[WN] Overbouwt? of is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Overbouwt? of is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:11

WN AM -> WN FK

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:13

Doe je zelf een plezier en kijk even lekker verder Knipoog

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:22

**Schrik** Paardje ziet er op de foto's erg vreemd uit. Extreme knik in zijn rug! Eens goed medisch laten checken zal geen overbodige luxe zijn, Bloos

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 16:23

sporter schreef:
Doe je zelf een plezier en kijk even lekker verder Knipoog

hmm denk dat dat miss wel n beter idee is.. jammer was verder heel leuk beesje.
maar wil geen problemen kopen..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:25

vindt het een vreemd paardje een quarter heeft altijd wat meer kont als een ander paard maar dit is wel heel extreem
lekker verder zoeken.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:14

ik zou lekker verder zoeken meid, anders vrees ik dat je je echt problemen op de hals gaat halen. vraag me uberhaupt af of ze die nog als rijpaard kunnen verkopen en vraga me af wat voor prijs hij dan moet hebben.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:55

dit paard staat op de onderste foto ook beter op z'n voeten, kroon randen lopen schuin tot bijna op de grond in de eerste foto.
dit komt op deze leeftijd nooit meer goed.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:01

JAWEL HOOR,regelmatig en goed bekappen,eventueel een ijzertje
met een wat langere tak en een goede opzet,komt het helemaal
goed.Rechterop zetten is bijna nooit een probleem,stand correcties wel op latere leeftijd. Ja

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:20

ik ga hier iig wel een dierenarts bij halen..
de eigenaresse beteeld de DA
maar stel dat ik m niet koop toch dat zei in de gaten heeft
dat er iets aan de hand is want zei houd vol dat er echt niets aan de hand is en geloofd daar ook heel sterk in.
vandaar dat ik er toch een keer naar wil laten kijken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:35

Je laat een paard niet zomaar 2 jaar stilstaan, lijkt mij. Dat hoeft niets met het paard te maken te hebben, maar als je dan als eigenaar ziet dat hij er zo van achteruit gaat dan zoek je toch een bijrijder oid.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:41

'stel dat ik "m niet koop?HALLOOO,attentie,lees terug en trek je conclusie,niet kopen.
of je moet geld zat hebben en ruimte om hem op een weitje te zetten en te behoeden voor mensen die er op willen rijden,want dat is geen goed idee,dan istie geen lang gezond leven beschoren.de huidige eigenaar wil zijn defecten toch niet zien,dus helaas voor dit paard koopt een andere sukkel hem waarschijnlijk. Huilen jammer genoeg kunnen we niet alle paardenleed oplossen)

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:40

Ik wil toch wat over dit paard zeggen.
Ik ken hem van ca. 4 jaar geleden; hij heeft toen nog een poosje bij mij op stal gestaan. Toen is mij helemaal niets bijzonders aan zijn bouw opgevallen; hij zal toen ook best een beetje overbouwd geweest zijn, maar niet zodanig dat het echt opviel.
Ik heb hem ook gereden met mijn hele normale westernzadel wat gewoon goed op zijn rug paste.

Zijn huidige eigenaar heeft toen ook een goed passend zadel gekocht, zonder problemen; ze hoefde niets speciaal op maat te laten maken.

Vroeger is hij nog van een jeugdruiter geweest, die hem op de wedstrijden heeft geshowd. Dus ook toen was er niets mis met het paard.

Ik moet wel zeggen dat ik schrok van hem toen ik deze foto zag.
Wat er precies met hem gebeurt is weet ik ook niet, maar zo was hij 4 jaar geleden zeker niet.
Wel had hij toen wat last van een onderhals, maar met rijden had ik dat al een heel stuk beter gekregen.

TS, laat er inderdaad eens een dierenarts naar kijken. Ik heb toch het idee (omdat ik hem dus anders ken) dat dit misschien rijtechnisch nog best wel weer wat beter te krijgen is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:22

westernappie schreef:
of je moet geld zat hebben

Misschien vragen ze wel heeeeeeel weinig.....kan ook toch!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:31

Hoe dan ook...
Het is vragen om moeilijkheden..
Om het rijtechnisch enigzins voor elkaar te krijgen is één, maar aan de bouw verander je niks en hij scheelt wel heel veel voor en achter!
Laatst bijgewerkt door Casarell op 06-11-07 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:45

Hij lijkt zelfs ietswat van een karperrug te hebben.
Nee als je dit paardje als je echte rijpaard zou willen kopen, dan raad ik het je vanwege zijn bouw toch echt af.
Dit is niet zo te trainen dat ie weer een rechte rug zal hebben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:13

Ik zou er eens een chiropractor ofzo naar laten kijken. In principe moet een paard gewoon goed blijven, ook als hij niet bereden wordt. Als de vorm van zijn lichaam echt verandert, dan zit er waarschijnlijk ergens iets niet goed waardoor hij de verkeerde spieren gaat gebruiken.

