[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:26

josie1980 schreef:
eerst even @ frosty: Goed nieuws!! Gefeliciteerd! :D ...verder ben ik dit topic nu al een tijdje aan het volgen en kwam Great Pine tegen in het lijstje HERDA carriers..... Mijn merrie is een dochter van Stop It en heeft dus ook Great Pine in haar pedigree. Ik zal haar ook laten testen, maar misschien weet iemand ook al of Stop It N/N is of niet?

Ik zou laten testen. Misschien ga je wel nooit een veulentje met haar fokken, maar als je de Herda status van je merrie weet, kun je extra uitkijken wat voor hengst je erop zet. De kosten van de test zijn het niet.
Zelf weet ik de status van Stop It niet, maar misschien weet de eigenaar dat wel of kan je aan de gegevens helpen?

Anoniem

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:43

Voor zover ik weet is Stop It niet getest op Herda, niet bij Burgmeijer en bij zn huidige eigenaar volgens mij ook niet.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:24

@ Jolande : Half-broertje is dus N/N - gefeliciteerd!
Ik laat mijn merrie sowieso testen..... maar ik zou ook geen hengst meer kiezen die niet is getest, hoort nu gewoon standaard vermeldt te worden, vind ik.
Laatst bijgewerkt door GermanDutchy op 18-08-09 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:25

Mee eens! :j Stop It is echter geen hengst meer. ;)

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:27

@ skippy : ja, dat klopt.... maar ze bieden nog wel enkele rietjes aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:50

Maar dat is nog zo weinig, volgens mij is t zelfs op.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:08

ik heb gisteren de uitslagen binnen gekregen van mijn merrie's
de merrie KC Run Around Listo is N/Hr ( een merrie van de hengst Listo Lena X RTR Run Around Sue )
de Merrie Wamps Duster is N/N ( een merrie van de hengst storms Gold Dust X Wampys Treasure )
misschien overbodige informatie maar voor mensen die perongeluk deze bloedlijnen ook in hun paard hebben nuttige informatie

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:09

Adrienne schreef:
@Callisto04 Ik denk dat jij terug naar school moet. De manier waarop jij met kansberekening om gaat, gaat onder het motto "de kans de 27,5 miljoen van de staatsloterij te winnen is 50% je hebt het of je hebt het niet! :? :?

Maar zo werkt dat niet. De kans dat je achter elkaar 18 keer kop gooit is 1/262144 Dat lijkt me dus wel heeeeeeeeeeel erg toevallig als dat gebeurd. 2 keer is de kans nog 1/4 dus dan kun je het nog over toeval hebben. Maar bij 1/262144 is de rol van toeval wel uitgespeeld!

@DD Ik schrijf nergens dat ze hun werk niet goed doen daar in de VS (misschien moet je even in mijn profiel kijken en een blik op mijn beroep werpen ;) )
Zou niet durven om zo'n goede mede wetenschapper te zeggen dat ze haar werk niet goed doet. Ze is juist goed bezig door niet alleen op Poco Bueno te focussen. Dat wil zeggen dat ook zij gewoon ziet dat het niet een sluitend verhaal is en ze zich dus sterk maakt het wel sluitend te krijgen.
Omdat Herda hoofdzakelijk via twee kinderen van Poco Bueno lopen en je Poco Bueno zelf niet kunt testen, kun je het je niet veroorloven de lijnen die dicht bij hem staan zo maar naast je neer te leggen.

@MidnightPSan: Precies! Je hebt helemaal gelijk. Als het Poco Bueno is die de start is van Herda verwacht je bij een Ranch die dit dier in bezit hebben gehad en enorm veel aan lijnteelt hebben gedaan een explosief hoger aantal Herda gevallen. Als dat niet zo is dan speelt er een andere faktor mee. Misschien is het een bepaalde combinatie van bloedlijnen. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat ze nog steeds kijken naar andere bronnen.

Dit alles wil niet zeggen dat ik vindt dat je moet nergeren dat Poco Bueno afstammelingen een grote vinger in de Herda pap hebben maar dat je niet je ogen mag sluiten voor eventueel andere oorsprongen van Herda naast Poco Bueno.

