[WN] doof en fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: doof en fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:24

Yerry, jouw paard weet misschien niet eens dat ze anders is. Natuurlijk is het anders, maar bij de juiste ruiter, in dit geval jij, gaat het goed. Elk paard moet bij de juiste ruiter komen en niet alleen gekozen worden om het papiertje.

Overigens wel lastig dat ik wel maar blijf kletsen tegen jouw paard, dat kan ik gewoon niet laten.......

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:21

Ik lees hier verder eigenlijk niets over het verband van wit + blauwe ogen + doof.
Een tijdje geleden heb ik veel opgezocht over doofheid bij paarden omdat ik sterk het vermoeden heb dat mijn pony aan 1 oor doof is. Op verschillende websites vond ik info wat betreft katten, honden en paarden; omdat de ogen en oren dicht bij elkaar zitten komt het vaak voor dat het pigmentloze gebied dat het gehoor aantast ook blauwe ogen veroorzaakt.
Witte katten met blauwe ogen zouden bijv een grotere kans op doofheid hebben. Met een blauw en een donker oog zou veelal het oor aan de kant van het blauwe oog doof zijn.

Wat bij mijn pony dus zou kloppen want het oor waarvan ik denk dat het niet goed werkt is precies die aan de kant van zijn blauwe oog. Ook werd er vermeld dat doofheid aan maar 1 oor vaak onopgemerkt blijft omdat het niet werkende oor gewoon met het andere oor 'meespeeld' en het paard verder dus ook wel gewoon kan horen met het andere oor.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:59

IcePrincess schreef:
Ik lees hier verder eigenlijk niets over het verband van wit + blauwe ogen + doof.
Een tijdje geleden heb ik veel opgezocht over doofheid bij paarden omdat ik sterk het vermoeden heb dat mijn pony aan 1 oor doof is. Op verschillende websites vond ik info wat betreft katten, honden en paarden; omdat de ogen en oren dicht bij elkaar zitten komt het vaak voor dat het pigmentloze gebied dat het gehoor aantast ook blauwe ogen veroorzaakt.
Witte katten met blauwe ogen zouden bijv een grotere kans op doofheid hebben. Met een blauw en een donker oog zou veelal het oor aan de kant van het blauwe oog doof zijn.

Wat bij mijn pony dus zou kloppen want het oor waarvan ik denk dat het niet goed werkt is precies die aan de kant van zijn blauwe oog. Ook werd er vermeld dat doofheid aan maar 1 oor vaak onopgemerkt blijft omdat het niet werkende oor gewoon met het andere oor 'meespeeld' en het paard verder dus ook wel gewoon kan horen met het andere oor.

Dat zijn echt fabeltjes.
Het heeft niets te maken met de kleur van het oog
Ik heb 2 witte kittens gehad met een odd eye ( 1 blauw 1 geel oog ) Die waren beidde niet doof
Bij katten heeft het te maken met het W gen
En een witte kat is nooit wit!!!!!!en dus niet pigment loos Pling
Dan praat je echt over een albino en die hebben rode ogen.

Onder het wit zit altijd een kleur alleen die zie je niet, en komt pas naar boven wanneer je ermee fokt.
Zo kan het gebeuren dat je van een witte kat ,kittens fokt die geen van alle wit zijn!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:21

Ik vond het op verschillende websites over genetische onderzoeken, en ook niet dat het altijd zo is maar dat het door 2 verschillende genen kwam en dat degene die de doofheid veroorzaakte ook blauwe ogen kán geven, niet dat alles met blauwe ogen meteen doof is.

