[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:12

@frosty: altijd fijn om te weten. Gefeliciteerd !!
@Adrienne : in het geval van Great Pine ga ik echt uit van PB als bron.

Vergeet niet dat de kreet Waggoner Mare slaat op heel veel paarden die fokmerrie waren bij de Waggoner Ranch. Omdat er toen nog geen stamboek was en ook niet meer te achterhalen welke was hebben ze allemaal dezelfde naam gekregen.

Als dit verder onderzocht zou moeten worden, zou men eerst moeten weten wélke Waggoner Mare dit was, vervolgens kijken of die meer offspring heeft en dan onderzoeken of daar Herda-positieven in zijn voorgekomen.
Deze zouden dan wel vrij van PB-bloed moeten zijn.
Lijkt me een ondoenlijke zaak.
Wel weet ik zeker dat Winand zeer goed in de gaten houdt welke paarden nu positief bevonden worden en of deze idd allemaal een PB in de pedigree hebben zitten. Mocht er nu nog iets boven komen die dat niet heeft en zeker als dat er meerdere zijn, dan zal er zeker dieper onderzoek gaan plaatsvinden.

Overigens heb ik hier een stukje gevonden waaruit blijkt dat ook Dr Winand neigt naar Miss Taylor als bron:
Citaat:
The responsible gene has been traced to a single stallion, Poco Bueno, who has widespread influence on Quarter Horse pedigrees. Winand discovered exactly how widespread when she evaluated the pedigrees of all Quarter Horses three years ago as part of her research.

“There were three-point-three million living Quarter Horses at the time. One-point-seven million traced to Poco Bueno. That blows your mind when you think of it in that sense,” she said, adding that she believes Poco Bueno acquired the HERDA gene through his dam, Miss Taylor, and found no evidence that his sire, King P-234, passed the trait on.

In the spring of 2007, Winand announced a genetic test to identify HERDA carriers was available to the public. Since then, approximately 6,000 horses have been tested; Winand says that group includes nearly every significant producer and high-dollar horse in the cutting industry. She discovered that the concentration of HERDA carriers in those (cutting)bloodlines is a surprisingly high 18 percent.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:16

Citaat:
In de lijn van Miss Taylor zit ook zo ver ik kan zien geen waggoner Mare!
Dus zo bedoel ik het ook niet. Kijk maar eens naar de drager Great Pine:

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Als je kijkt naar de bloedlijn van Big Chex To Cash die stamt af van Doc Olena. Kijk maar eens welk paard in Doc Olena's bloedlijnen voor komt!
http://www.allbreedpedigree.com/doc+olena

In de lijn die veel dragers en lijders geeft zit heeeeeeeeeeeeeeel vaak de combi met Waggoner.

Als je naar de nakomelingen van Miss Taylor gaat kijken op all breed zie je dat ze alleen maar gekruist is met King. Als een van die twee drager is moeten er statistisch meer drager nakomelingen zijn dan alleen Poco Bueno en zijn broer Old Grandad .

Waggoner mare wil zeggen dat het een merrie is van de waggoner ranch, waarvan verder geen gegevens gekend zijn. Dus het is nogal moeilijk om op basis daarvan conclusies te gaan trekken over de herkomst van een aandoening.

En Poco Lena had twee veulens die beide N/Hr waren. Dat is ook niet in overeenstemming met de statistische verwachting. Het blijft een statistische verwachting. Dus zelfs al zijn er 20 veulens uit de combinatie King x Miss Taylor, het kan perfect dat er maar twee dragers zijn.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:05

DubbelDun schreef:

Waar is dat op gebaseerd? Als je de bloedlijnen bekijkt is die Waggoner mare net zo aannemelijk. Alleen omdat het lastig te achterhalen is wil het nog niet zeggen dat het niet zo is. De bekenste dragers zijn nakomelingen van PB en Waggoner Mare. Dat vindt ik te toevallig maar goed ik zit in de genetica en heb er misschien net een wat andere kijk op. Vooral het negeren dat het wel eens een andere bron kan zijn omdat dat lastig te bewijzen is vind ik persoonlijk bloed link.

De meeste Herda paarden komen via "Poco Pine" en "Poco Lena" uit bij "Poco Bueno" tenminste dat wordt toch altijd beweerd.....
Maar let op de pedigree van deze twee!
Poco Lena :http://www.allbreedpedigree.com/poco+lena3
Poco Pine:http://www.allbreedpedigree.com/poco+pine
Toeval????????????????

