[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:08

GBED een aparte test, de uitslag is geen bijkomstigheid van de HERDA test.

CherokeeChum

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:12

Is het bloedlijn gerelateerd?M.a.w moet je elk potentieel fokdier laten onderzoeken of is het net als Hypp&Herda?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:15

Zover ik weet hebben ze bij GBED nog geen schuldige aan kunnen wijzen. Wat zijn de kosten voor die test vergeleken bij het verdriet wat je hebt als je een veulen hebt die uiteindelijk komt te overlijden?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:20

Te verwaarlozen vind ik,testen dus..
Wel jammer weer zo'n vervelende afwijking erbij.
Zou bijna de lol van het fokken verpesten.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 18:59

CherokeeChum schreef:
Is het bloedlijn gerelateerd?M.a.w moet je elk potentieel fokdier laten onderzoeken of is het net als Hypp&Herda?

GBED is inderdaad een aparte test, dus geen onderdeel of mutatie van HERDA.
Het GBED gen is terug te voeren op de QH hengst King, die deze uit Zantanon zou hebben gekregen.

Some GBED foals are born alive but are often weak and require warming and assistance to nurse after birth. These foals may appear healthy for a time but eventually the may develop seizures, become too weak to stand, or in some cases, they die suddenly. In spite of aggressive treatment, all known cases of GBED have been euthanized or died by 18 weeks of age.

The disease occurs in foals who are homozygous for the lethal GBED allele, meaning both parents must be heterozygous for the allele. A blood test for this allele was developed by the University of Minnesota College of Veterinary Medicine and as of 2005 is licensed to the UC Davis Veterinary Genetics Laboratory. Using this, breeders can avoid crosses that could produce GBED foals, and eventually selectively breed it out. Initial samples suggest that about 10% of Quarter Horses and Paint Horses are carriers.

This genetic disease has been linked to the foundation sire King.

_Vanes_ schreef:
Ach,je hebt er een leuke bezigheid aan! :P
Maaruh,..nu is het dus GBED?
Ik denk dat je de ernst van deze aandoening niet helemaal in ziet... tenminste, persoonlijk vind ik het wel ernstig als toekomstig fokker van 1 enkel veulen uit 1 merrie. Ik wil mijn merrie graag het leed van een niet levensvatbaar veulen besparen eigenlijk...
Is Footwork trouwens GBED getest, aangezien ik het nu dichterbij huis moet zoeken? 8-)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:17

Nee, Footwork niet, maar goed,...welke hengst in NL/Europa wel?

Van Herda wist ik trouwens maar 1 geval (OK, nu 3), van GBED geen een. Hoever kan je gaan?
Maar was hier nu eerder mee gekomen, dan had ik bij de harensample voor HERDA een extra vakje aangekruisd! :P

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:26

Nou ja, ben allang blij dat ik er voor mezelf op tijd mee ben gekomen, want de hengst van mijn keuze lijkt toch ook echt drager te zijn...
In Europa zijn momenteel zo'n twintig hengsten getest, begreep ik. Niet veel, maar blijkbaar hebben een aantal hengstenhouders wel wat extra vakjes aangekruisd ;) Ik heb inmiddels pb's over in totaal zes GBED gevallen.... in Nederland :x Dus ja, het gebeurt...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:55

Helaas nog steeds geen gegevens van Nena gehad om een artikel te maken!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:58

In de Duitse 'Western Horse' staat deze maand een twee pagina groot artikel over HERDA, waarbij ook alle dragers worden genoemd die bekend zijn, waaronder dus Doc O' Lena, Dry Doc en Great Pine. De foto's ter illustratie zijn behoorlijk onsmakelijk, wat mensen vast wakker zal gaan schudden als ze de pagina openslaan... Ik moet zeggen dat ik toch steeds meer hengsten zie die HERDA zijn getest! +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:01

Misschien is het mogelijk om Bea te tippen zodat er in de Nederlandse Quarter ook een artikel over Herda komt?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:09

...en dan niet alleen over HERDA ;)
Is inderdaad geen slecht plan, ik zie haar volgende week dus zal het even aankaarten

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:28

Heb Bea een aantal weken al gesproken en ze gaat een artikel plaatsen over Herda (was ze al mee bezig). Ligt al klaar zei ze! ;)

Maar voor de artsen is er meer nodig vandaar dat ik echt pas veder kan als Nena mij de stukken stuurt..
Laatst bijgewerkt door anika op 31-07-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:30

Kijk! Er hoeft al niets meer te worden geregeld! +:)+

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:36

Ik had Bea al getipt voor de hengstenspecial van dit jaar en daar stond het, volgens mij, ook in.

