OLW syndroom

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:07

Walchelijk zeg, dat bewust fokken door LW paarden te kruisen! Daar heb ik echt geen goed woord voor over...wat een leed doe je die dieren aan zeg als t mis gaat.
Er wordt ook gezegd: "zo vaak hebben we ze niet eens." Met andere woorden: ze zijn er wel degelijk met enige regelmaat! Gadverdarrie! Om ziek van te worden!

Inderdaad DD, moest ik ook aan denken: een mooi voorbeeldje van een "broodfokker"...

Blij dat ik er bij toeval achter kwam dat mijn merrie t LW gen draagt, anders had ik wellicht ooit een LW-hengst uitgezocht, dat doe ik nu dus echt niet!!! 25% kans is nog altijd geen 0% en dus veel te veel!

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:45

Het is zeker een interessant onderwerp Ibbel en bedankt dat je de moeite wilt nemen het topic uit te splitsen en wil laten blijven bestaan......

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:50

OK, het is gelukt - veegt zweet van voorhoofd - met de nieuwe versie van phpBB was het maar even afwachten of het zou werken...

Hou het netjes en onpersoonlijk, dan kan dit een interessante discussie worden

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:59

(moet het niet op fokkerij? Knipoog )

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:07

Uhm, ja, daar heb je een punt Bloos
Momentje...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:08

Ojee.. gaan we weer.. vliegend door bokt... Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38876
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:16

Hoezo een interessante discussie?? Er is namelijk niets interessants aan! Bewust fokken met twee LW positieve paarden is wat mijn betreft dierenmishandeling.

Omdat het in de natuur kan gebeuren moeten we dat allemaal toelaten?? Verward Dus dan ook maar tijgers in het weiland laten lopen?? Wat iemand hier al aangaf nooit ontwormen?? In de winter ook niet bijvoeren?? Niet inenten, geen veearts erbij ingeval van een ongelukkie??

Ik ben juist reuze blij dat we tegenwoordig onze dieren kunnen behoeden voor enge ziektes, wormen, honger en dorst. Dat we door kennis gezonde en vitale dieren kunnen fokken.

W A L G E L I J K dat mensen daar misbruik van maken door willens en wetens dieren te kruizen waarvan de veulens mogelijk geen overlevingskans hebben. 25% kans op een lief, mooi en schattig veulentje die een strijd aan gaat die hij/zij NOOIT kan winnen.... enorme pijn heeft voor helemaal niets! Gewoon omdat iemand niet goed bij zijn verstand is!!

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:38

Ods schreef:
Hoezo een interessante discussie??


Ik weet niet of het mijn woorden zijn die jij hier aanhaalt Ods, maar ik zei dus niet dat het een discussie was, maar een onderwerp. Ik bedankte Ibbel ook om het topic te laten blijven bestaan, zodat de besproken "fokker", die het topic nu best wel zal volgen, zich er wellicht eindelijk een keer van bewust wordt hoe fel de gemiddelde paardenhouder/-liefhebber gekant is tegen dit soort praktijken.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38876
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:42

Nee hoor Rookie, ik haalde Ibbel aan maar als ik teruglees slaat het ook op jou ja Knipoog Interessant kan ik het namelijk niet noemen. Scheve mond

Het gaat mij niet alleen om de vermeerderaar waar het om begonnen is, het gaat om iedere vermeerderaar die bewust twee LW dragers kruist....

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:45

Zeker, volledig met je eens. Francis wees mij er dus ook op dat er zeer zeker wel meerdere fokkers bewust LW-dragers kruizen. Ik haal het niet in mijn hoofd te bedenken dat er dus inderdaad mensen zijn die dit bewust doen. Kan er bij mij niet in....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:14

Als je merries die allemaal OLWS dragers zijn combineert met een hengst die OLWS drager is, en dat ook bewust doet in de hoop op vlekken ben je een broodfokker van het ergste soort. Dat je vlekken wilt, nog tot daar aan toe, zoek er dan een olws vrije homozygote Tobiano bij, desnoods een Sabino of Splashed White, maar GEEN FRAME!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:32

En het ergste is dat alleen om het SOORT vlekken gaat, niet eens om 'wel of niet bont', maar wat voor VORM die vlekken dan hebben!
Er zijn meerdere manieren om een veel grotere kans te hebben op bont dan fokken met twee Frames en dan hoef je nog niet eens naar een homozygoot te zoeken.
Die fokkers waar ik 't over heb hoef ik trouwens niet te noemen hoor... kijk maar es op wat sites.. kijk naar de fokmerries die men heeft en met welke hengsten die gekruist zijn... want ja. sommige van die fokkers zijn zelfs zo dom (of is het arrogantie?) om er openlijk op hun site voor uit te komen...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38876
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:36

Snap alleen niet waarom jullie ze steevast fokkers blijven noemen want zo mogen we ze niet noemen!