Ik ben in 2003 afgestudeerd als socioloog, dus ik denk dat ik lang genoeg naar school ben gegaan. Ik heb nooit gezegd dat het puur om toeval gaat, maar ik vond 9 veulens terug waarvan er twee HERDA carriers zouden geweest zijn. Dat is niet zo uitzonderlijk op zo'n klein aantal. Best mogelijk dat er andere factoren meespelen, maar dat is niet 100% zeker totdat het effectief aangetoond kan worden. Een voorbeeld van een mogelijkheid lijkt mij bijvoorbeeld een linkage group. Zoals bij paints met Extension en Tobiano. Als je naar de veulens van genetisch heterozygoot zwarte (Ee) heterozygoot tobiano (Tt) hengsten kijkt merk je dat ze quasi steeds T en E samen doorgeven of t en e (93%).

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:16

Mooi je bent in de boeken/google gedoken :D en snapt nu ook dat de afwijkende verdeling geen toeval is maar dit soort dingen ontstaan door een hele reeks aan faktoren. De meesten zijn op dit moment nog niet duidelijk. Maar niet duidelijk of lastig te bepalen faktoren zijn nog altijd geen toeval!
Hoe meer er bekend wordt hoe duidelijker het gaat worden. Dat is waar ik dagelijks mee bezig ben namelijk. In mijn geval bepalen waarom mensen wel of niet reageren op bepaalde medicijnen. Als je daar als buitenstaander tegen aan kijkt lijkt het misschien of sommige mensen pech hebben en anderen geluk (toeval dus) nou niks is dus minder waar.

Dat het echt geen toeval is was in elk geval wat ik je probeerde duidelijk te maken. 8-)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:05

Ik denk dat ik meningen uit twee verschillende discussies aan het mengen was. Op een ander (USA) forum wordt namelijk door bepaalde mensen nogal lacherig gedaan over HERDA. Alsof het iets iets waar geen rekening mee moet worden gehouden. Iemand zei bijvoorbeeld dat de kans op een HERDA veulen, zelfs met de betreffende bloedlijnen, kleiner is dan dat een veulen sterft door een blikseminslag. Als dan mensen opmerkingen maken over dat het toch wel raar is dat buiten PB en OGD geen van de andere veulens uit dezelfde combinatie HERDA hebben, dacht ik dat het het over die boeg ging gegooid worden. Niet dus, bijgevolg zitten we terug op dezelfde golflengte :). Welke niet op toeval gebaseerde factoren spelen hier dan mee? Of is dit niet geweten en dus eerder specualtief?

Ander geval, maar is er bijvoorbeeld geweten waarom bepaalde heterozygoot tobiano hengsten een hoger percentage bonte veulens hebben uit niet bonte merries dan andere? Want ook daar zit er soms een groot verschil op bij hengsten die een beperkt aantal veulens hebben. En wat met hengsten die EE zijn en Tt? Is het percentage ET daar 93% van de zijde van de hengst?
Een boel vragen, maar als ik vragen heb kan ik ze beter stellen aan mensen die er iets over afweten nietwaar?

ETA: de opmerking over in de boeken duiken, wel, het is een betere vraag of ik er ooit nog ga uitgeraken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:11

Lijkt me leuk/interessant voor een nieuw topic :D

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:51

Nu dit topic weer een beetje de bocht uitvliegt ;) wil ik even een ander linkje neerleggen dat ik net tegenkwam op de voorpagina: [VN] TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen Het programma wil een item maken over (o.a.) genetische defecten binnen het Friese ras. In feite speelt zich hier dus hetzelfde af als onder de QH/PH.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:15

vergeet even niet dat het hier een totaal andere wereld is en er hier nog veel mensen rond lopen die een paard nog steeds maar een paard vinden( gelukkig veranderd dat laangzaam overigens)
maar zolang je hier een leuke quarter voor een paar centen kan kopen zal die verstandhouding niet veranderen.
dus als mensen wat lacherig doen over deze zaken ,en ik kom dat ook wel tegen is dat begrijpelijk en verwerpelijk
een auto kost hier ook veel minder dan in NL en ook daar gaat men anders mee om (minder verwerpelijk)
maar wel een feit ,dus trek dit niet uit zijn verband.
dus als hier iets mis is met een paard/veulen ligt men daar minder snel van wakker dan in het veel te dure Nederland.
nog steeds verwerpelijk dus maar zo is het nu eenmaal ,
dus een gewaarschuwd man/vrouw telt voor twee, als je iets goed wil doen vraag om alles wat je wil ,wil men dat niet geven dan ben je aan het verkeerde adres ,wil je de wereld verbeteren begin bij jezelf.
Maar er zijn genoeg ranches hier die heel graag meewerken om het product te verbeteren ,maar het is even zoeken
in een iets grotere wereld dan NL.ik zou zeggen gewoon door blijven zoeken en niet teveel zeuren over minder belangrijke dingen.
Willen we betere en gezondere paarden? blijven zoeken en informatie inwinnen vragen vragen vragen is nog nooit iemand dommer van geworden.
En echt er zijn hier veel stallen die als je er omvraagt alle controlles willen laten uitvoeren als je er maar voor betaald ,want het blijft business ..............ook hier.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:34