Niet alles wat op internet staat hoeft natuurlijk waar te zijn, maar ik vond het toch wel logisch klinken, vooral omdat ik vroeger 2 tinkers kende (moeder en dochter) waarvan de een doof was aan 2 oren en 2 blauwe ogen had en de ander was doof aan 1 oor en had 1 blauw oog, kan me alleen niet meer herinneren of die aan dezelfde kant zaten.
Maar goed ik ben geen expert, lees alleen erg graag Lachen .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:39

Wel erg jammer dat het niet meer om die hele knappe hengst gaat. Maar dat zal verder wel goedkomen, dus succes met hem iig als ie in Nederland is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:08

Ik vind het toch niet kloppen, bewust fokken met dove of in aanleg dove dieren. Afgelopen week dacht ik toevallig nog bij mezelf: je hoort in NL eigenlijk nooit iets over dove paarden, en voila, in Amerika wordt er blijkbaar vrolijk mee gefokt.
Dat ze in Amerika zo makkelijk er mee omgaan, waar ze bv Tennessee walkers met klossen laten lopen, of hun staartbanden door snijden, zodat de staartdracht onnatuurlijk hoog wordt en de staart niet kan slaan, dat vind ik eerlijk gezegd een aanwijzing, dat we best kritisch moeten kijken naar wat Amerikaanse paarden"liefhebbers" acceptabel vinden.
Het gehoor vind ik zo ontzettend "basic" voor een paard, dat moeten we zo'n dier niet afpakken.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:58

Eens!hoewel ik Guntini een geweldig paard vind....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:05

Het item is gesplitst in een stukje over Guntini en hier dus over dove paarden Haha!
@Zoolgangster : in Amerika gebeuren wel meer dingen om de performance en jurering te beïnvloeden. Alles voor het 'grote geld'....
Ik mag hopen dat de nieuw te vormen wet Dierwelzijn hier in NL duidelijk grenzen gaat stellen aan wat hier niet acceptabel is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:32

Ja, maar dit paardje doet het helemaal goed ondanks zijn doofheid. Hij weet niet eens dat ie gehoor mist waarschijnlijk en heeft al andere zintuigen ontwikkelt. Met de juiste ruiter doet ie het dus goed en dat had ie als horend paard waarschijnlijk net zo gedaan.
Hier leven paarden ook niet in het wild. Hij voelt zich vast gewoon happy, weet niet beter en doet het gewoon goed.

Ik vind vele andere dingen vele malen erger. Dingen die men in zelf paarden aandoet.

Voor een kat die buiten komt vind ik het iets gevaarlijker.

Maar ook mensen functioneren doof of met andere handicaps vaak prima. Ik denk echt niet dat een paard er in onze wereld erg onder lijdt. Wel vele andere paarden die erg lijden door ons.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:25

superpony schreef:
Maar ook mensen functioneren doof of met andere handicaps vaak prima. Ik denk echt niet dat een paard er in onze wereld erg onder lijdt.

Maar waarom zou je het risico nemen op een doof veulen?
Toch niet vanwege de kleur hoop ik...

Wat is het voordeel van een doof paard?

Ik heb altijd geleerd dat je moet fokken met zo goed als foutloze ouders om te proberen om op die manier een goed 'produkt' te krijgen, en dát is al moeilijk. Laat staan als je al met problemen begint.

Er zijn zo ontzettend veel goede reininghengsten in Europa, waarbij je dat risico niet loopt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:34

superpony schreef:
Ja, maar dit paardje doet het helemaal goed ondanks zijn doofheid. Hij weet niet eens dat ie gehoor mist waarschijnlijk en heeft al andere zintuigen ontwikkelt. Met de juiste ruiter doet ie het dus goed en dat had ie als horend paard waarschijnlijk net zo gedaan.
Hier leven paarden ook niet in het wild. Hij voelt zich vast gewoon happy, weet niet beter en doet het gewoon goed.

Ik vind vele andere dingen vele malen erger. Dingen die men in zelf paarden aandoet.

Voor een kat die buiten komt vind ik het iets gevaarlijker.

Maar ook mensen functioneren doof of met andere handicaps vaak prima. Ik denk echt niet dat een paard er in onze wereld erg onder lijdt. Wel vele andere paarden die erg lijden door ons.

Sorry, maar dat vind ik toch wel zo simpel gezegd Verward Een paard wat bij wijze van spreken met 3 benen geboren wordt weet ook niet beter.

