[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:13

Ik ben niet zo snel over de flos hoor :D

Maar ik bedoel te zeggen; bij HYPP kun je meestal aan het paard wel zien of er verschijnselen zijn die HYPP doen vermoeden en juist als een test N/N heeft uitgewezen gaat dat een alerte eigenaar opvallen.
Bij Frame zie je dat niet; immers het paard is gewoon Frame en je komt er helaas alleen achter als je met een N/N-getest paard denkt veilig te kunnen kiezen voor een Frame-hengst en alsnog verrast wordt met een Lethal.

Overigens zijn er getallen bekend dat Frames 'Lethal-vrij' zijn ?? Want deze info is niet echt heel bekend en voor mensen die toch graag op Frame fokken, maar nu het risiko niet willen nemen op een Lethal kán dit wel degelijk interessant zijn.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:14

DubbelDun schreef:
Overigens zijn er getallen bekend dat Frames 'Lethal-vrij' zijn ?? Want deze info is niet echt heel bekend en voor mensen die toch graag op Frame fokken, maar nu het risiko niet willen nemen op een Lethal kán dit wel degelijk interessant zijn.

Geen idee of er lijsten zijn, denk het niet. Mensen met Frames die hebben laten testen zetten het er bij.
De enige manier om veilig met Frames te fokken is testen! In dit soort gevallen geld gewoon Meten is Weten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:30

DubbelDun schreef:
Maar ik bedoel te zeggen; bij HYPP kun je meestal aan het paard wel zien of er verschijnselen zijn die HYPP doen vermoeden en juist als een test N/N heeft uitgewezen gaat dat een alerte eigenaar opvallen.

Het zou toch mooi zijn als je aan het uitelijk van een HYPP N/H paard kon zien dat hij HYPP drager is. Want er lopen er genoeg rond die qua uiterlijk niet opvallend zijn, redelijk tot volledig symptoomvrij zijn en waar je zonder test echt niet had kunnen vaststellen dat er HYPP in het spel is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:06

Klopt, zoveel Hypp-paarden zoveel kenmerken. Maar als een test heeft uitgewezen dat het dier N/N zou zijn en je ziet toch vreemde spiertrillingen (of erger) dan gaat er toch wel een belletje rinkelen hoop ik :)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:33

Even ter aanvulling, de OLWS test IS in feite een test op het Frame gen. Frame is per definitie dus OLWS. Indien een paard negatief test op OLWS is het paard NIET Frame. Het LIJKT misschien wel Frame, maar dan speelt Sabino gewoon een spelletje met ons ;) Of het is een nieuwe mutatie :D

Natuurlijk zijn er wel paarden bekend die negatief op Frame gestest zijn en toch positief waren, want waar getest wordt, worden uitaraard ook eens fouten gemaakt ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:34

Department of Clinical and Population Sciences, College of Veterinary Medicine, University of Minnesota, St Paul 55108, USA. schreef:
Color patterns with highest incidence (> 94%) of heterozygotes were frame overo, highly white calico overo, and frame blend overo.

Het is dus niet zo zwart wit ;) als het lijkt. Ik ben al meerdere artikelen tegen gekomen waarin staat dat toch zo ongeveer 5 a 6% van de uiterlijk Frame Overo's geen drager zijn van de Ile118Lys endothelin receptor B mutatie.

en
Department of Clinical and Population Sciences, College of Veterinary Medicine, University of Minnesota, St Paul 55108, USA. schreef:
White-patterned bloodlines with lowest incidence of heterozygotes (< 21%) were tobiano, sabino, minimally white calico overo, splashed white overo, nonframe blend overo, and breeding-stock solid.

Dus ook niet Frames dragen, hoewel in een veel lager percentage, de Ile118Lys endothelin receptor B mutatie.