Adrienne schreef:
Mooi je bent in de boeken/google gedoken :D en snapt nu ook dat de afwijkende verdeling geen toeval is maar dit soort dingen ontstaan door een hele reeks aan faktoren. De meesten zijn op dit moment nog niet duidelijk. Maar niet duidelijk of lastig te bepalen faktoren zijn nog altijd geen toeval!
Hoe meer er bekend wordt hoe duidelijker het gaat worden. Dat is waar ik dagelijks mee bezig ben namelijk. In mijn geval bepalen waarom mensen wel of niet reageren op bepaalde medicijnen. Als je daar als buitenstaander tegen aan kijkt lijkt het misschien of sommige mensen pech hebben en anderen geluk (toeval dus) nou niks is dus minder waar.

Dat het echt geen toeval is was in elk geval wat ik je probeerde duidelijk te maken. 8-)

Wat met Poco Lena? Zij kreeg twee veulens, die beide Hr/N waren? Wat zou de reden kunnen zijn?

En nog iets over HERDA. In een ander bokt topic over HERDA schreef je het volgende:
"Nu Herda, Ook Herda wordt veroorzaakt door een mutatie in een gen. Het verschil met HYPP is dat deze mutatie een recessieve mutatie is. Dat wil dus zeggen dat de natuur deze mutatie aan de kant schuift en het gen wat de fout niet bevat alles over neemt. Met andere woorden het kapotte gen wordt als kapot herkend en "uit" gezet.
Dragers zijn dus niet ziekof aangedaan."

Ben je daar 100% zeker van? De onderzoekers lijken toch nog steeds de mogelijkheid te zien dat dit kapotte gen niet wordt uitgezet aangezien er onderzoek in het vooruitzicht wordt gesteld of in de beginfase zit om na te gaan of er bijvoorbeeld problemen zouden kunnen zijn bij carriers (subtle enhanced flexibility and associated subtle increased lameness). Ik vermoed wel dat resultaten nog lang kunnen uitblijven. Gezien de grote hoeveelheid geld die in de cutting en andere disciplines omgaat en dus de enorme belangen voor de grote vissen in het AQHA ledenbestand zal de AQHA dit onderzoek waarschijnlijk niet sponsoren ;).

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:31

een beetje een late reaktie maar ik had het even niet gevolgd, stop it is herda N/N, en gbed vrij, ik heb het wel laten testen, net als mijn hengst Pride Velvet, die poco bueno een aantal maal in zijn lijn had. Ik test ook mijn fok merries, omdat ik graag alles uit sluit, en bij een dekking van een van mijn hengsten, zit standaard een kopie van de uitslag van mijn testen. Ik snap niet dat er mensen zijn die hun naam, en belangrijker nog hun dieren en nageslacht ervan het zelfs maar waard vinden om hun naam mee op het spel te zetten, laat staan erover liegen!!! Er worden al zoveel veulens onzorgvuldig gefokt die toekomstige eigenaren verdriet gaan doen, dat het voor mij in ieder geval een plicht is om dat zo ver als maar mogelijk is uit te sluiten!!! Overigens als je zaad uit amerika hebt met een vals resultaat, ik kan het uit ervaring helaas vermelden (niet met zaad maar met een andere zaak) rechten in de usa is enorm kostbaar, en haast niet te winnen... Maar ik blijf geloven dat eerlijkheid uiteindelijk het kaf van het koren zal scheiden, ik draag er mijn steen in ieder geval aan bij, daar ben ik niet trots op, ik vind dat simpelweg mijn plicht als fokker en verkoper! Overigens is er nog wel zaad van stop it hoor.... eerlijk zaad dus!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:15

Wij gaan binnenkort ook alles laten testen (na de vehuizing).
Wij hebben veel Poco Bueno bloed in onze paarden,en gaan het resultaat tzt ook op Bokt vermelden.
Om meer openheid te hebben vind ik dat je als je het van fokkers of paarden weet, en diegene geven zelf geen openheid je het gewoon moet vermelden,ze kunnen het namelijk ook zelf vertellen, en potentieele klanten open en eerlijk behandelen,als zij ons met de brokken willen laten zitten, heb ik liever dat zij de brokken hebben,niet eerlijk,geen klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:50

skippy1 schreef:
Voor zover ik weet is Stop It niet getest op Herda, niet bij Burgmeijer en bij zn huidige eigenaar volgens mij ook niet.

