwlijke aandoening. Het was een rottijd voor een ieder die dicht bij Babybel stond, op wat voor manier dan ook, een hoop verdriet en een grote impact, nog steeds, voor allemaal! Ook ik had er wel 's van gehoord, maar het was een "ver van je bed" verhaal.....helaas was niets minder waar en hebben we Babybel moeten laten euthaniseren, met alle dank aan Karin & Tjeerd! Voor hen het meeste verdriet, voor Jos slapeloze nachten en voor mij viel mijn toekomstdroom zo in ene weg. Ik prijs me gelukkig met zoveel lieve mensen om me heen en ik hoop dat dit verhaal vele mensen raakt en dat HERDA bespreekbaar wordt en dat dit vele mensen de ogen opent!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:12

Helaas moet men in sommige gevallen inderdaad door scha en schand wijs worden. Net wat Gera zegt, als alles met de mantel der liefde bedekt blijft kom je er alleen 'toevallig' achter of door héél veel lezen en internetten. En laten veel stalhouders dáár nou net geen tijd voor hebben.

Ik heb een vergelijkbare situatie mee gemaakt met het hele OLWS verhaal, gelukkig op tijd en vóór ik ging dekken, maar het idee over slechte informatie was het zelfde. Men wist wel dat er 'iets' was met fokken met Overo's, maar veel verder ging de info niet. Ik had mazzel veel op een US-forum te zitten waardoor ik meer wist en vooraf dus aan't inlezen ben gegaan. Niet voor niets ben ik daar destijds zo mee bezig geweest om het bekender te maken.

Maar ik ben het eens met Gera dat hier dus een taak voor de rasvereniging ligt. Ik heb een volledige site aan OLWS gewijdt, maar eigenlijk zou die hele info gewoon op de DPHC site moeten staan (voor wie mee leest, jullie mogen de site over nemen hoor).

En dat geldt dus voor HYPP net zo, ook daar is een site van, gemaakt door iemand die het eerst zelf aan den lijve moest ondervinden. Was ook niet nodig geweest als de rasverenigingen hun verantwoordelijkheden nemen hierin, want ook DIT hoort bij het ras en ook DIT hoort dús bij de informatievoorziening naar pontentiele geïnteresseerden toe.
Je wilt het ras verbeteren, ondersteunt het fokken, dan zul je ook moeten zorgen dat fokken op een verantwoorde manier kan.
Iets meer naar hondenrasverenigingen kijken, die over het algemeen meer en strengere voorwaarden hebben aan fokken, kan in mijn ogen helemaal geen kwaad. Zeg niet dat er fokregels moeten komen, maar fok advies is al heel wat en informatievoorziening zou een eerste vereiste moeten zijn.

Karin, Gefeliciteerd met de uitslag.
Jos, complimenten over de afhandeling en neem het jezelf niet te veel kwalijk, je hebt naar eer en geweten gehandeld met de info die je op dat moment beschikbaar had.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:03

Karin en Tjeerd van harte gefeliciteerd! Erg fijn om te weten dat jullie hem hebben laten testen en de uitslag oke is +:)+ Kunnen jullie tenminste verantwoord doorgaan met nog meer fijne paarden fokken zonder HERDA, succes!!

Jos: Hoe naar, verdrietig en erg het ook geweest is toch erg fijn en goed dat ook jij je verhaal hier wilde neerzetten! +:)+
Ik hoop dat met jullie verhaal over jullie prachtige Babybell idd andere paardenfokkers ook eens wakker worden die het nog steeds met een korrel zout nemen dat hele verhaal rond HERDA of testen te duur vinden enz...het hoeft niet meer voor te komen en met testen kunnen ze een hoop verdriet en lijden besparen voor zowel mens als paard!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:14

jeetej jos wat een heftig verhaal, eerlijk gezegd weet ik ookw einig over HERDA, wat 'fijn' dat jullie het zo goed opgepakt hebben en er mee in de openbaarheid treden
heel veel sterkte voor alle partijen..

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:28

Jos fijn dat je je verhaal doet, ik hoop dat er hier hierdoor meer mensen hun verantwoordelijkheid nemen en hun fokdieren laten testen. Idd MissPK, zo'n test kost niet veel en je voorkomt er enorm veel leed mee. Te veel mensen denken dat het wel voorbij hun stalletje gaat maar dat gebeurt helaas niet altijd met alle gevolgen van dien.

Het doet mij, en gelukkig meer mensen, enorm zeer als ik merk dat fokkers hun verantwoordelijkheid niet nakomen. Test die paarden toch die je voor de fokkerij gebruikt!!

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:36

ongeveer een jaar geleden wilde ik een quarter kopen en heb me kortstondig verdiept in de erfelijke aandoeningen bij quarters. De quarter die ik op het oog had, had o.a. Poco Bueno in de afstamming. Ik heb bij een Universiteit in de US (ik weet niet meer welke maar niet UC) de vraag over HERDA neergelegd. Ik heb via mail een kansberekening terug gekregen op basis van de gegevens in hun databank. Een onderzoeker die hier mee bezig was heeft me de gegevens persoonlijk gemailed. Het paard heb ik niet gekocht. BTW zij doen dit niet standaard maar ze waren toen zo vriendelijk een lekenvraag te beantwoorden.