Er staat ook overal dat de mutatie zeer waarschijnlijk gerelateerd is aan de wit verdeling en dan met name het frame kenmerk. Maar dat wil niet zeggen dat de Ile118Lys endothelin receptor B mutatie verantwoordelijk is voor het patroon. Want als dat zo zou zijn kun je geen dragers vinden in niet frame paarden. Het is dus een combinatie van genen die waarschijnlijk heel dicht bij elkaar zitten op het chromosoom en dus in meer dan 94 a 95% van de gevallen samen over komen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:37

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:49

Dat zeg ik, ;) een andere mutatie, en dus NIET Frame :) De vraag is, is de andere mutatie ook lethaal bij homozygoten?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:11

Adrienne schreef:
Callisto04 schreef:
En nog iets over HERDA. In een ander bokt topic over HERDA schreef je het volgende:
"Nu Herda, Ook Herda wordt veroorzaakt door een mutatie in een gen. Het verschil met HYPP is dat deze mutatie een recessieve mutatie is. Dat wil dus zeggen dat de natuur deze mutatie aan de kant schuift en het gen wat de fout niet bevat alles over neemt. Met andere woorden het kapotte gen wordt als kapot herkend en "uit" gezet.
Dragers zijn dus niet ziekof aangedaan."

Ben je daar 100% zeker van? De onderzoekers lijken toch nog steeds de mogelijkheid te zien dat dit kapotte gen niet wordt uitgezet aangezien er onderzoek in het vooruitzicht wordt gesteld of in de beginfase zit om na te gaan of er bijvoorbeeld problemen zouden kunnen zijn bij carriers (subtle enhanced flexibility and associated subtle increased lameness). Ik vermoed wel dat resultaten nog lang kunnen uitblijven. Gezien de grote hoeveelheid geld die in de cutting en andere disciplines omgaat en dus de enorme belangen voor de grote vissen in het AQHA ledenbestand zal de AQHA dit onderzoek waarschijnlijk niet sponsoren ;).

Leuk dat je weer aan het googlen bent geslagen. Maar punt 1 mijn opmerking is een opmerking uit denk ik 2007. Je moet je wel even realiseren dat Wetenschap niet statisch is Callisto04.
Elke dag worden er nieuwe bevindingen gedaan en hypotheses getest en vaak ook weer verworpen. Als die opmerking die jij nu quote door meerdere betrouwbare bronnen wordt bevestigd en gepubliceerd dan pas neem je zo iets voor waar aan.
Dus als over een paar jaar blijkt dat het klopt en Herda geen recessief verervende ziekte is zal ik waarschijnlijk een van de eersten zijn die dat hier ook echt gaat schrijven.

Op de site van bv UC Davis waar ze veel onderzoek doen aan Herda staat nu nog altijd
Citaat:
HERDA has an autosomal recessive mode of inheritance and affects stallions and mares in equal proportions.
Dus dat is nog altijd de aangenomen en met onderzoek bevestigde hypothese.

Punt 2: in de wetenschap is nooit iets absoluut zeker, echt nooit en te nimmer zal een wetenschapper zeggen dat iets voor 100% zeker vast staat! Het kan bv zijn dat iets 1 op 1000000 keer voor komt. Heb je een test dan maar 1000 keer gedaan kun je het gemist hebben! Dus mij zul je nooit zien schrijven dat ik iets 100% zeker weet. Dus mijn antwoord op je vraag is: "Nee weet ik niet 100% zeker maar is, met de op dat moment bekende gegevens uit onderzoeken, de meest aannemelijke waarheid."

Dat zie je ook op TV als een wetenschapper geïnterviewd wordt en bv de vraag krijgt "dus U weet zeker dat het niet over gaat op mensen?" Dan worden deze mensen ongemakkelijk. Want als ze Ja zeggen er er komt over 10 jaar 1 geval worden ze gelyncht en als ze Nee zeggen het kan in een heel uitzonderlijk geval voorkomen dan breekt er paniek uit!