Ik heb de eigenaar van Stop It gesproken en hij is absoluut getest op Herda en N/N!

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:48

@ smarty : fijn om te horen dat Stop It N/N is getest... en dat jullie er zoveel waarde aan hechten om "gezond" te fokken! +:)+

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:11

bohh...
ik heb geluk gehad met mijn Flash!!!
hij heeft in z'n stamboom doc o' lena en poco bueno zitten
maar hij is wel getest en de test was negatief
dus hij heeft dat gelukkig niet _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:25

Om maar weer eens te bewijzen dat je op de zogenaamd uitgevoerde testen van de hengenstenhouder niet blindelings mag vertrouwen:
Afbeelding

:(

advertentie op stallionlocator.com

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:21

Misschien domme vraag, maar waarom kan dit niet kloppen?
Ik heb even rond gesnuffeld en vond dit:
Equine Parentage And Animal Genetic Services Centre schreef:
The relationship between OLWS and frame overo coat pattern is not always
straightforward. Usually carriers of OLWS are frame overo in pattern, and have 1 copy of the mutated
allele, nL. But not all frame overo horses carry the mutated allele – some have the genotype
nn.
And some horses with other coat patterns (including solid coloured paints and
tobiano) have been found to carry the mutated allele.
It should also be remembered that not all white foals have the genotype LL, and may
not be affected by OLWS.

Of te wel waarom zou die advertentie niet kunnen kloppen?
Laatst bijgewerkt door Jolande op 24-08-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:21

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:43

Callisto04 schreef:
En nog iets over HERDA. In een ander bokt topic over HERDA schreef je het volgende:
"Nu Herda, Ook Herda wordt veroorzaakt door een mutatie in een gen. Het verschil met HYPP is dat deze mutatie een recessieve mutatie is. Dat wil dus zeggen dat de natuur deze mutatie aan de kant schuift en het gen wat de fout niet bevat alles over neemt. Met andere woorden het kapotte gen wordt als kapot herkend en "uit" gezet.
Dragers zijn dus niet ziekof aangedaan."

Ben je daar 100% zeker van? De onderzoekers lijken toch nog steeds de mogelijkheid te zien dat dit kapotte gen niet wordt uitgezet aangezien er onderzoek in het vooruitzicht wordt gesteld of in de beginfase zit om na te gaan of er bijvoorbeeld problemen zouden kunnen zijn bij carriers (subtle enhanced flexibility and associated subtle increased lameness). Ik vermoed wel dat resultaten nog lang kunnen uitblijven. Gezien de grote hoeveelheid geld die in de cutting en andere disciplines omgaat en dus de enorme belangen voor de grote vissen in het AQHA ledenbestand zal de AQHA dit onderzoek waarschijnlijk niet sponsoren ;).

Leuk dat je weer aan het googlen bent geslagen. Maar punt 1 mijn opmerking is een opmerking uit denk ik 2007. Je moet je wel even realiseren dat Wetenschap niet statisch is Callisto04.
Elke dag worden er nieuwe bevindingen gedaan en hypotheses getest en vaak ook weer verworpen. Als die opmerking die jij nu quote door meerdere betrouwbare bronnen wordt bevestigd en gepubliceerd dan pas neem je zo iets voor waar aan.
Dus als over een paar jaar blijkt dat het klopt en Herda geen recessief verervende ziekte is zal ik waarschijnlijk een van de eersten zijn die dat hier ook echt gaat schrijven.

Op de site van bv UC Davis waar ze veel onderzoek doen aan Herda staat nu nog altijd
Citaat:
HERDA has an autosomal recessive mode of inheritance and affects stallions and mares in equal proportions.
Dus dat is nog altijd de aangenomen en met onderzoek bevestigde hypothese.

Punt 2: in de wetenschap is nooit iets absoluut zeker, echt nooit en te nimmer zal een wetenschapper zeggen dat iets voor 100% zeker vast staat! Het kan bv zijn dat iets 1 op 1000000 keer voor komt. Heb je een test dan maar 1000 keer gedaan kun je het gemist hebben! Dus mij zul je nooit zien schrijven dat ik iets 100% zeker weet. Dus mijn antwoord op je vraag is: "Nee weet ik niet 100% zeker maar is, met de op dat moment bekende gegevens uit onderzoeken, de meest aannemelijke waarheid."