Groetjes, Gisela

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:08

Ik heb Jamie ook laten testen, met een beetje zoeken kwam ik wel 4x Poco Bueno tegen in haar pedigree! Toen ik Sugar (moeder van Jamie) liet dekken had ik nog nooit van Herda gehoord. Gisteravond kreeg ik de uitslag, Jamie is N/HRD
Maar ik had dus eigenlijk ook op GBED moeten testen.
Sugar laat ik niet testen, daar wordt toch niet meer mee gefokt.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:46

Wat is N/HRD?

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:28

Drager van Herda

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:32

Gisela schreef:
Ik had Bea al getipt voor de hengstenspecial van dit jaar en daar stond het, volgens mij, ook in.

Groetjes, Gisela

Het heeft er in gestaan, misschien kan iemand het inscannen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:53

MiekeB schreef:
Sugar laat ik niet testen, daar wordt toch niet meer mee gefokt.

Ik zou voor mezelf toch willen weten waar dat Herda nu vandaan komt. Kan namelijk ook van de vader komen (lijkt me onwaarschijnlijk), maar je kunt anderen met je uitslag iig helpen (inclusief het tippen van de hengsteneigenaar, om te voorkomen dat er onnodig Herda affected paarden de wereld in worden gezet.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:17

Hoezo lijkt het je onwaarschijnlijk dat het van de vader komt :? Die kans is toch net zo groot als dat ze het van moeder heeft? Vader heeft net als Sugar 2x Poco Bueno in zijn pedigree staan.

Ik heb er wel over gedacht hoor, om Sugar te laten testen als Jamie drager bleek te zijn. Maar waarom eigenlijk? Met Sugar wordt nooit meer gefokt, en Jamies vader leeft helaas niet meer.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:13

Met Jamie ga je toch ook niet verder fokken?
Het is jammer dat hij drager is maar hij zal geen klachten krijgen. De lijn stopt ook nu omdat moeder geen veulens meer krijgt en vader al dood is.
Dat is iets wat je nu al weet dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:20

MiekeB schreef:
Hoezo lijkt het je onwaarschijnlijk dat het van de vader komt :? Die kans is toch net zo groot als dat ze het van moeder heeft? Vader heeft net als Sugar 2x Poco Bueno in zijn pedigree staan.
Zie net dat het woordje "niet" ontbreekt. Natuurlijk is het mogelijk dat het ook via de vader is doorgegeven. Als de vader al dood is, zou er nog ingevroren sperma van kunnen zijn. Je kunt iig - als het van de vader komt - andere fokkers helpen.
Maar als de vader er niet meer is, kunnen er geen manen meer getrokken worden voor een Herda test.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:51

Door de merrie te laten testen weet je ook of het van de vader komt of niet.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:12

Als er sperma in de vriezer zit kun je daar een dna test mee doen mocht je het echt zeker willen weten.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:44

Ik zie niet hoe ik andere mensen kan helpen door mijn merrie te testen. Stel Sugar is drager, dan wil dat niet met zekerheid zeggen dat de hengst geen drager was. Als Sugar N/N is komt het van de hengst, en dan? Wie heeft daar wat aan? De vorige eigenaar van de hengst doet helemaal niks meer met paarden (daar dekte hij ook alleen natuurlijk), en de laatste eigenaar ken ik niet, dat was iemand in Frankrijk, geen idee wie of waar in Frankrijk.
Begrijp me niet verkeerd, als ik dacht dat ik er iemand mee kon helpen zo ik haar best willen laten testen, maar ik zie niet hoe iemand iets aan die uitslag heeft.