@Adrienne : in het geval van Great Pine ga ik echt uit van PB als bron.
Vergeet niet dat de kreet Waggoner Mare slaat op heel veel paarden die fokmerrie waren bij de Waggoner Ranch. Omdat er toen nog geen stamboek was en ook niet meer te achterhalen welke was hebben ze allemaal dezelfde naam gekregen.
Als dit verder onderzocht zou moeten worden, zou men eerst moeten weten wélke Waggoner Mare dit was, vervolgens kijken of die meer offspring heeft en dan onderzoeken of daar Herda-positieven in zijn voorgekomen.
Deze zouden dan wel vrij van PB-bloed moeten zijn.
Lijkt me een ondoenlijke zaak.
Wel weet ik zeker dat Winand zeer goed in de gaten houdt welke paarden nu positief bevonden worden en of deze idd allemaal een PB in de pedigree hebben zitten. Mocht er nu nog iets boven komen die dat niet heeft en zeker als dat er meerdere zijn, dan zal er zeker dieper onderzoek gaan plaatsvinden.
Overigens heb ik hier een stukje gevonden waaruit blijkt dat ook Dr Winand neigt naar Miss Taylor als bron:
Citaat:The responsible gene has been traced to a single stallion, Poco Bueno, who has widespread influence on Quarter Horse pedigrees. Winand discovered exactly how widespread when she evaluated the pedigrees of all Quarter Horses three years ago as part of her research.
“There were three-point-three million living Quarter Horses at the time. One-point-seven million traced to Poco Bueno. That blows your mind when you think of it in that sense,” she said, adding that she believes Poco Bueno acquired the HERDA gene through his dam, Miss Taylor, and found no evidence that his sire, King P-234, passed the trait on.
In the spring of 2007, Winand announced a genetic test to identify HERDA carriers was available to the public. Since then, approximately 6,000 horses have been tested; Winand says that group includes nearly every significant producer and high-dollar horse in the cutting industry. She discovered that the concentration of HERDA carriers in those (cutting)bloodlines is a surprisingly high 18 percent.

)
Dan moeten er toch onderhand al interessante theoriëen zijn besproken en ont- c.q bekracht