Callisto04 schreef:
En Poco Lena had twee veulens die beide N/Hr waren. Dat is ook niet in overeenstemming met de statistische verwachting. Het blijft een statistische verwachting. Dus zelfs al zijn er 20 veulens uit de combinatie King x Miss Taylor, het kan perfect dat er maar twee dragers zijn.

Nee dus dat kan niet. Hoe vaker je de combinatie maakt hoe dichter je bij 50% komt. Dus bv die 2 uit 2 die jij noemt kan nog makkelijk (want het aantal variabelen is dan nog niet groter dan het aantal uitslagen) maar bv 2 uit 3 is al minder aannemelijk en de kans op 9 uit 10, als de werkelijke kans 50% is, is heel erg klein, bijna niet aannemelijk klein.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:21

Adrienne schreef:
DubbelDun schreef:

Waar is dat op gebaseerd? Als je de bloedlijnen bekijkt is die Waggoner mare net zo aannemelijk. Alleen omdat het lastig te achterhalen is wil het nog niet zeggen dat het niet zo is. De bekenste dragers zijn nakomelingen van PB en Waggoner Mare. Dat vindt ik te toevallig maar goed ik zit in de genetica en heb er misschien net een wat andere kijk op. Vooral het negeren dat het wel eens een andere bron kan zijn omdat dat lastig te bewijzen is vind ik persoonlijk bloed link.

De meeste Herda paarden komen via "Poco Pine" en "Poco Lena" uit bij "Poco Bueno" tenminste dat wordt toch altijd beweerd.....
Maar let op de pedigree van deze twee!
Poco Lena :http://www.allbreedpedigree.com/poco+lena3
Poco Pine:http://www.allbreedpedigree.com/poco+pine
Toeval????????????????

Callisto04 schreef:

Nee dus dat kan niet. Hoe vaker je de combinatie maakt hoe dichter je bij 50% komt. Dus bv die 2 uit 2 die jij noemt kan nog makkelijk (want het aantal variabelen is dan nog niet groter dan het aantal uitslagen) maar bv 2 uit 3 is al minder aannemelijk en de kans op 9 uit 10, als de werkelijke kans 50% is, is heel erg klein, bijna niet aannemelijk klein.

Op all breed staan 9 of 10 veulens van Miss Taylor, waarvan er al twee N/Hr zijn. Op zo'n klein aantal is een dergelijke afwijking op de te verwachten statistieken niet uitzonderlijk. Om in een random populatie op de te verwachten kans uit te komen zal de populatie doorgaans meer dan 10 moeten zijn. Gooi eens tien keer een muntstuk op en zie hoe vaak je kop of munt hebt. Kan gerust 10 keer hetzelfde zijn de ene keer, 50% de andere, 70/30, etc. Als je een aantal keren 100 keer gooit zal je waarschijnlijk elke keer al dichter bij 50% zitten.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:17

Precies! dus is bij 20 keer een munt op gooien de kans op 18 keer kop en maar twee keer munt niet erg groot. Dat gebeurd alleen maar als er nog een andere faktor in het spel is waardoor het gooien van kop de voorkeur krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:22

@Adrienne: zoals eerder gezegd is de kreet Waggoner Mare niet één paard, maar heel veel merries uit de remuda van de Waggoner Ranch.
Hier de nakomelingen ervan:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=&x=0&y=0

Ik zeg ook niet dat je de ogen moet sluiten voor andere mogelijkheden als PB, maar ik denk dat Nina Winand bekwaam genoeg is om dat wetenschappelijk verantwoord te onderzoeken.
Als er afstammelingen zijn van Sheilwin
http://www.allbreedpedigree.com/sheilwin waar géén lijn naar PB in zit én wel een HERDA-positieve afstammeling in voorkomt heb je bewezen dat het bij 'een' Waggoner Mare vandaan komt alsmede ook van PB, want ik geloof niet dat het daar NIET vandaan komt. Daarvoor zijn die aantallen te groot inmiddels.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:31

Hoe kan het dan dat er op waggoner zo veel dubbel PB gefokte dieren staan die dus wel gewoon hun jasje aanhouden?
en @ DD,cullen is dus niet perse doden,maar ook castreren of een ''spayed mare''.
De weanlings die je daar ziet lopen met hun moeders (een volle brood mare band met allemaal een veulen bij zich)bijten,schoppen elkaar en schuren hun zelf net zo als veulens in Nederland, allemaal met littekens en een dichte jas.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 01:21

Adrienne schreef:
Precies! dus is bij 20 keer een munt op gooien de kans op 18 keer kop en maar twee keer munt niet erg groot. Dat gebeurd alleen maar als er nog een andere faktor in het spel is waardoor het gooien van kop de voorkeur krijgt.