Natuurlijk zijn er ergere dingen, die zijn er ALTIJD. Maar dat wil niet zeggen dat je hier niet lang, hard en goed stil bij moet staan voordat je met een dove hengst die kans heeft het te vererfen stil moet staan.

Yerry is ook een super voorbeeld van een eigenaar die het super doet met een doof paard, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zo goed zal kunnen.

Mijn Hypp postief paard weet ook niet beter en doet het ook gewoon goed, en lijdt er in zijn wereldje ook helemaal niet onder. Maar dat wil niet zeggen dat het okee is om er makkelijk over te denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:57

Ik vind een doof paard gewoon niet lijden. 3 benen zou hij wel onder lijden. Net als andere lichamelijke prolemen.
Dit paard waar het over ging heeft bewezen dat ie het goed doet. Onder een goeie ruiter misschien, maar dat had ie horend ook moeten hebben, een goeie ruiter....
Het gaat niet om de kleur. imo bij een reiner helemaal niet om de looks, maar met dit paard worden paardjes gefokt hopelijk voor de kundige ruiters die de sport in willen en met de doofheid om kunnen gaan, zoals ook bewezen wordt dat men dat kan.
Het is ook mijn mening en hoeft een ander geen rekening mee te houden of naar te handelen. Het was ook een reactie op het afkraken van een goeie hengst vanwege zijn doofheid. Waar imo andere mensen veel ergere fouten maken met fokken. Laten we dat dan liever aan banden gaan leggen, voorkom je veel meer probleempaarden, die wel lijden.. Dat maakt fouten niet goed misschien, maar imo lijdt een doof paard niet en kan ie er zelf goed mee omgaan en zit zo een paard niet rot in zijn vel als ie goed verzorgd wordt verder, net als een horend paard.
En ook denk ik dat een sportpaard altijd in kundige handen terecht moet komen. Als men een paard koopt vanwege het goeie papier en de goeie prestaties onder een goeie ruiter, denkt men dat ze een automaat krijgen. Als dit paard doof is en een ruiter lukt het niet, krijgt het doof zijn meteen de schuld wat weer heel makkelijk denken is.
Een paard is nooit een automaat vanwege goed papier of prestaties. Er moet altijd een goeie combi zijn. Over kleur gesproken, kopen mensen echt paarden vanwege kleur of de looks, dus dat is al een grote fout. Dat ligt niet aan het paard.
Het is ook heel iets anders om een paard iets aan te doen voor de looks, omdat men dat makkelijker, mooier of beter vindt. Kan je niet vergelijken.
Maar goed, mijn mening, vrij land en deze hengst redt het ook echt wel zonder deze mening.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:35

superpony schreef:
Dit paard waar het over ging heeft bewezen dat ie het goed doet. Onder een goeie ruiter misschien, maar dat had ie horend ook moeten hebben, een goeie ruiter....

Nu heb je het alleen over de prestaties van het paard en zijn goede ruiter en zegt niets over het dagelijks leven van een dier. Een goeie ruiter is nog geen garantie voor een goed leven Knipoog

Een paard is een vluchtdier en heeft oa zijn gehoor nodig imo.

superpony schreef:
Hij weet niet eens dat ie gehoor mist waarschijnlijk en heeft al andere zintuigen ontwikkelt.

Heeft hij ineens voelsprietjes op zijn hoofd Verward Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:43

volg dit topic even. Vind het wel interresant. Je kan dan toch niet zeggen dat je met verantwoord fokken bezig bent. Hoewel Haha! ik wel zelf al een tijdje een paard fokken dat met zadel en al wordt geboren. Een doof paard heeft natuurlijk ook voordelen, het wordt niet afgeleid door geluiden en wanneer ie dan ook nog aan het rechter oog blind is, schrikt ie ook niet van vrachtwagens, want die ziet ie niet. Hmmmm Vork het ideale paard moet toch te fokken zijn. Duivel

Je wilt toch een gezond produkt fokken met een goed karakter, dan ga je toch dat risico niet lopen.
Vind dat iedereen die met zo'n risico bewust fokt echt heeeeel verkeer bezig is.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:44

Een vergelijk maken met een paard op drie benen is naar mijn inzien niet helemaal correct

Nu kies je er bewust voor om met een doof paard te fokken en dan ook nog eens te weten dat hij doof kan vererven.