Een deskundige kan dat opsporen en eventueel een oplossing bieden. Alleen rijden lijkt mij niet voldoende want dit paard gebruikt niet voor niks zijn rugspieren niet. Daar zit iets achter.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:17

DubbelDun schreef:
Er van uit gaand dat het paard op een horizontale ondergrond staat kun je hier duidelijk aan zien dat hij niet alleen overbouwd is, maar ook dat hij een flinke ingezakte rug heeft.

Afbeelding

ja psies, overbouwd niet, goede gevulde billen, maar ingezakte rug. Lastig om m bij elkaar te rijden, te weinig bespiering. Bespiering komt goed, maar mogelijk vergroeiingen in de wervelkolom niet. Kun je alleen rontologisch keuren, wellicht dat er dan iets boven komt... Dat binnen 2 jaar zoveel vergroeiing zou kunnen plaatsvinden: pijn in de rug, daardoor anders lopen, verkrampen, disbalans in de spieren en wervelkolom... fysio?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:18

LindyH schreef:
Ik zou er eens een chiropractor ofzo naar laten kijken. In principe moet een paard gewoon goed blijven, ook als hij niet bereden wordt. Als de vorm van zijn lichaam echt verandert, dan zit er waarschijnlijk ergens iets niet goed waardoor hij de verkeerde spieren gaat gebruiken.

Een deskundige kan dat opsporen en eventueel een oplossing bieden. Alleen rijden lijkt mij niet voldoende want dit paard gebruikt niet voor niks zijn rugspieren niet. Daar zit iets achter.

Dat klopt en ben ik het helemaal mee eens, maar een paard krimpt niet ineens een paar cm in hoogte..
Stel dat er idd iets is wat afbreuk doet aan de spieren, is het nog steeds vreemd dat hij ook flink overbouwd is...
Hoe dan ook... paardje is erg zielig!!

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:19

LindyH schreef:

psies, we plaatsen tegelijk hetzelfde antwoord!

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:21

femmefatale1 schreef:
Hoe dan ook...
Om het rijtechnisch enigzins voor elkaar te krijgen is één, maar aan de bouw verander je niks en hij scheelt wel heel veel voor en achter!

achterhand/kont is bij quarter altijd zwaarder dan voorzijde.... das immers de aandrijfas....
daar gebeurt alles....

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:23

femmefatale1 schreef:
Hoe dan ook...

wel eens een quarterveulen bekeken?

voorbeeld: http://img.2dehands.be/f/markt4/25424188.jpg

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:31

femmefatale1 schreef:
Hoe dan ook...

http://hpbimg.gersalsport.com/DSCF0035% ... 20koop.JPG

dis een beter plaatje, de vorige was te ieniemienie..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:38

een veulen is altijd overbouwd omdat die groeit. Dan z'n kont en dan weer de voorkant.

Dit paardje zou ik ook absoluut niet aan beginnen! Vind het er namelijk echt niet goed uitzien hoor..

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:20

@ cherokee chum,buitenkant een beetje,maar het hoef been gaat niet even redig mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:28

Randypaard schreef:
femmefatale1 schreef:
Hoe dan ook...

achterhand/kont is bij quarter altijd zwaarder dan voorzijde.... das immers de aandrijfas....
daar gebeurt alles....

Idd is de achterhand van een quarter zwaarder, maar geen 5 cm overbouwd!!
En wat veulens betreft, niet alleen quarters, die zijn bijna altijd overbouwd die groeien onregelmatig (dan weer voor, dan weer achter).
Daar komt bij dat dat er helemaal niet toe doet, dit is een paard wat al lang uit gegroeid is..

Als je deze bouw van dit paard goed wilt praten, vraag ik me af waar je kennis is op gebied van exterieur..