Dit wat je nu dus schrijft over herda is nou het gevaar wat je loopt als je als "leek" het internet op gaat, je wordt gebombardeerd met informatie die wetenschappelijk klopt maar ook met een nog grotere hoeveelheid van de grootste onzin die uit iemands brein ontsproten is.
Je kunt dan zonder achtergrond onmogelijk beoordelen of dit op feiten berust hoe betrouwbaar de bron is en hoe verouderd de text is die er staat.
Zoek bv maar eens op wat er op internet voor wonder werking wordt toegeschreven aan Aloe vera! Dan vallen je kaken van elkaar van verbazing! Want alles geneest zo'n beetje door het drinken van Aloe Vera van een jeukende teen tot kanker en AIDS!

Of de opmerking over die OLWS test bij die Frame Overo. Die uitslag wordt direct in twijfel wordt getrokken. Die mensen van dit dier zowat direct beschuldigd worden van fraude puur omdat er leken zijn die niet alle gegevens hebben. Waarschijnlijk hebben die ook ge-Googled en ooit ergens hebben gelezen dat Frames vaak drager zijn (vandaar de afkorting De O staat tenslotte voor Overo). Ik hun hoofd is de opmerking "vaak" in "altijd" veranderd of er in hun gedachten tussen uit gevallen en ............................

Mag ik er jou opnieuw even op wijzen dat ik sociologie gestudeerd heb (ik heb ook als onderzoeker gewerkt aan de universiteit en nu bij de overheid) en dus wel degelijk weet wat wetenschappelijk onderzoek is en hoe betrouwbare en onbetrouwbare bronnen te onderscheiden? Je komt echt heel neerbuigend over. Misschien onbewust, maar dan weet je het nu ;).

Vragen stellen is niet hetzelfde als blindelings geloven wat men zegt/schrijft. Maar jouw informatie uit 2007 werd wel geschreven als een absolute waarheid (ik lees nergens enige vorm van nuancering) en zal zeker zo geïnterpreteerd worden door veel mensen. Terwijl er op dat moment nog quasi geen onderzoek was gedaan. Het feit dat ik er vragen over stel maakt toch duidelijk dat ik niets zo maar aanneem? :)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:55

Als je het verschil tussen dominant en recessief overerven probeert uit te leggen valt er niet veel anders te doen dan stellig te zijn. Nuancering wordt dan verwarrend en op dat moment was de stelling in de onderzoeks wereld dat het autosomaal recessief vererfde. Die zienswijze dat het recessief is nog steeds van kracht.

Zo goed als geen onderzoek aan gedaan in 2007?? Die DNA test komt ten eerste niet niet uit de lucht vallen en er was wel degelijk behoorlijk onderzoek gedaan aan HERDA. Men wist het al in 2005:
Citaat:
Abstract American Journal of Veterinary Research March 2005: Results—Heritability (mean ± SD) of HERDA was estimated to be 0.38 ± 0.13, with both sexes having an equal probability of being affected. Results for evaluation of the pedigrees were consistent with a single Mendelian autosomal recessive mode of inheritance.

Sterker nog voor 2004 was dit al bekend!

mmm neerbuigend? Misschien moet je het wat minder persoonlijk gaan lezen het is een forum en niet iedereen is wetenschapper hier!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:19

Adrienne schreef:
Als je het verschil tussen dominant en recessief overerven probeert uit te leggen valt er niet veel anders te doen dan stellig te zijn. Nuancering wordt dan verwarrend en op dat moment was de stelling in de onderzoeks wereld dat het autosomaal recessief vererfde. Die zienswijze dat het recessief is nog steeds van kracht.

Zo goed als geen onderzoek aan gedaan in 2007?? Die DNA test komt ten eerste niet niet uit de lucht vallen en er was wel degelijk behoorlijk onderzoek gedaan aan HERDA. Men wist het al in 2005:
Citaat:
Abstract American Journal of Veterinary Research March 2005: Results—Heritability (mean ± SD) of HERDA was estimated to be 0.38 ± 0.13, with both sexes having an equal probability of being affected. Results for evaluation of the pedigrees were consistent with a single Mendelian autosomal recessive mode of inheritance.

