[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:39

Eens MiekeB, je bent goed bezig geweest door je merrie te laten testen waar je misschien ooit een veulen bij wil fokken. Als je moeder niet meer dekken wilt en de hengst is overleden dan is het oke zo. Verder hoef je natuurlijk niet verantwoording van alles te dragen. Vooral niet omdat de ouders niet meer voor nakomelingen gaan zorgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:58

DubbelDun schreef:
Door de merrie te laten testen weet je ook of het van de vader komt of niet.

Hoeft niet. Hengst en merrie kunnen beide H/N zijn en een H/N veulen geven. De merrie laten testen gaat geen uitsluitsel geven dat de hengst geen drager is (geweest).

DubbelFun

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:29

In dat geval heb je idd gelijk. Mocht de merrie N/N blijken dan weet je wel genoeg.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:14

Onze Kick'n Big Chex is Herda N/N!!!!!!! *\o/* Was lang wachten op het resultaat want ze hebben giga achterstand maar het was het wachten waard! ;)

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:05

Custom Peppy: Herda N/N :D

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:33

Wat een goede resultaten zo laat op de avond, gefeliciteerd!! Voor jou moet het helemaal een pak van je hart zijn, anika! Dat waren te veel dagen in spanning zitten zeg! Wat heb je lang moeten wachten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:39

Gefeliciteerd Dunnit en Anika, waren jullie bang voor een positief resultaat?

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:13

ben voor niks-nie-bang trudy :-)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:52

Nou ik kwam er een tijdje terug achter dat Big Chex To Cash drager is van Herda terwijl men zei dat ie vrij was (niet zomaar een persoon die dat zei toen d'r tijd dat ie geen drager was)

Ik had Patch mijn merrie niet getest (bloed wees ook niet uit dat het nodig was) Dus ja dan zit je wel in spanning als het allemaal anders blijkt te zijn met de vader en de moeder niet getest is ondanks dat het bloed van de merrie vrij moet zijn (en dus ook is nu na de test gebleken)

Ik heb er niks op tegen om met een Herda N/hr te fokken maar dan is het wel fijn dat je 100% zeker weet dat de andere N/N is!

Ik heb de 50% kans op N/N getroffen en daarom heb ik ook eerder gemeld aan het begin in de topic dat je moet vragen naar een kopie van het papier van de hengst als je de merrie laat dekken die N/Hr is!

En test je merrie's! Ook al denk je kan niet dat ze Herda N/hr is! ;)

We zijn nu allemaal een stuk wijzer dan een tijd geleden dus komt vast allemaal goed! ;)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:30

Is er iemand op de hoogte van de recentste stand van zaken mbt de herkomst van HERDA? Je hoort meestal Poco Bueno, maar zijn er ook andere mogelijkheden? Ik had iets gelezen over zijn broer en enkele gevallen die zouden teruggaan tot King, maar iemand zei me dat die laatste enkel naar voor kwam doordat er een fout gebeurd zou zijn bij de registratie zoveel jaren terug en Poco Bueno niet in de pedigree zat terwijl hij er wel had moeten inzitten. Het gaat eigenlijk om een concrete hengst. Dun It with A Twist. Er is een veulen van hem HERDA carrier en de merrie is getest en negatief. Hij heeft echter geen Poco Bueno in zijn pedigree. Van de Hollywood Dun It lijn zijn geen HERDA gevallen bekend en gezien de grote aantallen veulens uit die lijn zal het waarschijnlijk niet daarvandaan komen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:16

@Callisto04 Vaders kant heeft Easter king in zijn bloed en is een zoon van King. Moederkant zit dubbel king in via Fourble Joe.