Inderdaad, die factor kan heel eenvoudig de factor toeval zijn. Het gaat om kansrekenen. Je hebt per keer 50% kans. Dus kan het, zonder enige andere factor, voorkomen dat je 20 keer munt krijgt. De statistische kans, in dit geval 50%, zal slechts bij heel grote aantallen bij herhaalde reeksen regelmatig voorkomen. Er hoeft helemaal geen andere factor te zijn. De kans dat je de lotto wint is veel kleiner dan wanneer je 20 keer een munt opgooid je 18 keer munt krijgt. Toch winnen er regelmatig mensen de lotto.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 01:25

MidnightPSan schreef:
Hoe kan het dan dat er op waggoner zo veel dubbel PB gefokte dieren staan die dus wel gewoon hun jasje aanhouden?
en @ DD,cullen is dus niet perse doden,maar ook castreren of een ''spayed mare''.
De weanlings die je daar ziet lopen met hun moeders (een volle brood mare band met allemaal een veulen bij zich)bijten,schoppen elkaar en schuren hun zelf net zo als veulens in Nederland, allemaal met littekens en een dichte jas.

Carriers houden hun jasje aan. Niet alle PB gefokte dieren zijn carriers. Er zal ook wel enige natuurlijke selectie hebben plaatsgevonden doordat ziekteverwekkers geculled werden, reeds voor de ziekte bekend en benoemd werd. 18 van de top 100 cutting hengsten is carrier. Die hebben ook hun jasje aan, maar geven het gen wel door aan statistisch de helft van hun nakomelingen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 01:28

MidnightPSan schreef:

Ik dacht dat ze op 3 van de 5 hengsten een HERDA foal guarantee geven (wat die dan inhoudt is de vraag, want HERDA veulens sterven niet vlak na de geboorte in de meeste gevallen) en de 2 andere als HERDA N/N op de website staan. Mooie score, neen?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:18

@Frosty, die jaarling die N/N getest is, is dat de zelfde als waarvan je dacht dat ze positief zou zijn? Want dat zou geweldig goed nieuws zijn!!

Ik geloof overigens niet dat het puur bij PB afkomt of van een van de Waggoner Mares. Een gen-mutatie wordt naar mijn idee veroorzaakt door een combi van genen van twee ouders. PB heeft het zelf niet in die zin dat hij geen lijder is. Ik weet niet of hij drager was en aangezien hij niet meer leeft zullen we dat nooit met 100% zekerheid weten. Ik weet niet of er paarden voor zitten die het wel hebben overigens? Want alleen dan kan hij drager zijn maar lijkt hij me niet de bron. Maar het zou natuurlijk kunnen dat PB gekruist met die Waggoner lijn die mutatie voorbrengt, maar PB gekruist met andere lijnen totaal niet. Dit zou me niet verbazen. Misschien zijn hier al testonderzoeken naar gedaan, geen idee waar ze allemaal naar kijken, daar wordt te weinig over gepubliceerd. Eigenlijk kun je pas wat zinnigs gaan roepen als in beeld is welke paarden Herda hebben, dragen en negatief getest zijn, en dan de bloedlijnen in duiken. Maar dat weet op het moment alleen de kliniek waar ze de test uitvoeren. Voor de rest is het koffiedik kijken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:37

@Callisto04 Ik denk dat jij terug naar school moet. De manier waarop jij met kansberekening om gaat, gaat onder het motto "de kans de 27,5 miljoen van de staatsloterij te winnen is 50% je hebt het of je hebt het niet! :? :?

Maar zo werkt dat niet. De kans dat je achter elkaar 18 keer kop gooit is 1/262144 Dat lijkt me dus wel heeeeeeeeeeel erg toevallig als dat gebeurd. 2 keer is de kans nog 1/4 dus dan kun je het nog over toeval hebben. Maar bij 1/262144 is de rol van toeval wel uitgespeeld!

