[WN] Groot nieuws mbt HERDA !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:19

Bloed afnemen en laten opsturen duurt toch ook niet zolang? Als de DA het doet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:24

Weet je wat ik nu niet snap? Dat het geen probleem is om bij de AQHA de DNA van een paard te laten bepalen dmv haren, maar dat er ineens een probleem wordt gemaakt als er haren opgestuurd moeten worden voor die GBED test? Hoezo regels over wat er ingevoerd kan worden in de USA? Ze doen toch ook niet moeilijk over de DNA bepalingen? Of snap ik hier iets niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:02

@Cassidy : het heeft dus alles te maken met invoer'gevaren' en Cornell heeft dat gewoon tot op nu niet geregeld en mag het dus niet.
AQHA (Davis)heeft via die speciale envelop (vraag me niet wat daar dan zo 'veilig'aan is) wel officieel toestemming, dus die mag het wel.
@Gisela: ik begrijp je wel hoor, maar onder het mom 'wat niet wat...' zou het een oplossing kúnnen zijn.
Ik hoop dat Cornell snel de toestemming ook krijgt .
@Nielsd: het is niet dat het zoveel moeilijker is, maar het kost een stuk meer en dat zou voor veel mensen net de stap kunnen zijn om het niet te doen. En dat is jammer, want iedereen wil toch graag een gezond veulen. Het dekken op zich is vaak al duur genoeg tenslotte.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:26

Nog een tip van Nena Winand:

Mocht iemand een paard hebben gekocht of kopen in de USA, laat dan nog in de USA haren trekken en opsturen voor een test. Scheelt een hoop geld en is eenvoudiger te doen dan wanneer het paard in Europa aankomt en met bloed getest moet worden.

Groetjes, Gisela

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:48

kijk maar eens op http://www.keystallionstation.com bij sizzlers poco peppy, die kan gewoon een zadeltje op hoor, velletje valt er niet eens af.
leer eerst eens pedigrees van paarden met herda voor dat jullie paniek zaaien.
of ga eens op de waggoner ranch een praatje maken, ''wes'' laat je dan een heleboel paarden zien, en je mag ook aan het huidje trekken als je echt wantrouwend bent.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:29

In reactie op wat is jouw antwoord Sonita?? Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:42

Met 6x Poco Bueno in zijn pedigree zou hij wel heel erg veel geluk hebben als hij geen carrier zou zijn.
Verder snap ik de post van sonita ook niet zo.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:23

Met de flintertjes Poco Bueno in de stamboom van mijn merrie zou ik het risico met deze hengst al niet durven nemen Er bestaat een aanzienlijke kans dat deze hengst drager is, IMO.
En om z'n exterieur zou ik 'm ook al niet hoeven hebben Tong uitsteken http://www.keystallionstation.com/Sizzl ... T_5751.jpg

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:29

Als ze op de Waggoner,waar ze alleen maar op Poco Bueno fokken,nog nooit een paard met Herda hebben gehad,hoeven wij ons niet zo druk te maken als er een paar keer ver weg PB op het papier van onze paarden staat.
Wat ik probeer te zeggen, eerst je goed informeren op feiten, en je dan pas afvragen of...
Persoonlijk vind ik dat er erg paniekerig over gedaan word hier in nederland.
Als je alle info die er over Herda beschikbaar is tot je hebt genomen,kom je er achter dat de kans op wel heel erg klein is.
Dan bedoel ik dus ook artikelen van de universiteiten en de onderzoekers.
Waar ik ook mijn vraagtekens weer bij zet;ga je dus bewust paarden proberen tefokken die het hebben,in de naam der wetenschap??!!
Vind ik ook niet kloppen!!!
Maar zelf dan is het dus niet gezegd dat de nakomelingen van twee paarden met Herda ,zelf dan Herda hebben ,maar de kans is dus erg groot is.
Dan weet ik niet meer waar wij ons druk over maken.
Ik hoop dat ik nu duidelijker ben...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:39

Dan zou ik me er maar eens heel goed in gaan verdiepen Sonita. Wet van genetica is dat een dier wat homozygoot is voor een aandoening of kleur het altijd doorgeeft. Twee homozygote dieren kunnen alleen een homozygoot veulen ter wereld brengen. Homozygoot = (in dit verhaal) een HERDA veulen. Wel zou het zo kunnen zijn dat de vrucht vroegtijdig absorbeert in de baarmoeder en daardoor niet aan de 'telling' mee doet.

Het maakt niet uit of er 2 keer of 20 keer Poco Bueno in een pedigree zit, er hoeft er maar eentje drager te zijn welke je kruist met een drager wat genoeg kan zijn op een HERDA veulen. Je hebt gelijk, allemaal kansen, allemaal vraagtekens maar wel afdoende om te zeggen dat je geen risico moet lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:40

@sonita: ik ben met je eens dat de kans klein is, maar nu er steeds meer carriers rondlopen is de kans op een afflicted ook groter. De trechter wordt aan de onderkant tenslotte breder !!
Vergeet niet dat fokkers als Waggoner zoveel paarden hebben rondlopen dat ze er heus niet een paar missen bij de jaarlijkse round-up. Vermiste veulens krijgen het label 'gepakt door een bergleeuw' net als die veulens die met duidelijke (soms weer genezen) wonden worden aangetroffen.