Men vermoed dat de Herda van King afkomstig is. Dus dat zou dan kunnen kloppen in dit geval.
Laatst bijgewerkt door anika op 14-08-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:24

Maar je weet het ook niet zeker (ivm King)? Langs vaderskant (HDI, HJ86, Easter King) zouden er geen HERDA gevallen bekend zijn. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat het niet van DIWAT kwam, maar dat de testresultaten van de merrie die het veulen gekregen heeft niet correct zijn. Er gebeuren namelijk schijnbaar heel af en toe toch foutjes (dit was bij UC Davis) bij testen op genetische afwijkingen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:28

Hoe is de moeder gefokt dan?

Moederkant van DWAT heeft natuurlijk ook 2 keer king dus DWAT kan het van zijn moederskant hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:51

Als HERDA bij King vandaan zou komen dan zouden er veel meer paarden mee rondlopen.
Veelal zijn deze gevallen te herleiden tot een foute vadervermelding op papier, al zijn die moeilijk te bewijzen; deels omdat het veelal wel familie is (King-afstammeling) en deels omdat het al te ver weg gebeurd is.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:20

Het is wel moeilijk uit te maken hoeveel dragers er rondlopen aangezien de test nog maar een paar jaar beschikbaar is. Dus ik zou nu nog niet durven zeggen dat er maar weinig versrpeiding is van HERDA.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:56

Ik kom over het algemeen bij dragers steeds iets "Waggoners" tegen. Vooraal vaak in combinatie met of King of Zantanon of Poco Bueno of zijn broer. Dat begin ik langzam maar zeker toch wel erg opvallend te vinden. Vooral omdat Waggoner gewoon een aantal merries had staan die allemaal Waggoner Mare heten en niemand weet welke welke is. Ook in Big Chex To Cash zit een Waggoner mare!

Wat ik me af vraag is of je niet een behoorlijk sterke rechtzaak hebt als je bij de hengsten eigenaar navraag hebt gedaan over het dragerschap van zijn hengst en deze zegt getest te hebben en dat het dier negatief is.
Ongeacht of er nou wel of niet getest is is dit fraude en berokkend dit schade.
Ik denk dat als mij dit zou overkomen ik op zijn minst bij een avocaat na ging vragen hoe ik dit aan moet pakken. Het geeft je geen gezond veulen terug en doet niks om het verdriet van het uiteindelijk verlies van zo'n diertje te verzachten maar een rechtzaak zorgt er waarschijnlijk wel voor dat andere hengstenhouders die denken hier mee weg te komen zich achter hun oor krabben voor ze zeggen dat een hengst negatief is als dat niet zo is.

Ik denk dat ik zo wit en wit heet zou worden dat ik het er echt zo niet bij zou laten zitten en stilletjes mijn verlies nemen. Ik zou het van elk dak schreeuwen wat ik zou kunnen vinden! Hangen zou die @$#! die over een uitslag liegt! Eens kijken hoe hij piept als hij een dikke schade vergoeding moet gaan betalen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:04

Dat er bij "Waggoner" veel HERDA voorkomt is niet zo gek. Zij hebben tenslotte heel veel met PB gefokt en juist daar geldt dat er met de veulenregistratie wel eens iets mis kan gaan. Op 150 paarden die daar in mega-grote gebieden gehouden worden hoeft dat nog niet eens opzet te zijn.

Met mij zou een hengsteneigenaar ook nog niet klaar zijn, maar bedenk dat ook bij testen wel eens iets mis gaat. Er zijn tenslotte ook gevallen die HYPP-N/N getest werden terwijl ze bij een hertest toch echt N/H bleken.
Maar als er idd opzet in het spel is dan mag dit best openbaar worden IMO. Qua rechtzaak sta je dan ook wel aardig sterk.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:22

Een aantal mensen lijkt ook bang om namen te noemen. Maar als je een HERDA afflicted veulen hebt, kan het niet anders of de hengst is op zijn minst een carrier. Waarom riskeer je dan een rechtzaak door een naam te noemen?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 13:24

