[WN] Gez 2 a 3 quarter merrie voor dekking amber champagne hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:36

Moet wel eerst tijd hebben en maken hoor :o

Druk, druk, druk.

King ken je? Dat kleine zwart-witte monster? Die staat nu hier :+:
En dat witte monster met blauwe ogen wat bij Lies rondloopt in huis heb ik gefokt :=

Playty

Re: Gez 2 a 3 quarter merrie voor dekking amber champagne hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:43

Ja kingetje die ken ik lekker ding dat het is. zag net weer een foto van hem bij jou op de site.
Je bedoelt de kat denk ik.
Ik heb daar een paint staan ook met blauwe ogen dus ja van daar deze vraag.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:20

in maart dekken als ie in april 2 word... een maand maakt toch niet het verschil. en nee, het is geen show, maar er word wel geregistreerd dat ie als 2 -jarige gedekt heeft.
en of t verstandig is om een 2 jarige te dekken? ik zou ook nog een jaartje wachten, maar wie ben ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:41

Playty schreef:
@ Dubbeldun Ik zoe nu merrie om ze te kunnen tonen voor later.
Ik snap dat je merries zoekt om veulens bij te fokken om die te kunnen tonen voor later, maar wat voor soort merries zoek je dan ??
Wat je wilt is je hengst zijn voordelen uit laten komen in de veulens, maar dan zul je toch van een bepaald type merrie uit moeten gaan. Immers een veulen van een haltermerrie en jouw hengst zal een heel andere beeld gaan geven als het veulen van een pleasure-merrie en jouw hengst.
Als je nu elke merrie accepteerd kun je alleen maar appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:22

Dus eigenlijk heb je een jaarling waarmee je wil gaan dekken? Ik zou eerst nog een jaartje wachten zodat je ten minste een beetje kan gaan zien wat voor bouw hij krijgt. Dan kan je ook de merries uitzoeken die bij je hengst passen.

Is de hengst eigenlijk op HERDA getest?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:22

waar om zou je dat dan moeten doen niels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:24

Waarom zou je het niet testen? De test is er voor 50 dollar dus waarom zou je het niet doen?
Aangezien Poco Bueno in de bloedlijn zit is een test wel 'leuk' voor de merriehouders.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:35

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:42

net als niels vind ik het heel belangrijk dat hengsten getest worden.en rontgenologisch gekeurd.
gezondheid is belangrijker als prestatie, op zieke paarden kan niemand rijden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:16

MidnightPSan schreef:
ik bibber hier nog niet eens
Als het paard nu al onder het zadel is een er niets aan de hand is zou ik ook niet 'bibberen" :D , maar als ik met deze merrie zou willen fokken zou ik toch heel zeker willen weten dat minimaal één van de 2 HERDA-vrij is.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:56

juist, zie onderschrift(en PB)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:12

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 01:36

niels toch,poco bueno zit er alleen aan vaders kant ......
zeven generaties ver weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:20

Ik weet niet de moederskant (kan ik niet zien) maar zowel bij de vaderlijn van de vader en de moederlijn van de vader zit er Poco Bueno of king (volgens mij draagt king ook herda maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

Ik zou liever willen dat een hengst getest was, zeker als je bijv een merrie hebt die ook PB in zijn lijn heeft.
Waarom zou je niet testen? Als het een goede uitslag is kan je daar je hengst nog mee promoten, bij een slechte uitslag is het fijn om te weten voor de merriehouders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:28

Van King is nooit vastgesteld dat hij ook HERDA-veulens gegeven heeft en met de aantallen die hij gesired heeft zou dat dan toch echt wel moeten.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:37

In de moederlijn van Take Care zit het dus 3x

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:51

Vind het nog niet eens zo gek hoor om met een 2-jarige te dekken. Heb zelf ook mijn hengst 2 merries laten dekken voordat hij opgenomen werd in een stamboek. Gewoon om te kijken wat hij voor invloed heeft op veulens. Gaat nog niet eens zozeer om het doorfokken van de kleur, maar qua bouw en beenwerk.

Deze 2-jarige hengst is gewoon een beauty en bijzonder aangenaam van karakter. Die komt er wel als hij door alle testen heen komt. Je ziet nu al dat zijn bouw prima in orde is. Hij is nog jong inderdaad. En het is de vraag of hij als 2-jarige dekt (heb er ook gehad die het niet deden :+ ).
Maar dit is zeker een jonge hengst met potentie. Daar zou ik ook wel graag een paar nakomelingen van willen zien.

Leo... je hebt een hele maand en misschien nog wat langer om de afspraak te plannen he! :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:52

proberen kan, als je tenminste merrie houders vind, die t ook willen gokken,de meesten kiezen voor bewezen bloed..
ik vraag me alleen af of een hengstenhouder -niet perse de TS hoor!- ook daadwerkelijk zijn hengst laat castreren als de veulens tegenvallen. of de schuld bij de merries leggen, en gewoon doordekken.
niels is de enigste die ik ken, die een hengst heeft laten castreren, na een slechte test.(applaus voor hem), de rest fokt gewoon door....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:55

Wil je slechte nafok echt aan een hengst kunnen wijten dan zul je meer veulens als 2 a 3 moeten hebben. 10 geeft dan een iets beter beeld én je zult heel selektief moeten zijn mbt de gebruikte merries.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:00

Absoluut mee eens.... maar bij de eerst 2 kun je toch wel wat zien hoor ;) Maar voor het echte resultaat moet je inderdaad veel meer nakomelingen hebben...

Ennuh... Als deze hengst niet goed genoeg is voor dekdienst laat TS hem zeker wel castreren hoor... Want dan koop ik hem van haar over :D Toch? Playty? :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:03

een mooi veulen uit een klasse merrie is geen kunst. dat is het, als je een super veulen krijgt uit een matige merrie. dan pas is de hengst een aanwinst!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:07

Wat is de definitie van een superveulen :D en op welke leeftijd kun je dat zien.
Ik ga dan wel uit van een veulen wat normaal op de benen staat en geen andere rare genetisch erfelijke trekjes vertoond.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:12

spicegirl schreef:
een mooi veulen uit een klasse merrie is geen kunst. dat is het, als je een super veulen krijgt uit een matige merrie. dan pas is de hengst een aanwinst!

Correct! Helemaal me eens..... En dan is het ook nog : wat voor de 1 een super veulen is, vind een ander weer niks... :D

Weet niet hoe het met quarters is, maar met tinkers is dat verschrikkelijk. Daar ligt het fokdoel zo gigantisch ver uit elkaar....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:12

een superveulen is uiteraard voor iedereen anders. maar als je je merrie laat dekken, wil je wat beters als de merrie....
gezondheid staat met stip uiteraard bovenaan.(wat gezien de genetische defecten die sommige hengsten hebben, niet voor iedereen het belangrijkst is).verbeterd op de zwakke punten van je merrie. en talent, ook niet geheel onbelangrijk :D en een leuk kleurtje, om het geheel te complementeren....