Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Adrienne schreef:Tja, dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan... want hoe makkelijk is het om internationaal (stuk ingewikkelder dan nationaal) een rechtszaak aan te spannen tegen een persoon die een bekende naam heeft in de paardensport of zelfs een prominente ranchnaam met zich meedraagt en jij eigenlijk 'zomaar een klant' bent? Het belang van testen is in de USA over het algemeen genomen bijzonder ondergeschikt aan het verkopen van dekkingen, en zo heb ik zelf ook al meerdere malen een deksel op de neus gehad. Natuurlijk heb ik geen persoonlijke ervaring met een HERDA veulen (en HERDA kan wat betreft erfelijke ziekte natuurlijk worden vervangen door andere soortgelijke genetische aandoeningen), maar ik kan je wel vertellen dat niet alle informatie die uit de USA komt, en nee, zelfs niet alle gedane testresultaten, de waarheid zijn.... Kijk een stukje terug in het topic naar de kennis van mij die een merrie wilde kopen die zou worden getest, maar waarvan onder haar stamboeknaam andere haren zijn ingezonden. Ik denk toch dat je vanaf deze kant van de oceaan vrij machteloos staat (toe te kijken)...Ik denk dat ik zo wit en wit heet zou worden dat ik het er echt zo niet bij zou laten zitten en stilletjes mijn verlies nemen. Ik zou het van elk dak schreeuwen wat ik zou kunnen vinden! Hangen zou die @$#! die over een uitslag liegt! Eens kijken hoe hij piept als hij een dikke schade vergoeding moet gaan betalen!

gera schreef:Tja, dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan... want hoe makkelijk is het om internationaal (stuk ingewikkelder dan nationaal) een rechtszaak aan te spannen tegen een persoon die een bekende naam heeft in de paardensport of zelfs een prominente ranchnaam met zich meedraagt en jij eigenlijk 'zomaar een klant' bent? Het belang van testen is in de USA over het algemeen genomen bijzonder ondergeschikt aan het verkopen van dekkingen, en zo heb ik zelf ook al meerdere malen een deksel op de neus gehad. Natuurlijk heb ik geen persoonlijke ervaring met een HERDA veulen (en HERDA kan wat betreft erfelijke ziekte natuurlijk worden vervangen door andere soortgelijke genetische aandoeningen), maar ik kan je wel vertellen dat niet alle informatie die uit de USA komt, en nee, zelfs niet alle gedane testresultaten, de waarheid zijn.... Kijk een stukje terug in het topic naar de kennis van mij die een merrie wilde kopen die zou worden getest, maar waarvan onder haar stamboeknaam andere haren zijn ingezonden. Ik denk toch dat je vanaf deze kant van de oceaan vrij machteloos staat (toe te kijken)...
Citaat:where along the line did HC occur? Winand says: As of this writing, pedigrees from approximately 100 well-documented cases have been examined. These show that 95% of the horses identified with HC trace back to Poco Bueno through both their sires and dams. The other 5% trace back to other horses in this sire line, including King, Zantanon, Little Joe, and Poco Bueno’s full brother Old Grand Dad. While this suggests that Poco Bueno may have inherited the HC mutation from his sire, this may not be the case. With the available information, it is difficult to rule out the possibility of Miss Taylor, Poco Bueno’s dam, transmitting the HC gene to Poco Bueno. It may never be possible to scientifically identify the origin for several reasons. We have no pedigrees to date that completely differentiate the lines of King versus Miss Taylor, and even if we did, it is difficult to verify the accuracy of pedigrees this far back, or further. (Bringinglight to Hypp)