@DD Ik schrijf nergens dat ze hun werk niet goed doen daar in de VS (misschien moet je even in mijn profiel kijken en een blik op mijn beroep werpen ;) )
Zou niet durven om zo'n goede mede wetenschapper te zeggen dat ze haar werk niet goed doet. Ze is juist goed bezig door niet alleen op Poco Bueno te focussen. Dat wil zeggen dat ook zij gewoon ziet dat het niet een sluitend verhaal is en ze zich dus sterk maakt het wel sluitend te krijgen.
Omdat Herda hoofdzakelijk via twee kinderen van Poco Bueno lopen en je Poco Bueno zelf niet kunt testen, kun je het je niet veroorloven de lijnen die dicht bij hem staan zo maar naast je neer te leggen.

@MidnightPSan: Precies! Je hebt helemaal gelijk. Als het Poco Bueno is die de start is van Herda verwacht je bij een Ranch die dit dier in bezit hebben gehad en enorm veel aan lijnteelt hebben gedaan een explosief hoger aantal Herda gevallen. Als dat niet zo is dan speelt er een andere faktor mee. Misschien is het een bepaalde combinatie van bloedlijnen. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat ze nog steeds kijken naar andere bronnen.

Dit alles wil niet zeggen dat ik vindt dat je moet nergeren dat Poco Bueno afstammelingen een grote vinger in de Herda pap hebben maar dat je niet je ogen mag sluiten voor eventueel andere oorsprongen van Herda naast Poco Bueno.

DubbelFun

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:15

@Adrienne : gezien je achtergrond én je vragen omtrent dit onderwerp kan ik me indenken dat je eens kontakt zoekt met Nena Winand en haar je ideëen voorlegt. Ik kreeg iig snel en inhoudelijk goede respons van haar.
njw2@cornell.edu

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:46

heb net bericht terug: mijn tobiano paint hengst OCP Will He Do is ook herda N/N
ik zit nu nog te wachten op de uitslag van 2 fokmerrie's en dan moet er deze week nog haren van 2 andere fokmerrie's opgestuurt worden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:41

@DD is sinds 2007 goed genoeg ? ;) ;) ;)

@piggeljay +:)+ fijn weer een negatieve! Ik duim voor je dames!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:15

Trace Cribbs Office: 940-552-2521 ext: 252
Barn: 940-495-3773
email: CribbsT@WaggonerRanch.Com
@Adrienne,vraag eens aan Trace wat hij te vertellen heeft,hij regeld alles daar en staat je ook vriedelijk te woord, bij ons nam hij meer dan twee uur de tijd(op de ranch) misschien kan jij van uit jou veld andere vragen dan ik als leek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:16

Adrienne schreef:
@DD is sinds 2007 goed genoeg ? ;) ;) ;)
Super zelfs :D Dan moeten er toch onderhand al interessante theoriëen zijn besproken en ont- c.q bekracht :)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:18

Onze nieuwe fokmerrie Miss Sum Of A Gunner "Summer" Herda N/N, OLWS N/N, GBED N/N!

Pedigree Gunner x Miss Dochot ( Doc's Hotrodder = (Doc Bar x Jameen Tivio) x Miss Cow King = (Bimbo Hank x The Breeze)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:44

Callisto04 schreef:
Adrienne schreef:

Inderdaad, die factor kan heel eenvoudig de factor toeval zijn. Het gaat om kansrekenen. Je hebt per keer 50% kans. Dus kan het, zonder enige andere factor, voorkomen dat je 20 keer munt krijgt. De statistische kans, in dit geval 50%, zal slechts bij heel grote aantallen bij herhaalde reeksen regelmatig voorkomen. Er hoeft helemaal geen andere factor te zijn. De kans dat je de lotto wint is veel kleiner dan wanneer je 20 keer een munt opgooid je 18 keer munt krijgt. Toch winnen er regelmatig mensen de lotto.

Heb al een tijdje niet meegelezen maar wil hier toch even op inhaken.
Men vergeet hier dat het niet enkel om kansberekening gaat maar dan je met erfelijke factoren te maken hebt waarbij ouderdieren 'sterk' of 'zwak' kunnen zijn in het doorgeven van hun genen. Net zoals alle Commander kids te herkennen zijn aan hun hoofd en veel dekhengsten dekhengst zijn juist omdat ze bepaalde talenten doorvererven, zo kan een dier ook sterk zijn in het doorvererven van een genetisch defect. Hier zijn ook wel voorbeelden van te vinden (bij het vererven van een bont/frame gen bijv. waarbij de ene hengst veel sterker zijn bontgen doorgeeft dan de ander, wat in het geval van Frame dus tot een hoger percentage LW veulens leiden wanneer deze hengst met frame merries gekruist wordt.
Je kunt in mijn ogen dus niet zomaar van simpele kansberekening uit gaan, je hebt met de factor 'erfelijkheid' te maken en daar spelen meer factoren een rol.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:53