Een paard op drie benen of wat voor gebreken dan ook kan gewoon gebeuren, dat hoeft niet persee iets met erfelijkheid te maken hebben.

En natuurlijk weet het dier niet beter en zou met de juiste eigenaar een prima leven kunnen hebben.

Voor mij zou het nooit geen optie zijn om bewust met een gebrek te fokken, hoe mooi, prachtig lief en bewezen een dier is........

storrum

Re: THE GREAT GUNTINI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:39

pena schreef:
Sorry.. als ik nu iemand voor het hoofd stoot, maar er wordt meer vermenigvuldigd in Nederland met hengsten dan gefokt.

Er komt nu een hengst naar Nederland die misschien zelf goed presteert, maar zichzelf nog nul komma nul bewezen heeft qua offspring, PLUS het risico op dove veulens geeft.

Als iemand zijn merrie daardoor laat dekken noem jij dat dan wel verantwoord fokken?

Ik in ieder geval niet.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:04

Ik laat in het midden of ik ermee fokken zou of niet, of dat ik überhaupt ervoor zou kiezen met een kleur/patroon te gaan fokken die kans geeft op een doof veulen.

Waar ik wel van sta te kijken is dat ALS het mensen uitkomt 'gebreken' ineens niet zo erg meer zijn, ineens prima is, ineens 'geen probleem' is. Men gaat ineens met andere maten meten imo en dat puur en alleen om een bepaalt kleurtje/patroon.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:18

superpony schreef:
Ik vind een doof paard gewoon niet lijden. 3 benen zou hij wel onder lijden. Net als andere lichamelijke prolemen.
Het gaat niet om de kleur. imo bij een reiner helemaal niet om de looks, maar met dit paard worden paardjes gefokt hopelijk voor de kundige ruiters die de sport in willen en met de doofheid om kunnen gaan, zoals ook bewezen wordt dat men dat kan.
Het is ook mijn mening en hoeft een ander geen rekening mee te houden of naar te handelen. Het was ook een reactie op het afkraken van een goeie hengst vanwege zijn doofheid. Waar imo andere mensen veel ergere fouten maken met fokken. Laten we dat dan liever aan banden gaan leggen, voorkom je veel meer probleempaarden, die wel lijden.. Dat maakt fouten niet goed misschien, maar imo lijdt een doof paard niet en kan ie er zelf goed mee omgaan en zit zo een paard niet rot in zijn vel als ie goed verzorgd wordt verder, net als een horend paard.
En ook denk ik dat een sportpaard altijd in kundige handen terecht moet komen. Als men een paard koopt vanwege het goeie papier en de goeie prestaties onder een goeie ruiter, denkt men dat ze een automaat krijgen. Als dit paard doof is en een ruiter lukt het niet, krijgt het doof zijn meteen de schuld wat weer heel makkelijk denken is.
Een paard is nooit een automaat vanwege goed papier of prestaties. Er moet altijd een goeie combi zijn. Over kleur gesproken, kopen mensen echt paarden vanwege kleur of de looks, dus dat is al een grote fout. Dat ligt niet aan het paard.
Het is ook heel iets anders om een paard iets aan te doen voor de looks, omdat men dat makkelijker, mooier of beter vindt. Kan je niet vergelijken.
Maar goed, mijn mening, vrij land en deze hengst redt het ook echt wel zonder deze mening.

Ik sta compleet versteld dat je er zo makkelijk over lijkt te denken. Maar zoals je zegt, jouw mening, dus ga ik er verder niet op in.