Wat ik ook begrepen heb is dat HERDA vergelijkbaar is met het Ehlers-Danlos Syndroom bij mensen. Dit sydroom komt in gradaties voor. Waar ik nog geen antwoord op heb is of dit bij paarden ook in gradaties voor komt. Bij mensen heb je de variant ernstige littekenvorming door afwijkend bindweefsel maar ook de variant hypermobiliteit (ook afwijkend bindweefsel), en nog een aantal varianten. Ben wel benieuwd of daar meer over bekend is.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:06

Er zijn wel degelijk verschillende gradaties bij Herda. Gelukkig heeft een van mijn paarden de milde variant, hierbij heeft ze wel last van bindweefsel problemen maar niet van huid die los laat. Tot nu toe openbaart het zich alleen langs haar ruggengraat en hoewel het niet mooi is om te zien heeft ze er gelukkig GEEN last of pijn aan. Uiteraard wordt ze niet gereden.

Helaas zijn er paarden veel erger aan toe dan onze merrie en de laatste jaren is dat niet meer nodig als mensen maar hun fokdieren testen!

De vergelijking met het syndroom bij mensen gaat niet helemaal op, de menselijke variant geeft alleen een abnormaal rekkende huid, bij Herda heb je meer verschijnselen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:10

ik denk dat babybel we een ernstige vorm had
ze was net 1 jaar geworden . en had al een open plek die niet dicht ging
en in 3 weken tijd kwamen er al meer plekjes.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:17

Idd Jos denk dat je gelijk hebt. Zo erg had onze merrie het niet op die leeftijd.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:33

Ik vind het heel erg voor Jos dat het allemaal zo gelopen is en heb heel veel respect voor de moeilijke beslissingen die hij heeft moeten maken!!

Ik wist wel van het bestaan van Herda af maar schrok toch toen bleek dat mijn hengst 3x Poco Bueno achter zich had. Hij had op een gegeven moment een wond op zijn schouder die maar slecht genas. Ik heb hem toen gelijk laten testen en hij was gelukkig N/N. Het is dus wat anders geweest. Maar het is toch schrikken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:35

Het is niet alleen in de lijnen waar Poco Bueno in voorkomt. Het komt in meer lijnen voor! Je paard niet te laten testen omdat hij geen Poco Bueno in zijn stamboom heeft is heel kortzichtig!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:37

Oh oke, ik weet dus alleen van Poco Bueno en Doc O lena. Maar die komt ook van Poco Bueno.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 23:39

Kan iemand me vertellen hoe 'gevaarlijk'/risicovol het is om met een HERDA H/H (als dat in dit geval ook zo wordt uitgedrukt) paard te fokken? Ik begrijp namelijk uit je posts dat het in jouw geval om een merrie gaat Ods, maar je hebt je merries toch een paar jaar geleden laten dekken? Brengt een dracht dan geen extra gevaren met zich mee voor een dergelijk paard? Niet om iemand aan te vallen nogmaals, maar puur uit interesse.
Ik wist overigens ook niet dat HERDA in verschillende gradaties bestond. Er zullen dus ongetwijfeld HERDA merries als bijvoorbeeld recipient mare in kunnen worden gezet in de USA?

FindingJack schreef:
Oh oke, ik weet dus alleen van Poco Bueno en Doc O lena. Maar die komt ook van Poco Bueno.
Op de eerste pagina van dit topic staat een link naar een document waarin een aantal geteste hengsten die N/H zijn worden vermeld. Hieronder ook paarden zonder Poco Bueno in de bloedlijn!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:44

welke lijnen komt het dan nog meer voor cassidy?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:01

Klopt inderdaad Gera, mijn merrie, heeft één veulen gekregen. Haar veulen is hiermee automatisch een drager van Herda. Een drager, misschien ten overvloede maar wil het toch wel even melden, heeft nergens last van. Is gewoon te rijden en gebruiken en kan gewoon mee gefokt worden mist je maar een herda vrije hengst gebruikt.

Ik heb deze beslissing ook alleen kunnen maken omdat Snap, want om deze merrie gaat het, de milde variant van Herda heeft. Bij de zwaardere variant had ik het niet aangedurfd. Sterker nog, denk niet dat Snap er nog was geweest. Een beetje mazzel in de diepe ellende want het blijft verdrietig een paardje te hebben met zoveel potentie en wil maar er niets mee te kunnen doen.

Volgens mij gaan alle dragers terug naar Poco Bueno en zijn er geen andere lijnen die het 'dragen'.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:03

@Jos
95% gaat terug op Poco Bueno of zij volle broer Old Grand Dad
5% gaan terug op King en zijn voorouders - en King had bestwel veel kinderen...

@gera
'searching the net' heb ik deze merrie uit 1999 gevonden die in 2008 nog een veulen heeft had - lijkt mij duidelijk Herda
Afbeelding
het kan dus blijkbaar wel - die HP van deze Ranch bestaat inmiddels niet meer