Adrienne schreef:
Ik denk dat ik zo wit en wit heet zou worden dat ik het er echt zo niet bij zou laten zitten en stilletjes mijn verlies nemen. Ik zou het van elk dak schreeuwen wat ik zou kunnen vinden! Hangen zou die @$#! die over een uitslag liegt! Eens kijken hoe hij piept als hij een dikke schade vergoeding moet gaan betalen!
Tja, dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan... want hoe makkelijk is het om internationaal (stuk ingewikkelder dan nationaal) een rechtszaak aan te spannen tegen een persoon die een bekende naam heeft in de paardensport of zelfs een prominente ranchnaam met zich meedraagt en jij eigenlijk 'zomaar een klant' bent? Het belang van testen is in de USA over het algemeen genomen bijzonder ondergeschikt aan het verkopen van dekkingen, en zo heb ik zelf ook al meerdere malen een deksel op de neus gehad. Natuurlijk heb ik geen persoonlijke ervaring met een HERDA veulen (en HERDA kan wat betreft erfelijke ziekte natuurlijk worden vervangen door andere soortgelijke genetische aandoeningen), maar ik kan je wel vertellen dat niet alle informatie die uit de USA komt, en nee, zelfs niet alle gedane testresultaten, de waarheid zijn.... Kijk een stukje terug in het topic naar de kennis van mij die een merrie wilde kopen die zou worden getest, maar waarvan onder haar stamboeknaam andere haren zijn ingezonden. Ik denk toch dat je vanaf deze kant van de oceaan vrij machteloos staat (toe te kijken)...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:29

Je bergijpt me verkeerd. Die Waggoners zitten vaak voor Poco Bueno. Ze worden dus bij hem in gekruist. Die nakomelingen lopen het risico drager te zijn. Wie zegt niet dan die Waggoner de bron is! De paarden uit die tijd zijn niet meer te testen. Als het echt via King of zelfs Zantanon komt moeten er veel meer dragers en ook veel meer lijders zijn. Maar komt het bv helemaal niet direct van Poco Bueno maar van die Waggoner zou wel verklaren waarom er enkele buiten de "standaard" PB lijn drager zijn. Het kan nooit een "grote" veel gebruike andere hengst zijn zoals of King of Zantanon die er voor zit en drager is. Dat is niet logisch.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 14-08-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:38

gera schreef:
Tja, dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan... want hoe makkelijk is het om internationaal (stuk ingewikkelder dan nationaal) een rechtszaak aan te spannen tegen een persoon die een bekende naam heeft in de paardensport of zelfs een prominente ranchnaam met zich meedraagt en jij eigenlijk 'zomaar een klant' bent? Het belang van testen is in de USA over het algemeen genomen bijzonder ondergeschikt aan het verkopen van dekkingen, en zo heb ik zelf ook al meerdere malen een deksel op de neus gehad. Natuurlijk heb ik geen persoonlijke ervaring met een HERDA veulen (en HERDA kan wat betreft erfelijke ziekte natuurlijk worden vervangen door andere soortgelijke genetische aandoeningen), maar ik kan je wel vertellen dat niet alle informatie die uit de USA komt, en nee, zelfs niet alle gedane testresultaten, de waarheid zijn.... Kijk een stukje terug in het topic naar de kennis van mij die een merrie wilde kopen die zou worden getest, maar waarvan onder haar stamboeknaam andere haren zijn ingezonden. Ik denk toch dat je vanaf deze kant van de oceaan vrij machteloos staat (toe te kijken)...

Testen mag dan ondergeschikt zijn, maar er over liegen is een hele andere zaak! Dan moet men zeggen we hebben niet getest. Dan wordt het het risico van de merrie eigenaar. Maar zeggen dat een paard negatief is zonder ook maar getest te hebben is en blijft fraude!