Nee, de vergelijking met een paard op 3 benen is natuurlijk onzin. Ik ging er alleen zo op in omdat blijkbaar als "ie toch niet beter weet" het wel okee is Verward

Inderdaad is het nog maar hopen en afwachten hoeveel mensen veulens gaan uitbrengen enzovoorts ook van zo'n bekende/goede hengst. Zo ken ik ook een Shotgunner veulen, prima gefokt, mankeerd niks aan, prijs niet te hoog en staat al een jaar te koop. Als ze dan óók nog doof zijn Verward

DubbelFun

Re: THE GREAT GUNTINI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:53

storrum schreef:
Er komt nu een hengst naar Nederland die misschien zelf goed presteert, maar zichzelf nog nul komma nul bewezen heeft qua offspring, PLUS het risico op dove veulens geeft..
Hoe kun je een hengst anders zich via zijn offspring laten bewijzen als door toch echt wat veulens erbij te fokken Haha! (en dan laat ik het dove even buiten beschouwing). Hooguit kan de hengsteigenaar met eigen merries fokken, 3 jaar wachten en kijken of het showsucces geeft. En zo niet dan laten ruinen en zichzelf in de vingers snijden...
Als het zichzelf via de offspring bewijzen het criterium is dan vallen er heel wat hengsten in NL af Haha!

Ods schreef:
Waar ik wel van sta te kijken is dat ALS het mensen uitkomt 'gebreken' ineens niet zo erg meer zijn, ineens prima is, ineens 'geen probleem' is. Men gaat ineens met andere maten meten imo en dat puur en alleen om een bepaalt kleurtje/patroon.
Ik denk in dit geval eerder om de te verwachten roem/geld op showgebied.

Edit: dubbele tekst verwijderd.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-02-08 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:02

Is dat zo DubbelDun? Zo komt het mij niet over in elk geval. Als het over die boeg gaat zijn er zat andere hengsten die beter hebben gepresteerd, met een mooiere pedigree die geen kans geven op dove veulens Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:15

@Ods: De tekst van Pena in het eerste topic deed mij dat denken.

Edit: tekst was niet verwijderd maar staat op blz 1 van dit topic.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-02-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:16

Nu heb je het alleen over de prestaties van het paard en zijn goede ruiter en zegt niets over het dagelijks leven van een dier. Een goeie ruiter is nog geen garantie voor een goed leven Knipoog

Een paard is een vluchtdier en heeft oa zijn gehoor nodig imo.

Toen ik mijn Digger kocht wist ik niet dat ze doof was. Dat kwam pas later omdat zij zo anders reageerde. Zij kijkt altijd naar alles wat ik doe en daar reageert zij weer op.
Als ze ligt te slapen in de wei, helemaal plat, dan zijn er wel eens mensen die denken dat ze of ziek of dood is omdat zij dan niet op geluid reageert.
Dat is soms wel grappig als ik haar ga halen en ze ligt dan heerlijk te dromen, dan moet ik haar eerst aanraken om haar te wekken, dan kijkt ze me met die slaperige oogjes aan van 'ohh jij bent het' en legt haar hoofd dan zo weer neer en slaapt verder.
Zij houdt zelf altijd de andere paarden in de gaten, als die ergens naar kijken kijkt ze mee. Heel zelden schrikt ze wel eens maar draait zich altijd gelijk weer om, om te kijken of er iets engs is.
Met het trainen mis ik soms het geluid, ff klikken of een whoa zit er niet in. Alles gaat met zit en gevoel, ik raak haar ook vaak aan zodat ze weet wanneer er iets goed gaat of niet. Zij kijkt me dan ook altijd aan alsof ze mij begrijpt.
Verder als ik alleen op pad ga heb ik nooit problemen dan vertrouwd ze volledig op mij en voelt ze zich dus veilig.