Als fokker verkoopt Waggoner zijn veulens al op jonge leeftijd, terwijl pas later bij het inrijden de problemen boven tafel komen.
Verder is het een bekend feit dat veel van deze lijnen uitstekend presterende paarden zijn en men er dus niet zo moeilijk over doet als er eens een keertje een afflicted tussen zit; kwestie van pech hebben. Dat risiko wordt gewoon genomen vanuit economische redenen.
Het is zelfs nu nog sterker aangezien er stemmen opgaan (nog niet bewezen) dat carriers een flexibeler spiermassa zouden hebben en dus nóg beter zouden zijn als de HERDA-vrije paarden.
Voor veel fokkers dus een extra reden om JUIST met carriers te blijven fokken.
How sick can you be... Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:47

Zolang je een carrier niet met een carrier fokt is dat geen probleem DD. Das net als met LW positieve paarden fokken omdat je het kleur patroontje zo leuk vind... is toch ook niet ziek?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:50

@Jeddah: klopt, maar dan nog moet je wel weten wie er geen carriers zijn, dus vandaar dat testen een 'must' is.
Ik doelde dus op juist fokken van carrier x carrier om een grotere kans te hebben op een carrier. De gok van een afflicted wordt dan dus op de koop toe genomen Verdrietig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:51

Precies! Zolang er maar getest wordt is er niks aan het handje. Knipoog

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:52

Nou,er lopen daar heel wat jaarlingen twee en drie jarigen buiten rond.
Met de nodige butsen ,schrammen,bijt en trapwonden.
Die worden erg goed dagelijks in de gaten gehouden.
Zij natuurlijk ook geld waard.
Ze worden echt niet zomaar als vermist opgegeven.
Bewust met carriers fokken is onacceptabel imo.
Ik heb zo'n beetje alles wat er bekend is over Herda goed doorgespit.
Ik ben ook goed op de hoogte wat betreft genetica,ik blijf van mening dat wij er met onze paarden erg weinig kans op hebben.
Ook wij waren in het begin erg bang om met onze merrie te fokken.
Hoe meer ik wist hoe gerust gestelder ik was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:00

Ach de lijst met carriers en afflicteds wordt steed groter nu mensen laten testen.
Makkelijk te herleiden dus via de bloedlijnen wie wat is.
En -het is al eerder gezegd- genetisch gezien hoeft er maar 1x Poco Bueno in de bloedlijn voor te komen en je kunt de pineut zijn.
Voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn (op een gezonde manier) is dat geen probleem, wél voor die aspirant-eigenaren die alleen een leuk paard zoeken en verder van toeten nog blazen weten.
Hoeveel fokkers zullen er zijn die het genetische verhaaltje er eerlijk bijvertellen denk je ???

Het 'voordeel' van Frame is dat het veulen geen overlevingskans heeft. Een HERDA-afflicted paard heeft dat wel, maar zal weinig toekomst hebben waar het in eerste instantie voor gekocht is, nl om op te rijden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:05

Ik weet niet of deze hier al eens is neer gezet:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 12:00

Heel duidelijk schema.
Waarbij NN staat voor non-HERDA
Nn voor carrier (drager)
en
nn voor afflicted (aangetast)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:08

Direct naast dit schema van hymar(bron:horsecity.com)is te lezen dat de affeced paarden uit INTEELT voortgekomen zijn.
Dus twee dragers, vader en moeder, zonder verdunning.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:11

Maar er zijn ook zat affected paarden die uit verre inteelt voorkomen hoor.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:25

goed zo, INTEELT.
de paarden van b.v. gisela zijn al zo divers gefokt, dat als je een merrie neemt die ook een breed genen patroon heeft, er dus niets aan de hand is.
(in ieder geval wat AFFECTED betreft)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:28

Als beide op PB terug gaan heb je alsnog een kans.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 10:30

In principe hoeft PB er maar 1x in voor te komen om een drager te hebben. De kans is klein, maar technisch nog steeds aanwezig.
Hoe vaker PB hoe meer kans op een drager of zelfs een aangetaste.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:33

Precies! Dus wanneer beide ouders al 1 keer pb hebben in de lijn ís het mogelijk. Dus of testen, of met 1 PB-vrije ouder fokken. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 10:39

Citaat:
Dus of testen, of met 1 PB-vrije ouder fokken.
Maar er zijn maar weinig paarden zonder PB in de pedigree die ook nog eens goed presteren.

Overigens schijnt het HERDA gebeuren toch wel zijn sporen achter te laten op de grote cuttingpaarden sales (Fort Worth)
Van de hengst High Brow Cat (met een dekheld van $22,500 plus chute fees werden nakomelingen verkocht die niet eens het dekgeld opbrachten.