Ach waarom niet Francis, als je er blijkbaar achter staat hoef je het niet te verbergen Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:39

nee, fokkers zijn het idd niet.. vermeerderaars...
Nee, verbergen doen ze't niet, ze zijn er nog trots op ook! En dan groot doen alsof ze alles voor hun paardjes over hebben en zo vreselijk gek met hun dieren zijn... BS!

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:55

Ods schreef:
Nee hoor Rookie, ik haalde Ibbel aan maar als ik teruglees slaat het ook op jou ja Knipoog Interessant kan ik het namelijk niet noemen. Scheve mond.


Je hebt gelijk, ik zocht een ander woord, namelijk leerzaam, maar kon daar op dat moment niet opkomen. Er zullen nl best wel mensen zijn op bokt die geen flauw benul hebben van wat OLWS is, die het hele begrip niet kennen, en voor hun kan dit dus ook best domweg interessant zijn. Al was het maar om te leren hoe het niet moet.

Kan het dan nu weer over OLWS gaan, en niet over al dan niet gelukkig gekozen woorden?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:59

OK, hoewel ik een paar jaar geleden met een ware 'campagne' bezig ben geweest en er van uit ging dat 'men' nu toch énigzinds weet waar OLWS voor staat, speciaal voor degenen die nog niet weten waar het over gaat: www.olws.nl

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:08

Nou, kom niet voor het eerst op bokt, en heb van veel afwijkingen gehoord, maar als je niet in de paints '"zit'' kom je toch minder gauw in aanraking met OLWS.

Ik ben erg blij dat ik het nu weet dankzij Francis haar site.

Het zal je als onwetende eigenaar toch overkomen, dat je met spanning verwachte veulen hieraan dood gaat. Als je er dan pas achter komt weet je niet waar je met je boosheid en verdriet heen moet, denk ik.

Of misschien ook wel; naar de hengstenhouder die z'n hengst had moeten testen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:10

Wat een zieke, zieke figuren zijn er toch op de wereld!

Het zou hetzelfde zijn om zelf een kind te baren als je een dodelijke erfelijke ziekte bij je draagt...zou je dat ook doen? Aangezien het een speling der natuur is? Houd jezelf verdomme niet voor de gek.

Als je geen liefde voor je paarden hebt, moet je ze lekker verkopen, naar iemand die een stuk verstandiger is en er wel verstandig mee om gaat.

En ja, ik weet het, dit berichtje komt niet geheel vriendelijk over, maar het is geschreven zoals het bedoeld wordt Lachen Ik kots op mensen die op deze manier met 'fokken' bezig zijn. Bah! Misselijk

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:48

Gatverdamme. Fokken jullie bewust door met LW risico's.
WALGELIJK.

Ik heb hier weinig woorden voor.
Maar gelukkig is er nog een speciaal voor de gelegenheid passende smiley
In mijn hele boktcarriere nog maar 1x gebruikt.

Jullie "fokkers" zijn goed voor de tweede keer Misselijk
Ik zal i.i.g. geen mensen uit deze regio naar jullie verwijzen.

__Suzanne__

Berichten: 4304
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:59

Het ergste vind ik het dat het onnodig is...arme veulentjes, en arme merries.
Het is volgens mij trouwens ook nog een misverstand dat het meer bonte veulens oplevert. Als ik de genetica-les goed heb onthouden:
frame * frame = 25% kans op solid, 50% kans op frame, 25% dood veulen met OLWS
frame* solid: 50% solid, 50% frame

kans op een frame-overo is dus even groot als je een solid hengst gebruikt!