Sterker nog voor 2004 was dit al bekend!

mmm neerbuigend? Misschien moet je het wat minder persoonlijk gaan lezen het is een forum en niet iedereen is wetenschapper hier!

Maar volgens jou zijn de conclusies van dit onderzoek toch fout of op zijn minst onvolledig, want ob daarvan werd toch geconcludeerd dat Poco Bueno de oorsprong is, of dat het alleszins bij hem passeerde en de oorsprong verder terug loop in zijn bloedlijn? Jij verwijst naar die "waggonner mare". Dus wat was dan de waarde van dit pedigree onderzoek als ze op de verkeerde plaats aan het zoeken zijn? Iemand vroeg of je dit met N Winand had besproken en wat haar bevindingen hierover waren (die waggonner mare), maar ik heb het antwoord gemist denk ik. Zij blijft consequent verwijzen naar PB.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:15

Jeetje zeg of ik niks beters te doen heb dan je constant op de hoogte te houden ;) 8-)
Ik schrijf trouwens niet dat het onderzoek niet klopt. Ik schrijf ook niet dat het niet PB zou zijn maar dat er wel eens een bron naast hem zou kunnen zijn.
Ik wil dus alleen aangeven dat je zonder echt te kunnen testen en met paarden die niet binnen het "patroon" passen je bedacht moet zijn op mogelijk andere faktoren die mee spelen.
Die mogelijkheden worden wel degelijk bekeken en er is ook wel degelijk een een vermoeden dat er Remuda of te wel "wagonner Mares" een rol spelen in de oorsprong van dit deffect.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:41

het valt me ineens op dat er bij All breed bij sommige paarden staat dat ze Herda carrier zijn.
als je het info knopje aanklikt.
ben een poosje aan het klikken geweest, maar tot nu toe schijnen er veel merries drager van Herda te zijn. :D

zoek de carrier 8-)
http://www.allbreedpedigree.com/sheza+nuclear+rebel

sinds wanneer staat deze informatie er in ? en hoe gaat dat in zijn werk. weet iemand dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:57

@Jos: waar zie jij dat knopje INFO staan?? Ik zie alleen onder Subscriptions de knop Information staan ??

Verder is veel van deze info door iedereen vrij aanpasbaar en kan iedereen dus dingen toevoegen of verwijderen.
De getoonde gegevens mag nooit 100% als waarheid gezien worden.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:05

Ah vandaar dat ik het bij Rebel niet kan vinden :D
Als degene nu ook nog even het woord known goed spelt ;)

De carrier bij Rebel zou bij Ricky Stardus vandaan moeten komen. Die heeft in moederslijn 2x PB zitten, al kun je de lijn van CODYS MONEY niet uitsluiten vanwege 'onbekend'.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:19

komt bij niet bij moeder vandaan , bij de aqha heb ik de moederlijn na gekeken en daar zit geen PB in. dus 'waarschijnlijk' kan het daar niet vandaan komen.
bij sommige staat het wel en bij andere weer niet
Laatst bijgewerkt door Jos op 27-08-09 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:20

Het kan zijn dat iemand bezig is om die info toe te voegen en daar gaat -gezien de aantallen- best wat werk/tijd in zitten ;)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:24

kan iedereen die info invullen?
als je maintenance aanklikt, krijg je edit information

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:25

Ik weet dat ze bezig zijn om het minder toegankelijk te maken, nu moet je je soms voor bepaalde info aanmelden en zijn er ook kosten aan verbonden. Geen idee dus hoever het daar mee staat en wat nog wel en niet meer kan.
Kwestie van uitproberen :D

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:10

@Jos: bij sommige paarden heb ik het erbij gezet ;)
Gewoon waar ik het 100% zeker wist (en openbaar wilde maken). In de daad kun je gewoon met maintenance - edit, de informaties bewerken...