Dus al met al denk ik dat ze best een goed en fijn leven heeft !!! Haha!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:26

Fijn dat jou paard het zo goed doet Yerry. Ik denk dat zij het ideale karakter heeft om met een dergelijke handicap te leven. En dat jij een goede manier hebt gevonden om haar handicap aan te vullen. OK dan!
Op dit moment hebben wij hier een kleine crisis in paardenland. Mijn 2-jarige Sooty en De oude topnotch van 21 staan sinds 2 weken weer bij elkaar in de lopstal. Beide dames zijn kortgezegd nogal dominant en bazig. Dit is nog niet echt uitgepraat tussen die 2 en dat geeft soms moeilijke momenten. Hamer Ik moet er niet aan denken dat een van tweeen doof zou zijn in deze situatie.
(IMO!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:34

Een doof veulen fokken...tja...om echt uitspraken te doen hoe het voor een paard is is moeilijk, simpelweg omdat wij nooit voor de volle 100% kunnen weten hoe een paard iets ervaart, hij kan t ons niet vertellen. We kunnen alleen logisch redeneren en onze eigen ervaringen ernaast leggen. Om te zeggen dat het paard er last van heeft gaat IMO net zover als zeggen dat ie er geen last van heeft. Dat wéét je simpelweg niet. Blijkbaar gaat t wel goed met dove paarden, maar daar zullen ook wel aanpassingen voor nodig zijn. En vergeet niet dat ook de paarden zichzelf aanpassen aan hun situatie, voor zover dat binnen de grenzen van hun vermogen valt. Dat wil niet zeggen dat ik dús goedkeur dat er dove paarden rondlopen door bewuste fok, maar wel dat t geheel afkeuren ook wel kort door de bocht is wanneer t gaat om het welzijn. Natuurlijk heeft het paard een handicap, maar in hoeverre dat ook echt t welzijn schaadt kun je gewoon niet 100% zeker zeggen. Net zomin als je kunt zeggen dat t geen invloed heeft op t welzijn.

Ik ga niet zeggen of ik t fokken met een doof paard überhaupt slecht vindt. Ik vind wel dat elke fokker die kiest voor een dove hengst, moet nagaan wat de consequenties kunnen zijn van een doof paard, zowel financiëel als qua welzijn. En áls iemand er serieus over heeft nagedacht en de mogelijkheden heeft om t qua financieën aan te kunnen maar ook goed weet hoe hij er eventueel mee om moet gaan, wie ben ik dan om het af te keuren? Ik zie liever dit dan iemand fokt met de kans op zware lichamelijke afwijkingen of ziektes waar ze zich niet in verdiept hebben.

Verder ga ik mee met wat Francis zei...de kans op een doof veulen bestaat ook door te fokken met andere paarden met veel wit die niet doof zijn. Zeker als je die paarden kruist. Ook bij veulens daarvan loop je een risico op veel wit op t hoofd en de af en toe daarmee gepaard gaande doofheid. Zouden we dan helemaal niet meer met paarden moeten fokken met veel wit op t hoofd?

Ik denk dat we dan in een discussie belanden vergelijkbaar met bijv. OLWS. Er kan een lethal white veulen komen uit 2 frame overo's...die moet je dus overduidelijk niet kruissen. Maar om nu gelijk maar het frame patroon helemaal in de ban te doen...

Kortom: bewust en goed doordacht fokken zie ik hoe dan ook liever dan kiezen voor de looks en niet verder kijken!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:35

Natascha dH schreef:
Fijn dat jou paard het zo goed doet Yerry. Ik denk dat zij het ideale karakter heeft om met een dergelijke handicap te leven. En dat jij een goede manier hebt gevonden om haar handicap aan te vullen. OK dan!
Op dit moment hebben wij hier een kleine crisis in paardenland. Mijn 2-jarige Sooty en De oude topnotch van 21 staan sinds 2 weken weer bij elkaar in de lopstal. Beide dames zijn kortgezegd nogal dominant en bazig. Dit is nog niet echt uitgepraat tussen die 2 en dat geeft soms moeilijke momenten. Hamer Ik moet er niet aan denken dat een van tweeen doof zou zijn in deze situatie.
(IMO!)

Ik heb vorig jaar ook zo'n crisis gehad Digger vursus Splash.....drama!!! maar Digger is sterker en net zo dominant dus een mega probleem en dus uiteindelijk uit elkaar houden en heb er nix van gemerkt dat ze doof was hoor!!! Zij gilden schreeuwden en trapten net zo hard als Splash! pfff, hoop het nooit meer mee te maken 2 merries die elkaar doodslaan..... Bloos