Ook dat voorbeeld wat je geeft is niks anders dan fraude. Sterker nog het is zelfs te bewijzen. Buiten Herda kun je DNA typeren met die haren. Je kunt dus gewoon kei hard bewijzen dat de test niet gedaan is op de haren van die bepaalde merrie! Om dit soort zaken te voorkomen laat je buiten de Herda test de merrie of hengst die je wil kopen opnieuw DNA typeren. Alle paarden waar mee gefokt wordt moeten worden getypeerd namelijk en als de ouders dan niet de ouders blijken te zijn........................
Gezien jij er voor betaald kun je ook eisen dat de resultaten naar jou gestuurd worden. Geloof me als ze de boel zouden willen belazeren gaan ze dan zweten! 8-)

Kennis is macht!!!!!!!!!

Ik denk dat je als je het zwart op wit hebt of op band, als je een telefoon gesprek hebt gevoerd, je een sterke zaak hebt. Dan maakt het totaal niet uit wie de gene is die aangekaagd wordt. Verder worden ze in de VS vaak erg vlug als je begint te roepen dat je naar een advocaat stapt, vooral als je gewoon bewijs van fraude hebt. Alleen de negatieve publiciteit kost ze handen vol geld.
Dood gaan liggen en niks doen omdat het om een "grote" naam gaat daar is niemand mee geholpen.

Ik zou er in elk geval een paar telefoontjes naar een avocaat aan wagen en eens kijken wat er gebeurd als er een officieel document die kant uit gaat van een advocaten kantoor met de melding dat men aan het bekijken is of er genoeg grond is om een fraude zaak aan te spannen!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 14-08-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:55

Citaat:
where along the line did HC occur? Winand says: As of this writing, pedigrees from approximately 100 well-documented cases have been examined. These show that 95% of the horses identified with HC trace back to Poco Bueno through both their sires and dams. The other 5% trace back to other horses in this sire line, including King, Zantanon, Little Joe, and Poco Bueno’s full brother Old Grand Dad. While this suggests that Poco Bueno may have inherited the HC mutation from his sire, this may not be the case. With the available information, it is difficult to rule out the possibility of Miss Taylor, Poco Bueno’s dam, transmitting the HC gene to Poco Bueno. It may never be possible to scientifically identify the origin for several reasons. We have no pedigrees to date that completely differentiate the lines of King versus Miss Taylor, and even if we did, it is difficult to verify the accuracy of pedigrees this far back, or further. (Bringinglight to Hypp)

ALS het niet bij PB zou zijn ontstaan, maar bijv uit de móederlijn van Miss Taylor (de vaderlijn is immers ook Zantanon) vandaan zou komen, dan nog zouden er veel meer gevallen traceerbaar zijn. Miss Tayler heeft tenslotte ook wel wat kinderen op de wereld gezet. En ook hierbij geldt dat de omgekeerde trechtervorm al tot veel meer HERDA-buiten-PB gevallen had moeten leiden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:22

In de lijn van Miss Taylor zit ook zo ver ik kan zien geen waggoner Mare!
Dus zo bedoel ik het ook niet. Kijk maar eens naar de drager Great Pine:

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Als je kijkt naar de bloedlijn van Big Chex To Cash die stamt af van Doc Olena. Kijk maar eens welk paard in Doc Olena's bloedlijnen voor komt!
http://www.allbreedpedigree.com/doc+olena

In de lijn die veel dragers en lijders geeft zit heeeeeeeeeeeeeeel vaak de combi met Waggoner.

Als je naar de nakomelingen van Miss Taylor gaat kijken op all breed zie je dat ze alleen maar gekruist is met King. Als een van die twee drager is moeten er statistisch meer drager nakomelingen zijn dan alleen Poco Bueno en zijn broer Old Grandad .

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:24

Hallo allemaal
Nadat al mijn fokmerries N/N getest waren heb ik van de week ook de uitslag van mijn Bigchextocash jaarling binnen gehad en die is gelukkig ook N/N , daar ben ik heel blij mee !! :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:29

frosty schreef:
Hallo allemaal
Nadat al mijn fokmerries N/N getest waren heb ik van de week ook de uitslag van mijn Bigchextocash jaarling binnen gehad en die is gelukkig ook N/N , daar ben ik heel blij mee !! :D

Super voor je! *\o/* *\o/*