Francis schreef:
Heb al een tijdje niet meegelezen maar wil hier toch even op inhaken.
Men vergeet hier dat het niet enkel om kansberekening gaat maar dan je met erfelijke factoren te maken hebt waarbij ouderdieren 'sterk' of 'zwak' kunnen zijn in het doorgeven van hun genen. Net zoals alle Commander kids te herkennen zijn aan hun hoofd en veel dekhengsten dekhengst zijn juist omdat ze bepaalde talenten doorvererven, zo kan een dier ook sterk zijn in het doorvererven van een genetisch defect. Hier zijn ook wel voorbeelden van te vinden (bij het vererven van een bont/frame gen bijv. waarbij de ene hengst veel sterker zijn bontgen doorgeeft dan de ander, wat in het geval van Frame dus tot een hoger percentage LW veulens leiden wanneer deze hengst met frame merries gekruist wordt.
Je kunt in mijn ogen dus niet zomaar van simpele kansberekening uit gaan, je hebt met de factor 'erfelijkheid' te maken en daar spelen meer factoren een rol.

Dat is dus precies wat ik al schrijf:
Dus is bij 20 keer een munt op gooien de kans op 18 keer kop en maar twee keer munt niet erg groot. Dat gebeurd alleen maar als er nog een andere faktor in het spel is waardoor het gooien van kop de voorkeur krijgt.

Als de veulens van een bepaalde combinatie niet de normaal verdeling gaat benaderen, (bij voldoende de zelfde combinaties) zijn er andere faktoren die een rol spelen.
En die faktoren hebben niks met toeval te maken!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:10

Ja ok.. ik dacht dat jij jouw stelling juist als argument bedoelde van het feit dat je altijd 50% kans hebt. Want dat heb je bij het vererven van genen dus niet. Theoretisch wel, maar in de praktijk blijken dieren bepaalde genen sterk door te vererven. Daar is tenslotte onze hele fokkerij op gebaseerd en dat maakt bepaalde dieren juist zulke goede fokdieren.
Communicatiestoornisje dus ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:11

Francis schreef:
Ja ok.. ik dacht dat jij jouw stelling juist als argument bedoelde van het feit dat je altijd 50% kans hebt. Want dat heb je bij het vererven van genen dus niet. Theoretisch wel, maar in de praktijk blijken dieren bepaalde genen sterk door te vererven. Daar is tenslotte onze hele fokkerij op gebaseerd en dat maakt bepaalde dieren juist zulke goede fokdieren.
Communicatiestoornisje dus ;)

Geeft niet hoor. Het is gewoon erg lastig mensen (leken) uit te leggen dat de faktor die hier een rol speelt zeker NIET toeval is.
Vandaar dat ik het voorbeeld er neer zette over kop of munt. Een kans van 1/262144 om 18 keer kop achter elkaar gooien leek me een duidelijk voorbeeld dat de verdeling die je ziet bij de volle broers en zussen van Poco Bueno niet op toeval kan berusten maar dat daar iets anders mee speeld. Of dan nou een bron naast Poco Bueno is of een gen wat niet dominant over erft of het niet levensvatbaar zijn van sommige dragers en van sommige lijders zodat ze niet eens geboren worden of of of of of.
Het is nog koffiedik kijken. Om er achter te komen moeten eigenlijk zo veel mogelijk mogelijke dragers en lijders getest worden. Zodat er een duidelijk beeld onstaat over hoe de verdeling in elkaar zit en welke faktoren het risico verhogen of juist verlagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:09

Leuke these. Heb je dit ook met Nena besproken en zoja hoe staat zij hierin ??

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:06

eerst even @ frosty: Goed nieuws!! Gefeliciteerd! :D ...verder ben ik dit topic nu al een tijdje aan het volgen en kwam Great Pine tegen in het lijstje HERDA carriers..... Mijn merrie is een dochter van Stop It en heeft dus ook Great Pine in haar pedigree. Ik zal haar ook laten testen, maar misschien weet iemand ook al of Stop It N/N is of niet?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:14

Ik weet niet of Stop It N/N getest is, maar onze Brandy is een zoon van Stop It en hem hebben we laten testen. Hij is gelukkig N/N.