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:29

Is de HERDA status van Omo Lena bekend? Er zijn een paar afstammelingen van deze hengst die goedgekeurd zijn voor dekking door de BQHA, maar ik vind er niks over terug.
Wordt Listo Bueno Lena gebruikt als dekhengst? Is hij getest?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:31

Francis schreef:
Ja ok.. ik dacht dat jij jouw stelling juist als argument bedoelde van het feit dat je altijd 50% kans hebt. Want dat heb je bij het vererven van genen dus niet. Theoretisch wel, maar in de praktijk blijken dieren bepaalde genen sterk door te vererven. Daar is tenslotte onze hele fokkerij op gebaseerd en dat maakt bepaalde dieren juist zulke goede fokdieren.
Communicatiestoornisje dus ;)

Ik heb hier een vraagje bij. Je stelt dat andere factoren meespelen omdat bepaalde dieren bepaalde genen sterk door vererven. Zoals homozygoot Tobiano hengsten die steeds TO doorgeven? Of de kans op HERDA die hoger is naarmate er meer lijnen naar Poco Bueno voorkomen in de stamboom. Of een lange rug bij de Hollywood Dun It afstammelingen? Dat is inderdaad geen toeval. Maar dit is anders dan de verdeling binnen een bepaalde combinatie (King x Miss Taylor) mbt het vereven van één gen (HERDA gen). Er werden nog geen relaties blootgelegd tussen HERDA en andere genen. Adrienne stelt dat we enkel kunnen voortgaan op wat wetenschappelijk bewezen is. Wel, dan kunnen we enkel stellen dat er een kans is dat een HERDA carrier een kans heeft van 50% om Hr door te geven per veulen. De vaststelling is dat uit de combinatie King x Miss Taylor, die volgens all breed 11 keer voorkwam, 2 carriers voortkwamen. Indien één van de ouders dus ook Hr/N was (dus geen muatie die begonnen is bij PB en zijn broer) is de kans hierop 0,0026855469. De kans op 5 of 6 carriers is 0,225585938. Behoorlijk groter dus. Maar, de combinatie leverde 4 merries op. Ik ben geen aqha lid, dus kan ik niet hun volledige progeny report bekijken. Maar feit is dat merries hun genen in mindere aantallen doorgeven dan hengsten (zeker in het geval van Poco Bueno bijvoorbeeld). Het is dus niet onmogelijk dat één of meerdere merries uit de combinatie PB x Miss Taylor Hr/N was, maar dat dit niet meer te achterhalen is. Zeker gezien ik al onmiddellijk vaststelde bij het bekijken van de progeny van die merries op allbreed, dat bijvoorbeeld Poco Tivio (zoon van PB en HERDA carrier) gebruikt werd om met hen te fokken. Dus indien er een carrier terugleidt naar die combinatie (bv Puro Tivio), hoe kan dan worden vastgesteld wie het HERDA gen heeft doorgegeven? Weet iemand of de mogelijkheid is uitgesloten dat meer dan 2 paarden uit de combi Miss Taylor x King Hr/N waren?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:17

UC Davis schreef:
HERDA has an autosomal recessive mode of inheritance and affects stallions and mares in equal proportions.

Geen verschillen in vererving van merries of hengsten dus!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:48

Adrienne schreef:
UC Davis schreef:

Geen verschillen in vererving van merries of hengsten dus!

Oeps zie nu dat de helft van mijn antwoord niet mee gekomen is. Had copy en past gedaan maar niet helemaal goed dus. :x
Ik bedoel dat de kans dat er dragers tussen die merries zitten even groot is als het aantal dragende hengsten van PB wat er rond loopt omdat de afwijking niet op een x-chromosoom ligt. Je kunt er dus theoretisch van uit gaan dat er meerder tussen zitten.