Dat zie je ook op TV als een wetenschapper geïnterviewd wordt en bv de vraag krijgt "dus U weet zeker dat het niet over gaat op mensen?" Dan worden deze mensen ongemakkelijk. Want als ze Ja zeggen er er komt over 10 jaar 1 geval worden ze gelyncht en als ze Nee zeggen het kan in een heel uitzonderlijk geval voorkomen dan breekt er paniek uit!

Dit wat je nu dus schrijft over herda is nou het gevaar wat je loopt als je als "leek" het internet op gaat, je wordt gebombardeerd met informatie die wetenschappelijk klopt maar ook met een nog grotere hoeveelheid van de grootste onzin die uit iemands brein ontsproten is.
Je kunt dan zonder achtergrond onmogelijk beoordelen of dit op feiten berust hoe betrouwbaar de bron is en hoe verouderd de text is die er staat.
Zoek bv maar eens op wat er op internet voor wonder werking wordt toegeschreven aan Aloe vera! Dan vallen je kaken van elkaar van verbazing! Want alles geneest zo'n beetje door het drinken van Aloe Vera van een jeukende teen tot kanker en AIDS!

Of de opmerking over die OLWS test bij die Frame Overo. Die uitslag wordt direct in twijfel wordt getrokken. Die mensen van dit dier zowat direct beschuldigd worden van fraude puur omdat er leken zijn die niet alle gegevens hebben. Waarschijnlijk hebben die ook ge-Googled en ooit ergens hebben gelezen dat Frames vaak drager zijn (vandaar de afkorting De O staat tenslotte voor Overo). Ik hun hoofd is de opmerking "vaak" in "altijd" veranderd of er in hun gedachten tussen uit gevallen en ............................

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:51

Gezien bovenstaande zouden dus ook alle Frame-Overo's getest moeten worden of ze drager zijn van het Frame-gen. En mag je dan de uitslag van zo een test 100% vertrouwen??
Immers bij Hypp-test gebeurt het ook wel dat een uitslag niet klopt en een hertest wel degelijk N/H uitwijst ??

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:38

DubbelDun schreef:
Gezien bovenstaande zouden dus ook alle Frame-Overo's getest moeten worden of ze drager zijn van het Frame-gen. En mag je dan de uitslag van zo een test 100% vertrouwen??
Immers bij Hypp-test gebeurt het ook wel dat een uitslag niet klopt en een hertest wel degelijk N/H uitwijst ??

Nee je kunt de test niet 100% vertrouwen je kunt geen enkele test 100% vertrouwen (zie de text hier boven) maar de test is wel voor bijna 100% betrouwbaar! De test ondergaat een grondig en gedegen onderzoek en is dus in principe gewoon te vertrouwen.
Je kunt alleen nooit uitsluiten dat er een foutje gemaakt wordt ergens tussen afname en test en je kunt ook nooit zeggen dat er nooit een vals positieve of vals negatieve uitslag tevoorschijn komt.
Waarom denk je dat het zo lang duurt voordat een test de markt op komt? Men wil met bijna 100% zekerheid kunnen zeggen dat de uitslagen die uit de test komen ook echt kloppen!

Zoals in het begin met de HYPP en vervolgens Herda testen, er werd bijna moord en brand geschreeuwd dat het zo lang duurde voor ze er waren en toen weer dat ze er waren maar niet beschikbaar. Ik kan me heel verontwaardigde berichtjes op Bokt herinneren over dat het allemaal te lang duurde, dat het mensen niet interesseerde en dat het alleen om geld ging en bla bla bla.
Langer moeten wachten op een gedegen test is misschien vervelend, maar lang niet zo vervelend als een snel gelanceerde test die totaal geen goede informatie geeft!

Als je nu gaat twijfelen aan elke test uitslag DD dan val je onder de categorie van mensen die als een wetenschapper zegt dat er een kleine kans is dat .. totaal over de flos gaan en in paniek raken en geen enkele uitslag meer vertrouwen.

Dat moet je niet doen hoor! In principe is de test gewoon betrouwbaar en mag je aannemen dat de uitslag goed is. Als er twijfel is over de uitslag doen ze hem voor jij ook maar wat te horen krijgt gewoon over om zeker te zijn dat het echt klopt wat uit de test komt.

Als dus deze Frame gewoon getest is en negatief bevonden mag je er waarschijnlijk van uit gaan dat ze dat meer dan 1 keer getest hebben omdat het wel voor komt maar niet vaak voor komt dat ze een frame vinden die negatief is. Die test is dus waarschijnlijk op dat lab als ze daar netjes werken meer dan 1 keer gerunt voor dit paard.