Anoniem

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:47

Francis schreef:
nee, fokkers zijn het idd niet.. vermeerderaars...
Nee, verbergen doen ze't niet, ze zijn er nog trots op ook! En dan groot doen alsof ze alles voor hun paardjes over hebben en zo vreselijk gek met hun dieren zijn... BS!


Je hebt gelijk! Ik moest ineens aan iemand denken die ook perfect in dit plaatje past! Bah!!!!

Suzanne: je bereking klopt als een bus. Het slaat dan ook helemaal nergens op om frame x frame te doen! Ik zou het echt niet in mijn hoofd halen [naam] (hidden-frame) te kruisen met een andere frame...jemig zeg, je moet er toch niet aan denken! 25% is een veel te hoge kans in mijn ogen, 10 of 5% ook!
Ik snap dit soort mensen echt niet hoor! Willens en wetens en dan ook nog na een duidelijke uitleg van Francis... Jeez... Ik kan ook niet anders dan Misselijk hiervan!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:30

__Suzanne__ schreef:
frame * frame = 25% kans op solid, 50% kans op frame, 25% dood veulen met OLWS
frame* solid: 50% solid, 50% frame

Zeer verhelderende berekening Suzanne!

De kans op een frame overo veulen is in deze constructie net zo groot als bij een OLWS x OLWS veulen, maar het kost je minder klanten. Lijkt me voor de commerciële fokkers dus zeer zeker interessant om eens serieus over na te denken Bloos .

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:42

Ook ik kan werkelijk kotsen van Paintvermeerderaars die bewust OLWS-ouderdieren kruisen. Deze mensen weten maar al te goed wat OLWS inhoudt en ze nemen bewust het risico.
Ooit hoop ik dat dit soort praktijken door de nederlandse regering/ APHA hard aangepakt gaat worden, want het is je reinste dierenmishandeling wanneer er een LW- veulentje geboren wordt!!!
Voor alle Paintliefhebbers onder ons dan ook een advies; doe geen zaken met dit soort Paint- vermeerderaars!! Wanneer zij geen dekking/ verkoop kunnen doen, dan raak je hun in de portemonnee en gaan ze misschien eens inzien dat ze niet goed bezig zijn.

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:44

gelukkig is olws tegenwoordig te verkomen maar helaas zijn er genoeg in nederland die het risico nemen dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten ook al ben ik het er uiteraard niet mee eens...maar wat ik nog erger vind is gewoon zeggen: die merrie loopt geen risico want ze is wel overo of tovero maar geen olws....! en dan ook gewoon volhouden he!!
En wat je dan ook nog wel eens hoort: olws komt bij de hengst vandaan Boos!
De APHA zal ze helaas niet gaan aanpakken hoor want daar kan alles!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:25

Kleine correctie ahintofte... Tovero en geen OLWS kán nl wél (net als overo en geen OLWS, maar ik neem aan dat je hier 'Frame' bedoelt).
Tovero's kunnen nl. ook tovero zijn zonder het frame gen te dragen. Mooi voorbeeld is m'n eigen merrie. Haar vachtpartoon lijkt héél sterk op dat van haar moeder, die WEL OLWS-positief was (en dus gedekt werd door een GETESTE Tobiano), maar toch is zij negatief getest voor OWLS. Mijn merrie is dus een Tovero die Tobiano en Sabino draagt (kleine weggevertjes in haar vachtpatroon geven dat ook wel aan) en daardoor kunnen we dus concluderen dat moeders een Tovero moet zijn die Tobiano, Frame én Sabino draagt (over goeie bontvererver gesproken).
D'r is maar 1 manier om het te weten en dat is testen. Doe je dat niet, dan kun je zelfs van je Tobiano niet zeggen dat 'ie het niet heeft... zélfs al is'ie homozygoot...

APHA zal het inderdaad niet aanpakken, de inkomsten in Amerika zijn véél te hoog en daar is het niet heel bijzonder dat mensen het risico nemen. Gelukkig zijn daar ook steeds meer mensen die er fel tegen gekant zijn, maar toch gebeurt het nog op grote schaal.
En idd. het enige wat je kunt doen is gewoon géén zaken doen met deze mensen. Niet qua veulens of dekkingen kopen, maar ook niet gaan trainen daar, clinics gaan volgen of wát dan ook.. Volledig boycotten die handel!