Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
IcePrincess schreef:Ik lees hier verder eigenlijk niets over het verband van wit + blauwe ogen + doof.
Een tijdje geleden heb ik veel opgezocht over doofheid bij paarden omdat ik sterk het vermoeden heb dat mijn pony aan 1 oor doof is. Op verschillende websites vond ik info wat betreft katten, honden en paarden; omdat de ogen en oren dicht bij elkaar zitten komt het vaak voor dat het pigmentloze gebied dat het gehoor aantast ook blauwe ogen veroorzaakt.
Witte katten met blauwe ogen zouden bijv een grotere kans op doofheid hebben. Met een blauw en een donker oog zou veelal het oor aan de kant van het blauwe oog doof zijn.
Wat bij mijn pony dus zou kloppen want het oor waarvan ik denk dat het niet goed werkt is precies die aan de kant van zijn blauwe oog. Ook werd er vermeld dat doofheid aan maar 1 oor vaak onopgemerkt blijft omdat het niet werkende oor gewoon met het andere oor 'meespeeld' en het paard verder dus ook wel gewoon kan horen met het andere oor.
superpony schreef:Maar ook mensen functioneren doof of met andere handicaps vaak prima. Ik denk echt niet dat een paard er in onze wereld erg onder lijdt.
superpony schreef:Ja, maar dit paardje doet het helemaal goed ondanks zijn doofheid. Hij weet niet eens dat ie gehoor mist waarschijnlijk en heeft al andere zintuigen ontwikkelt. Met de juiste ruiter doet ie het dus goed en dat had ie als horend paard waarschijnlijk net zo gedaan.
Hier leven paarden ook niet in het wild. Hij voelt zich vast gewoon happy, weet niet beter en doet het gewoon goed.
Ik vind vele andere dingen vele malen erger. Dingen die men in zelf paarden aandoet.
Voor een kat die buiten komt vind ik het iets gevaarlijker.
Maar ook mensen functioneren doof of met andere handicaps vaak prima. Ik denk echt niet dat een paard er in onze wereld erg onder lijdt. Wel vele andere paarden die erg lijden door ons.
superpony schreef:Dit paard waar het over ging heeft bewezen dat ie het goed doet. Onder een goeie ruiter misschien, maar dat had ie horend ook moeten hebben, een goeie ruiter....
superpony schreef:Hij weet niet eens dat ie gehoor mist waarschijnlijk en heeft al andere zintuigen ontwikkelt.
pena schreef:Sorry.. als ik nu iemand voor het hoofd stoot, maar er wordt meer vermenigvuldigd in Nederland met hengsten dan gefokt.
superpony schreef:Ik vind een doof paard gewoon niet lijden. 3 benen zou hij wel onder lijden. Net als andere lichamelijke prolemen.
Dit paard waar het over ging heeft bewezen dat ie het goed doet. Onder een goeie ruiter misschien, maar dat had ie horend ook moeten hebben, een goeie ruiter....
Het gaat niet om de kleur. imo bij een reiner helemaal niet om de looks, maar met dit paard worden paardjes gefokt hopelijk voor de kundige ruiters die de sport in willen en met de doofheid om kunnen gaan, zoals ook bewezen wordt dat men dat kan.
Het is ook mijn mening en hoeft een ander geen rekening mee te houden of naar te handelen. Het was ook een reactie op het afkraken van een goeie hengst vanwege zijn doofheid. Waar imo andere mensen veel ergere fouten maken met fokken. Laten we dat dan liever aan banden gaan leggen, voorkom je veel meer probleempaarden, die wel lijden.. Dat maakt fouten niet goed misschien, maar imo lijdt een doof paard niet en kan ie er zelf goed mee omgaan en zit zo een paard niet rot in zijn vel als ie goed verzorgd wordt verder, net als een horend paard.
En ook denk ik dat een sportpaard altijd in kundige handen terecht moet komen. Als men een paard koopt vanwege het goeie papier en de goeie prestaties onder een goeie ruiter, denkt men dat ze een automaat krijgen. Als dit paard doof is en een ruiter lukt het niet, krijgt het doof zijn meteen de schuld wat weer heel makkelijk denken is.
Een paard is nooit een automaat vanwege goed papier of prestaties. Er moet altijd een goeie combi zijn. Over kleur gesproken, kopen mensen echt paarden vanwege kleur of de looks, dus dat is al een grote fout. Dat ligt niet aan het paard.
Het is ook heel iets anders om een paard iets aan te doen voor de looks, omdat men dat makkelijker, mooier of beter vindt. Kan je niet vergelijken.
Maar goed, mijn mening, vrij land en deze hengst redt het ook echt wel zonder deze mening.
storrum schreef:Hoe kun je een hengst anders zich via zijn offspring laten bewijzen als door toch echt wat veulens erbij te fokkenEr komt nu een hengst naar Nederland die misschien zelf goed presteert, maar zichzelf nog nul komma nul bewezen heeft qua offspring, PLUS het risico op dove veulens geeft..
Ods schreef:Ik denk in dit geval eerder om de te verwachten roem/geld op showgebied.Waar ik wel van sta te kijken is dat ALS het mensen uitkomt 'gebreken' ineens niet zo erg meer zijn, ineens prima is, ineens 'geen probleem' is. Men gaat ineens met andere maten meten imo en dat puur en alleen om een bepaalt kleurtje/patroon.
Natascha dH schreef:Fijn dat jou paard het zo goed doet Yerry. Ik denk dat zij het ideale karakter heeft om met een dergelijke handicap te leven. En dat jij een goede manier hebt gevonden om haar handicap aan te vullen.![]()
Op dit moment hebben wij hier een kleine crisis in paardenland. Mijn 2-jarige Sooty en De oude topnotch van 21 staan sinds 2 weken weer bij elkaar in de lopstal. Beide dames zijn kortgezegd nogal dominant en bazig. Dit is nog niet echt uitgepraat tussen die 2 en dat geeft soms moeilijke momenten.Ik moet er niet aan denken dat een van tweeen doof zou zijn in deze situatie.
![]()
(IMO!)